PDA

View Full Version : Aarding



roelercoaster
31 december 2009, 18:54
Hallo allemaal,

Sorry dat ik hiervoor speciaal een nieuw onderwerp start, maar ik vond het antwoord niet echt in de al bestaande topics.

Ik ben de gitaar van mijn broer een beetje op orde aan het zetten (hagstrom F20T), en heb hierbij per ongeluk het draadje van de body naar de tone-knop (aarding) gebroken. Nu speelde ik er toch nog even op zonder aarding, en het geluid was helemaal hetzelfde, geen gebrom, niks.
Nu vraag ik mij af of het erg is dat de gitaar even geen aarding heeft.

Roeland

jerome
2 januari 2010, 12:23
De aarding van je tonepotmeter is niet meer aanwezig is maar de rest van de aarding zeer waarschijnlijk nog wel.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken...

888_Gerrinezzzz
2 januari 2010, 13:32
Ik heb dus ook een aarde draad losgehaalt(per ongeluk) Hij maakt aarde met de brug op de body, en daarna moet hij dus ergens aarde maken met iets op de slagplaat maar ik heb geen idee waarmee?

Quicksilver
2 januari 2010, 13:57
Ik heb dus ook een aarde draad losgehaalt(per ongeluk) Hij maakt aarde met de brug op de body, en daarna moet hij dus ergens aarde maken met iets op de slagplaat maar ik heb geen idee waarmee?

Als die eenmaal aarde maakt met de brug op je gitaar moet het al goed zijn volgens mij?
En op de slagplaat als dit al nodig moest zijn waarschijnlijk op een stukje shielding (aluminium).

888_Gerrinezzzz
2 januari 2010, 17:20
Oke, ik wist dus niet waar hij aarde mee moest maken maar hij moet dus naar het alu op de slagplaat.

Quicksilver
2 januari 2010, 17:51
Oke, ik wist dus niet waar hij aarde mee moest maken maar hij moet dus naar het alu op de slagplaat.

Vermoed ik, maar ik ben geen gitaartechneut en er zijn hier zat mensen die je dat wél met zekerheid kunnen vertellen. :soinnocent:

888_Gerrinezzzz
2 januari 2010, 21:33
Dan hoor ik het nog graag van iemand? :soinnocent:


:cheerup:

macwilliams
2 januari 2010, 22:20
Dan hoor ik het nog graag van iemand? :soinnocent:


:cheerup:Ritske, je pm box zit vol.

Het draadje lijkt wel op een van de potmeters moeten gesoldeerd te worden.