PDA

View Full Version : Het 'Wat zit er nu op je werkbank?' topic



Mattia
2 januari 2010, 21:58
Ik denk, waarom ook niet?

Ik loop overal vreeslijk mee achter, wegens gebrek aan tijd door een drukke (maar geweldige!) baan, beetje zelfstudie ernaast, ook nog enigsinds een sociaal leven, en de behoefte om soms gewoon op de bank te hangen. Mijn voornemen is om deze maand - als het weer een beetje meezit - enkele gitaren af te bouwen.

Momenteel in aanbouw zijn:

1) headless fanned fret project, nog een paar puntjes op de i, olie, en opsturen die handel

2) Jumbo (draadje loopt ergens). Body zit in de lak, moet drogen, moet nog wat inleggen en de hals politoeren/olieen.

3) Strat en Tele matched pair project uit 2005 - nog steeds in de porienvuller, in afwachting van lakweer. Nul prioriteit, dus wordt steeds naar achteren geschoven.

4) Baritone akoestische gitaar - zit in de porienvuller, moet vlakgeschuurd worden en in de lak gezet worden. Misschien een nieuwe hals, omdat ik niet helemaal blij ben met de huidige. 't is toch een bolt on, dus we zien wel.

5) Lefty pointy explorer ding. In wezen klaar voor inlegwerk, porienvuller en wat lak. Moet nog een nieuw achterafdekplaatje maken, waar da's zo gepiept.

Dat was 't eigenlijk wel. Vanalles dat 'bijna' af is, maar dat zijn juist de dingen waar tijd in gaat zitten!

Brewskie
2 januari 2010, 22:12
Ik heb nog een fretloze basgitaar in elkaar te zetten. (Jazzbas). Hals, body en elementen zijn al in huis. Enkele onderdelen nog van te bestellen, en daarna assembleren.

Daarnaast nog een Distortion pedaal van Newtone (The Plus). Naast de Fuzz, De screamer en een pedalboard is dat in korte tijd al weer flink wat "zelfbouw".

Mattia
2 januari 2010, 22:14
Oja, ik heb inderdaad nog een tweetal printjes voor overdrive pedalen, en daarna moet de Vox-achtige 15 watter amp kit ook eens een keer gebouwd worden. In een dovetailed kast van mahonie of limba, denk ik. Wellicht met gevlamd noten faceplate en flame maple knoppen.

Brewskie
2 januari 2010, 22:17
Gelukkig kon ik met mijn post je geheugen opfrissen. ;)

Cocobolo
2 januari 2010, 22:23
ik heb nog 2 (elektrische) gitaren die al heel lang klaar zijn om gelakt te worden en ik merk dat ik dan liever al weer over nieuwe modellen denk dan ze af te maken...maar goed, die liggen dus op mijn werkbank!

en ik heb mijn neef geholpen met een Tele Deluxe te bouwen. Deze maand alleen nog de elektronica en een paar kleine details en dan is die klaar (grappig, die van mij liggen maar te wachten en die van hem is in een maandje klaar ;) )

Mattia
2 januari 2010, 22:27
ik heb nog 2 (elektrische) gitaren die al heel lang klaar zijn om gelakt te worden en ik merk dat ik dan liever al weer over nieuwe modellen denk dan ze af te maken...maar goed, die liggen dus op mijn werkbank!

Wij hebben veel gemeen, volgens mij...

[/quote]en ik heb mijn neef geholpen met een Tele Deluxe te bouwen. Deze maand alleen nog de elektronica en een paar kleine details en dan is die klaar (grappig, die van mij liggen maar te wachten en die van hem is in een maandje klaar ;) )[/QUOTE]

Ik was ook nog het leuke 'met z'n tween' projectje van mij en Chris Verhoeven (die sommigen wellicht kennen van ProjectGuitar en/of Luthiersforum.com); hij zit een jaartje in NL voor z'n Masters, heeft (op z'n hollands) maar een paar uur les in de week, geen werkruimte, en verveelt zich af en toe te pletter. Dus we hebben besloten om zo nu en dan een weekend bij mij een setje 'twins' te bouwen; Madagascar palisander, euro bearclaw topjes, hij een fanned fret baritone, ik een long scale (25.7") 'gewone', beiden mij 'jumbo' shape. Tops zijn inmiddel gevoegd, rosettes geinstalleerd, zijkanten van heb zijn gebogen. Gaat in Maart door ivm vakanties (hij nu, ik in februari weg).

Dus, euh, echt, ik maak ook wel eens projecten af. Ik zweer 't!

Mattia
(heeft het rustig op het werk, voor de verandering)

Midwolda
2 januari 2010, 22:28
1) Heb vandaag een slagplaat met Kent Armstrong pickups afgemaakt, die gaat in m'n '94 Korea Squier.
2) Er ligt nog een Tonerider Classic Blues pickup voor in m'n Cookie.
Daar ga ik dan ook de toonregeling van aanpassen.
3) In de Princeton Chorus zitten drie potmeters die kraken.
Als de BeamBlockers binnen zijn gaan daar ook weer twee Eminence speakers in.
4) Van de VibroChamp wil ik de Intensity aanpassen, die moet wat fijner kunnen.
Dat was 't wel zo'n beetje...

ziekdier
2 januari 2010, 22:37
Ik heb ook het probleem dat ik al met de volgende bezig ben terwijl ik eerst nog de ander moet afmaken.

Heb nu 1 spuitklaar maar wacht op beter weer. is eigenlijk een smoes want ik moet eerst nog heel veel oefenen...

maar ik ben nu bezig met 2 versies van mijn ontwerp. de eerste heeft een carve, de laatste 2 zijn flat, maar 1 is een solid en de ander is semi hollow.

beide met binding.. ik heb mezelf maar voorgenomen eerst deze af te maken voor ik met nr 4 begin...

gr
@je

oigun
2 januari 2010, 23:58
Ik ga nu eerst alle "lopende" projekten afmaken:
Strat 2x=1 bijna af 1 nog spuiten etc.
bariton= Bijna af
single-cut =Opnieuw afstellen + topkam/truscover
Tele/cabronita= slagplaat,strapbuttons finetunen.

Dan moet ik zorgen dat er weer genoeg hout klaarstaat voor na de zomer... ;)

Mariusdenijs
3 januari 2010, 00:24
Heb nog een twin liggen, alle componenten compleet, alles in elkaar gezet, alleen de draadjes nog.... nu wel goed weer voor met die sneeuw!

Heb ook nog een allparts tele body liggen. Heb net nog een b-stock neckje bij de string in a'dam gekocht. Hopen dat hij mooi matcht!

stijnkenens
3 januari 2010, 03:18
aiai, here I go:

7th-fan is aan het lakken, maandag eerste schuur beurt, de druipers eraf, en dan nog een paar dagen verder lakken.

Viebass: toets eraf, brug verhoogt, onder de toets een spie, en opnieuw lakken (topic wordt aangevuld, binnenkort)

1 klassieke gitaar, voor school, model fleta: binnenkort toets erop, fretten erop dan de hals rondzetten en politoeren.

2 klassieke gitaren: bezig met het schaven van alle grote onderdelen: klankbladen, ruggen, zijkanten, nekken...

1 sk mini tele, ergens tussen door.


Ik ga er dit jaar met volle moed tegen aan.


s.

G.G.
3 januari 2010, 09:41
Mijn laatste tele moet nog gesoldeerd worden, verder is alles af. Voorlopig ga ik helemaal geen gitaren meer bouwen. Vind het wel ff best zo.

Wil alleen ng een champ II bouwen.

st.robot
3 januari 2010, 11:00
het lopende project ligt natuurlijk zowiezo nog te wachten, daarbuiten heb ik nog een madamp G2 dat nog niet fatsoendelijk werkt en waar ik de bedrading terug van moet controleren en een 2x12" kast die omgebouwd moet worden.

voor de rest liggen er ook nog wat examens te wachten

Robrock
3 januari 2010, 11:48
Onderhanden werk:

De single cut uit het lopende topic

De nieuwe archtop waarvan back en sides al verlijmd zijn en de top al gecarved is.

Verder deze week nog wat Zebrano en Ovangkol gekocht voor projecten die langzaam in mijn gedachten vorm beginnen te krijgen.
Ik probeer tegenwoordig echter project voor project af te werken dat bevalt mij toch het best. Dat hout blijft dus nog even acclimatiseren.

rinaldo
3 januari 2010, 12:29
wat ik nog onderhanden heb, is de kauri junior waar de elektronika nog in gesoldeerd moet worden, en nog wat kleine dingetjes zoals trusrod cover en input cover moeten nog gemaakt worden van ebben.

waar ik ook nog mee bezig ben is een junior van koto, met een bodo, of boire word het ook welgenoemd topje

de hals is van korina, en de toets van koningshout, een prachtige paars bruin kleurende pallisander soort, die je niet zo veel tegenkomt volgens mij.http://http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0267.jpghttp://http://i859.photobucket.com/albums/ab156/rinaldini/IMAG0267.jpg

barno
3 januari 2010, 13:38
momenteel op de werkbank:

Guttlin Duchess : full scale bass met specs van een early precision

Nog een Guttlin Twang King met een P90 in de neck

Een Thin King, idem als de bruine Deluxe maar dan betere afwerking qua lak (wel andere kleur) en zonder Bigsby

Voor de rest ben ik bezig met het maken van nauwkeurige bouwtekeningen van mijn modellen: enerzijds ifv enkele mallen die ik wil laten maken, anderzijds ifv 3D renderings

no 1 hops
3 januari 2010, 14:02
heb nog een korina tele body liggen, met een eden lefty hals en een set keystone deluxe tele pickupset.

een mooie olijf essen 2 delige plank met een volgens de verkoper ex tokai strat hals (met fake fender decal)waar nog nieuwe frets in moeten.

en er staat nog een third watt tube amp in het programma.

nu eerst mijn hobby ruimte eens opruimen ;-)

Van Dattum
3 januari 2010, 14:50
D'r ligt alleen maar rotzooi op mijn werkbank. Ik moet duidelijk de werkplaats eens opruimen (lees: uitmesten...).
Mijn laatste project, een flame maple Tele is alweer een maandje of 2, 3 klaar......

Hedge
3 januari 2010, 15:00
Ik ga even geen nieuwe projecten starten. Ik vrees dat dit een slecht bouwjaar gaat worden. Vanaf april zit ik zonder schuur:(
Ik heb ook nog genoeg liggen:
- Les Paul Junior
- Mini Beatle
- OM (die ga ik aan alle kanten inleggen met handgezaagd green abelone, een 10 jaren project)
- Politoeren van de mahonie 00-12 fretter

KoenB
3 januari 2010, 15:04
Op mijn werkbank ligt een hoop rotzooi, aangezien mijn werkbank mijn bureau in mijn studentenkamer is. Van het gitarenbouwen ben ik na 2 stuks even afgestapt, ik ben nu bezig met effecten. In de bouw zijn een Emma ReezaFRATzitz, plannen voor een Dr Boogie (mesa boogie dual recti in een pedaaltje)... en er zijn brainstorms voor een synthesizer gitaar:sssh:

Adro
3 januari 2010, 15:22
allereerst nog de groeten en een goed nieuw jaar toegewenst

bij mij op de werkbank:

eerst eens mijn 2e zelfbouw afmaken....
dan al m'n zooi opruimen en dan nieuwe plannen maken voor waarschijnlijk een SG.

Enra
3 januari 2010, 15:54
Waar ik maar niet aan toe kom en waar ik graag mee verder wil is mijn eigen parlor gitaar van - bijna zwart - Rio palissander met een Sitka mastergrade top en oranje-gele Bilinga stootranden.

Javaca
3 januari 2010, 17:03
Nu eerst af te maken projecten:


Barokgitaar naar Vermeer (nee nog steeds niet af :nervous:)
Mini barokgitaar (eerste prioriteit)
Electrische gitaar. Nog fretten, en afbouwen.

superfly
3 januari 2010, 18:32
Op mijn werkbank zit een fox bender in aanbouw.
(En mn Selmer wil er weer op)
Vandaag de cutaway jig gemaakt.
Nog in afwachting van de thermostaat, dan kan ik de electra afbouwen.
Als hij af is zet ik wat plaatjes in het custom tools topic

http://lh4.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S0DRK2LUHjI/AAAAAAAADtI/Q-xD0Zydcrc/s400/IMG_0836.JPG

Zjef
3 januari 2010, 18:40
Gitaren:
Backpacker (thread loopt nog)
L-00 (thread moet nog gestart worden)

Pedalen:
Small Clone kloon
Orange Squeezer (compressor)
Trotsky Drive
FKR (four knob RAT)

Mini-versterker:
Noisy Cricket combo (1.5 W)

oigun
3 januari 2010, 20:45
Op mijn werkbank zit een fox bender in aanbouw.
(En mn Selmer wil er weer op)
Vandaag de cutaway jig gemaakt.
Nog in afwachting van de thermostaat, dan kan ik de electra afbouwen.
Als hij af is zet ik wat plaatjes in het custom tools topic

http://lh4.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S0DRK2LUHjI/AAAAAAAADtI/Q-xD0Zydcrc/s400/IMG_0836.JPG

Gaaf om die gitaren zo tussen de trekbalken op te hangen:cheerup:
Wat voor een thermostaat ga je gebruiken?

Bingohome
3 januari 2010, 22:50
Werkbank? Had ik maar een werkbank!!!
Ik heb zojuist een Johnny Ramone tribute gitaar (mosrite-lookalike) klaar (foto's en verslag volgen), en er ligt nog:

Een zelfbouw Danelectro-longhorn-thinline-body (basswood met walnut top), en een daarbij horende Dynelectron (italiaanse kopie uit de 60's) hals waar ik een nieuwe toets op heb gezet, die ik gisteren heb gefret, wat een beetje tegenviel, dus dat vergt nog wat werk...

Met de beste wensen voor het nieuwe jaar,

Fred

superfly
3 januari 2010, 23:00
Gaaf om die gitaren zo tussen de trekbalken op te hangen:cheerup:
Da's meer van de nood een deugd. Er vliegt nog wel eens een stuk hout van de freesbank dat dan op een haar na een gitaar mist:crazyhappy:. Hoog en droog, en ze hangen er lekker stabiel.
Als thermostaat heb ik deze (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wM TFkLjgyZjViZDUxJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0yMTE1NDIwNTI4====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=suran+enda&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20) uitgekozen gecombineerd met dit piefje (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wM TFkLjgyZjViZDUxJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0yMTE1NDIwNTI4====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=thermo-element+K1-TC-J-600&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20). Kost wel wat maar ik ben nogal nerveus van aard, dus als ik aan het buigen ben wil ik zo min mogelijk aan mn hoofd hebben. Ik laat komende maand weten hoe ze bevallen, want het is nogal een zoektocht om iets bruikbaars te vinden.

Wim

niekb
4 januari 2010, 01:23
Op de werkbank liggen momenteel:

Een setneck, bound telecaster van ceder en maple.
Een les paul van limba body/hals en maple top.
Project met peer, maple body en mahonie hals.

Genoeg te doen en als het goed is heb ik binnenkort weer tijd om flink aan de slag te gaan :)

gertgert
4 januari 2010, 09:37
Bij mij op zolder, want op de werkbank geen ruimte:

- parlourgitaar, nog 1 zijkant buigen dan kan de kast samengesteld
- les jazz junior deel 2, dit keer een roze exemplaar voor dochterlief.
- champ project.. ligt al jaren te verstoffen maar ben er nu weer mee bezig
- diverse fuzz projectjes, op zoek naar de holy grail onder de fuzzen.

en elke dag nieuwe ideeen die in mijn hoofd rondspoken.
Ik heb er zin in dit jaar!

Mattia
4 januari 2010, 09:51
Superfly: heb je de 'tailstocks' (draaiend klem dingen) voor de Fox-style bij LMI besteld of ergens in Europa kunnen vinden? Ik wil mijn doolin-style semi modificeren voor Fox-style bender gebruik (met nog wat andere interessante ideen die uitwerking behoeven), maar goede veren en klemmen zijn moeizaam te vinden...

Ik moet nog ergens op eBay een thermokoppel en een PID controller scoren - voor de rest heb ik alle onderdelen voor een digitaal gecontroleerde hitte deken (deken zelf, en solid state relays voor de aan/uit regulatie van de deken)

Hiro
4 januari 2010, 10:11
OP dit moment een hals van een ouwe 12 snarige die ik aan het restaureren ben.

Verder de bouw van mijn zelfontworpen "Les Vaulin" een mix tussen les paul en een viool. Hier ben ik nu de mallen voor aan het maken maar wegens gebrek aan vast werkruimte moet ik het buiten doen en het weer wil me er niet echt bij helpen :P

gengar
4 januari 2010, 14:03
zou het een optie zijn om hiervoor de grote lijmklemmen (ik heb ze van irwin) te gebruiken? En dan met de 'voet' andersom zodat hij duwt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voordeel zou kunnen zijn dat je helemaal niks hoeft te kopen voor dit deel ervan uitgaande dat je deze klemmen hebt.
Zelf maken met gewone draad werkt denk ik ook niet omdat de spoed veel te klein is van deze draad.

nieuwe thread?

Mattia
4 januari 2010, 14:48
zou het een optie zijn om hiervoor de grote lijmklemmen (ik heb ze van irwin) te gebruiken? En dan met de 'voet' andersom zodat hij duwt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voordeel zou kunnen zijn dat je helemaal niks hoeft te kopen voor dit deel ervan uitgaande dat je deze klemmen hebt.
Zelf maken met gewone draad werkt denk ik ook niet omdat de spoed veel te klein is van deze draad.

nieuwe thread?

Ik heb ondertussen bij Axminster voor een euro of 25:

http://www.axminster.co.uk/product-York-Universal-Vice-Screw-22376.htm

Ik heb klemmen gebruikt, gewoon draadeind, en het werkt allemaal wel, maar is toch niet echt heel soepel.

Mattia

gengar
4 januari 2010, 14:55
spindel van een bankschroef klopt kwa spoed denk ik wel ongeveer?

superfly
4 januari 2010, 15:04
Superfly: heb je de 'tailstocks' (draaiend klem dingen) voor de Fox-style bij LMI besteld of ergens in Europa kunnen vinden? Ik wil mijn doolin-style semi modificeren voor Fox-style bender gebruik (met nog wat andere interessante ideen die uitwerking behoeven), maar goede veren en klemmen zijn moeizaam te vinden...

Ik moet nog ergens op eBay een thermokoppel en een PID controller scoren - voor de rest heb ik alle onderdelen voor een digitaal gecontroleerde hitte deken (deken zelf, en solid state relays voor de aan/uit regulatie van de deken)

Ik heb wel in europa rond gescharreld voor een (goedkoper) alternatief maar geen succes. Die klem dingen (fineerpers?) zijn als je ze al kan vinden overal behoorlijk aan de prijs en dan weer net de verkeerde maat. De correcte veren vinden is helemaal een ramp. Ik heb in heel wat metaalwaren winkels aan veren staan trekken :chicken:. Uiteindelijk heb ik al het materiaal maar bij LMI besteld gelijk met de dekens, UPS moest toch rijden. Ik ben nog wel op zoek naar een NL adres voor 0,5 mm RVS "slats"


PID controllers op Ebay heb ik ook naar zitten kijken, maar uiteindelijk gekozen voor het apparaatje van Conrad (eigenlijk een eenvoudige PID en er zit al een relais in). (Ze hebben ook PID Controllers alleen vééél duurder dan op Ebay)

gengar
4 januari 2010, 15:06
waarom had je die niet meteen mee laten komen als ik vragen mag?

gengar
4 januari 2010, 15:11
deze? http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=331

superfly
4 januari 2010, 15:22
waarom had je die niet meteen mee laten komen als ik vragen mag?

Heb ik ook mee laten komen. Maar als ik nog eens een ander modelletje wil maken zou een adresje in Nederland welkom zijn.


deze? http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=331

Dank je Gengar. Zal er eens langs gaan om te kijken of het bruikbaar/betaalbaar is.

Mattia
4 januari 2010, 16:34
PID controllers op Ebay heb ik ook naar zitten kijken, maar uiteindelijk gekozen voor het apparaatje van Conrad (eigenlijk een eenvoudige PID en er zit al een relais in). (Ze hebben ook PID Controllers alleen vééél duurder dan op Ebay)

...en welke is dat dan? Je conrad links werken nl niet...

superfly
4 januari 2010, 18:01
...en welke is dat dan? Je conrad links werken nl niet...

Als je met de zoekfunctie op ETC1311-FE-230 zoekt vind je m, (Ik heb m nog niet Herr Conrad had een verkeerd artikel in de doos gestopt)

Wim

Kakihara
5 januari 2010, 12:56
Ik heb de 'luxe' om mij slechts over één project te bekommeren. Peren body, esdoorn hals, palissander toets, Bill Lawrence elementen. Helaas gaat het niet zo snel vooruit als ik zelf zou willen, mede door de fouten veroorzaakt door mijn onkunde en gebrek aan ervaring :chicken:

ernieman
5 januari 2010, 14:58
Bij mij ligt er nog zoveel in de wachtrij, jammergenoeg.
Weinig tijd helaas nu met de kleine meid van 2 1/2e maand...

prioriteit echter wel voor:

1. mijn nieuwe Gold star Banjo die nodig een goede setup moet hebben.
2. romantisch gitaartje van +/- 1850 - 1900: volledige restauratie die onderhand ook alweer 2 jaar duurt... nu bijna af (yay!) nog nieuwe frets en politoeren.
3. 000-parlor: randinleg en dan toets erop en politoeren.

verder nog zeer veel acoustische plannen: barok-mandolino (half in de maak), steelstring-uke (ook half in de maak), klassieke nylon string, 11-korig luitje en ga zo maar door.

Maar ja, tijd he, helaas nog steeds de duurste grondstof.