PDA

View Full Version : Ibanez Talman



Jan Buurman
2 januari 2010, 13:59
Ik heb vanmiddag een Ibanez Talman TCM50E acoustic op gehaald.
Leuk ding hoewel ik er wel aan ga knutselen om met name de actie wat lager te krijgen.
Nu probeer ik wat info te vinden op internet maar daar kom ik niet zover mee. Als ik het serienummer (SQ08059305) wil checken bij The Guitar Dater Project krijg ik "Serial number unrecognized"
Via ibanezrules.com lees ik: Saehan Factory: acoustics start with SQ.
Dus hij komt uit de Seahan fabriek. Verder zou hij in 2008 gebouwd zijn (eerste twee cijfers?)
Klopt deze aanname?
Heeft er verder iemand info over? Ik zag op internet namelijk ook Talmannen met een andere headstock? Hoe zit dat?
Verder vind ik het wat vreemd dat op het "etiket" in de klankkast het oude Ibanezlogo wordt gebruikt. Of is dat met alle akoestische Ibanezzen?
Kan ik de actie verlagen door de staartkam wat te verlagen?
Verder nog een vraag over de snaren (ik heb geen ervaring met akoestische gitaren). Kan ik er gewoon een setje Regular Slinky's van Ernie Ball opgooien? Die heb ik namelijk nog liggen. Of zijn er snaren die beter zijn voor mijn Talman?
Uiteraard even wat Pic's

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Talman.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Talman2.jpg

Bram+
2 januari 2010, 14:36
Er zijn akoestische talmans met andere logo's op de headstock, en ze zijn volgens mij ook iets breder (ik neem aan dat je dat bedoelt?), dat is afhankelijk van het modeljaar; vroegere modellen hadden iets van 'Inter-city' of zoiets op staan.
Je bewering over de fabriek en het jaartal klopt.
Ibanez gebruikt voor verschillende modellen, inclusief veel akoestische, nog steeds het oude 'spaghetti-logo'.
De actie kun je verlagen door dat witte balkje in de brug (geen idee hoe het heet) te verlagen.

Jan Buurman
2 januari 2010, 16:45
Thanx Bram+.
Kan iemand mij op weg helpen met een goede set snaren die op zo'n Talman acoustic het best tot z'n recht komt?
Ik heb het hele snarentopic op het akoestische subforum door genomen maar daar heb ik niet echt iets uit kunnen halen.
Qua spelen wil ik zo dicht mogelijk bij de feel van een solid body komen.
Qua klank kan ik mij voorstellen dat zo'n ondiepe klankkast andere eisen stelt aan snaren dan de "normale" klankkasten.
Eventuele zaken waarmee rekening gehouden moet worden:
Ik speel met plectrum.
Het genre wat ik op deze gitaar ga spelen is (akoestische) rock.
Ik spel hoofdzakelijk elektrisch dus hele duren snaren is zonde.
Zal meestal via (klein) PA versterkt worden. Dus de puur akoestische klank is niet van het eerste belang. Maar dat is logisch met deze gitaarkeuze, denk ik...

Graag wat tips!!

Robdop
2 januari 2010, 17:08
ik gebruik op mijn akoestische 'd addario exp's die vind ik wel heel lekker.
zit een coating omheen om ze goed te houden maar die heb je niet door zoals bij de elixirs. aanradertje.

mooi tophout btw:)

Jan Buurman
2 januari 2010, 17:57
Op het akoestische subforum kom ik de naam Elixir heel vaak tegen. En dan met name die met een coating.
Als ik dan even op de Thomann site kijk heb 17 verschillende soorten.
Nanoweb of Polyweb? Phosphor Bronze? Custom?
En dan die verschillende diktes...
Voor de bespeelbaarheid wil ik Light denk ik. Maar voor het geluid zou ik dikker moeten nemen.

Maakt het uit voor de snarenkeuze dat het geluid versterkt wordt door een Ibanez AP2 magnetic pickup die bij het klankgat zit ipv versterking door een piezo?

Robdop
2 januari 2010, 19:08
ik raad je elixir af!

die coating zit er heel dik omheen, speelt niet lekker en laat gauw los.
exp's zijn veel lekkerder.

Jan Buurman
2 januari 2010, 19:35
OK Robdop. Als ik dan voor de Daddario EXP ga zie ik op de Thomannsite ook veel verschillende sets. Zie hier. (http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=02d133d06b458f7ba7a8524968bb7 b6a&sw=exp&x=6&y=8&gk=gisaws&bn=DADDARIO)

Veel sets vallen af ivm 12-string e.d.
Als ik zo snel even kijk hou ik de volgende sets over:
EXP15 010-014-w023-w030-w039-w047
EXP16 012-016-w024-w32-w042-w053.
EXP 26 011-015-w022-w032-w042-w52

Maakt het uit voor de snarenkeuze dat het geluid versterkt wordt door een Ibanez AP2 magnetic pickup die bij het klankgat zit ipv versterking door een piezo?
Voor de Solidbody feel zou ik een 010 set moeten doen maar hoe zou dat klinken op mijn Iba? Wordt dat heel iel?
Kan ik dan misschien beter gaan voor de EXP26 set?

Fingerpick
2 januari 2010, 22:49
Koop ze gewoon alle drie : qua klank zal er verstrerkt niet zo veel verschil zijn tss een .010 of een .011 of tss een .011 en een .012
Mettertijd en diverse setjes uitproberend kom je er wel achter welke snaren voor welke gitaar het best klinken.
Persoonlijk ben ik voor de .012 en .013 van phosfor bronze Elixir en gewone d'Addario's ....
Gewoon een kwestie van persoonlijke smaak en hierover kan je niet veel discussieren.