PDA

View Full Version : Jouw droomprojecten



Mattia
2 januari 2010, 22:13
Wat voor gitaarprojecten hebben jullie op het lijstje van 'die wil ik een keer bouwen!' staan? Ik heb het dus zowel de komende geplande projecten als instrumenten die je ooit wel een keer wil maken, maar nog niet precies weet wanneer. Barst los!

Enkele van mij:

Electrisch:
1) Single-cut carved top en back, massief wit limba body en hals, dual P-90 (lollar), nickel Gotoh 510 hardware, madagascar palisander toets en kopplaat, 1 volume, 1 tone, 1 3-way.
Sleutelworden: sober, strak, elegant

2) Single-cut Black limba body, cocobolo hals met ebben toets, P-90s of humbuckers met houten covers.
Sleutelwoorden: big, wild and woody

3) Chambered semi-archtop, gefineerde spruce top met houten detailing, mahonie of limba body en hals.
Sleutelwoorden: blues-rock machine

4) All-limba LP-junior-achtige, flat top, flat back
Sleutelwoord: simplicity.

Akoustisch:
1) Wedge 12-string fanned fret baritone gitaar, Euro spruce, Claro noten zij/achterblad, mahonie hals.
Sleutelwoorden: big, loud and rumbling.

2) 'Fall colours' Grand Auditorium gitaar: Redwood top, Spalt maple back/sides/hals, ebben toets, ingelegde 'vallende bladeren' op toets en brug (in geacryliseerd hout in verschillende soorten/kleuren). Schetsen zijn gemaakt, specifieke setjes hout zijn aanwezig.
Sleutelwoorden: herfstkleuren, houttinten, elegant.

Zomaar een greep uit de mogelijkheden/ideen die zo nu en dan door mijn hoofd dwalen. Verder nog allerlei plannen voor nieuwe jigs, handige hulpjes, etc...maar van velen moet nog blijken of het gaat werken.

ziekdier
2 januari 2010, 22:33
naast het afmaken van mijn 3 gitaren - die thuishoren in het " op de werkbank" topic- zou ik graag nog een luxe telecaster maken met mooie houtsoorten. Al zou ik nu nog niet weten wat... een toets van snakewood, massakar ebony of zebra. in ieder geval met zwart/wit/zwarte binding op body en een binding op de toets...

Geen slagplaat, zwarte hardware.. denk ik....

haha, voorlopig eerst maar eens de 3 afmaken waar ik mee bezig ben..

1 is al zo goed als klaar maar wil nog wachten op een beetje beter weer voor het lakken...

en dan zien we wel weer.... voorlopig nog genoeg te doen

gr
@je

oknarb180
2 januari 2010, 22:37
Hier mijn verlanglijstje:

Les Paul:
Mahonie met Tigerstripe maple top. Simpele look net als het Gary Moore model. Heb nog een set oude Gibson Dirtyu Fingers liggen (matched set) die wil ik er dan in hebben.
En ik blijf een carved top gewoon onwijs gaaf vinden.

Gibson MIII
Model wordt helaas niet meer gemaakt, maar daar wil ik en nog eens een van bouwen in mahonie met quilt maple top. maple neck, toets nog niet over nagedacht (ik heb nog een ebben liggen!)

gewoon een stratocaster:
Verder wil ik toch ook gewoon eens een stratje proberen te bouwen met een Floyd en een setje Seymour duncan Hotrails erin (lekker scheuren).

Verder nog geen inspiratie voor eigen modellen (helaas).

vr.gr.

Branko

barno
2 januari 2010, 23:06
mijn droomprojecten: vooral ook ingegeven door wat ik zelf nog zou willen hebben om op te kunnen spelen. Jammer genoeg gaat het dan over dingen waarvoor ik de bouwvaardigheden niet heb:

-een hele goede double O acoustische
- een mooie archtop (laminated)
- een contrabas


wat wel binnen mijn mogelijkheden ligt:

- een eigen versie van een Harmony H44
- een dubbelneck gitaar / bariton

Ik zou ook wel es gewoon een flying V of een Iceman of tele willen bouwen, maar ik verplicht mezelf te blijven werken met mijn eigen ding omdat ik ook wel veel voldoening haal uit de ontwikkeling van een eigen gamma / lijn met alles erop en eraan

superfly
2 januari 2010, 23:25
Mijn todo list

fox bender afbouwen

OM met cut-away
gevlamd esdoorn achter- zijkant, gevlamd esdoorn hals, ebben toets, fichte top. (voor mn zoon)


OM (misschien met cut-away)
Pau Ferro achter- zijkant, fichte top, mahonie hals. toets nog niet bepaald.
(voor mezelf)


4 snarige electrisch bas
bartolini J bass elementen, de rest weet ik nog niet, misschien met een mooie flamed maple top

en dan ooit........... zo'n mooie archtop zoals woml aan het bouwen is.

oigun
2 januari 2010, 23:52
Wat ik ooit nog wil bouwen...
Een contrabas (is wel duur om te bouwen Ik ben ooit aan een hals begonnen)
Een akoestische archtop
Een gypsy/selmer
Semi akoetische dano achtige:
http://www.danguitars.com/images/Img1476.gif

Vooralsnog concentreer ik me op tone/sustain/bespeelbaarheid/afwerking. En vind ik het bouwen van wat simpelere modellen een goede leerschool.

Ike57
3 januari 2010, 00:38
Eindelijk wil ik wel eens verder met mijn "Ouray" project dat in de ijskast heeft gelegen omdat de DB er tussendoor kwam.

In feite is "verder gaan met... " een groot woord want ik ga helemaal opnieuw beginnen.

De specs:
Semi-hollow body
voor- en achterkant padouk
zijkant esdoorn
binding wenge
nek esdoorn met een streep padouk
toets ebben of pallisander
gouden hardware
GFS Retrotrons
Schaller topload 3D brug

Verwacht geen wonderen op korte termijn want in mijn hok is het net zo koud als buiten :D

stijnkenens
3 januari 2010, 03:27
ooit een lespaul goldtop uit 52, met zo'n lang staartstuk en 2 P90 elementen

Een gibson L4 met ovaal klankgat (type 1914, of zo)

Een gibson L5 met F-gaten (loyd loar erea)

Selmer model.

Telecaster, zonder slagplaat, en niet persé dat model, mag ook een andere fender vorm zijn, met grote headstock, mss met een beetje fanned frets.

En een viebass voor eigen gebruik, maar met 4 snaren.


En puur voor de lol: full restauratie van oude, waardevolle archtops en romantische gitaren. Helemaal bespeelbaar maken voor een klant die weet hoeveel tijd en geld erin steekt, en niet getreurd is om z'n oude beestje terug op de baan te krijgen, laat maar komen.


Dan ben ik toch weer een tijdje zoet met school en eigen projectjes.


s.

Gothra
3 januari 2010, 10:03
Ik wil ooit een gitaar bouwen, heb t nog nooit gedaan dus maakt me ook neit zoveel uit wat voor het word:P Maar t zou dan een soloist achtige gitaar worden.

Body - walnut/alder weet ik niet
Carved top, quilted maple
Flame maple/ebony neck 24 fret
Original FR
SD blackout w/ livewire classic II
En een mooie stain voor de quilt

Demoi-crazy
3 januari 2010, 10:46
Er zijn zoveel dingen die ik nog zou willen bouwen, maar voorlopig zijn dit de geplande projecten :

- Lex Paul (Mahonie)
Ben ik nu aan bezig,
Volledig in mahonie met carved top
Blauwe beits en chroom hardware
Crown inlay op een pallisander toets

- Lex Paul (Maple top)
Gevlamde maple met carve
ongekende kleur tot nu maar wel een burst
Crown inlay op pallisander toets
Chroom hardware

- Lexecaster (bestelling)
Mahonie body met maple fineer
zelfde specs als tele maar aangepaste headstock

- Thunderbird bass (bestelling)
zelfde specs als origineel van gibson maar aangepaste headstock


Het wordt een druk druk druk 2010!!!:ok:

Groeten,

F

st.robot
3 januari 2010, 10:57
van m'n eigen model waar ik nu mee bezig ben zit ik nog met een paar dingen in m'n kop:

thinline model: mahonie neck, met esdoorn toets en wengé binding ( 's een rariteit, maar ik denk wel dat 't show is) 3delige mahonie body met strepen wengé ertussen, alles donkerbeitsen en geen kleurlak. humbuckers erin (weet nog niet welke)

thinline model (zonder f-gaten): houtsoorten weet ik nog niet, maar zou blauw moeten worden met pearloid slagplaat en lipsticks (zoals het oorspronkelijk model)

bas achtig iets: ik wil gewoon 'ns een bas hebben

en voor de rest denk ik dat ik eigenlijk wel de meeste modellen wel is wil maken. maar vooral een les paul moet er ooit is komen

Kakihara
3 januari 2010, 12:53
Ik zou nog graag een Hubocaster willen maken, uit timmerpanelen van de hubo.
En verder zou ik een Guild S400-achtig iets willen bouwen, uit Europese houtsoorten (Spaans ceder (is dat überhaupt wel Europees?) voor de body, perenhout (!) voor de hals en misschien wel pruimenhout voor de toets.

Maar eerst mijn huidige project maar eens zien af te werken.

Mattia
3 januari 2010, 13:07
Ik zou nog graag een Hubocaster willen maken, uit timmerpanelen van de hubo.
En verder zou ik een Guild S400-achtig iets willen bouwen, uit Europese houtsoorten (Spaans ceder (is dat überhaupt wel Europees?) voor de body, perenhout (!) voor de hals en misschien wel pruimenhout voor de toets.

Maar eerst mijn huidige project maar eens zien af te werken.

Er zijn geen inheemse, commercieel gebruikte europeese cedersoorten, bij mijn weten (lebanon ceder komt nog het dichtste bij).

Spaans ceder (cedrella odorata) zit in de mahonie familie, en is tropisch. Zuid Amerikaans hout.

barno
3 januari 2010, 13:33
ooit een lespaul goldtop uit 52, met zo'n lang staartstuk en 2 P90 elementen

Een gibson L4 met ovaal klankgat (type 1914, of zo)

Een gibson L5 met F-gaten (loyd loar erea)


dat lange staartstuk was nu net de reden waarom de die goldtops bijna onbruikbaar waren dacht ik.

een L5, tja: da's nu nog eens een droomproject: super

Hedge
3 januari 2010, 15:18
Mijn absolute droom project is een 00 14-fretter of een OM van heel mooi curly koa (ook voor de top), binding van gevlamt esdoorn en accenten van green abelone.

Het is erg jammer dat koa zo idioot duur is.

Javaca
3 januari 2010, 17:58
Luiten:
-Middeleeuwse luit naar schilderij van Memling
http://www.klassiskgitar.net/Memling,%20Hans%20(1435%20-%201494)%20-%20Angel%20Musicians,%20detail%20of%20angel%20with %20lute,%201480s,%20Koninklijk%20Museu.jpg

-Hans Frei 'Warwick' (zowel barok- als gereconstrueerde uitvoering)
http://guitarra.artelinkado.com/gifsyfo/imagenes/Puente/HansFrei.jpg

-Laux Maler

-Georg Gerle (6 korig)
http://bilddatenbank.khm.at/images/500/SAM_31_11067.jpg

-Wendelio Venere 44 cm diskant luit

-Basluit Harton -Theorbo -Barokluit (Tielke, Schelle, Hoffmann)

-Experiment luithals en schelp uit één deel polyestercomposiet (carbon, glasvezel).

Barokgitaar:
-Belchior Dias (oudste gitaar bekend 1580, met 'fluted ribs')
-Voboam
-Dubbele Voboam
-Anoniem model uit museum brussel
-Sellas
-Tielke (nu beginnen, bij m'n dood klaar)
-Chitarra battente

Vihuela:
-Chambure model. http://www.lutesandguitars.co.uk/images/Vihuella.jpg
Electrische gitaar:
-Danelectro U2

Bas:
-Danelectro longhorn
-Colascione

Romantische gitaar:
-Blaise le Jeune
-Antonio de Lorca


Dit is enkel een basislijstje... Zou ook nog graag eens leren hoe je een klavecimbel en een viola da gamba bouwt. M'n eigen barokconsort samenstellen... :D Ja ik wil graag 36 uur in een dag, en moet 120 worden.

Zjef
3 januari 2010, 18:30
In volgorde:

Gibson L-00:

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/L-00.jpg

Boven blad: vuren (Engelmann)
Zij- en achterkant: Khaya mahonie
Nek: Khaya mahonie
Toets en brug: Indische palissander
Kopbeleg: ebben

Ik twijfel nog of ik hem in een kleurtje zet of niet en of ik deze slagplaat neem. Model van de kop wordt waarschijnlijk ook nog gewijzigd.

Aan de L-00 ben ik ondertussen begonnen: bovenblad is gevoegd en staat bijna op dikte. Maar de werken liggen even stil tot ik een werkplaats heb (de living en mijn slaapkamer zijn niet echt geschikt ;)).



Gibson Les Paul:

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/LesPaulmetslagplaat-.jpg

Carved top: zebrano
Body: Khaya mahonie
Nek: Khaya mahonie
Toets: ebben
Kopbeleg: ebben
Hardware: chroom
Pickups: Bare Knuckle Black Dogs

Het hout en de brug heb ik al liggen.



Ipomoea (http://liutaiomottola.com/instruments/Ipomoea.htm):

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Ipomoea.jpg

Boven blad: vuren (Europees of Engelmann, daar ben ik nog niet uit)
Zij- en achterkant: Pao Ferro
Nek: Khaya mahonie
Toets en brug: Indische palissander
Kopbeleg: ebben

Zit in de research fase.



Andere droomprojectjes:
Een jumbo
Jazzmaster (blueburst, witte slagplaat)
Jaguar (alles zwart behalve de maple neck)
Akoestische archtop (nog geen idee welke)

Woml
3 januari 2010, 20:57
Dit is allemaal zeer lange-termijn, maar ik heb wel een projectenlijstje.

Voorlopig gaat de meeste knutseltijd nog in mijn cursus-archtop zitten, maar als die eenmaal af is (en als het goed is duurt dat niet zo gruwelijk lang meer) kan ik me storten op het afmaken van mijn kleintje, waar ik al mee begonnen ben.
En als die eenmaal af is, komen ooit nog eens aan de beurt (in willekeurige volgorde):

- Een elektrisch ding, gewoon recht-toe-recht-aan, om dat ook eens gedaan te hebben. Les Paul-achtig model, body/hals zullen wel mahonie worden, en ik heb twee stukjes maple waar ik een leuk topje uit hoop te kunnen halen. Al moet ik nog zien of ik er een beetje een carve in kan krijgen. Ze zijn wat dun, en krom...
Verder ligt er nog niet veel vast, behalve dat ik er een setje stemschroeven op ga zetten dat ik al een hele tijd heb liggen (mijn eerste gitaarbouw-aanschaf, oorspronkelijk bedoeld voor mijn Nighthawk, die ze bij nader inzien niet nodig bleek te hebben...)
- Mijn kleine koploze reisgitaartje is toe aan een versie 2.0. Hij is toch eigenlijk best wel heel vals, en niet goed meer te intoneren (want te weinig ruimte om de brug nog te verplaatsen), ik zit nog te broeden op een betere manier om de stemschroeven te plaatsen, en de mensuur is me toch te klein. Je kunt het ook overdrijven met die kleintjes.
- Mijn lapsteel (eerste eigen fabrikaat) is best grappig, maar ik wil nog eens een nettere. Die wordt dus mogelijk ook ontmanteld en opnieuw opgezet.
- Nog een akoestisch ding. Het streven is een OM. Ik heb een spruce top en bubinga zij- en achterkant, en vermoedelijk weer een mahonie nek.
- Een fretloze gitaar, om eens te zien hoe dat gaat. In mijn hoofd wordt hij elektrisch, neck-through, met maple/wenge gelamineerde hals, maar verder ligt alles nog open.
- Een ukulele, die heb ik ook nog niet!
- En om niet helemaal voor niks te hebben geleerd hoe je zo'n archtop bouwt, wil ik ook nog eens een F-style mandolientje.
- En misschien ook nog wel eens een akoestische bas.
- En misschien ook nog wel eens een banjo. Al heb ik daar al een simpele van, en die is op zich al leuk genoeg om te doen wat ik er mee doe.

En als dat allemaal af is, moet ik maar weer eens gaan nadenken. Maar ik ben bang dat er tegen die tijd alweer een stel andere in de planning zitten... :sssh:

McVenco
4 januari 2010, 15:38
Ik heb nog niet zo'n heel uitgebreide want-to-build lijst. Eerst maar eens wat ervaring opdoen met wat simpele dingen en dan zien we wel verder.

Ik zou echter graag eens willen proberen een akoestische te bouwen, een dreadnought-model bijvoorbeeld. Misschien valt het best mee, maar op dit moment lijkt het me vreselijk moeilijk.

Verder wil ik nog een keer een basgitaar maken, een LP junior (in TV Yellow natuurlijk) en een Teisco Spectrum 5 (inclusief vrolijk gekleurde schakelaars :))

Hedge
4 januari 2010, 16:42
Ik zou echter graag eens willen proberen een akoestische te bouwen, een dreadnought-model bijvoorbeeld. Misschien valt het best mee, maar op dit moment lijkt het me vreselijk moeilijk.


Gewoon doen.

signsofzodiac
4 januari 2010, 20:58
In het licht van alle coole projecten die jullie willen/gaan ondernemen van een heel ander kaliber, maar ik ga binnenkort aan de slag met mijn eerste zelfbouwer: een 3-string cigar box guitar met een p-90/humbucker.

Beetje dit idee:

http://www.daddy-mojo.com/4Deluxe.jpg

Geen idee wat het gaat worden, maar ik sta echt te springen. Goedkoop om mee te beginnen en moet voor een nitwit als ik wel do-able zijn.

Iemand die het wel eens heeft ondernomen?

Rock Bottom
5 januari 2010, 09:39
Wat ik ooit nog wil bouwen...
Een contrabas (is wel duur om te bouwen Ik ben ooit aan een hals begonnen)
Een akoestische archtop
Een gypsy/selmer
Semi akoetische dano achtige:
http://www.danguitars.com/images/Img1476.gif

Vooralsnog concentreer ik me op tone/sustain/bespeelbaarheid/afwerking. En vind ik het bouwen van wat simpelere modellen een goede leerschool.

Een contrabas hoeft niet duur te zijn;)
Bassit bij mij in de band heeft er een gebouwd met de goedkoopste materialen en hij klinkt best okee.
hardhouten(soort weet ik niet tuinpaal als hals met een ander onbekend goedkoop hardhout als toets, beetje multiplex in de vorm van een doodskist plakken en een mdf kam/brug en klaar was ie.
http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/104/l_42a7996333114eb99976653d28ac08d1.jpg

Zelf ga ik als het in mijn schuur weer uit te houden is verder met mijn projectje.

Een thinline kruising tussen een jazzmaster en een SG met bigsby en filtertrons.

-De hals ga ik bij de eerste niet zelf maken want ik heb nog een oude liggen van een bolt les paul kopie.

-De body weet ik nog niet precies welk hout het gaat woorden maar waarschijnlijk mahonie met een dunne esdoorn top. (top is zo goed als klaar)

-Filtertrons liggen klaar, helaas goud maar ja.

-1x volume 1x tone en een 3 way toggle switch.

-Bigsby moet nog wel besteld woorden en ik denk dat ik voor deze weer voor een kloon ga want die op de kasuga kan ik echt niet over klagen.

Daarna wil ik dezelfde body vorm gebruiken voor een solidbody mahonie met tom en een paar GFS loudmouth pups. Meer een standard sg in een iets andere vorm.

Kisekae en paint geknutselde plaatjes heb ik al maar die staan op de andere computer dus die volgen wel.

Ike57
5 januari 2010, 20:16
In het licht van alle coole projecten die jullie willen/gaan ondernemen van een heel ander kaliber, maar ik ga binnenkort aan de slag met mijn eerste zelfbouwer: een 3-string cigar box guitar met een p-90/humbucker.

Iemand die het wel eens heeft ondernomen?

Een beetje ( :D ) aangepast qua vorm etc en net voor tussen kerst en nieuwjaar voltooid: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125295

Menneskedyr
5 januari 2010, 20:22
Mijn droomproject:
11 snarige fretloze flying V, geïnspireerd door de Oud.

Een beetje dit idee, maar dan enkelhalzig:
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images01/34/l_2078e08a4827d635408f2e800ecf0f72.jpg

Thunders1988
5 januari 2010, 20:44
In het licht van alle coole projecten die jullie willen/gaan ondernemen van een heel ander kaliber, maar ik ga binnenkort aan de slag met mijn eerste zelfbouwer: een 3-string cigar box guitar met een p-90/humbucker.

Beetje dit idee:

http://www.daddy-mojo.com/4Deluxe.jpg

Geen idee wat het gaat worden, maar ik sta echt te springen. Goedkoop om mee te beginnen en moet voor een nitwit als ik wel do-able zijn.

Iemand die het wel eens heeft ondernomen?

Ik heb zo al een 3-tal CBG's gemaakt... Eentje staat in een topic, maar ik zie net dat die foto's gewist zijn. Is heel makkelijk te doen. Zelfs een dwaas als mezelf krijgt het voor mekaar.

En on-topic:
Mijn droom-projecten zijn onderandere een
- Les Paul Junior (al dan niet doublecut) in TV Yellow
- hardtail Stratocaster
- Eigen ontwerp (ben ik mee bezig, maar dat is niet simpel)
- LP Goldtop (vroege '52 - '53 crossbreed)
- iets met DeArmond Goldfoilpickups
- ...

charlotte
8 januari 2010, 17:31
Hey Luitjes :

als volgende na mijn LOTR LPwil ik deze maken;
http://home.kpn.nl/charlotte.mijnders3/Les%20Paul%20Forentine.jpeg

Een Les Paul Florentine (semi-acoustisch) met piëzo aan boord.

Daarna ga ik 2 heavey metal guitars maken,heel extreem ontwerp qua body,kan er nog niets over zeggen :) ,ze worden beiden hetzelfde model,echter de 1 krijgt airbrush op de body,de ander krijgt inleg maan/sterren en planeten.
En sowieso Emg 81/85 aan boord.

groetjes Charlotte :lp:

niekb
8 januari 2010, 20:46
Plannen genoeg maar waar ik echt graag eens mijn tanden in zou willen zetten is een OM model akoestische gitaar.

Qua hout zit ik te denken aan mahonie of padouk.
Een compleet padouk gitaar lijkt me erg leuk. Het enige wat me zorgen baart is het buigen van de zijkanten. Aangezien ik nog geen ervaring heb met het buigen is dit wellicht een lastige houtsoort om mee te beginnen.

Kakihara
13 februari 2012, 19:01
Ik zou nog graag een Hubocaster willen maken, uit timmerpanelen van de hubo.
En verder zou ik een Guild S400-achtig iets willen bouwen, uit Europese houtsoorten (Spaans ceder (is dat überhaupt wel Europees?) voor de body, perenhout (!) voor de hals en misschien wel pruimenhout voor de toets.

Maar eerst mijn huidige project maar eens zien af te werken.

Hmz ... Dit topic nog es bovengehaald, leek me leuk om te zien of die droomprojecten al min of meer vorm gekregen hebben.
Bon, de screwupocaster is nog altijd niet afgewerkt. Het Guild-plan is er nog altijd, zij het in lichtgewijzigde vorm (Iets naaldhouterigs voor de body, Douglas/Oregon voor de hals (perenhout is zo verdomde hard) en ik ben ook niet zo zeker over dat pruimenhout :chicken: )
Van de Hubocaster droom ik al niet meer.
Des te meer van een Lowell George geïnspireerde strat : vaste brug, telecasterbrugelement in de brugpositie en een Alembic Stratoblaster ingebouwd. En een Les Paul zou er met de tijd ook moeten komen.

barno
13 februari 2012, 19:13
[/QUOTE] barno
- een eigen versie van een Harmony H44
- een dubbelneck gitaar / bariton

Ik zou ook wel es gewoon een flying V of een Iceman of tele willen bouwen, maar ik verplicht mezelf te blijven werken met mijn eigen ding omdat ik ook wel veel voldoening haal uit de ontwikkeling van een eigen gamma / lijn met alles erop en eraan[/QUOTE]


poeh, kende dit topic niet eens meer. Die H44 en dubbelneck moet ik nog steeds bouwen. Een V en enkele tele's heb ik ondertussen wel gebouwd, en idd wat nieuwe eigen modellen.

Ukeloeder
13 februari 2012, 19:16
Nu het dan toch bovenaan staat, mogen we dit topic wel nieuwe adem geven toch?
Voor mij staan nog een 54 Goldtop LP en een basgitaar op het lijstje.

Thiez
13 februari 2012, 19:30
Pfff ik heb nog zo veel ideeen in de kop om een keer te willen bouwen.
- Eerstvolgende wordt een low-budget mockingbird van merantie en eiken.
- satin zwarte les paul rock 'n roll beast relic (geïnspireerd door de les paul van bassblom)
- Een gitaar met Koa top
- Ibanez destroyer / kramer voyager
- Exacte kopie van een Jake E lee strat

Rizz
13 februari 2012, 19:31
Als het toch over dromen gaat, binnenkort is m'n werkplaatsje zo goed als compleet, of iig zover dat ik thuis kan beginnen.. Als eerste staat er een backpacker Western Red Cedar/Zebrano op de planning, gaat ongeveer april/mei van start. Absolute droom is een jumbo Sinker Redwood/iets van noten.. Die is nog ver weg, maar dromen mag :chicken:

obiwanjacobi
13 februari 2012, 19:33
Nadat de temp. in mijn schuurtje weer wat beter te harden wordt en ik mijn tele verder kan assembleren (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?152424-Tele-assembleren) ben ik van plan om een eigen body te gaan ontwerpen. De (waarschijnlijk strat) hals en hardware gewoon kopen.

Ik heb al wat ideeen maar er is nog niks besloten. Een aantal ideeen zijn recht en hoekig en andere zijn rond en vloeiend. Ik wil een ontwerp dat echt anders is dan gebruikelijk maar dat nog wel lekker te pakken , vast te houden en te spelen is... Ongetwijfeld zullen sommige mensen het afschuwelijk vinden, maar daar trek ik me denk (bij voorbaat) weinig van aan. Ik hou niet zo van die standaard vormen die all ontelbare keren zijn herkauwd. Als ik dan toch zelf een gitaar (body) ga maken, waarom dan niet iets origineels. Nou ja, origineel? Als je YouTube een beetje doorspit zie je al de meest mooie (en minder mooie) vormen voorbij komen. Sommige zijn zelfs helemaal gebeeldhouwd...

Ik denk dat ik dan ook een bovenfrees moet gaan aanschaffen. ;)

Koni05
13 februari 2012, 19:48
op de werkbank ligt nog een stratje in onderdelen waar ik als het wat warmer wordt een Wayne Kramer strat van wil maken, en daarna een complete zelfbouw tele.. Maar dat duurt vast nog wel even:chicken:

DvU
13 februari 2012, 20:17
Hmm,

Een zwaar mishandelde strat, al twijfel ik nog steeds over welke pick-ups ik erin wil hebben.
Ik ga er toch pas mee verder als de temp buiten weer wat mee wil werken.

Verder wil ik nog eens een acoustische in de vorm van een thinline met piezo proberen....

oigun
13 februari 2012, 23:35
barno
- een eigen versie van een Harmony H44
- een dubbelneck gitaar / bariton

Ik zou ook wel es gewoon een flying V of een Iceman of tele willen bouwen, maar ik verplicht mezelf te blijven werken met mijn eigen ding omdat ik ook wel veel voldoening haal uit de ontwikkeling van een eigen gamma / lijn met alles erop en eraan[/QUOTE]


poeh, kende dit topic niet eens meer. Die H44 en dubbelneck moet ik nog steeds bouwen. Een V en enkele tele's heb ik ondertussen wel gebouwd, en idd wat nieuwe eigen modellen.[/QUOTE]

Dubbelneck goed plan!!
Ik wil een bigsby Grady-Martin bouwen en nog wat leukers ook!
http://www.the-jime.dk/Rockabilly_Guitar/Grady_Martin_Bigsby-doubleneck.jpg

RS-Rik
14 februari 2012, 00:02
Jazzmaster achtig thinline ding voor n vriend van me

Zoiets maar dan iets anders
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs595.ash2/154793_1705164666243_1151799472_1996077_1336212_n. jpg

Ik had dat idee al voordat ik dit plaatje zag.


LP/ Rickenbacker 325 achtig ding voor m'n zusje. 2 P90's, wraparound brug, babyblauw achtige kleur gepolitoerd. Maple neck, maple toets.


Guitar From the fucking pits of hell... Dinky achtig ding met zwaar gecountourde achterkant, carve, spitse hoorns, hoekige kleine scherfjes abalone als inlay in een ebben toets. Glanzend zwart met hier en daar vlokjes goud, bloedrode binding, headstock met tunersknoppen naar de achterkant als een klassieke gitaar... hmmmm!!!! pickups gewoon buckers met chromen kapjes. TOM brug. 25,5 of zelfs 26 inch mensuur. (26 geeft wel gerammel denk ik)


Daft Punk 5555 gitaar
http://www.deviantart.com/download/73610101/Arpeguis__Interstella_5555_by_iceelove.jpg

Ike57
14 februari 2012, 00:29
Dubbelneck goed plan!!
Ik wil een bigsby Grady-Martin bouwen en nog wat leukers ook!
http://www.the-jime.dk/Rockabilly_Guitar/Grady_Martin_Bigsby-doubleneck.jpg

Shoot! Dan ben je niet de enige die een Bigsby wil bouwen.
Als mijn teleproject klaar is (en ik moet er nog aan beginnnen :seriousf: ) wordt dit mijn volgende:
Een Bigsby BY50

http://www.bigsby.com/images/Bigbsy-BY50-600.jpg

De werktekening (ware grootte) is al klaar:

http://www.atgp.nl/eigengitaar/by50.jpg

Het grootste probleem zal nog het krijgen van enigszins gelijkende pickups zijn. (zonder er ca. $ 600 voor neer te moeten leggen)

stijnkenens
14 februari 2012, 01:36
Haha, super.
Die bigsby dubbelnek kende ik nog niet ...
Zat al een tijdje met het idee om de lespaul "log" te bouwen, maar dat is al reeds gedaan, jammer...


s.

Rock Bottom
14 februari 2012, 01:59
Shoot! Dan ben je niet de enige die een Bigsby wil bouwen.
Als mijn teleproject klaar is (en ik moet er nog aan beginnnen :seriousf: ) wordt dit mijn volgende:
Een Bigsby BY50

http://www.bigsby.com/images/Bigbsy-BY50-600.jpg

De werktekening (ware grootte) is al klaar:

http://www.atgp.nl/eigengitaar/by50.jpg

Het grootste probleem zal nog het krijgen van enigszins gelijkende pickups zijn. (zonder er ca. $ 600 voor neer te moeten leggen)

Oi kennede flanst hij voor zijn gitaar ze zo zelf in elkaar, mis dat ie voor jou nog wel een extra setje wil maken.

barno
14 februari 2012, 03:11
Ja de bigsby gitaren zijn natuurlijk ubercool

at oi: de Mosrite dubbelhalzen waar larry collins en Joe Maphis op flatpickten, zijn weliswaar voorzien van hoge hillbilly factor maar toch ook wel kinda cewl ! :)


http://www.youtube.com/watch?v=AXarnqkkpPk

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Joe_Maphis_guitar.jpg

http://www.bobsyouruncle.net/TNM_Guitars/Vintage Photos/PicsLarryBuddy.jpg

Ike57
14 februari 2012, 08:43
Ik heb deze nog even opgezocht:

Grady Martin op zijn double neck. De bovenste nek was geen gitaarnek maar een 5-snarige mandoline. Succes met dit project Oigun!


http://www.youtube.com/watch?v=eLwG6whHhq4

En hier een voorbeeld van de Bigsby BY-50 (prototype version):


http://www.youtube.com/watch?v=IfPtOhmFaWc

stijnkenens
14 februari 2012, 09:25
Aan de bassen te horen op dat laatste filmpje, dan lijkt die gitaar hol ...

Klopt dat?


s.

Ike57
14 februari 2012, 09:30
Aan de bassen te horen op dat laatste filmpje, dan lijkt die gitaar hol ...

Klopt dat?


s.

Klopt. De body is van esdoorn met een vogelogen esdoorn top. Er zijn holtes gemaakt i.v.m. gewichtsbesparing.

Dit zijn de specificaties:
1/4″ Birdseye Maple Top (6.35 mm)
3 pc Maple Body
Hollow Chambers in Body
Body Thickness 2″ (50.8 mm)
Rosewood Fingerboard
24.7 Inch Scale (627.38 mm)
21 Medium Jumbo Frets
Fretboard lenght 454 mm)
Binding on Body and Neck
Single Coil Dog-Ear Pickups
Vintage Kluson Style Tuners in line
Tune-a-Matic Style Bridge on varied mounts or Bigsby Original B3 Vibrato
Birdseye maple flat top with amber finish
black binding on sides
single florentine cutaway/opposite shoulder is rounded
Rosewood tailpiece
rosewood pickguard
rosewood decorative piece on lower bout
scrolled rosewood bridge base
walnut birdseye headstock w/12° pitch
BIGSBY logo on headstock
black scrolled adjustment rod cover plate
mother of pearl playing card inlays on bound rosewood fretboard
set maple neck – 21 frets
2 rosewood control knobs
3 position selector switch/slide
2 Bigsby single coil dog-ear style pickups
strings terminate through body.

D3nnis
14 februari 2012, 09:47
Voorlopig niet, aangezien er nog te veel huis-klussen zijn op dit moment, waardoor ik helemaal niet aan de gitaren toe kom (als voorbeeld, mijn fretloze bas staat al een jaar te wachten op een topkam...helaas ben ik mijn topkamvijlen ook nog kwijt, en hoop ik niet dat ze definitief kwijt zijn..), maar als ik weer de mogelijkheid heb er tijd in te stoppen wil ik graag nog de volgende dingen:

-Neckthrough gitaar, esdoorn hals, met mahonie body-delen + maple top op de body delen; neckthrough zichtbaar aan de voorkant (ik vind als je een neckthrough gitaar hebt, mag je het ook laten zien), ebben toets, met vogeltjes inleg, Schaller Hannes brug, 2 bare knuckle warpig humbuckers. 2 volume, 2 toon, beiden met push/pull schakelaars voor de jimmy page mod.
Ik zit te denken om de headstock niet met een scarf joint te doen, maar recht te maken, zoals bij een Fender, maar dan wel een 3 om 3 headstock.
De hardware is er al, nu de tijd nog!

- Voor een vriend van me een gitaar die eruit ziet als een Jazzbas, met stetsbar brug

- Een carved top telecaster in hoogglans zwart met witte binding, 2 humbuckers. Dus eigenlijk een Les Paul die eruit ziet als een telecaster....ik ga hiervoor eens proberen een afzelia hals te maken, met afzelia toets (of uit 1 stuk, zonder toets). Heb namelijk een paar mooie stukjes afzelia overgehouden van wat oude kozijnen (meer dan driekwart zag er uit als bouw-hout, maar een paar stukken waren toch wel mooi recht van draad).

barno
14 februari 2012, 10:34
Aan de bassen te horen op dat laatste filmpje, dan lijkt die gitaar hol ...

Klopt dat?


s.

ja, zoals ike's info aangeeft. al verbaast mij het geluid van die clip wel: klinkt echt wel very hollow, zal ook wel komen door het all maple gegeven. Fijne versie van Cannonball rag speelt die gast trouwens.

stijnkenens
14 februari 2012, 10:38
Inderdaad, ik dacht eerder aan gebogen zijkanten, met midden balk en zo, maar het is toch maar een gewone uitgeholde elektrische gitaar body, aan de specs te zien.


s.

Ike57
14 februari 2012, 10:42
ja, zoals ike's info aangeeft. al verbaast mij het geluid van die clip wel: klinkt echt wel very hollow, zal ook wel komen door het all maple gegeven.

De pickups zullen hierin ook een rol spelen. De pups in het filmpje zullen gemaakt zijn door Gretsch (of in opdracht van hen) aangezien het hier een originele Bigsby prototype reissue betreft. Deze zijn uitgebracht door Gretsch. Ze zullen de originele specs waarschijnlijk zo dicht mogelijk trachten te benaderen.
De pups worden ook nog gemaakt volgens de originele specificaties door Virtual Vintage Guitars (http://virtualvintageguitars.com/guitars/stuart/pa1946_pickups.htm). Ze schijnen een godsvermogen te kosten ($ 600 o.i.d.)


PA1946™, pickups are 100% handmade (hand-cast, polished aluminum and are hand-wound) to the same basic specs of those made by Paul A. Bigsby. Materials include; 41 gauge wire and ALNiCO V magnets. Average output range is 3.9k – 4.3k. They go from rich, warm to over-the-edge bite and sound nothing short of amazing! Available individually or in sets with high, medium or low profile mounts.

http://www.atgp.nl/eigengitaar/bigsbypickups.jpg

Omdat er nergens tekeningen zijn te vinden van deze gitaar heb ik in mijn eigen tekening maar de onderstaande aanname van de holtes getekend:

http://www.atgp.nl/eigengitaar/bigsbycavity.jpg

oigun
14 februari 2012, 11:27
Het is nog in de droomfase hè...
Als ik die pickups zelf moet gaan maken ben ik er ook een hele tijd mee zoet...
Coole tekening Ike! (hint..hint...)
Word wel flink uithollen als hij full maple word:seriousf:

@ barno die mosrites zijn ook te gek.
Terry Mc Arthur van TNMguiters maakt ze nog. http://www.tnmguitars.com/

Ike57
14 februari 2012, 12:36
Word wel flink uithollen als hij full maple word:seriousf:


Daar ben ik nog niet uit. De top wil ik in ieder geval van vogelogen esdoorn hebben. Het kan zijn dat ik voor de rest van de body essen of elzen ga gebruiken, ook ivm het gewicht.

barno
14 februari 2012, 14:35
at ike
ik weet het niet maar ik heb zo'n vermoeden dat er geen vier maar slechts twee (grote) kamers zitten in de body (dus die twee kamers telkens laten doorlopen). als je geen essen gebruikt, is het elzen mss beter dan essen, gezien de uitgesproken tekening van dielaatste. felle nerven op de zijkant gaan mss wat vloeken met de vogeloog op de top.

fransoos
14 februari 2012, 14:56
Oke even terug naar de droomprojecten.

Een bariton akoestische gitaar staat bovenaan mijn verlanglijstje met op de 2e plaats een echte jazzbak
ala de Gibson E-175.

Pat Metheny heeft een solo cd met een bariton gitaar gemaakt getitteld "One Quiet Night" met "Don't Know Why".
Een van de mooiste nummers van deze cd, als ik deze klank van die betreffende gitaar zou kunnen benaderen,
dan ben ik een gelukkig mens.


http://www.youtube.com/watch?v=Zr5wko6sffo

Woml
14 februari 2012, 16:12
Luxeproblemen...

Ik ben op het moment dus bezig met een driedubbel akoestisch project (een bariton, een nylonsnarige, en een OM), maar sinds een paar dagen heb ik ineens ontzettend veel zin om ook gewoon eens een elektrische plank te maken.
Dat stond nooit hoog op mijn lijstje, omdat ik het idee had dat nóg een elektrische gitaar niet zo veel zou toevoegen aan wat ik al heb. Ook al komen die "gewoon" uit een winkel.
Maar ineens bedacht ik dat ik ook wel eens iets met zo'n fanned fret gebeuren zou willen proberen, en toen ik daarbij nog had bedacht dat dat best wel eens heel erg leuk zou kunnen worden op een Firebird, kan ik eigenlijk niet meer wachten! :D

Ike57
14 februari 2012, 19:37
at ike
ik weet het niet maar ik heb zo'n vermoeden dat er geen vier maar slechts twee (grote) kamers zitten in de body (dus die twee kamers telkens laten doorlopen). als je geen essen gebruikt, is het elzen mss beter dan essen, gezien de uitgesproken tekening van dielaatste. felle nerven op de zijkant gaan mss wat vloeken met de vogeloog op de top.

Ik had de onderkant zo getekend omdat ik achteraan nog een klepje moet hebben om de electronica af te dekken. Twee kamers leek me wel gemakkelijk om in ieder geval hout genoeg te hebben om het klepje goed vast te kunnen zetten.

Zou het een probleem zijn om 4 kamers te hebben ipv 2? Qua geluid bedoel ik?

Met die elzen heb je waarschijnlijk gelijk. Goeie tip!

Ike57
14 februari 2012, 19:39
Maar ineens bedacht ik dat ik ook wel eens iets met zo'n fanned fret gebeuren zou willen proberen, en toen ik daarbij nog had bedacht dat dat best wel eens heel erg leuk zou kunnen worden op een Firebird, kan ik eigenlijk niet meer wachten! :D

Yep, aan 't elektriek en ook nog direct fanned frets :ok:

barno
14 februari 2012, 20:04
Ik had de onderkant zo getekend omdat ik achteraan nog een klepje moet hebben om de electronica af te dekken. Twee kamers leek me wel gemakkelijk om in ieder geval hout genoeg te hebben om het klepje goed vast te kunnen zetten.

Zou het een probleem zijn om 4 kamers te hebben ipv 2? Qua geluid bedoel ik?

Met die elzen heb je waarschijnlijk gelijk. Goeie tip!

een probleem niet, maar het verschilt in klank.
ik heb beide types thinlines gebouwd: de volledig holle (met middenbalk) klinken rootsier. Als ik een Gutt bouw voor een rocker, maak ik vier gaten: wat meer massa in de body en daar eigenlijk enkel als weight relief bedoeld.
Ik frees trouwens ook nog een kamer achter de brug

de backplate kan je makkelijjk verzinken in de bodem als die bv 8 mm dik is. desnoods lijm je ter hoogte van de schroefjes een klein blokje om de schroef vlees te geven.

RS-Rik
14 februari 2012, 22:28
Die Bigsby heeft veel swagger

Ike57
14 februari 2012, 22:51
Die Bigsby heeft veel swagger

OK, is dat een goed of een slecht teken? :???:

RS-Rik
14 februari 2012, 22:53
Dat is aan de positieve kant. Swagger = attitude