PDA

View Full Version : shine on... opgenomen met digitech rp-1



pasqual
2 januari 2010, 00:15
hoi allemaal en ten eerste de beste wensen voor het nieuwe jaar.
vandaag heb ik ff "shine on you crazy diamond" opgenomen. ( minder dan 4 minuten, dus laat je niet afschrikken! )
ik speel hierbij over een digitech rp-1 met als settings: reverb, delay en compressor. voor de rp-1 staat nog een ibanez tube screamer ( ibanez pt-3 overdrive ) waarbij nauwelijks gain in zit. hooguit een randje. de gebruikte gitaar is een huisvlijt strat met tonerider pups en ik gebruik hier het hals element en een klein stukje het brugelement. achteraf gezien had het gebruikte geluid iets "dikker" mogen zijn maar op het moment van spelen voelde het juist.

het tweede sample is een voorbeeld van de gebruikte sound zoals ik "shine on" heb opgenomen.

veel plezier en laat ff wat horen als je wil.

groeten Pasqual.

shine on.. : http://soundclick.com/share?songid=8552445
gebruikte sound: http://soundclick.com/share?songid=8552485

covermark
2 januari 2010, 00:24
Dat klinkt lekker pasqual. Naar mijn idee is je geluid nog iets te puntig (kan het niet beter omschrijven).

Lekker gespeeld !!

pasqual
2 januari 2010, 00:31
dankjewel Mark,

ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld met puntig: het is wel aanwezig maar niet vet genoeg, toch? probleem met de rp-1 is dat als ik meer gain er in gooi het al snel te modderig wordt. wat ik nog zou kunnen proberen is aan de parameters van de eq te draaien. ander probleem met dit apparaat is dat je 'm niet echt kunt gebruiken als pre-amp voor een buizenamp. dat klinkt nergens naar. maar voor thuis met je koptelefoon is ie erg goed.
hoe vond je het geluid van het tweede sampletje als stand-alone?

groeten Pasqual.

glennshred
2 januari 2010, 11:23
Goed geluid uit die rp1, klinkt mss een beetje droog maar niet storend..

Mooi stukje :)

Jedeel
2 januari 2010, 11:58
Mooi gespeeld Pascual!
(Ik zou het keyboard/orgel een tikje harder zetten.)

pasqual
2 januari 2010, 12:11
dan zal ik de hele backingtrack harder moeten zetten;). bedankt voor het luisteren.

groeten Pasqual.

benwave
2 januari 2010, 12:45
Lekker gespeeld.. mooi zelfs.

Je geluid.. Volgens mij zit er veels te veel compresie op en iets te veel mid, voor een goed Gilmour geluid dan.
Ik neem aan dat dat de bedoeling is ?

pasqual
2 januari 2010, 14:19
hey Ben,

ik heb nogal moeite om de juiste hoeveelheid compressie te vinden en dit is nog niet eens alle compressie die er op zit. ook de hoeveelheid gain mag iets meer maar zoals eerder vermeld wordt het al snel modderig en gaat het ten koste van de transparantie van de sound. ik vind jouw gt 10 geschikter voor deze sound.
maar ja, het is dan ook een apparaat van 1992 en eigenlijk klinkt ie best wel lekker. maar teveel mid? Gilmour heeft eigenlijk best wel veel mid in zijn sound. maar ik kan het natuurlijk uit proberen, wie weet wat het brengt. nadeel van dit soort effect units is dat er teveel variabelen op zitten en dan blijf je maar tweaken. ik weet niet of die gt 10 simpeler is?

groeten Pasqual.

Stratman70
2 januari 2010, 16:19
Hey Pasqual,

Durf gerust wat (=ietsje) meer gain en ietsje minder compressie te gebruiken voor het 'Shine on...' stuk. Bij het eerste gedeelte mag ook nog een tikje meer delay naar mijn smaak, het mag wat ruimtelijker klinken. Misschien zou je ook voor de gain eens kunnen experimenteren met de volumeknop op je gitaar? Zelf doe ik daar best veel mee.
Verder zou je gitaarpartij iets dieper in de mix mogen.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Maar het is een gaaf stuk dat verder goed klinkt!

Je andere clipje is ook gaaf. Je speelt lekker hoor!

pasqual
2 januari 2010, 17:24
bedankt voor de tips. met mijn volumeknop spelen is een probleem omdat ik helaas de verkeerde heb gemonteerd. ik heb een lineare genomen i.p.v. een logarithmische ( of is het nu juist andersom? ) dus draai ik al heel snel het grootste gedeelte weg en ik ben een hoop hoog kwijt. misschien eens een andere potmeter erin met treble-bleed;). wat de gain betreft moet ik echt eens experimenteren om de juiste setting te vinden omdat ik op de digitech nog geen echt goeie ben tegengekomen. vandaar dat ik met een tube screamer werk. ik ben wel een beetje huiverig om er teveel delay in te gooien of het zou moeten zijn om het inderdaad wat breder te maken, het moet niet verzanden in een brei. er zit namelijk al een hele kudde aan reverb in;). in ieder geval allemaal bedankt voor het luisteren en de tips.

groeten Pasqual.

benwave
2 januari 2010, 17:38
Je kunt de GT-10 denk ik niet een eenvoudig apparaat noemen, maar een beetje tone veranderen is zo gebeurd.
Die Digitech ken ik niet, ik kan dus wat dat betreft geen vergelijk maken.

Ik vind toch dat het iets te modderig klinkt... Dat is een beetje negatief woord, maar zo bedoel ik dat zeker niet.
Je hoge tonen gaan nog wel. Je speelt ook alles op het tussenstandje, je kan ook alleen het hals element gebruiken voor dit nummer.

Maar nogmaals prima en zeer lekker gespeeld

pasqual
2 januari 2010, 17:58
nee hoor Ben, ( bijna ) alles is op het halselement gespeeld.

groeten Pasqual.

benwave
2 januari 2010, 18:06
Ok daar zit ik dan mooi naast, ik zou zweren dat je op het hals en midden element bezig was

pasqual
2 januari 2010, 23:23
ik heb 'm ondertussen ff teruggeluisterd ( soms moet je iets vaker luisteren om bepaalde dingen te horen ) en ben het wel met Ben eens dat er iets teveel mid in zit. ik ben er nu achter dat dat veroorzaakt wordt door de tube screamer en niet door de rp-1. ik moet de tone bijna helemaal naar rechts draaien om die "midboost" eruit te krijgen.

groeten Pasqual.

savale
2 januari 2010, 23:45
Wel lekker gespeeld hoor! Sound kan nog wat beter inderdaad, maar daar is al veel nuttigs over gezegd :)

pasqual
3 januari 2010, 16:12
bedankt voor het luisteren. ik mag niet klagen wat de commentaren betreft;).

groeten Pasqual.

E-J
3 januari 2010, 16:25
Mooi spel zeg! Lekker zuiver, goede bends, lekkere aanslag etc. Klinkt aardig als Gilmour in de periode 1987-1994! Dikker geluid, meer mid etc maar tegelijkertijd ook cleaner, minder agressief.

Ik zou inderdaad het mid ietsje (maar niet veel!) terugdraaien en wat meer gain toevoegen. Probeer de reverb achterwege te laten, eventueel ook de compressor, en zet er iets meer delay op, dwv het volume van de echo iets hoger. Zet de delay op 370 ms.

pasqual
3 januari 2010, 16:44
bedankt EJ,

ik heb gistermiddag nog ff liggen klooien aan de settings van de rp-1. de delay stond op +/- 470 ms en staat nu rond de 400. ondertussen heb ik de compressie verlaagd en ik heb minder mid en meer treble erin gezet. ik zal van de week eens een nieuwe opname maken zodat jullie een vergelijking kunnen maken. ik moet alleen oppassen dat het geen gemierenneuk gaat worden.

groeten Pasqual.

meul
4 januari 2010, 12:39
dit vind ik wel een lekker soundje, ik vind het alleen iets te gecompressed. misschien dat covermark dit bedoeld met puntig?

pasqual
4 januari 2010, 19:17
zou kunnen Jan, misschien doordat je mede door de compressie de aanslag zo goed hoort ( puntig )? in ieder geval bedankt voor het luisteren.

groeten Pasqual.

pasqual
10 januari 2010, 22:21
hey....

ik heb eens alle tips ter harte genomen en de settings veranderd. na een paar keer te luisteren vind ik niet alle veranderingen ten goede. ik heb om te beginnen veel minder compressie gebruikt en minder mid en meer hoog voor een meer transparante sound. de overall sound mist nu wel iets van "ballen" vind ik. ook heb ik iets meer gain gebruikt. er zijn ook wel iets slordigheidjes qua spel ingeslopen. na 3 pogingen vond ik het wel best;).

enfin, het gaat hier meer om de "nieuwe" sound.

groeten Pasqual.

edit: verder zou het natuurlijk handig zijn als ik ook de link zou bijvoegen, toch?
klik hier maar op: http://soundclick.com/share?songid=8593428

allonso1990
11 januari 2010, 11:37
klinkt goed! zou misschien nog iets helderder en ook wel scherper mogen op sommige stukken denk ik:)

Stratman70
11 januari 2010, 16:40
Hey Pasqual, qua geluid vind ik dit toch wel een hele verbetering hoor! Ik zou niet meer hoog erin stoppen dan nu. Eerder iets meer midlaag ofzo (voor meer ballen, waar je het over hebt misschien), mocht je toch nog verder willen tweaken. Maar ik vind'm nu toch al aardig in de buurt komen hoor. Ik vind het een mooi geluid zo in ieder geval, zeker voor dit nummer.

pasqual
11 januari 2010, 22:19
bedankt jongens wederom voor het luisteren.
@alonso: nog meer hoog vind ik niet mooi. om het geluid helderder te krijgen zie ik meer in een ander overdrivepedaaltje vóór de digitech. momenteel maakt de tubescreamer het geluid iets modderig. dit ligt niet zozeer aan het pedaal maar meer aan de combinatie van beiden.

@Edwin: ik denk inderdaad iets meer midlaag, dit zal inderdaad iets meer "ballen" toevoegen. je blijft tweaken met zo'n ding!;) wellicht neem ik 'm nog eens op.

groeten Pasqual.

pasqual
15 januari 2010, 18:33
oké, bij deze de laatste wijziging in het geluid. ik ben klaar met tweaken;).
ik heb inderdaad iets meer midlaag er terug in en toch weer de tube screamer ervoor. volgens mij ben ik nu vrij dicht bij de sound van Gilmour ( tenminste bij dit nummer dan;) ). na deze versie zal ik jullie niet meer lastig vallen.....met dit nummer althans!:supercool:

de link:http://soundclick.com/share?songid=8621579

groeten Pasqual.

Stratman70
15 januari 2010, 20:30
hey pasqual, om eerlijk te zijn, vind ik je spel nu iets minder dan de vorige poging. Ook heb ik het idee dat je gitaar aan het begin wat valsig klinkt. Qua geluid is er wederom een verbetering te horen, dat dan weer wel, maar wel ietsje dieper in de mix gooien denk ik. Echt maar een fractie hoor.

pasqual
15 januari 2010, 22:19
bedankt Stratman, jammer dat je deze versie niet zo mooi vind. ik merk ook dat het iedere keer als je 'm speelt ( eigenlijk is dat met ieder nummer ) nét een beetje anders is. ik weet niet hoe het bij jouw is maar als het gevoel "juist" is, klinkt het ook beter. ik heb dat met sommige nummers sterker als bij weer andere. ook met eigen werk. wat bedoel je eigenlijk met "dieper in de mix"? toch niet harder?

groeten Pasqual.

Stratman70
15 januari 2010, 22:32
wat bedoel je eigenlijk met "dieper in de mix"? toch niet harder?

groeten Pasqual.Neuj... juist zachter!!! (een tikje hè!)

pasqual
15 januari 2010, 22:53
owkee....maar ik ga 'm niet nog eens opnemen.;) maar je hebt wel gelijk, het is alleen nogal moeilijk om de juiste balans te vinden, zeker als je weet hoe ik dit opneem;). namelijk: koptelefoon output van de RP-1 en cd discman naar input van minidiscrecorder en dan ter plekke de juiste balans instellen. niet te hard opnemen of de volumes te hard anders drukt de rp-1 de cd weg of andersom.

groeten Pasqual.

Comfortably Daniel
18 januari 2010, 21:05
Heb ze net alle drie even geluisterd.
Ik vind de laatste poging toch het meest gebalanceerd klinken...niet teveel mids, niet teveel hoog...nice!
't Komt redelijk in de buurt van het SOYCD studio geluid. Lekker gespeeld ook. In elk geval niet noot voor noot nagespeeld, wat ik altijd zeer kan waarderen.
:ok:

pasqual
18 januari 2010, 22:21
bedankt Daniël voor je reactie. ik ben dan ook vrij lang bezig geweest met tweaken zoals je ook op de opnames kunt horen ( progressie ). nu zou ik dit geluid ook op mijn buizenamp willen bereiken maar ik kom al iets dichterbij de laatste tijd. ik heb in het verleden bijna nooit mijn cleankanaal gebruikt en met Gilmour zijn geluid zul je wel moeten. blijft moeilijk met een valveking.

groeten Pasqual.