PDA

View Full Version : Droge binnenlucht - solid gitaar



Git Aar
2 januari 2010, 11:36
Mijn gitaar is volledig massief en in (het vochtige) azie gebouwd (Tanglewood tw 1000 sr)
Nu er komende week veel vorst verwacht wordt zal de luchtvochtigheid voorlopig laag blijven. Op de site van de fabrikant wordt expliciet gewaarschuwd tegen een te lage luchtvochtigheid.

Nu ben ik benieuwd wat de verschillende percentage's zijn. Ik kan mijn huis ventileren, dan is er altijd lucht van buiten wat opgewarmd wordt door de cv. Dit kost wel meer gas, de lucht zal echter min of meer vers en dus vochtiger blijven?
Als ik niet of nauwelijks ventileer zal de lucht dan droger worden, omdat die langer binnen is en verwarmd wordt? En hoe droog wordt del ucht dan bij een kamertemp. van 20 C in percentage's? De fabrikant zegt op de site dat het percentage boven de 40% moet blijven.

Moet ik me ook zorgen maken om mn nylonstring met massief bovenblad die in een koffer ligt? (Gewoon paar weekjes niet op spelen en de koffer dicht houden ofzo?)

Ik heb nu een paar volle autosponzen tussen de verwarming gepropt, ik zou even niet weten wat ik er nog meer aan moet doen.

Jedeel
2 januari 2010, 11:48
Je hebt ook van die speciale gitaar-luchtbevochtigers....(ik weet even niet meer hoe deze heten).
Er is in het verleden al eens een draadje over geweest.
De conclusie was toen (als ik het me nog goed herinner) dat een vochtigheidsmeter nog
[de belangrijkste/een belangrijke] aanschaf was, daar het vaak nog wel mee viel met de droogte. :-)

Onmeunig Hans
2 januari 2010, 13:14
Ik zat eigenlijk met dezelfde vragen en ben de laatste dagen eens een beetje aan het uitzoeken of ik dit onderwerp een beetje begrijp.
Het volgende heb ik inmiddels op de rij (ik hoop dat er iemand meeleest die er meer van weet en kan aangeven of dit klopt of totale onzin is).

Ik heb een hygrometer gekocht en die staat vandaag rond de 50%, gisteren tussen de 55 en 60%. Gisteren heb ik hem eens buiten gezet en kwam de wijzer boven de 90% uit. Dat klopte ook met de gegevens van het locale weerstation

Van belang is de relatieve luchtvochtigheid. De hoeveelheid waterdamp die lucht bevat bij een bepaalde temperatuur. Het is een natuurkundig principe dat warme lucht meer water kan bevatten dan koele lucht.

Bij mijn Larrivee kreeg ik een boekje over gitaaronderhoud daarin stond wat meer over relatieve luchtvochtigheid. Die info staat ook op hun website
linkje: http://www.larrivee.com/features/humidity.php
Voor mijn gitaar wordt als veilig gebied een luchtvochtigheid van 42-55% bij een temp van 22 graden geadviseerd.

Ik heb ook nog een site van een bedrijf in bouwmaterialen gevonden met een aardige tabel: http://www.rockfon.nl/sw9881.asp.

Als ik het een beetje snap dan kun je hier benaderen welke luchtvochtigheid bij welke temperatuur past.
Vlgs Larrivee is bij een temp van 22 gr (=72 Fahrenheit) een relatieve luchtvochtigheid van zo'n 50% goed dan zoek ik in de tabel staat dan een getal van 9,72. In de rij van 20 graden vind ik dan een waarde voor de rel lv van tussen de 50 en 60%, laten we maar aannemen 55%. In een ruimte van 15 gr zit je dan op iets van 75%.
In al die gevallen zou er dan sprake zijn een zelfde relatieve luchtvochtigheid.

Dit betekent overigens dat met de 19 gr die het nu in mijn woonkamer is en de 50% rel lv die de hygrometer aangeeft, de rel lv voor mijn gitaar vlgs de normen van Larrivee aan de lage kant is. (8,15 staat niet bij de 22 gr die Larrivee aanhoudt, zal begin 40% zijn)

Nog iets over ventileren en verwarmen.
Door te ventileren wordt vochtige lucht afgevoerd, dat is dus in principe goed voor je gezondheid. Alleen mss niet altijd voor je gitaar, piano of andere instrumenten.
Niet ventileren zorgt mss wel voor een iets hogere lv maar geeft ook vuile binnenlucht. Het bevochtigen zoals je met sponzen doet lijkt me dan beter.

Verder is ventileren juist wel goed voor je stookkosten omdat vochtige lucht verwarmen meer energie kost dan het verwarmen van frisse droge lucht van buiten. (Vraag me niet dat uit te leggen, dat kan ik niet ik heb dit ook maar eens opgepikt van de tv).

Benieuwd wie hier meer van weet en kan aanvullen.


Groet,
Hans

Git Aar
2 januari 2010, 14:52
Ik vermoed dat het nu nog wel meevalt. Het weerstation hier in Lopik geeft 94% aan. Ik denk dat het met een oostenwind veel droger kan worden.
Ik zorg dat ik een warme theedoek over de verwarming heb liggen, en ga eens kijken naar een humpifieder of zoiets, dat bevat een sponsje wat je tussen je snaren steken. Speciaal gemaakt voor gitaren.

Onmeunig Hans
2 januari 2010, 15:07
Je bedoelt zo'n soort ding: http://www.casabenelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151880 of http://www.casabenelly.nl/scripts/prodView.asp?idproduct=151110?

Ik had nog nooit van humifidiers voor gitaren gehoord, ken het alleen voor sigaren en weet dat weettelers er ook gebruik van maken. Zullen er natuurlijk anders uitzien, principes zijn vast gelijk.
Hans

--=HANS=--
2 januari 2010, 15:44
Ik heb al een paar weken natte vaatdoeken over de verwarming hangen om de luchtvochtigheid enigszins onder controle te houden al valt dat tegen het geweld van de moderne CV in combinatie met droge vrieslucht niet mee. Mijn hygrometer komt zelden (ook in de zomer niet) boven de 65-70% Waarschijnlijk is hij niet goed gekalibreerd. In deze tijd schommelt hij tussen de 30 en de 38% en ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de werkelijke vochtigheid zo rond de 45-50% ligt. Als ik op de 30% zit dan breng ik zwaarder geschut in stelling. Ik pak onze waterkoker en vul die tot aan de rand. Ik zet er een ventilatortje boven. Ik zet de waterkoker aan met de deksel open zodat hij niet uit slaat als het water kookt. De damp van het kokende water wordt de ruimte in geblazen door de ventilator. Werkt als een speer en eigenlijk te goed want ik knal in korte tijd het percentage met 10% omhoog. Het effect is echter maar tijdelijk omdat na een uurtje of 2-3 het niveau weer zo goed als op het oude is. We hebben een ruime beneden verdieping van 9 bij 10 meter aan open ruimte en dan doet 1.5 liter in de waterkoker dus dit. Ik kan me voorstellen dat in een studentenkamer of kleinere woning de condens binnen de kortste keren van de ramen druipt. Voorzichtig uitproberen dus want een te snelle wisseling is misschien nog wel gevaarlijker voor je gitaar dan een lage luchtvochtigheid.

GeHa
2 januari 2010, 18:16
Ik gebruik al jaren een 'koudwaterverdamper' van Boneco. De luchtvochtigheid neemt echt dramatisch af bij aanzetten van de CV. Veel ventileren helpt niet om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen. Natte doeken op de verwarming een beetje.

Dagelijks verdampt mijn bevochtiger tussen de 5 en 7 liter water per dag in een kamer van ca 80 m3, en een temperatuur van 19 a 20 graden. De luchtvochtigheid hou ik rond de 55%.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, zo'n bevochtiger kost nog geen 150 Euros.

Plant
2 januari 2010, 19:12
Ik heb al een paar weken natte vaatdoeken over de verwarming hangen om de luchtvochtigheid enigszins onder controle te houden al valt dat tegen het geweld van de moderne CV in combinatie met droge vrieslucht niet mee. Mijn hygrometer komt zelden (ook in de zomer niet) boven de 65-70% Waarschijnlijk is hij niet goed gekalibreerd. In deze tijd schommelt hij tussen de 30 en de 38% en ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de werkelijke vochtigheid zo rond de 45-50% ligt. Als ik op de 30% zit dan breng ik zwaarder geschut in stelling. Ik pak onze waterkoker en vul die tot aan de rand. Ik zet er een ventilatortje boven. Ik zet de waterkoker aan met de deksel open zodat hij niet uit slaat als het water kookt. De damp van het kokende water wordt de ruimte in geblazen door de ventilator. Werkt als een speer en eigenlijk te goed want ik knal in korte tijd het percentage met 10% omhoog. Het effect is echter maar tijdelijk omdat na een uurtje of 2-3 het niveau weer zo goed als op het oude is. We hebben een ruime beneden verdieping van 9 bij 10 meter aan open ruimte en dan doet 1.5 liter in de waterkoker dus dit. Ik kan me voorstellen dat in een studentenkamer of kleinere woning de condens binnen de kortste keren van de ramen druipt. Voorzichtig uitproberen dus want een te snelle wisseling is misschien nog wel gevaarlijker voor je gitaar dan een lage luchtvochtigheid.

Moet je idd mee oppassen. Mijn broer deed het in zijn studenten (1-kamer) woning ook waarin hij een piano had staan. De piano bleef in prima conditie, maar het behang in de kamer liet door de stoom los ;)

freddy
2 januari 2010, 19:17
Ik kan hier het volgende over zeggen, koop een hygrometer hoeft niet duur te zijn kan je soms vinden op rommelmarkten,zoek er wel eentje met een stelschroefje zodat je hem kan aanpassen.
Je kan je hygrometer zelf ijken, wikkel je meter in een zeer vochtige handdoek laat hem er zeker een half uur in zitten haal hem er dan uit hij moet nu zowat 100 procent aanwijzen, zoniet bijstellen.
Koop bij Blokker witte plastic bakjes om aan je radiator te hangen zo met een soort vloeipapier erin om je water sneller te laten verdampen.
Ik zit op een zolderkamer met mijn gitaren en heb zo 2 bakjes aan mijn radiator hangen, ze zijn niet de mooiste om te zien maar wel zeer effectief en daar gaat het toch om,ik moet deze zeker om de 2 dagen bijvullen en er gaat heel wat water in.Vorige winter heb ik dit geprobeerd met veel sucses heb geen enkel probleem gehad met mijn gitaren, het is niet duur en gemakkelijk uit te voeren door iedereen.

DeiDRagonas
2 januari 2010, 19:31
Toch grappig... Ik sleep mn gitaren haast dagelijks overal heen, gooi mn solidbodies bij -4 in de auto en laat ze rustig een nacht in de kofferbak.. Daarna een zweterige kroeg in, even een half uurtje wachten, stemmen en gaan met die banaan!! Nooit problemen, en nooit een gitaar die van elende uit elkaar valt. Zelfs mn "el cheapo" Crafter van slechts een paar honderd euro niet!

Wat niet wegneemt dat de posts hierboven geen onzin zijn... Ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen waarvan de dierbare gitaar wel flinke beschadigingen opliep.

Ach, mijn gitaren zijn ook mega goed natuurlijk, ze zijn immers van mij...

:supercool:

Dirk Janssen
14 januari 2010, 23:05
Er van uitgaande dat je gitaar van een uitgewerkt en goed verzaakgd stuk hout is
gebouwd moet het binnen grenzen de vochtverschillen wel kunnen opvangen.
Bij extreme lange perioden van vorst, kan je iets in de koffer doen. Bv plasic doosje met gaatjes en een natte spons er in.
Vaak merk je bij een klassiek gitaar dat als het te droog blijft dat de fretten iets gaan uitsteken. De toets droogt dan wat in.

Maar het zou voldoende moeten zijn om je gitaar, als je niet speelt in een koffer, (of als je die niet hebt, in een af te sluiten plastic zak) in een koele ruimte bv je slaap kamer neer te zetten.
Snelle veranderingen zijn vaak de oorzaak van scheuren ed.

Git Aar
14 januari 2010, 23:42
Er van uitgaande dat je gitaar van een uitgewerkt en goed verzaakgd stuk hout is
gebouwd moet het binnen grenzen de vochtverschillen wel kunnen opvangen.
Bij extreme lange perioden van vorst, kan je iets in de koffer doen. Bv plasic doosje met gaatjes en een natte spons er in.
Vaak merk je bij een klassiek gitaar dat als het te droog blijft dat de fretten iets gaan uitsteken. De toets droogt dan wat in.

Maar het zou voldoende moeten zijn om je gitaar, als je niet speelt in een koffer, (of als je die niet hebt, in een af te sluiten plastic zak) in een koele ruimte bv je slaap kamer neer te zetten.
Snelle veranderingen zijn vaak de oorzaak van scheuren ed.

Ik heb nu een hygrometer, de RL schommelt tussen de 50 en 55 %. De fabrikant zegt dat in de winter boven de 50% en zomers boven de 40% niets aan de hand is.
In de gaten houden. Water verdampen werkt niet echt. Dat trekt allemaal naar de ruiten. Onder de ramen ligt dan een plas water terwijl de Rl in de kamer niets veranderd.
Heb hier 1 all-solid hangen waar ik elke dag op speel. De rest ligt wel ingepakt. Elke dag 2 x uit de zak halen is ook wat. De temp. laat ik snachts naar 16 graden zakken. Overdags 20.

axmaster
15 januari 2010, 10:07
In verband met mijn kinderen (2 en 4) bewaar ik mijn gitaren sowieso altijd in een koffer. Als de luchtvochtigheid daalt stop ik er een bevochtiger bij. Ik heb er drie: Kyser lifeguard (zat bij mijn Ayers), een Planet Waves en een Dampit.

De luchtvochtigheid is in mijn huis nu 35%, volgens de boekjes naderen we de gevarenzone. De bevochtigers geven mij dan een veilig gevoel. Maar of er nu al kans is dat het hout gaat scheuren....? In andere forums lees je wel eens over plaatsen waar de luchtvochtigheid 's winters 10 tot 20% is. Dan moet je echt maatregelen nemen.

Kortom, voor mijn gemoedsrust is een hygrometer en een bevochtiger goed, en baat het niet, dan schaadt het niet.

Groet, Peter