PDA

View Full Version : g major vs g major 2



pikasso
2 januari 2010, 10:42
Hey allemaal,

Nu ik de rack-smaak te pakken heb wil ik natuurlijk meer ;-)

Ik gebruik nu een JMP als preamp, die gaat door naar mijn vox tonelab voor de effecten (chorus, reverb en beetje delay) en dan naar mijn peavey 50/50. De effect-loop van de JMP klinkt niet lekker, dus die gebruiken is geen optie.

Het klinkt lekker, maar nog niet helemaal. Ik heb het gevoel dat de tonelab mijn signaal nog een beetje overstuurt, zodat het geheel net niet super is. Daarom zit ik te denken om een G major er tussen te hangen. Heeft iemand hier de G Major en de G Major 2 allebei als eens getest? En zo ja, wat zijn de grootste verschillen??

Ik hoor het graag

Liquid_Metal
2 januari 2010, 11:58
Yep allebei gebruikt en ik heb de GM weggedaan voor de GM2 door de tonesuck. Dat stoorde me echt en toen heb ik de GM parallel gebruikt, maar dat was niet ideaal (geen volume-effecten te gebruiken). Toen de GM2 gekocht en die klinkt veel neutraler, die hoeft van mij zeker niet parallel. Ook een paar leuke extra effecten, ik gebruik voornamelijk de Trichorus en heel soms de Through Zero Flanger (hoewel die niet écht bruikbaar is). De vibe is ook gaaf.

Voor de effecten zou ik persoonlijk genoegen nemen met de GM1, maar het is vooral de tonesuck geweest waarvoor ik de GM2 heb gekocht.

Bonecrushingbrutality
2 januari 2010, 15:39
Ik zit net met hetzelfde dillema! Ik zou de G-major (1 of 2) in de parallelle loop van mijn 6505 gebruiken, maar ik las al dat G-major's niet fantastisch werken in parallelle loops? De GM1 vind je veel 2dehands voor een mooi prijsje en voor de GM2 moet je nieuw al het dubbele neertellen. Nu zou ik deze unit enkel gebruiken voor wat effecten zoals dealay, reverb en chorus. Wat zouden julie doen? :D

Liquid_Metal
2 januari 2010, 19:33
G-Major 1 halen want die werkt uitstekend in loops. Gewoon de killdry functie aanzetten, effecten op parallel (alles naast elkaar en niet door elkaar heen) en mix van alle effecten op 100%. Heb ik een poos gebruikt en het klinkt fantastisch. Ik gebruik het nu niet meer omdat ik volume, tremolo en noise gate ging missen.
Men zegt dat de effecten een beetje steriel zijn. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal.

tnijland
3 januari 2010, 14:03
Persoonlijk heb ik de GM al jaren met veel plezier zonder mixer gebruikt (Heb nu de Lexicon G2). Ik denk dat het een beetje ervan afhangt of je veel met effecten speelt. De GM kleurt misschien wel wat maar welk effect doet dat nu niet??

Mocht je toch voor "puur" gaan, dan zou je ook een minimix mixer kunnen nemen om parallel te mixen: Website info: http://www.suhrguitars.com/tonetools.aspx

"You will be amazed by the improvement to the overall sound quality of your rig by connecting the MiniMix II into the effects loop of your amp. You get back your precious amp tone and simply layer the effects of your favorite processor over it to taste. Simply connect "Send" of your amp's loop to the "In" of the MiniMix. Connect the "Send" of the MiniMix to the input of your processor and the output of the processor to the "Return" of the MiniMix. Connect the "Out" of the MiniMix to the "Return" of your amp and you're ready to rock. Make sure the processor is set to 100% wet. You can control the balance between the dry amp tone and wet effects tone with the output level of your processor."

Alternatief is een Lexicon MPX G2 nemen, die heeft de ideale (onboard) mixer en kan effecten zowel voor als achter je preamp schakelen. Zo krijg je de ideale effecten compressor, stompbox etc. voor je preamp en de delays etc. achter je preamp. Er staat er momenteel zelfs eentje te koop op gitaarmarkt. Ik zou hem wel met R1 foot-controller nemen omdat die set imo qua mogelijkheden en in combinatie met je favoriete pre & poweramp onverslaanbaar is.

pikasso
3 januari 2010, 20:55
Die lexicon ziet er interessant uit, maar hoe zou dit werken bij de jmp, daar is de sent/return niet echt bruikbaar. Gewoon eerst inprikken in de lexicon, dan naar de jmp, terug naar de lexicon, en dan naar mijn poweramp? Of werkt de mpx 1 niet zoals de mpx 2

tnijland
4 januari 2010, 07:59
Nee hoor. Dat is niet nodig. Als je een losse preamp gebruikt, kun de in & output van je preamp gebruiken. De Lexicon heeft een preamp Insert loop om je preamp in het signaal pad te mengen.

Volgorde:
1 Gitaar->Lex in
2 Lex insert out->Preamp in
3 Preamp out->Lex insert return
4 Lex stereo out - Stereo Poweramp

De Lexicon kiest zelf het meest efficiente pad afhankelijk van je instellingen/routing. Als je bijvoorbeeld geen pre-effecten (voor je preamp) gebruikt zal hij dit pad automatisch bypassen.

Hou er wel rekening mee dat het geen eenvoudige preamp is en dat je er wel even voor moet gaan zitten. Het voordeel is wel dat je vrijwel alle mogelijk gitaareffecten inclusief de routing in 1 19" unit hebt zitten.

pikasso
4 januari 2010, 17:47
En die lexicon kan ik gewoon via Midi met mijn Vox bedienen, die kan PC en CC aan.
Maar omdat ik werk met presets per nummer heb ik in principe alleen PC nodig

Henri H
7 januari 2010, 10:15
Of je koopt een 2e hands Rocktron Intellifex, geen/nauwelijks tonesuck, en sublieme chorus, delay en reverb.
Gewoon in je seriële loop (out/input van je JMP/Peavey).
Ik had er één te koop, maar heb besloten om hem toch te houden voor als ik in de (nabije?) toekomst m'n setup ga aanpassen.
Een Rocktron Replifex is ook een goed alternatief, heeft meer effecten (o.a. phaser en pitch shift), maar de delays en reverbs zijn iets minder van kwaliteit, voor mij voorlopig goed genoeg.
Ik schakel de kanalen van m'n amps m.b.v. de relays v.d. Replifex, de Intellifex heeft deze helaas niet.

Liquid_Metal
7 januari 2010, 10:49
Heb je de G-major (2) ook gebruikt? Hoe vind je dat de chorus, delay en reverb zich verhouden tot de Intellifex?

Henri H
7 januari 2010, 11:08
Ik heb de GM1 zelf één keer getest, en de andere gitarist uit onze band heeft er ook één.
De delays, reverbs en chorus zijn redelijk gelijkwaardig met de Intellifex heb ik het idee.
Ook m'n Replifex kan aardig meekomen vind ik zelf, maar de Intellifex is wel wat beter en uitgebreider wat opties voor de afzonderlijke effecten betreft, maar mist dan weer phaser en relays e.d.
Ik kreeg trouwens geen lekkere phaser uit de GM1, dat lukt met de Replifex (een stuk) beter.

Ik zag dat de TS alleen maar delay. reverb en chorus gebruikt, dus dan is de Intellifex een goed en goedkoop alternatief, staat er één op MP voor €125,-! klik (http://link.marktplaats.nl/310001404)
Hier staat dat ie ook pitch shift heeft, dat betwijfel ik.

Yek1
7 januari 2010, 11:10
Heb je de G-major (2) ook gebruikt? Hoe vind je dat de chorus, delay en reverb zich verhouden tot de Intellifex?

Ik val ook even binnen: De chorus, delay en reverb van de Intellifex (nog beter: Intelliverb) doen m.i. niet onder voor die op de G-Majors. Vind ze zelfs nog beter klinken. Je mist wel "moderne" features als spillover en tap tempo.

Henri H
7 januari 2010, 11:13
....Je mist wel "moderne" features als spillover en tap tempo.Dat heeft de Replifex dan ook weer wel....

Edit: maar ik gebruik het niet, omdat je anders 2 x moet drukken op je controller om de nieuwe delay-setting te activeren (spillover heb ik het dan over).

Yek1
7 januari 2010, 11:22
Dat heeft de Replifex dan ook weer wel....

Edit: maar ik gebruik het niet, omdat je anders 2 x moet drukken op je controller om de nieuwe delay-setting te activeren (spillover heb ik het dan over).

Heb ook de Replifex gehad, maar die vond ik toch minder dan de Intellifex/Intelliverb.
Als de Replifex spillover net zo implementeert als op de (latere) Xpression, dan is het een drama om te gebruiken (vind ik). Die hele Xpression was trouwens een drama. :-)

pikasso
7 januari 2010, 12:10
Ik ga eerst de Tonelab en de JMP schakelen met de 4-kabel methode.
Eens kijken hoe dat gaat, de pre-gain effecten zitten dan mooi voor mijn JMP en de post-gain erna.

Henri H
7 januari 2010, 14:43
Goed idee, nadeel is dat je 2 (of 3?) extra kabels over de vloer hebt liggen.
Ik heb de 4CM ook een jaar of 2 à 3 gebruikt met een BOSS GT-8, maar ik werd flauw van al die kabels.