PDA

View Full Version : 4 ohm op 8ohm amp.



JvD.
1 januari 2010, 23:09
ik ben handig met solderen. kan ik er gewoon een weerstand tussen hangen? is er een foefje om een 4ohm speakerkast op mijn peavey bandit aan te sluiten?

de peavey zegt: minimaal 8ohm.

AART
2 januari 2010, 00:38
Een 100 W weerstand kan ja...

JvD.
2 januari 2010, 00:40
hoe doen ze dat in amps met meerdere uitgangen ?

Plant
2 januari 2010, 08:04
Een 100 W weerstand kan ja...

Waar baseer je dat op? Die Bandit levert toch geen 200 Watt?

Als je speaker 4 Ohm is en de serieweerstand ook (samen 8 Ohm) stook je de helft van je versterkervermogen op in die serieweerstand. Een Bandit (112?) levert 80 Watt en dan is dus een 4 Ohm weerstand van 40Watt voldoende. Dat vermogen wordt bij muziek echt niet constant gedissipeerd, dus voor extreme warmteontwikkeling hoef je je geen zorgen te maken. Eventueel schroef je die weerstand op een koelplaatje. Neem zo'n type weerstand als deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130582) meneer heeft gedaan.

@ JvD: Ligt eraan. Als het een buizenversterker is zitten er mogelijk meerdere taps op de uitgangstrafo. Voordeel bij een trafo is dat er geen vermogen verloren gaat. Mits op de juiste tap aangesloten levert de versterker bij verschillende impedanties hetzelfde vermogen. In jouw situatie ben je de helft van je vermogen kwijt in de serieweerstand (scheelt maar 3dB hoor, het klinkt erger dan het is).

Ewoud Kuijt
2 januari 2010, 09:29
Neem zo'n type weerstand als deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130582) meneer heeft gedaan.

Hij zij meneer tegen me! (voor alle mensen die oud genoeg zij om de desbetreffende McDonalds reclame te hebben meegemaakt)

Zoals ik het gedaan hebt gaat het prima en voor een paar euro ben je klaar.

Han S
2 januari 2010, 10:30
Ik zou het vermogen in geluid omzetten met een tweede 4 ohm speaker in serie met de andere.

Plant
2 januari 2010, 19:24
Ik zou het vermogen in geluid omzetten met een tweede 4 ohm speaker in serie met de andere.

+1 natuurlijk.

De TS begon zelf over een serieweerstand. En op het tijdstip van mijn post was ik nog niet zo wakker dat ik al dacht aan een serie speaker als weerstand :sssh:

@ Ewoud: ja zo oud ben ik wel :seriousf: . Je hebt wel de goedkoopste oplossing en het is naar ik aanneem tijdelijk totdat je een echt kabinet koopt.

caliban
2 januari 2010, 19:45
hoe doen ze dat in amps met meerdere uitgangen ?

Dat zijn verschillende aftakkingen op de output transformator, die transfo zet signaal dat van de poweramp lampen komt (hoge impedantie) om in verschillende mogelijke lage impedanties. Hoe het heel juist gebeurt binnenin de transfo weet ik niet juist. (Ik denk dat het aantal windingen op de secundaire spoel evenredig is met de gebruikte impedantie.)

Ik zie net dat Plant hier al op geantwoord had, sorry dus.

Ewoud Kuijt
2 januari 2010, 20:01
+1 natuurlijk.

De TS begon zelf over een serieweerstand. En op het tijdstip van mijn post was ik nog niet zo wakker dat ik al dacht aan een serie speaker als weerstand :sssh:

@ Ewoud: ja zo oud ben ik wel :seriousf: . Je hebt wel de goedkoopste oplossing en het is naar ik aanneem tijdelijk totdat je een echt kabinet koopt.


Ja, het is inderdaad tijdelijk. Mijn multitone is niet naar mijn zolder te tillen en in mijn Marshall versterkertje heeft maar ruimte voor 1 speaker. Ga over een tijdje een 2x12 cab maken. Het geluid is nog goed te doen en je zet gewoon het volume iets hoger en je kunt lekker spelen.

En omdat je oud genoeg bent: "en voor mijn moeder een warme appelgebak".