PDA

View Full Version : speciaal olie / vet zoektocht



xafke
2 januari 2010, 00:29
Hoi allemaal nog eens :-)
Ik ben maar weer eens op zoek naar iets speciaal.
Een soort olie / vet +-

omschrijving:
- het is een olie met vet eigenschappen.
- het ziet er uit als honing, transparant met zachte gele/amber schijn.
- de densiteit is zeer hoog voor olie, vergelijkbaar met vloeibare honing maar dan zelfs nog meer dense. (als je de pot omdraaid dan duurd het minuten voodat er iets van blubber uit de pot komt.
- de "stickyness" is EXTREEM hoog, het kleeft aan alles ongekend. beetje zoals het versteven fritvet die op de rand van een frietpot zit zo.

In somige electro apparaten worden ze toegepast maar ik vind het nergens.
Iemand eng idee waar het hier over gaat? tips? links? info?

De reden is dat ik wil experimenteren met de smering voor aangepaste tuners die ik zelf maak en ik wil die olie ervoor gebruiken.

groetjes en happy 2010

flappie
2 januari 2010, 14:27
misschien kan je bij de fietsenmaker een blikje kogellagervet halen.
dat spul plakt enorm en smeert goed. het kan zijn dat je het iets te dik vind.

xafke
2 januari 2010, 18:34
lagervet heb ik staan, die vond ik in de lokale doehetzelf shop.
Maar de eigenschappen ervan zijn niet goed voor (extreem) traag draaiende tandwielen zoals bij tuners zeker het geval is.
Je krijgt er een soort frictie van als ze even stil staan, en dat maakt het weinig bijstellen lastig omdat je even de frictie moet overwinnen.
De tuner maakt dan een zeer kleine "jump" als het ware en net dat wil ik tegen gaan.

in mijn zoektocht vond ik dit op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=H6YP5RViaAE

en dat is bijna EXACT wat ik zoek, maar ... die vorm van oxyderen is niet stabiel voor smeertoepassingen omdat het steeds harder zal worden.

Ik zoek dus dat soort sticky olie maar dan in stabiele vorm voor temperaturen van pakweg -5 tot + 50 celcius, soms moet je in de winter op koude podia staan en in de zomer staat em te bakken in de zon.

De olie bestaat 100% ZEKER want ik heb het hier liggen.
Doch de hoeveelheid die ik heb komt uit recuperatie van een oude papierversnipperaar en is hooguit een halve gram nog.

jan jansen
2 januari 2010, 20:33
lagervet heb ik staan, die vond ik in de lokale doehetzelf shop.
Maar de eigenschappen ervan zijn niet goed voor (extreem) traag draaiende tandwielen zoals bij tuners zeker het geval is.
Je krijgt er een soort frictie van als ze even stil staan, en dat maakt het weinig bijstellen lastig omdat je even de frictie moet overwinnen.
De tuner maakt dan een zeer kleine "jump" als het ware en net dat wil ik tegen gaan.

in mijn zoektocht vond ik dit op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=H6YP5RViaAE

en dat is bijna EXACT wat ik zoek, maar ... die vorm van oxyderen is niet stabiel voor smeertoepassingen omdat het steeds harder zal worden.

Ik zoek dus dat soort sticky olie maar dan in stabiele vorm voor temperaturen van pakweg -5 tot + 50 celcius, soms moet je in de winter op koude podia staan en in de zomer staat em te bakken in de zon.

De olie bestaat 100% ZEKER want ik heb het hier liggen.
Doch de hoeveelheid die ik heb komt uit recuperatie van een oude papierversnipperaar en is hooguit een halve gram nog.



Gebruik anders gewoon wapenolie,dat moet aan strengere eisen voldoen.Bij min 20 vriezen de metalen delen nog niet vast,zelf ondervonden en hoe heet het in afghanistan was weet ik niet meer,maar ook daar deed het zijn werk.


En als je olie wil hebben welke voor een papierversnipperaar wordt gebruikt,daar kan ik je ook wel aan helpen (al ruikt dit wel apart)


JJ