PDA

View Full Version : Songwriting; HELP!!



Tele-freak
2 januari 2010, 20:11
Hoi allemaal,
Ik zit een beetje vast... Beetje heel erg.:( Ik zit dus in een band met een drummer, een bassist, een andere gitarist en een zangeres ( en ik: gitarist)
Maar nu willen we zelf een liedje verzinnen, we hebben ritme partijen, baspartijen, drum en zang. Maar nu het probleem, lead gitaar. Kan iemand tips geven om goed lead gitaar riffs over het ritme heen te krijgen. Moet ik in de toonsoort blijven, pentatonieken en toonladders gebruiken, ik weet het namelijk niet meer.
Het liest gewoon tips zodat ik zelf dingen daarop kan verzinnen.
Alvast ontzettend bedankt.:rockon:

Rom
2 januari 2010, 20:38
Een idee is:
Pak een riff die je goed vindt van je favoriete artiest en kijk of je er variaties op kunt maken. Gaan de weg kom je tot een hele nieuwe riff.

Thiez
2 januari 2010, 21:11
kijken naar het akkoorden schema van de achtergrond en daarop ga je basseren welke toonladder het beste past. Soms heb je mogelijkheid voor meerdere ladders dan ga je kijken welke ladder de sfeer heeft die jij zoekt.
Vanuit deze ladder ga je wat improviseren en spelen. Gewoon je gevoel laten spreken en zeker niet bang zijn om dingen te proberen.
Om een mooi en goed lopend geheel te krijgen moet je proberen de accenten van je leadpartij wel gelijk uit te laten komen met je achtergrond partij wat betreft tonen. (wanneer achtergrond bijvoorbeeld naar een Am gaat probeer dan in je lead een A, C of E te pakken op datzelfde punt). Dit geeft een mooi vloeiend geheel en zeker wanneer je in de achtergrond gebruikt maakt van mineur majeur en sus akkoorden van de zelfde grondtoon proberen de accenten op de mineur-, majeur- of sus-makende noot te leggen.