PDA

View Full Version : Hals lakken/olieen



SEAL
1 januari 2010, 16:40
Hallo allemaal.
30e heb ik een hals gekocht, voor mijn strelecasterdingetje,


de hals is blank hout, frets zitten er al op, maar ik wil m nog wel lakken, of olieen,
als ik hem lak, wat voor lak is handig om te gebruiken? bij olie hetzelfde.
wat de fretten betreft, kan ik daar gewoon overheen verven?
S.

Mattia
1 januari 2010, 17:42
Olie - danish oil (Baptist.nl) of nog iets beter (IMO) Tru-Oil (in NL bij o.a. <a href"http://www.target-master.nl/product_info.php?products_id=27925&osCsid=ltfkrlqun53pofe7910lgq1v94">Target Master</a> te koop). Alleen voor het maple deel, ik ga er even van uit dat je een rosewood of ebben toets hebt.

Qua lak: guitarsupplies heeft nitrolak spuitbussen, werken denk ik zo prima. Maple toetsen meelakken (niet echt geschikt om te olieen, gewoon over de frets heet spuiten), rosewood toetsen afplakken (allen bovenkant, zijkant mag meegelakt worden). Eentje moet meer dan genoeg zijn, en er is informatie zat over hoeveel laagjes, schuur en spuitschemas, etc., in de Lak FAQ alsook verspreid over Het Internet.

SEAL
1 januari 2010, 18:46
geen rosewood, ik heb er geen verstand van, maar t is een lichte toets, volgens mij zelfde hout als de rest van de hals... maakt t nog uit?
zijn er nog voor/nadelen aan lak of olie?

barno
1 januari 2010, 19:12
dan zal je toets wel maple zijn. Ik ga tegenwoordig voor de hals altijd voor olie, gewoon voor de feel. als maple fretboard, plak ik de hals af en lak ik dat.

alleen: soms geef ik vintage age kleurtje aan de hals met stain, dan moet ik wel lakken.

nadeel van olie: het kan dat je na enkele jaartjes de zaak es wat moet opschuren en terug olieën (wordt wel vuil op termijn, lak niet)

Mattia
2 januari 2010, 01:39
Wat barno zegt. Makkelijkste is gewoon de hele boel dekkend lakken, niks afplakken, met nitro. Spuitbusadresje al gepost.

no 1 hops
2 januari 2010, 11:02
rustin's van de Danish oil heeft ook nog een klein assortiment kleurvloeistof die samenwerkt met hun Danish oil.
verwacht er geen giga kleureffecten van maar je kunt het hout wel een bepaalde kleurkant opsturen