PDA

View Full Version : Radius schuren toets probleem



hanz777
2 januari 2010, 19:12
Hallo,

Ik zit met het volgende. Als ik mijn toets radius probeer ik hem in de lengte zoveel mogelijk recht te krijgen. Als ik deze na een tijdje schuren helemaal recht heb, en ik meet na een uurtje niks doen weer. Zit er ineens een een flinke kuil in. Liniaal ligt dan op de eerste en laatste fret....
Is het een optie om de hals met lijmklemmen op de werkbank te spannen, en een nachtje te laten staan zodat die recht trekt. Of zijn er hier betere oplossingen voor?

Groetjes Hans

G.G.
2 januari 2010, 19:26
:sssh:
Hallo,

Ik zit met het volgende. Als ik mijn toets radius probeer ik hem in de lengte zoveel mogelijk recht te krijgen. Als ik deze na een tijdje schuren helemaal recht heb, en ik meet na een uurtje niks doen weer. Zit er ineens een een flinke kuil in. Liniaal ligt dan op de eerste en laatste fret....
Is het een optie om de hals met lijmklemmen op de werkbank te spannen, en een nachtje te laten staan zodat die recht trekt. Of zijn er hier betere oplossingen voor?

Groetjes Hans

Klinkt als een hals die nog een beetje nawerkt (net de spanning ervanaf gehaald? Halspen?

hanz777
2 januari 2010, 19:32
Zou goed kunnen,
volgens de amsterdamse fijnhout was het hout al weet ik het hoeveel jaar gedroogd en uitgewerkt... afraid not:(
Mja ik kan blijven radiussen zo, op den duur geen toets meer over:P
Echt heel apart, als ik 1 minuut schuur staat die precies recht, schuur je 2 minuten krijg je een backbow:dontgeti:
Spanning van de halspen staat er niet op, los erin gelegd en de toets eroverheen gelijmd. Is het een optie de frets erin te slaan en hopen dat die daardoor iets backbow krijgt waardoor die weer recht staat?:P

oigun
2 januari 2010, 19:38
Hoelang heb je het hout al binnen liggen? Als het eergister nog buiten lag dan heeft het nog een paar weekjes nodig om te wennen.

hanz777
2 januari 2010, 19:40
Het hout ligt al ruim een half jaar binnen, dus dat mag het probleem niet zijn:)

Mattia
2 januari 2010, 21:50
En je weet zeker dat het niet aan jouw schuurkunsten ligt? En het zit binnen in een kamer met constante temperatuur en luchvochtigheid?

hanz777
3 januari 2010, 01:20
Schuurkunsten tja, eerste keer dat ik een hals radius:soinnocent: Maar heb hem ingespannen in de workmate. En m.b.v. wat houten balkjes een langsgeleiding gemaakt voor mijn radiusblok. Zodat in ieder geval mijn radius goed is. Radius blok is alleen iets van 25 cm. Echt recht schuren ermee is dus al wat lastig. Misschien maar een veel langer radiusblok scoren voordat ik de hals echt verpest.
Maar het valt me op als ik schuur met korrel 1200 er zo verschrikkelijk snel verandering zijn met het meten dat het haast niet kan kloppen gewoon...
Maar hoe spannen jullie je hals in tijdens het radiussen?

Temperatuur en luchtvochtigheid zijn redelijk constant. Zit binnen opzolder dus dat zit wel oke.

RS-Rik
3 januari 2010, 02:31
Misschien trekt ie krom omdat er er aan de geradiuste kant minder hout is en het dus minder tegenkracht geeft met het werken. Toen hij nog niet geradiust was trokken beide kanten even ver tegen elkaar in, maar nu verliest de geradiuste kant het van de onderkant. Deze laat m buigen, hij zet dus uit in plaats van dattie krimpt.

Als het helemaal recht is lijkt het me niet zo'n probleem. Om het moment ben ik me aan het orienteren op zelfbouw, en zie je niet dikwijls dat de toets en de hals in een vroeg stadium op elkaar gelijmt worden voordat ze afgewerkt (geradiust, en gespokeschaaft) worden?

hanz777
3 januari 2010, 10:07
Gebeurt bijna heel vaak wel inderdaad, dat er gelijmd wordt voor het afwerken.
Maarja, 100% recht is ook moeilijk haalbaar denk ik. Als je de frets erin slaat krijg je meestal ook weer wat backbow, compenseer je wel weer met de frets vlakken. Maar toch... Ik ga zo nog maar is meten, even nachtje geklemd laten liggen en maar is zien wat het hout gedaan heeft...
Maar het is inderdaad wel zo hor als je hout weghaalt dat die gaat buigen. Heb je met trussrod kanaal frezen ook als je niet uitkijkt. Die hals reageert alleen zo snel op de warmte van het schuren dat ik het ook even niet meer snap.

EDIT: Na een nachtje in de klemmen nog steeds een gebogen hals, maar wel in mindere mate dan eerst. Heb maar besloten om hem gewoon te fretten. Ik zie wel wat er gebeurt, als het meezit compenseer je met het fretten het buigen iets. En lukt het niet is het pech. Krijg het radiussen toch niet goed zo ben ik bang.

Mattia
3 januari 2010, 10:51
Is de toets nou wel of niet gelijmd?

Paar dingen als je een toets radiussed:

- Vastplakken op een rechte, vlakke ondergrond (dubbelzijdig plakband)
- In een richting schuren, dus niet heen en weer.
- Frequent checken dat het vlak is en blijft
- 1200 korrel is polijsten, daar haal je niks mee weg, maar misschien maak je het door frictie te warm
- Als je het met een vinger weer plat kan duwen is er zwz niks aan de hand
- Na het verlijmen op en carven van de hals zul je toch weer moeten vlakken, omdat hout altijd iets beweegt nadat het bewerkt is.

hanz777
3 januari 2010, 11:37
De toets is gelijmd:) dus het hele zaakje zit al aan elkaar, is gespokeschaafd geradiusd etc. Gaat dus om een complete hals.
Met korrel 1200 haal je niks weg inderdaad, al wel aan de warmte liggen dat het zo drastsch uitzet.

De hals kan ik met 1 vinger tegen de liniaal aandrukken, dan is er ook geen kuil of bult in heel de hals te zien als ik hem ertegenaan druk. Gewoon fretten dan maar?

oigun
3 januari 2010, 11:41
Fretten maar! Als er geen kuilen of bulten zijn dan is er imo niets aan d hand. De frets veroorzaken wat backbow en de snaren trekken dat weer naar voren. De trussrod doet de rest.

hanz777
3 januari 2010, 11:56
:) mooi zo, zie wel wat het wordt. Is mijn eerste zelfbouw dus hoop dat het nog een beetje gaat klinken uiteindelijk:P Zal binnenkort maar is een bouwverslagje gaan posten.

Hiro
7 januari 2010, 09:49
kijk dat zien we graag, en veel succes met de het fretten ;)