PDA

View Full Version : Ibanez Talman



Jan Buurman
2 januari 2010, 13:59
Ik heb vanmiddag een Ibanez Talman TCM50E acoustic op gehaald.
Leuk ding hoewel ik er wel aan ga knutselen om met name de actie wat lager te krijgen.
Nu probeer ik wat info te vinden op internet maar daar kom ik niet zover mee. Als ik het serienummer (SQ08059305) wil checken bij The Guitar Dater Project krijg ik "Serial number unrecognized"
Via ibanezrules.com lees ik: Saehan Factory: acoustics start with SQ.
Dus hij komt uit de Seahan fabriek. Verder zou hij in 2008 gebouwd zijn (eerste twee cijfers?)
Klopt deze aanname?
Heeft er verder iemand info over? Ik zag op internet namelijk ook Talmannen met een andere headstock? Hoe zit dat?
Verder vind ik het wat vreemd dat op het "etiket" in de klankkast het oude Ibanezlogo wordt gebruikt. Of is dat met alle akoestische Ibanezzen?
Kan ik de actie verlagen door de staartkam wat te verlagen?
Verder nog een vraag over de snaren (ik heb geen ervaring met akoestische gitaren). Kan ik er gewoon een setje Regular Slinky's van Ernie Ball opgooien? Die heb ik namelijk nog liggen. Of zijn er snaren die beter zijn voor mijn Talman?
Uiteraard even wat Pic's

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Talman.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Talman2.jpg

Bram+
2 januari 2010, 14:36
Er zijn akoestische talmans met andere logo's op de headstock, en ze zijn volgens mij ook iets breder (ik neem aan dat je dat bedoelt?), dat is afhankelijk van het modeljaar; vroegere modellen hadden iets van 'Inter-city' of zoiets op staan.
Je bewering over de fabriek en het jaartal klopt.
Ibanez gebruikt voor verschillende modellen, inclusief veel akoestische, nog steeds het oude 'spaghetti-logo'.
De actie kun je verlagen door dat witte balkje in de brug (geen idee hoe het heet) te verlagen.

Jan Buurman
2 januari 2010, 16:45
Thanx Bram+.
Kan iemand mij op weg helpen met een goede set snaren die op zo'n Talman acoustic het best tot z'n recht komt?