PDA

View Full Version : Probleem imitatie Les Paul



flitslicht
1 januari 2010, 23:34
Ik heb hier een imitatie Les Paul met een probleem. Als ik hem intoneer en stem zijn (bijvoorbeeld) de losse A, de flagiolet boven de 12e fret en de snaar ingedrukt op de 12e fret allemaal gelijk. Ga ik dan echter richting de 1e fret dan worden de tonen in toenemende mate te laag. Dus op het stemapparaat gaat het wijzertje steeds meer naar links omdat de opeenvolgende tonen steeds iets lager zijn dan ze zouden moeten zijn.

Ik vermoed dat de hals niet goed op de body zit of dat de fretten verkeerd gespatieerd zijn. Hoe kan ik dit controleren?

ziekdier
2 januari 2010, 00:22
Hoi


door grofweg eerst te meten of de afstand vanaf de topkam tot op de 12e fret gelijk is aan de afstand van de 12e fret tot de brug.

daarnaast zou je bij die imitatie kunnen meten of er t.o.v. een andere gitaar ( indien ze dezelfde scale hebben) verloop zit in de afstand van de frets

makkelijkst is dan denk ik de gitaren naast of boven elkaar te houden en proberen de frets gelijk te leggen

succes!

gr
@je

oigun
2 januari 2010, 00:58
Je moet eerst de mensuur (snaarlengte) bepalen. Dit doe je door de afstand van topkam tot 12e fret X2 te doen. Als je dat weet kan je met een fretcalculator (http://74.125.77.132/search?q=cache:B8lhqb6fLOYJ:www.stewmac.com/FretCalculator+fret+calculator&cd=1&hl=nl&ct=clnk) bepalen waar de frets horen te zitten.

snaarplukker
2 januari 2010, 11:05
Ik denk dat dit probleem bij alle gitaren voorkomt. Als je open snaar, flageot en 12e fret gelijk zijn is de hals goed bevestigd en de mensuurlengte goed. De plaatsing van de frets zal op het oog of met liniaal ook wel goed zijn maar weet wel dat een afwijking van honderdste milimeters invloed hebben op de toonhoogte van alle frets. Misschien dat duurdere gitaarmerken kleinere afwijkingen hebben dan de goedkopere, maar denk dat Gibsons en Fenders ook niet perfect zuivere tonen leveren.

flitslicht
2 januari 2010, 12:49
Bedankt voor de reacties. De afstanden kloppen inderdaad wel. Nog maar eens opnieuw afstellen, ik doe iets fout.

fred dons
2 januari 2010, 13:01
intoneren doe ik zelf eerst grof op de 12e fret en dan finetunen met de flagolet op de 19e fret dat geeft een beter resultaat dan alleen werken met de 12 fret

aaronstonebeat
2 januari 2010, 13:12
Misschien is het op te lossen door de topkam een klein beetje op te schuiven richting de mechanieken? Wel een beetje een gedoe natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat het daarin zit.