PDA

View Full Version : Tubescreamer kaput: IC?



Liquid_Metal
1 januari 2010, 20:07
Liever hier dan bij de werkbank want hier wordt meer gelezen.
Daarnet zelf een adapter gesoldeerd (de plugjes) en volgens mij goed gedaan: + binnenin en - op de buitenkant. Doorgemeten en het meette 10V, lijkt me geen probleem.
Bij aansluiten maakte ie wat gekke geluidjes en daarna niets meer. DOOD. Wel nog geluid bij uitschakelen (true bypass) en de LED doet het ook nog steeds. Het ruikt ook flink verbrand.

M'n pa zei dat het waarschijnlijk de IC is dus die wil ik dan maar bestellen bij Newtone, maar heeft iemand andere suggesties? Overigens is het de zelfbouw-screamer van Newtone.


Overigens betwijfel ik nu of de LED het deed toen ik 'm aan had gesloten met de andere adapter. Volgens mij niet, maar ik ben niet 100% zeker. Als ie het niet deed wijst dat natuurlijk wel op omgedraaide polen.

Dirk_Hendrik
1 januari 2010, 20:57
en volgens mij goed gedaan: + binnenin en - op de buitenkant.


da's dus precies verkeerd om ;)

Ik zou eerst de voedingsbeveiligingsdiode eens checken. Da's D4 in het schema.

Liquid_Metal
1 januari 2010, 21:28
Ja damn, da's inderdaad verkeerd om. Ik heb het nog gecheckt, maar wel héél slordig dus :S:P. ff open gemaakt, eens kijken of het die D4 is...

Liquid_Metal
1 januari 2010, 21:54
D4 verwisseld voor een verse, maar hij doet het jammer genoeg nog steeds niet :(. Wat raadt je aan DH, een nieuwe IC?

Plant
1 januari 2010, 22:07
D4 verwisseld voor een verse, maar hij doet het jammer genoeg nog steeds niet :(. Wat raadt je aan DH, een nieuwe IC?

Als het vervangen van de beveiligingsdiode niks oplevert zat die misschien ook verkeerd om. Sluit die beveiligingsdiode de adapter kort als deze verkeerd om aangesloten is? Dan is misschien je adapter nu om zeep. Zat de diode (verkeerd om) in serie dan is waarschijnlijk nu je op-amp om zeep.

Maar als het stinkt kun je dus ruiken (of mogelijk zelfs zien) welk component er nu stuk is. Misschien ook nog een voedings ontkoppelingselco'tje als het lang genoeg aangestaan heeft.

Liquid_Metal
1 januari 2010, 22:11
Nee de diode zat goed want ik heb de screamer ongeveer een half jaar gewoon gebruikt. Pas met deze nieuwe adapter heb ik 'm op een of andere manier om zeep geholpen, en dat is dus gebeurd door de polen verkeerd om aan te sluiten. Naar mijn idee brandt die beveiligingsdiode op een gegeven moment gewoon door en dan heb je er ook niets meer aan. Dat zal vast gebeurd zijn.

Liquid_Metal
1 januari 2010, 22:28
kHeb 'm net overigens per ongeluk zonder IC aangesloten (aan de 9V). Kan dat veel kwaad? Ik bedoel, is 'ie nu helemaal gesloopt?

Plant
1 januari 2010, 22:32
En heb je daarna ook nog eens de spanning uit de adapter gemeten? Want je had wel spanning gemeten toen je de plug gespoldeerd had, maar of je dat na het niet werken nog eens hebt gedaan lees ik niet.
Overigens vind ik die 10V onbelast aan de lage kant. Of is het een adapter met een stabilisator (dus niet alleen gelijkrichter en elco).

Als je een 9V adapter hebt bij b.v. 300 mA (redelijk standaard dingetje) komt daar onbelast al gauw een Volt of 13 uit. In de TS zoals ik die ken zit toch nog een serieweerstandje en een zener om het circuit op een stabiele 9V te krijgen.

Ik denk nl. dat je adapter nu stuk is.
Wat voor adapter is het? Secundair ...V DC, ...mA.

edit: Wanneer zat het IC er niet in? Gelijk al aan het begin? Of heb je die tussentijds eruit gehaald? Nee, met het IC eruit blaas je niks op.

Mitch
1 januari 2010, 22:42
Liever hier dan bij de werkbank want hier wordt meer gelezen.

Hmmmm... je hebt nu inmiddels antwoord, maar post een volgende keer gewoon een topic waar het hoort.

Liquid_Metal
1 januari 2010, 23:05
En heb je daarna ook nog eens de spanning uit de adapter gemeten? Want je had wel spanning gemeten toen je de plug gespoldeerd had, maar of je dat na het niet werken nog eens hebt gedaan lees ik niet.
Overigens vind ik die 10V onbelast aan de lage kant. Of is het een adapter met een stabilisator (dus niet alleen gelijkrichter en elco).

Als je een 9V adapter hebt bij b.v. 300 mA (redelijk standaard dingetje) komt daar onbelast al gauw een Volt of 13 uit. In de TS zoals ik die ken zit toch nog een serieweerstandje en een zener om het circuit op een stabiele 9V te krijgen.

Ik denk nl. dat je adapter nu stuk is.
Wat voor adapter is het? Secundair ...V DC, ...mA.

edit: Wanneer zat het IC er niet in? Gelijk al aan het begin? Of heb je die tussentijds eruit gehaald? Nee, met het IC eruit blaas je niks op.

Die adapter was gewoon een adapter van zolder die daar al een tijd lag, zat niet eens meer een contact aan. Of die kapot is maakt niet zoveel uit. Als je heel graag wilt kan ik morgen de spanning van de adapter nog wel een keertje meten, maar het gaat mij dus om de TS, die is nu stuk.
Fijn dat ie niet nog kapotter gaat als de opamp eruit ligt.
Overigens heb ik op de website gezien dat de lokale elektroboer ook opamps verkoopt. Hopelijk heeft ie opamps die passen, ik wordt er niet heel erg wijs uit (hier z'n website (http://www.haltronics.nl/)).


Hmmmm... je hebt nu inmiddels antwoord, maar post een volgende keer gewoon een topic waar het hoort.

Sorry Mitch.

Plant
1 januari 2010, 23:32
Die adapter was gewoon een adapter van zolder die daar al een tijd lag, zat niet eens meer een contact aan. Of die kapot is maakt niet zoveel uit. Als je heel graag wilt kan ik morgen de spanning van de adapter nog wel een keertje meten, maar het gaat mij dus om de TS, die is nu stuk.
Fijn dat ie niet nog kapotter gaat als de opamp eruit ligt.
Overigens heb ik op de website gezien dat de lokale elektroboer ook opamps verkoopt. Hopelijk heeft ie opamps die passen, ik wordt er niet heel erg wijs uit (hier z'n website (http://www.haltronics.nl/)).



Sorry Mitch.

Vraag me trouwens af waarom Liquid Metal denk dat het bij 'werbank' minder gelezen word (of dat de kans op antwoord kleiner is?).

Dus je TS werkt nu op batterijen of voorgaande adapter ook niet meer? (Het gaat er niet om of ik heel graag wil weten of die adapter van zolder nog heel is, maar of je wel heel zeker weet dat die TS nu stuk is. Die diode in die TS heeft immers de adapter kortgesloten. Dat is de bedoeling van die beveiliging. En ook is het de bedoeling dat je TS daarbij heel blijft).

Als je niet zeker weet of het de op-amp is en je wilt nog wat experimenteren koop je gewoon morgen een paar TL072 op-amps van hem (RC4558.. zie ik niet in zijn lijstje). Die op-amps zijn pin compatible en moeten iig in dit circuit werken en kosten geen drol.

Wat is die beveiligingsdiode D4 trouwens? een MA150? Die kan volgens de datasheet maar 100mA voorwaartse stroom (continu!) doorlaten. Dus als die adapter verkeerd omzat is die diode idd zo weg. Beetje wassen neus beveiliging als die zelf zo mee om zeep gaat.

Zou er een 1N4001 inzetten. Die gaat tot 1A en dan legt je adaptertje (als het idd zo'n standaard dingetje is) het bij verkeerd om aansluiten eerder af en is je TS nog OK zoals de bedoeling van de beveiliging is.

Mitch
2 januari 2010, 10:14
Vraag me trouwens af waarom Liquid Metal denk dat het bij 'werbank' minder gelezen word (of dat de kans op antwoord kleiner is?).

Op de hoofdpagina staan naast de subfora de statistieken ;)
Het gaat bij technisch advies echter wel om de kwaliteit en niet om de kwantiteit ghehehe.

Liquid_Metal
2 januari 2010, 11:55
Ik heb er een nieuwe opamp en transistors ingezet en hij doet het weer! :). Het lag niet alleen aan de opamp want toen ik die verving deed 'ie het niet.
Er zit nu een TL072 in want dat was de best gelijkende die de elektroboer kon vinden. Maar ik weet niet of ik die lekker gevoiced vind, bij de manual staat daarover "vaak gebruikt in gitaareffecten en TS clones).
Volgens m'n pa is het een risico om de oude opamp weer te proberen, want misschien heeft die interne sluiting. Is het inderdaad een risico en kan ik het beter laten?

Dirk_Hendrik
2 januari 2010, 12:38
Er zit nu een TL072 in want dat was de best gelijkende die de elektroboer kon vinden.
....

Andere elektroboer zoeken in de toekomst. Dit soort adviezen heeft tot gevolg dat er vaak zo belabberd gerepareerd wordt.

Maar met die ouwe, give it a try. Hij zal niets meetrekken behalve je adapter maar die kan wel even wat hebben.

Brewskie
2 januari 2010, 12:50
Ik heb een soortgelijke vraag die urgent is, omdat de soldeerbout aan het opwarmen is, As I type... :-)

Ik wil een haakse stekker op mijn daisychain van de One-spot bevestigen, ivm gebrek aan ruimte op mijn pedalboard.

Nu heb ik de rechte stekker afgeknipt. Als ik deze thread niet gelezen zou hebben zou ik de kern bevestigd hebben aan de binnenzijde van de stekker. Maar dat moet dus juist andersom ?

Is dit fout ?http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8837onespothaaksestekkerresize.jpg

iWishmaster
2 januari 2010, 13:23
Dat ligt eraan hoe die kabeltjes aan de andere kant zijn aangesloten ... Aansluiten en meten dus.

De plus moet aan de 'rand' en de min moet aan de 'tip'. Vandaar dat er op veel pedalen 'center negative' of 'negative tip' staat.

Brewskie
2 januari 2010, 17:21
Ja, negatief aan de buitenzijde. Het plaatje dat ik poste is wel juist. De kabel is van 1Spot. http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8837onespothaaksestekkerresize.jpg

Liquid_Metal
2 januari 2010, 17:50
Op aanraden van Dirk_Hendrik toch de opamp maar even vervangen en die is inderdaad dood. Deze nieuwe klinkt echt een stuk slechter, hoewel ik natuurlijk geen 1:1 vergelijking kan maken.
Ik wil binnenkort bij Newtone een behuizing voor een taptempo switch bestellen dus dan ga ik sowieso de originele opamp mee bestellen en misschien nog 1 of 2 andere om te experimenteren. Maar ach, voorlopig ben ik blij zat dat 'ie het weer doet :).

Dirk_Hendrik
2 januari 2010, 18:54
:ok:

in elk geval!

Liquid_Metal
2 januari 2010, 19:27
En weer wat geleerd, da's wel fijn :).

Plant
2 januari 2010, 19:40
Op aanraden van Dirk_Hendrik toch de opamp maar even vervangen en die is inderdaad dood. Deze nieuwe klinkt echt een stuk slechter, hoewel ik natuurlijk geen 1:1 vergelijking kan maken.
Ik wil binnenkort bij Newtone een behuizing voor een taptempo switch bestellen dus dan ga ik sowieso de originele opamp mee bestellen en misschien nog 1 of 2 andere om te experimenteren. Maar ach, voorlopig ben ik blij zat dat 'ie het weer doet :).

Daarom gaf ik ook dit type op bij m'n post gisteravond. Ik zag in het lijstje dat je elektroboer de originele RC4558 niet had. Omdat ik weet dat de TL072 pin compatible is, moet werken in de schakeling, geen drol kost en meteen beschikbaar is stelde ik die voor als experiment. Zo weet je iig snel of het aan de op-amp ligt ja of nee.

Het is vervelender als je speciaal ergens de originele op-amp besteld (relatief duur), erop moet wachten en uiteindelijk blijkt dat het niks helpt :(

Dat de TL072 anders klinkt kan heel goed want het is toch een andere op-amp (ander circuit met o.a. FET ingangen). Het was niet mijn bedoeling dat je dit type op-amp erin zou laten zitten. Maar het had wel gekund als het zou bevallen.

Liquid_Metal
2 januari 2010, 19:58
Gelukkig heb ik ook 2 transistors bij 'm gekocht want die waren dus óók stuk (evenals de opamp).