PDA

View Full Version : kleurcombinaties bij donkere topjes



Cocobolo
1 januari 2010, 12:49
Hallo mede bouwers,

ik heb een paar weken geleden een paar drop-tops van Makassar ebony binnengekregen. Bijna 140 euro per top helaas (na invoerrechten) maar ja, het is dan ook waaaaanzinnig mooi (vind ik zelf althans).
Ik kom er nu nog niet direct aan toe om er iets moois van te maken maar ik zie dat het een beetje begint krom te trekken. Ik denk er nu over om het alvast op een mooi stuk hout te lijmen. Dus dan heb ik de complete body-blank klaar liggen totdat ik er mee verder kan.

Nou zie je heel veel gitaren met een lichte top (maple-achtig) op een donkere ondergrond. Maar Makassar is zelf dus al zeer donker. Ik denk dat het wel mooi zou staan op een mahonie body. Of een andere vrij donkere soort. Ik twijfel of het mooi staat op een lichte houtsoort (swamp ash, maple...)? Wat denken jullie, suggesties voor houtcombinatie?

De topjes zijn een mm of 3 a 4 dik ongeveer, dus alleen geschikt voor drop-top en niet voor een carved top. Omdat het niet dik is, wil ik een binding aanbrengen. Ik denk dat een cream-binding mooi is. Ik probeer me dus voor de geest te halen hoe het eruit ziet. Ook hier weer, suggesties? Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar toch...

Hieronder een foto van een dergelijk topje (het is geen afbeelding van de mijne maar lijkt er voldoende op).
http://www.oregonwildwood.com/Merchant2/Inventory/Full/2527.jpg

Ik heb ook nog een onvoorstelbaar mooi makassar "boekje" fineer, heb ik al vele jaren geleden uit Duitsland gekocht voor zo'n 150 euro. Maar daar kan ik ook zeel veel topjes uit halen, alleen is het dan dus dun. Maar voor de looks is het misschien wel erg leuk om bijvoorbeeld een tele te maken van Swamp ash (met dus swamp ash eigenschappen) en dan daar zo'n mooi stuk fineer op. Voor de klank zal die millimeter niet uitmaken lijkt me.

ziekdier
1 januari 2010, 13:00
Ik denk idd dat een mahonie body het mooist zal staan. Die kleur zit ook een beetje in dat makkasar ebony.

de lichte houtsoorten zullen naar mijn idee te veel contrast hebben. Maar ook dat kan juist weer heel mooi zijn...

gewoon erop leggen en foto's maken en dan er naar kijken op je computer. dan kan je op je gemak een beslissing nemen...

stukje cream binding erbij en dan zie je het vanzelf.. misschien zijn juist de onverwachte combi's het mooist...

en het is zeker een mooi topje ( ondanks de foto niet jouw topje is!)

de beste wensen!

gr
@je

Gothra
1 januari 2010, 13:20
Mooi topje hoor! Misschien een walnut body o.i.d. ? en anders toch mahonie ja

Cocobolo
1 januari 2010, 14:26
walnut? Dat is ook een goede suggestie inderdaad.
En Ziekdier, dat is ook een goede suggestie : ik zal het hout eens op verschllende soorten leggen, een binding ertegenaan houden en dan een foto maken. Vervolgens op de pc misschien even een bodyvorm eruit snijden om het heel goed te zien :)

Puerco
1 januari 2010, 14:33
Je kunt het lichtere hout als het niet helemaal mooi uitpakt toch gewoon een kleurtje geven (stain). Of anders een top en een achterkantje erop, achterkant evt zo een fineertje.

Janne
1 januari 2010, 15:15
Mooi hout! Ik zou zeggen zwart ebben:

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Ebben/macassar.jpg

Maar dat lijkt me een beetje zwaar worden, walnut klinkt wel als een mooie optie inderdaad, of inderdaad het lichtere hout een kleur geven. Voor de binding zou ik zeggen maple, maar dat is omdat ik altijd groot voorstander ben van hout boven plastic.

Mattia
1 januari 2010, 17:47
Ik vind noten een heel ander kleurpalet hebben dan macassar, of erg kleurrijk (beetje paarstinten, bijna), of juist iets vaal, wat met wat lak mooi diep bruin wordt. Macassar zit meer in het 'rossig zwart' spectrum, en werkt denk ik goed samen met houtsoorten als maple (geel-wit, als accentkleur) en mahonie (rood-bruin). Elzen kan ook wel mooi simpel zijn, iets als essen vind ik eigenlijk qua tekening te 'wild'. Voordeel van iets als essen (of linde/basswood, bijvoorbeeld) is dat het heerlijk te bewerken is en vrij subtiel van tekening. En je hoeft geen porienvuller te gebruiken.

Hedge
1 januari 2010, 19:00
Essen of esdoorn, ik hou wel van een beetje contrast. Ga het met de Mini Beatle ook doen.

barno
1 januari 2010, 19:07
at mattia,
denk dat je elzen ipv essen bedoeld in je laatste zin.

Ik ga nu ook met elzen werken (als ik het vind, 12 houthandels gecontacteerd: nothing...) essen is tot nu toe mijn ding geweest (beschikbaarheid vooral) maar het poriënvullen is a PITA.
Olijfessen is ook trouwens ook veel dichter van structuur dan gewoon essen, viel me op. Kan zelfs zonder porienvuller, als je tenminste niet gaat voor de spiegelllook.

Cocobolo
1 januari 2010, 19:44
...Ik ga nu ook met elzen werken (als ik het vind, 12 houthandels gecontacteerd: nothing...)

He, grappig, ik zoek op het moment ook elzen (red alder). Ik heb misschien een adres gevonden (in NL weliswaar), ik ga er volgende week denk ik even langs. Mocht het iets zijn dan zal ik het je laten weten!

Marcel61
2 januari 2010, 16:56
Heb dit adres ook al aan Marco gemailed:

http://www.basvandenbroek.com/nl/index/index.html

Bas van den Broek in Hedel heeft uitstekend toonhout. Het is wel niet te zien op zijn site, maar e-mail even naar ze en je hebt het negen van de 10 keer. Langs gaan is nog beter: kan je zien, voelen, ruiken, vragen, etc.

Hout wat kromtrekt is of nog te vochtig, of het ligt in een koude vochtige ruimte. Het hout altijd bij kamerteperatuur MET GEWICHTEN EROP bewaren. Grote temperatuurs (en vochtigheids graad) schommelingen vermijden !

Cocobolo
2 januari 2010, 18:58
Hout wat kromtrekt is of nog te vochtig, of het ligt in een koude vochtige ruimte. Het hout altijd bij kamerteperatuur MET GEWICHTEN EROP bewaren. Grote temperatuurs (en vochtigheids graad) schommelingen vermijden !

ik denk dat het in mijn geval ook wat last heeft gehad van de lange reis en de ongetwijfeld koude toestand onderweg. Het zat in plastic helemaal strak tegen elkaar gewikkeld. Ik heb het dus uitgepakt en inderdaad onder druk van ander hout neergelegd (tussen al het hout telkens latjes voor de ventilatie. Een paar dagen later begon het wat omhoog te krullen aan de kopse kanten en dat was het beeld dat ik dus nog voor me zag toen ik dit bericht plaatste. Maar toen ik er zojuist weer naar keek was het weer vlak. Dus het heeft even moeten acclimatiseren waarschijnlijk. Desondanks ga ik het alvast op bodyhout lijmen,ik neem geen risico met dit toch wel erg kostbare hout.

Marcel61
2 januari 2010, 21:16
Ik ben goed bevriend met Nik Huber en die stuurt me zojuist deze 2 adressen in Duitsland waar hij o.a. hout inkoopt:

http://www.espen.de:80/

en

http://www.holz-faszination.de/home/index.php

Marco, hier moet je zijn voor o.a. Red Alder.

Mattia
2 januari 2010, 21:43
Holz-faszination is aan de dure kant voor 'gewone' houtsoorten, espen heeft redelijkere prijzen.

Qua houtopslag: het ruwe, gedroogde hout ligt bij mij gewoon buiten. Geen probleem. Groot deel ook in de schuur, waar geen verwarming leeft. Volgens velen is de schommeling van seizoenen niet zo'n probleem, als je de delen voor gebruik wel liefst een paar maanden grofweg op maat binnen laat aclimatiseren. En zo doe ik dat dus ook - binnen zitten alle akoestische gitaarsetjes en topjes, al het gevlamd esdoorn, alle stukken hout voor halzen, toetsen, bruggen, en electrische body blanks die 'binnenkort' (lees: binnen het jaar) misschien gebruikt zullen worden.

De rest zit gewoon buiten, en dat kan hout prima aan. Als je maar af en toe roeleert, en ervoor zorgt dat lucht kan circuleren. Immers, bij de houthandel ligt de boel ook niet binnen, alleen onder een afdakje. Dit is mijn vooraad limba, bijvoorbeeld:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics6/shop/shop_out2.jpg

Ruwe balke, 54mm dik, 30 breed, ieder stuk 3 meter lang. Een balkje ligt in kleiner delen binnen.

oknarb180
2 januari 2010, 22:25
Dit is mijn vooraad limba.


Hey,

Beetje off toppic, maar onder de foto's van een balk uit die voorraad!
Van de week viel me ineens op hoe mooi Limba is qua nerf in de doorsnede van een balk.
Is een mooie plank Mattia!!!

fotootje:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/132.jpg
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/131.jpg

On toppic:
@Cocobolo, persoonlijk zou ik eerder een lichtere houtsoort nemen, geen Ash i.v.m. de meestal drukkere tekening, komt de top niet ten goede, denk ik.
Limba lijkt me ook wel erg mooi bij de top, alhoewel je de tekening op de foto alleen vanaf de kopse kanten ziet. De zijkanten van de body zijn een rustige nerf. En Limba is net zo makkelijk te bewerken als mahonie, wordt alleen vanm zichzelf iets gelig. Dit is overigens mijn eerste ervaring met Limba.

vr.gr.

Branko

Cocobolo
2 januari 2010, 22:41
....@Cocobolo, persoonlijk zou ik eerder een lichtere houtsoort nemen, geen Ash i.v.m. de meestal drukkere tekening, komt de top niet ten goede, denk ik.
Limba lijkt me ook wel erg mooi bij de top, alhoewel je de tekening op de foto alleen vanaf de kopse kanten ziet. De zijkanten van de body zijn een rustige nerf. En Limba is net zo makkelijk te bewerken als mahonie, wordt alleen vanm zichzelf iets gelig. Dit is overigens mijn eerste ervaring met Limba.

vr.gr.

Branko

Mooie foto's! Je gaat weer als een speer, leuk dat je weer aan het bouwen geslagen bent Branko! Dus we zien je ook op de DGBM2010 weer nietwaar?

Ik vind het leuk om op jouw foto een donkere top te zien met een lichtere houtsoort eronder. Ik denk dat ik 1 van mijn topjes dus op een donkere houtsoort ga lijmen en de andere op een lichte. Ik ben er nog niet helemaal uit welke houtsoort. Ik zal wat plaatjes plaatsen zodra ik gekozen heb en het gelijmd heb :)


PS : wie kan daar zo leuk tekenen (op jouw eerste foto kun je nog net iets zien liggen) ?

oknarb180
2 januari 2010, 22:53
Mooie foto's! Je gaat weer als een speer, leuk dat je weer aan het bouwen geslagen bent Branko! Dus we zien je ook op de DGBM2010 weer nietwaar?

Ik vind het leuk om op jouw foto een donkere top te zien met een lichtere houtsoort eronder. Ik denk dat ik 1 van mijn topjes dus op een donkere houtsoort ga lijmen en de andere op een lichte. Ik ben er nog niet helemaal uit welke houtsoort. Ik zal wat plaatjes plaatsen zodra ik gekozen heb en het gelijmd heb :)


PS : wie kan daar zo leuk tekenen (op jouw eerste foto kun je nog net iets zien liggen) ?

Hey Cocobolo,

Ik heb me net van de week geregistreerd voor DGBM2010, dus daar houd ik rekening mee in m'n agenda!!!

Wat de top betreft, mooi hé! Ik zal je het adres wel sturen van degene die de top zo mooi gezaagd en gevlakt heeft! Oh, misschien ken je 'm wel.... hij woont in Apeldoorn, aardige vent hoor!

Tja, kleurboek van de kinderen, dat red ik niet met mijn tekenpraktijken...

vr.gr.

Branko

jan jansen
3 januari 2010, 08:56
He, grappig, ik zoek op het moment ook elzen (red alder). Ik heb misschien een adres gevonden (in NL weliswaar), ik ga er volgende week denk ik even langs. Mocht het iets zijn dan zal ik het je laten weten!

Marco,

hier een aanbieding op de bekende veilingsite.Kijk maar eens bij zijn andere andere aanbiedingen,of meel hem eens...,



http://cgi.ebay.nl/Ahorn-Block-geriegelt-Tonholz-tonewood-910x230x45-mm_W0QQitemZ130354902041QQcmdZViewItemQQptZHolz_Ho lzwerkstoffe?hash=item1e59c1f419

fred

Mattia
3 januari 2010, 10:54
Marco,

hier een aanbieding op de bekende veilingsite.Kijk maar eens bij zijn andere andere aanbiedingen,of meel hem eens...,



http://cgi.ebay.nl/Ahorn-Block-geriegelt-Tonholz-tonewood-910x230x45-mm_W0QQitemZ130354902041QQcmdZViewItemQQptZHolz_Ho lzwerkstoffe?hash=item1e59c1f419

fred

Euh, ahron is maple.

DaanW
3 januari 2010, 11:42
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=458109

Donker op donker, met een accentlaag (in dit geval bloodwood, maar ik kan me voorstellen dat maple ook erg mooi kan zijn), vind ik ook erg mooi. Qua gewicht zal dat alleen niet echt ideaal zijn.

Robrock
3 januari 2010, 11:57
Ik hou (net als Branko) wel van contrasterende houtsoorten. Zoals hier de walnoot top met essen body van mijn derde.

http://i276.photobucket.com/albums/kk17/Robrock_photos/IMG_7513.jpg