PDA

View Full Version : Vintage Ibanez phaser: iets waard?



Liquid_Metal
2 januari 2010, 23:36
Ik heb al jaren een oude phaser van Ibanez liggen en misschien ga ik 'm opknappen. Als ik 'm in m'n rack wil gebruiken gaat er een andere behuizing overheen want hij zit nu een een exp pedaal vorm.

Het betreft de Ibanez PT-1000 Phaser Zone (of one, niet echt duidelijk) en ik zal morgen goede foto's maken. Nu moeten jullie het ff hiermee doen (het blauwe pedaal rechtsonder).

Heeft iemand enig idee of deze phaser nog wat waard is? Ik ben ze online niet tegengekomen en zou het nogal zonde vinden als 'ie veel waard blijkt te zijn nadat ik 'm volledig verbouw.

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/136/l_a3d249697d424b309cd7fb2684d17878.jpg

O, ik zie dat er online toch wel foto's staan (hoewel de sticker op die van mij toch iets anders is):
http://www.chrisguitars.com/iban-pt1000.jpg

BamBuFan1
3 januari 2010, 00:12
Idd niet aan klooien. Ik heb het ding ook nog nooit gezien en oude Ibanezzen worden verzameld. Ik zie op google in ieder geval al prijzen voor zwaar gebruikte exemplaren van $150 en meer.
http://hermes.gagar.fi/WebRoot/Gagar/Shops/CustomSounds/Images/iesite77b.jpg

Dirk_Hendrik
3 januari 2010, 10:48
Beetje handig aangepakt en met geduld verkocht,

Kun je er best wat voor vangen. Ligt dus ook aan de conditie. Begin met een schoonmaakbeurt (water met een beetje ajax en een tandenborstel).

Niet aan klooien dus.

Mitch
3 januari 2010, 10:53
Da's echt een ding voor verzamelaars. De Phase tone en Phase tone II kom je verhoudingsgewijs nog zo vaak tegen tweedehands, die leveren geen hoofdprijs op. De jouwe zie je zelden. Toen ik een jaar of wat intensief aan het ebayen was ben ik er misschien 1 of 2 tegen gekomen. Niet gevolgd, dus geen idee wat ze opbrengen.
Kijk, er bestaat geen leger van vermogende Ibanez verzamelaars, maar voor de meer zeldzame pedalen als de Flying Pan, de ST9 wordt (werd? crisis?) best geld voor neergelegd.

Liquid_Metal
3 januari 2010, 16:24
nou dat klinkt goed!

hij klinkt atm echt verragt, of ie nou aan of uit staat, dr komt een héél distorted, compressed geluid uit.
Hij word met een batterij gevoed o.O (eating batteries? zomfg!)

maar het is wel te horen dat 't n phaser is :p.

Dirk_Hendrik
3 januari 2010, 18:04
hij klinkt atm echt verragt, of ie nou aan of uit staat, dr komt een héél distorted, compressed geluid uit.



En da's dus niet goed en ook niet normaal.

Liquid_Metal
3 januari 2010, 18:32
Maar hij heeft het wel goed gedaan, kweet niet meer waarom ie dit nu doet. Maar misschien is er nog iets aan te doen :).

Dirk_Hendrik
3 januari 2010, 18:41
kweet niet meer waarom ie dit nu doet. Maar misschien is er nog iets aan te doen :).

Omdattie oud is en dus last krijgt van ouderdomsverschijnselen. Ja. Daar is wat aan te doen.

Liquid_Metal
3 januari 2010, 19:18
Dan hoop ik dat ik ook de skills heb om te vinden wat er aan de hand is en dat vervolgens te fixen.
Ik heb de phaser even opengemaakt en zie dat het printplaatje in een plastic doosje zit. Op dat doosje staat Maxon. Het eerste wat ik bedacht is "o dan is ie niet origineel". Is dat ook zo of hebben Ibanez en Maxon iets met elkaar (gehad)? Want als het niet origineel is kan ik het wel schudden met die marktwaarde.

TimS
3 januari 2010, 19:26
Maxon maakte pedalen voor Ibanez, nu maken ze dezelfde pedalen onder hun eigen naam. Zijn ongeveer gelijk aan de Ibanez pedalen, maar dan net iets beter.

Liquid_Metal
3 januari 2010, 19:51
Dan is het dus waarschijnlijk wel origineel. Da's mooi.

Er staat er nu een op eBay voor 215 euro :O:O: klik (http://cgi.ebay.com/ibanez-pt1000-rocker-phaser-RARE-vintage-JAPON_W0QQitemZ190345650466QQcmdZViewItemQQptZFR_Y O_InstrumentsMusique_AccessoiresGuitares?hash=item 2c517c2122).

Liquid_Metal
3 januari 2010, 20:01
Even wat foto's gemaakt, zeggen meer dan PT-1000 woorden.

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/117/l_9154244100e84458b73cbda9b40d9424.jpg

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/143/l_d4ed07687f2e4b859ce7dbfe64607b13.jpg

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/150/l_ff60487c71ea4b868cf66a06129887c4.jpg

Ik vind die schakelaar er ERG vreemd uitzien. Hij is aangesloten met de blauwe draad op de printplaat en met de oranje draad op de jack output. De witte draad gaat ook naar de printplaat. Ik dacht dat audio van de jack input met de gele draad naar de printplaat gaat, dan met blauw naar de switch en dan met oranje naar de jack out. Maar de switch heeft maar 2 polen, dat heb ik nog nooit gezien (als ie geen contact zou maken zou er, met deze redenatie, geen audio meer doorheen komen).

Misschien is mijn beste optie om 'm zo, dus enigzins defect, te koop te zetten. Maar dan zal ie vast niet veel opleveren...

Mitch
4 januari 2010, 00:42
Für Bastler... :D

TimS
4 januari 2010, 00:48
Ik vind die schakelaar er ERG vreemd uitzien. Hij is aangesloten met de blauwe draad op de printplaat en met de oranje draad op de jack output. De witte draad gaat ook naar de printplaat. Ik dacht dat audio van de jack input met de gele draad naar de printplaat gaat, dan met blauw naar de switch en dan met oranje naar de jack out. Maar de switch heeft maar 2 polen, dat heb ik nog nooit gezien (als ie geen contact zou maken zou er, met deze redenatie, geen audio meer doorheen komen).

Misschien is mijn beste optie om 'm zo, dus enigzins defect, te koop te zetten. Maar dan zal ie vast niet veel opleveren...

Het lijkt het sterk dat er een kaboutertje in je pedaal de bekabeling anders heeft lopen solderen. Is het niet zo dat het dry signal door de witte kabel loopt (en dus altijd naar de output gaat) en daar afhankelijk van de stand van de switch het wet signal uit de blauwe draad bij komt?

Liquid_Metal
4 januari 2010, 08:45
Für Bastler... :D

Tsja, en het wordt nu eigenlijk wéér meer een werkbank verhaaltje :sssh:.


Het lijkt het sterk dat er een kaboutertje in je pedaal de bekabeling anders heeft lopen solderen. Is het niet zo dat het dry signal door de witte kabel loopt (en dus altijd naar de output gaat) en daar afhankelijk van de stand van de switch het wet signal uit de blauwe draad bij komt?

Dat zou ook wel kunnen. Maar het kan niet zijn dat het pedaal anders klinkt doordat de bekabeling anders is geworden want hij heeft het altijd al gedaan.
Ik heb Dirk Hendrik een pm gestuurd, misschien heeft hij wel tijd om het pedaal onder handen te nemen. Ik wordt er zelf iig niet wijzer van.

Dirk_Hendrik
4 januari 2010, 10:50
Tsja, en het wordt nu eigenlijk wéér meer een werkbank verhaaltje :sssh:.



Dat zou ook wel kunnen. Maar het kan niet zijn dat het pedaal anders klinkt doordat de bekabeling anders is geworden want hij heeft het altijd al gedaan.
Ik heb Dirk Hendrik een pm gestuurd, misschien heeft hij wel tijd om het pedaal onder handen te nemen. Ik wordt er zelf iig niet wijzer van.


Ik ga je vanavond terug PM-en ;)

Dat terzijde,
Je bedrading hoort zo. Da's hetzelfde als bij mijn PT1000 en de originele PT900 en PT909. Het enige wat de schakelaar doet is het vertraagde signaal passief bij het droge signaal mixen.

Liquid_Metal
4 januari 2010, 15:32
Ik ga je vanavond terug PM-en ;)

Dat terzijde,
Je bedrading hoort zo. Da's hetzelfde als bij mijn PT1000 en de originele PT900 en PT909. Het enige wat de schakelaar doet is het vertraagde signaal passief bij het droge signaal mixen.

Dat klinkt wel logisch ja. Ik maakte associaties met DPDT schakelaars, maar dan kom je er echt niet uit :cheerup:.
Fijn dat de bedrading origineel is, dat doet vast veel met de waarde.

Sinner
14 januari 2010, 16:45
Kon het even niet laten; leuk om te horen dat er nog een eigenaar op het forum is.
Ik heb namelijk een perfect werkend exemplaar op mijn board staan. Hij geeft een heel fijn geluid en ik heb 'm voor bijna niks gekocht :cheerup:

Wel leuk om te horen dattie zo veel waard is. Ik had al door na wat gegoogle dattie zeldzaam is. Was trouwens niet van plan 'm te verkopen:sssh:

Dirk_Hendrik
14 januari 2010, 17:09
Kon het even niet laten; leuk om te horen dat er nog een eigenaar op het forum is.

Hier nog een!

Liquid_Metal
14 januari 2010, 18:29
Kon het even niet laten; leuk om te horen dat er nog een eigenaar op het forum is.
Ik heb namelijk een perfect werkend exemplaar op mijn board staan. Hij geeft een heel fijn geluid en ik heb 'm voor bijna niks gekocht :cheerup:

Wel leuk om te horen dattie zo veel waard is. Ik had al door na wat gegoogle dattie zeldzaam is. Was trouwens niet van plan 'm te verkopen:sssh:

Ik overweeg wel om 'm te verkopen en er een Phase90 voor in de plaats te halen. Die is wat handzamer en vind ik erg lekker klinken.
Maar misschien klinkt deze ook wel goed. Alleen wil ik er dan absoluut een stroomplug op hebben. En ik weet niet hoeveel dat met de vintage waarde doet...

Puerco
14 januari 2010, 20:56
Ik overweeg wel om 'm te verkopen en er een Phase90 voor in de plaats te halen. Die is wat handzamer en vind ik erg lekker klinken.
Maar misschien klinkt deze ook wel goed. Alleen wil ik er dan absoluut een stroomplug op hebben. En ik weet niet hoeveel dat met de vintage waarde doet...

Zo een plugje met van die pootjes die ook op de batterij zitten, die je zo op dat batterijclipje klikt is mischien handiger als je de vintage waarde wilt behouden.
Wel DC voeden dan en de polariteit even in de gaten houden.

Liquid_Metal
14 januari 2010, 22:48
Zo een plugje met van die pootjes die ook op de batterij zitten, die je zo op dat batterijclipje klikt is mischien handiger als je de vintage waarde wilt behouden.
Wel DC voeden dan en de polariteit even in de gaten houden.

Mja dat zou wel érg makkelijk zijn. Moet ik maar eens kijken waar ik dat aan kan schaffen (liefst niet online want dan heb je weer verzendkosten :P). Misschien heeft zelfs de mediamarkt dat wel..

Sinner
15 januari 2010, 14:42
Ik gebruik dat zelf ook en dat werkt prima!

Ik heb trouwens ook een Phase 90 pedaal en die klinkt natuurlijk ook heel lekker en is idd veel kleiner, maar de ph1000 heeft wel een heel smooth bijna "waterig"(?) geluid op de wat lagere snelheden (clean) en dankzij het expressiepedaal kun je toch ook wel heel leuk een leslie nadoen.

Voor minder subtiele en/of drive phasergeluid is de Phase90 super.

Ik kon niet kiezen, dus ik gebruik ze allebei.:seriousf:

schizo910
15 januari 2010, 14:44
Mja dat zou wel érg makkelijk zijn. Moet ik maar eens kijken waar ik dat aan kan schaffen (liefst niet online want dan heb je weer verzendkosten :P). Misschien heeft zelfs de mediamarkt dat wel..

PM me maar, ik heb er nog wel een voor je...

Liquid_Metal
9 maart 2010, 22:59
Ik heb vanmiddag de PT-1000 op marktplaats gezet, met 150 als vraagprijs (dit is niet bedoeld als reclame hoor!). Zojuist een emailtje gekregen van iemand die er 100 euro voor biedt. Ik weet dat ze wel eens voor meer gaan, maar wat zeggen de kenners? Wachten tot het hoger wordt of, met de instabiele markt in het achterhoofd, meteen verkopen? Ik heb weleens eerder gehad dat kopers een dag later al 'iets anders hebben gevonden'.

Mitch
10 maart 2010, 00:01
Met de huidige markt maar vooral de mentaliteit op Marktplaats kan niemand je daar een zinnig antwoord op geven.

TimS
10 maart 2010, 02:01
Ik zou hem er eerst eens voor 300 op zetten, dan biedt er gegarandeerd iemand 250 euro :seriousf: Dat iemand nu 100 euro biedt betekent niets, die ziet dat ding gewoon en wil er minder voor betalen, zo gaat het helaas met MP.

movo.
10 maart 2010, 09:34
Mee eens over Marktplaats, misschien op ebay zetten?

Liquid_Metal
10 maart 2010, 15:01
eBay heb ik ook wel overwogen ja. Ik heb er wel eens wat gekocht, maar nog nooit een veiling geplaatst. Ik heb gehoord dat eBay een deel van je aankoop krijgt. Weet iemand hoeveel dat is? (ja ik weet het, ik kan het ook opzoeken :soinnocent:).