PDA

View Full Version : Optische elementen



Negative K3 fan
12 april 2003, 15:53
Lijkt me op zich wel gaaf, toen ik overstapte op electrische gitaar dacht ik wel eens aan optische elementen, en ze blijken ook nog te bestaan ook

http://www.lightwave-systems.com/technology.html

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-04-12 15:53 ]</font>

Negative K3 fan
12 april 2003, 16:01
ik heb die faq enzo doorgelezen en het ziet er erg veelbelovend uit!

JV
12 april 2003, 17:10
was een tijdje terug inderdaad al gepost.

nadeel dat eraan kleeft: alle gitaren krijgen op die manier hetzelfde karakter

Negative K3 fan
12 april 2003, 18:58
ik weet niet of dat zo is, klank is ook afhankelijk van de houtsoorten, hals/body bevestiging, scale lengte en snaar dikte etc.

JV
12 april 2003, 19:00
maar dus niet bij optische elementen, want van ander hout gaan de snaren niet anders trillen en het enige wat die dingen doen is kijken naar de uitwijking van de snaar en die meten en omzetten in geluid, heeft dus niks meer met hout enzo te maken. en een tremolo is ook niet meer mogelijk dan, want dan kijkt hij niet meer recht op de snaren

Negative K3 fan
12 april 2003, 19:10
Op 2003-04-12 19:00, schreef JV:
maar dus niet bij optische elementen, want van ander hout gaan de snaren niet anders trillen en het enige wat die dingen doen is kijken naar de uitwijking van de snaar en die meten en omzetten in geluid, heeft dus niks meer met hout enzo te maken. en een tremolo is ook niet meer mogelijk dan, want dan kijkt hij niet meer recht op de snaren


Van dat hout enzo gaan de snaren juist anders trillen, hoe zouden ze anders in een gewone electrische gitaar je gluid veranderen?

en als je die optische sensoren niet mee laat bewege met de tremolo (waar ze vast wel rekening mee gaan houden) kun je er nog wel mee tremoloen.

JV
12 april 2003, 19:12
soort bigsby ofzo bedoel je? dat zou wel stoer zijn ja.

volgens mij heeft het bij een ander houtsoort meer te maken met de veldlijnen die anders verstoord worden, want als de snaren anders zouden gaan trillen zou niet alleen je toon veranderen maar ook de hoogte toch?

Negative K3 fan
12 april 2003, 19:21
Op 2003-04-12 19:12, schreef JV:
soort bigsby ofzo bedoel je? dat zou wel stoer zijn ja.

volgens mij heeft het bij een ander houtsoort meer te maken met de veldlijnen die anders verstoord worden, want als de snaren anders zouden gaan trillen zou niet alleen je toon veranderen maar ook de hoogte toch?


Toon wordt bepaald door de overtonen (harmonics) en dat hangt er vanaf wat het hout enzo doorgeeft en wat niet.

hout veranderd de hoeveelheid en balans van dee overtonen en dat verandert je toon.

ts666
12 april 2003, 19:38
denk dat het een project is dat nooit niet zal doorbreken ..
gitaarkarakter gaat ontbreken of wegebben , de technieken zullen ( waarschijnlijk ) aangepast moeten worden en ziet gij u al elke keer uw gitaar opladen als ge naar een gig moet ?
Sta je daar te spelen , valt opeens je gitaar stil .. zou het niet willen

Negative K3 fan
12 april 2003, 19:42
Op 2003-04-12 19:38, schreef ts666:
denk dat het een project is dat nooit niet zal doorbreken ..
gitaarkarakter gaat ontbreken of wegebben , de technieken zullen ( waarschijnlijk ) aangepast moeten worden en ziet gij u al elke keer uw gitaar opladen als ge naar een gig moet ?
Sta je daar te spelen , valt opeens je gitaar stil .. zou het niet willen


die batterij gaat 15 uur mee, aan dat opladen raak je uiteindelijk wel gewend... niet zo conservatief! En ik vraag me af welke technieken meoten worden aangepast en waarom het karakter verloren zou gaan.

Akira
12 april 2003, 20:24
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is.
Waarom zou je iets wat je niet hoeft op te laden EN gewoon goed werkt vervangen door iets optisch?
Daar komt nog bij, dat het geluid van een gitaar ook door de pickups bepaald word, tsjek maar hoe achterlijk veel ftreds er zijn over pickups op dit forum.
Licht is licht, optisch is optisch, dus hoe moet je dan weer een apart geluid krijgen?
Digitaal denk ik dan, en dat gaat een beetje in tegen al die mensen die bij losse pedaaltjes en buizenamps zweren.

Ic3gl0vE
12 april 2003, 21:48
ja maar de meesten die alleen buizenbakken en losse pedaaltjes willen spelen ook op een strat of LP.

Oftewel die willen sowieso niets nieuws.

Ik zie het nut niet van optische elementen. Dat ze maar 15 uur op een batterij kunnen vind ik ook niets

Negative K3 fan
13 april 2003, 03:34
Op 2003-04-12 20:24, schreef Akira:
Ik vraag me alleen af wat de meerwaarde is.
Waarom zou je iets wat je niet hoeft op te laden EN gewoon goed werkt vervangen door iets optisch?

Omdat je naar iets op zoek bent wat uniek is en wat je misschien wel nodig hebt/leuk lijkt en ik snap niet waarom er zon gedoe is over dat opladen, het kost maar 60 minuten om op te laden zodat je weer 15 uur kunt spelen, en je gaat me heus niet vertellen dat je 15 uur aan een stuk doorspeelt.



Daar komt nog bij, dat het geluid van een gitaar ook door de pickups bepaald word, tsjek maar hoe achterlijk veel ftreds er zijn over pickups op dit forum.
Licht is licht, optisch is optisch, dus hoe moet je dan weer een apart geluid krijgen?
Digitaal denk ik dan, en dat gaat een beetje in tegen al die mensen die bij losse pedaaltjes en buizenamps zweren.


ik denk zelf ook dat er niet zo heel veel variatie in geluid komt, maar ik ben niet ins taat om daar wat over te zeggen omdat ik er te weinig vanaf weet.

Akira
13 april 2003, 11:05
[/quote]Omdat je naar iets op zoek bent wat uniek is en wat je misschien wel nodig hebt/leuk lijkt en ik snap niet waarom er zon gedoe is over dat opladen, het kost maar 60 minuten om op te laden zodat je weer 15 uur kunt spelen, en je gaat me heus niet vertellen dat je 15 uur aan een stuk doorspeelt.[quote]

Het opladen is inderdaad niet zo moeilijk, en ook niet een echt groot obstakel als je overweegt of je wel/niet optisch wil gaan.
Maar het is wel 1 van de overwegingen die je moet maken, waarom zou je iets vervangen wat goed werkt, door iets wat eigenlijk hetzelfde doet, en je ook nog op moet laden.
Ik bedoel niet dat het lastig is om op te laden, maar iets wat al geen meerwaarde heeft naar mijn mening, en dat je dan ook nog eens een keer moet opladen voordat het werkt.
Actieve elementen hebben ook batterijen nodig als ik het goed begrepen heb, maar daarbij heeft het wel degelijk een meerwaarde die het het waard maakt om op je batterij te letten.
Dat zie ik bij deze optische elementen niet.

Negative K3 fan
13 april 2003, 14:05
optische elementen geven je gitaar volgens die beschrijving een totaal ander geluid met onder andere veel meer bas (metal?)...

ik wil er nog wel eens in het echt kennis mee maken.

Stitch
13 april 2003, 14:28
Ik vind ook: niet zo conservatief! Anders moest de gain knop nu nog uitgevonden worden. Ik ben wel benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren, niet als dat digi systeem van gibson en die variaxe ofzo

Akira
13 april 2003, 14:42
ik speel op een bcrich warlock nj series, dus conservatief ben ik denk ik niet :-s
Maar wat jullie zeggen is wel waar, ik zou het een moeten horen/erop spelen voordat ik het afkraak.
Maar totdat ik het hoor/erop speel, blijk ik toch sceptisch over het nut.

Kjiratsiekoedel
13 april 2003, 15:01
klinkt een beetje hetzelfde als je discussie over plastic gitaren, maar daar zijn ook veel mensen zeer positief over (als ze er eenmaal op hebben gespeeld)