PDA

View Full Version : (elektrische) gitaar stemmen met stemvork



SnoopWinckel
2 januari 2010, 09:51
Ik zou bij wijze van gehooroefening mijn gitaren willen leren stemmen met gebruik van een stemvork die ik hier heb liggen (A=440Hz).
Tot nu toe heb ik altijd stembakjes of de ingebouwde tuner van mijn 'kjoeb' versterker gebruikt.

Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat als ik mijn A snaar zo hoog zou stemmen als de stemvork klinkt ik mijn gitaar ga beschadigen.
Dus nu vroeg ik mij af wat de juiste stemtechniek is in combinatie met deze stemvork. Ik vermoed dat het een gelijkaardige techniek is als die waarbij je
telkens naar de volgende snaar (met 5de fret ingeduwt) luistert om de vorige te stemmen.

Iemand een idee? :)

Midwolda
2 januari 2010, 10:15
Stemvork aanslaan en met het bolletje op de A-snaar zetten ter hoogte van de 12e fret.
De snaarspanning langzaam opdraaien tot je een maximum volume krijgt.
De rest van de snaren inderdaad volgens de 5e fret methode.

SnoopWinckel
2 januari 2010, 11:12
Dat zal ik straks eens proberen, bedankt! :)

kenx
2 januari 2010, 11:41
Dat zal ik straks eens proberen, bedankt! :)

Behalve bij de G snaar, daar moet je de 4de fret induwen ;)

Jedeel
2 januari 2010, 12:00
Behalve bij de G snaar, daar moet je de 6de fret induwen ;)
De 4e fret beldoel je toch?;)

Midwolda
2 januari 2010, 12:40
Daarom zei ik ook "methode"... :roll:
E5=A
A5=D
D5=G
G4=B
B5=e

Gearjunkie
2 januari 2010, 13:04
Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat als ik mijn A snaar zo hoog zou stemmen als de stemvork klinkt ik mijn gitaar ga beschadigen.


Zou niet zo moeten zijn hoor. Maar oefen eens door je gitaar met je stemapparaat juist te stemmen, en dan de A te vergelijken met je stemvork. Je zou moeten horen dat de toon hetzelfde is. Je moet natuurlijk wel je stemvork met het bolletje op je gitaar zetten.

kenx
2 januari 2010, 13:21
De 4e fret beldoel je toch?;)

Uiteraard, sorry voor het misverstand.

SnoopWinckel
2 januari 2010, 13:53
Behalve bij de G snaar, daar moet je de 4de fret induwen ;)

Ja dat wist ik al, maar toch bedankt voor de tip ;)

Ik veronderstel dat dit komt door de ligging van de halve/hele noten op de G snaar?

Gearjunkie
2 januari 2010, 16:50
Je snaren zijn in kwarten gestemt, behalve de b snaar.

SnoopWinckel
2 januari 2010, 16:55
Stemvork aanslaan en met het bolletje op de A-snaar zetten ter hoogte van de 12e fret.
De snaarspanning langzaam opdraaien tot je een maximum volume krijgt.
De rest van de snaren inderdaad volgens de 5e fret methode.

Moet ik de snaar laten zweven of effectief indrukken aan de 12e fret?


Je snaren zijn in kwarten gestemt, behalve de b snaar.
Dat wist ik nog niet, bedankt :)

guitarkid
5 januari 2010, 13:00
Om misverstanden te voorkomen: de 440 van je stemvork = a-snaar op de twaalfde fret of de flageolet..!! Dus niet de losse snaar. Want ja, dan kon je weleens problemen krijgen en "gaat je brug naar de knoppen", om Freek de Jonge maar eens te citeren...

Gr. C.

Dick Wolkendeck
5 januari 2010, 14:13
Om misverstanden te voorkomen: de 440 van je stemvork = a-snaar op de twaalfde fret of de flageolet..!! Dus niet de losse snaar. Want ja, dan kon je weleens problemen krijgen en "gaat je brug naar de knoppen", om Freek de Jonge maar eens te citeren...

Gr. C.

Ik gebruik vaak een stemvork. Ik maak een flageolet op de 5e fret van de A-snaar, die is exact 440 Hz. De flageolet op de 12e is een octaaf lager, 220 Hz. Toch?

guitarkid
5 januari 2010, 15:36
Ik gebruik vaak een stemvork. Ik maak een flageolet op de 5e fret van de A-snaar, die is exact 440 Hz. De flageolet op de 12e is een octaaf lager, 220 Hz. Toch?

Klopt, ik vergiste me in mijn vorige post ! Het is de flageolet op de 5e van de A-snaar. :makeup:

Gr. C.

aaronstonebeat
6 januari 2010, 18:51
En die is weer gelijk aan de flageolet boven de 7de fret van de d-snaar.
En gelijk aan de dunne e-snaar in 5 positie (gefret), de b-snaar in 10de positie etc.
Als de gitaar goed geïntoneerd is toch.

SnoopWinckel
13 januari 2010, 07:42
Ter aanvulling van mijn eigen topic, mijn gitaarleraar heeft me een nog eenvoudigere referentie getoond. De 5de fret op de hoge E snaar (standaard stemming uiteraard) is een A die ik als referentie kan gebruiken.

Bij deze tip dacht ik 'verdorie dat had ik moeten weten', ik probeer de layout van het fretboard al een tijdje te memorizeren.

Midwolda
13 januari 2010, 08:34
Ter aanvulling van mijn eigen topic, mijn gitaarleraar heeft me een nog eenvoudigere referentie getoond. De 5de fret op de hoge E snaar (standaard stemming uiteraard) is een A die ik als referentie kan gebruiken.

Ja, en? Dat is gewoon "de 5e fret methode".
Als die E-snaar niet zuiver is krijg je ook nooit een zuivere A.
Dat is het ingebakken probleem met die methode:
je hebt altijd een externe bron nodig om zuiver te staan.


... ik probeer de layout van het fretboard al een tijdje te memorizeren.

Dat probeer ik ook al enkele decennia... :soinnocent: :seriousf: