PDA

View Full Version : Epiphone SG Custom Prophecy EX



widicist
2 januari 2010, 20:15
Hoi,

Heeft iemand enige ervaring met deze gitaar?
Is het zo omdat er Custom op staat enig verband met Gibson?
Momenteel speel op een Squire strat maar dit lijkt me een mooi alternatief.

bat
2 januari 2010, 20:24
Hoi,

Heeft iemand enige ervaring met deze gitaar?
Is het zo omdat er Custom op staat enig verband met Gibson?
Momenteel speel op een Squire strat maar dit lijkt me een mooi alternatief.
Het enige verband met Gibson is dezelfde als die alle Epiphones met Gibson hebben: het is een submerk van Gibson. Meer niet, het is niet een Gibson met een ander merkje, mocht je dat hopen.

De gitaar heeft wel serieuze specs, maar gezien de keuze van electronica vooral gericht op metal (EMG's all over the place).

Zie dat Tonika ze nu heeft voor 460 euro, Thomann zelfs voor 385, lijkt me dan een leuke gitaar voor het geld.

widicist
2 januari 2010, 20:29
He, bedankt voor de snelle reactie.

Aangezien ik dus nu op een strat speel en eigenlijk een wat "voller" geluid zoek, dacht ik dat dit een serieuse optie was.
Is er iets tegen EMG elementen?
In advertenties zitten ze toch vaak in de "serieuse" gitaren?

EGH
2 januari 2010, 20:41
He, bedankt voor de snelle reactie.

Aangezien ik dus nu op een strat speel en eigenlijk een wat "voller" geluid zoek, dacht ik dat dit een serieuse optie was.
Is er iets tegen EMG elementen?
In advertenties zitten ze toch vaak in de "serieuse" gitaren?

EMG's zijn op papier goede elementen voor metal (!), maar elementen (en gitaren, versterkers etc.) zijn persoonlijke keuzes, en voor de één kunnen ze helemaal geweldig zijn, terwijl de ander er nog niet dood mee gevonden wil worden. Het hangt heel erg af van je muziekkeuze. Ik denk dat als jij van metal houd je er wel tevreden mee bent. Moet ik je er wel meteen weer bij vertellen dat deze gitaar geen tremelo heeft, wat je misschien wel zal gaan missen.

Ik heb die Epiphone waar jij het over hebt ook wel eens in handen gehad, maar ik vind die andere Prophecy de GX (de rode) een stuk beter klinken met de Gibson Dirty Finger elementen erin, die past qua geluid beter bij mij. Maar nogmaals dat is heel persoonlijk.

widicist
2 januari 2010, 20:48
Wat ik, probeer, te spelen is blues rock.
Een beetje als Gary Moore, maar gewone oude rock zoals the Who, Deep Purple en Guns & R lukt ook wel een beetje.
Het meeste klinkt wel op mijn strat, maar die SG leek me wel wat kwa geluid vandaar.

Chocola
2 januari 2010, 21:01
Wat ik, probeer, te spelen is blues rock.
Een beetje als Gary Moore, maar gewone oude rock zoals the Who, Deep Purple en Guns & R lukt ook wel een beetje.
Het meeste klinkt wel op mijn strat, maar die SG leek me wel wat kwa geluid vandaar.

Dan is de GX serie beter voror je denk ik. Die Epi prophecy EX ME was mij 3e gitaar, heb hem maar een paar weken gehad. Is voor metal erg goed geschikt, voor blues... tja... ik vind zelfs mijn strat beter klinken voor blues ;). Het zijn gewoon elementen met extreem veel output. Die diry fingers klinken wat beter vind ik voor blues.

1 tip: niet die Les Pauls nemen. Die zijn goed afgewerkt enzo maar door de vorm kun je de 23ste en 24ste fret niet bereiken ;). Althans: extreem moeilijk. Die SG speelt erg lekker maar is extreem kopzwaar (zelfs nog voor een SG).

edit: taalfouten enzo komen door de koude vingers :P. Ik speel nu gitaar alsof ik net 3 qweken speel XD

Thiez
2 januari 2010, 21:06
emg is niet alleen geschikt voor metal. hardrock enzo is er ook goed mee te doen. vivian cambel van dio speelt er ook op en dat is niet echt harde metal ofzo. Het zijn wel elementen met hoge output en daardoor geschikt voor metal. Maar het is ook geheel afhankelijk wat voor amp enzo je erachter hebt hangen en hoe je het hele zooitje afstelt.
Ik denk wel dat wat resonare zegt de gx beter is. Dirty fingers van gibson word meer gebruikt voor hardrock en blues.
Maar elementen zijn altijd te veranderen dus als je de EX echt lekker vind spelen en mooi vind kun je daar altijd andere elementen in zetten.

The Running Man
2 januari 2010, 21:48
Voor 400-480 Euri kun je ook regelmatig 2e hands
Gibson SG's (Worn Cherry) vinden en die klinken prima.
:rockon:
Zo'n EMG Epi is wat mij betreft prima voor metal en wellicht hardrock maar
met zulke elementen niet zo denderend voor het ontwikkelen
van een goede toon. Klassieke passieve elementen laten beter
horen wat je met je vingers doet vind ik.
Zeker voor blues en vintage rock beter geschikt.

davidof
3 januari 2010, 00:06
Hoi,

Heeft iemand enige ervaring met deze gitaar?
Is het zo omdat er Custom op staat enig verband met Gibson?
Momenteel speel op een Squire strat maar dit lijkt me een mooi alternatief.

Hi!

Ik heb enkele maanden geleden de "Epiphone SG Custom Prophecy EX" gekocht en ben er wel redelijk content van!

Goed voor metalcore / heavy metal / thrash .., alles dat scheurt! maar ik vind deze clean ook veel beter dan mijn vorige gitaren, (de neck pickup allesinds)

Ik ben ook begonnen op een Squier strat, vervolgens overgeschakeld naar Epiphone G400 (GEWELDIGE gitaar!!!!!) en nu deze Prophecy EX sluit wel perfect aan bij de G400. Alhoewel ik echt niet goed weet welke ik nu precies best vind. De g400 ben ik al jaren gewoon, mss dat ik hem daarom nu nog lekkerder vind om met te spelen, maar de Prophecy EX doet zeker niet onder met zijn EMG's en vette look.

Ook heb ik al veel gelezen dat die stock Epiphone pickups in de g400 "bagger" zijn maar ik vind ze echt wel goed, ik heb er al vanalles met gespeeld; van ACDC tot Metallica tot August Burns Red (metalcore) tot zelfs blues (in mindere mate dan)..

Mijn mening:

Epiphone G400 --> Distortion: Goed voor alle genres - Clean: iets minder maar zeker deftig genoeg

Epiphone Custom Prophecy EX --> Distortion: Kan ook veel genres aan maar toch meer voor metalcore / Hardcore - Clean: volle clean sound !


Alles hangt natuurlijk af van wat JIJ nice vind ;) testen dus

ps: ik zie dat je Gary Moore wat vind, "still got the blues" klinkt wel machtig vind ik door deze gitaar :)

Terminus
3 januari 2010, 17:12
Sorry maar blues met actieve EMG humbuckers wordt niet zo'n succes. Die dingen worden vooral voor metal gebruikt omdat ze zo strak en steriel zijn, dat zijn geen kwaliteiten bij een classic rock sound.

Sinner1980
3 januari 2010, 19:11
[QUOTE=Resonare;2246446]voor blues... tja... ik vind zelfs mijn strat beter klinken voor blues...

Zo dan,een strat is perfect voor blues,of maakte je een geintje?

EMG's en blues...gaat m niet worden,perfect voor metal en rock,dat wel

Chocola
3 januari 2010, 20:01
voor blues... tja... ik vind zelfs mijn strat beter klinken voor blues...

Zo dan,een strat is perfect voor blues,of maakte je een geintje?

EMG's en blues...gaat m niet worden,perfect voor metal en rock,dat wel

Mijn strat is ook aardig ruig/metalachtig. Mijn andere stratocaster daarentegen kan prima overweg met blues. Was dus semi-grapje wat eigenlijk niemand hier zou snappen maar toch XD.

widicist
3 januari 2010, 20:35
He,

Thnx voor de reactie's.
Ik ga denk ik gewoon de beide Prophecy gitaren uitproberen.
Wat betreft mijn versterker die er achter hangt, dat is een Marshall MG30DFX.
Voor thuis vind ik dat wel goed genoeg, ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
Heeft het feit dat er actieve elementen in die gitaren zitten ook invloed op het geluid van deze, transistor, versterker?
Op mijn strat klinkt het allemaal goed.

widicist
10 januari 2010, 11:46
De kogel is bij mij door de kerk.
Ik heb de EX gekocht, zoals iemand al eerder aangaf, brugelement is inderdaad om "te scheuren" maar het halselement geeft in mijn oren een perfect geluid.

Ben er heel tevreden over.

davidof
2 februari 2010, 12:33
De kogel is bij mij door de kerk.
Ik heb de EX gekocht, zoals iemand al eerder aangaf, brugelement is inderdaad om "te scheuren" maar het halselement geeft in mijn oren een perfect geluid.

Ben er heel tevreden over.

Ik speel ook met een prophecy EX en ook door een marshall mg ;) oja, het kabeltje waaraan de batterij moet aangesloten worden was bij mij te kort, als je de vijsjes eruit draait & het plastic waar de batterij in moet ook is het kabeltje langer .. mss handig om te weten :p

& idd het halselement is geweldig !

Chocola
2 februari 2010, 13:04
Ik speel ook met een prophecy EX en ook door een marshall mg ;) oja, het kabeltje waaraan de batterij moet aangesloten worden was bij mij te kort, als je de vijsjes eruit draait & het plastic waar de batterij in moet ook is het kabeltje langer .. mss handig om te weten :p

& idd het halselement is geweldig !

Je moet voor de gein eens halselement in brugpositie dumpen en dan een 60 in de hals proppen. Je zult horen dat het dan nóg beter wordt :D.

rocker_71
2 februari 2010, 13:29
Iig gefeliciteerd!

Braindead
2 februari 2010, 19:30
Gefeleiciteerd! Waar blijven die foto's want ik vind die Pophecy's toch altijd wel lekker om te zien!