PDA

View Full Version : Les Paul model... door de bomen het bos niet meer zien...



Omag
31 december 2009, 14:46
Hey iedereen.

Ik ben momenteel op zoek naar een Les Paul model om toe te voegen aan mijn collectie. Naast mij Stratocaster had ik graag een humbucker model om wat meer de rock toer op te gaan.

Anyway, de laatste weken al een 3tal verschillende shops bezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Prijsrange: € 400-500, dus geen echte Gibson. Maar liefst wel het beste wat ik voor dat budget kan krijgen.


Mijn eerste idee was om voor een Epiphone Les Paul Standard te gaan. Recensies zijn niet slecht en klinkt lekker... volgens de geluidsfragmenten die ik terugvond op het net. Het probleem? Niet één winkel heeft de standard momenteel op stock!

Vervolgens gooit men allerhande alternatieven naar mijn hoofd...

Spear RD reeks

LTD Eclipse 256 reeks

Hagstrom Ultra Swede

Vintage V100 reeks


Het probleem is dat ik zo dicht mogelijk het originele Les Paul geluid wil benaderen en geen kat in een zak wil kopen. Moeilijk te vergelijken als de Epi's niet voorhande zijn natuurlijk.

Verder vind ik het vreemd dat zoveel verkopers vinden dat minder gekende merken als Spear en Vintage beter zouden zijn dan de Epi's. Toevallig zijn die gitaren steeds op voorraad natuurlijk. Gezien de lange levertermein van de Epiphones heb ik het gevoel dat die verkopers liever voor een snelle verkoop gaan.


Wat is jullie idee? Heeft er iemand ervaring met bovenstaande modellen? En hoe verhouden ze zich ten opzichte van de Epi's? Qua geluid en kwaliteit.


De enige gitaar die ik in mijn handen hield en geweldig voelde was een Hagstrom Swede Velvet. Zag er geweldig uit, maar wel een prijsklasse duurder...

Zucht...

Iemand?

deefke666
31 december 2009, 15:03
van waar in belgie ben je.....?

grtz d

J-sus Rulez
31 december 2009, 15:07
ik heb een epiphone LP custom, ben er heel tevreden van en de lange wachttijden (was toen zelfs iets van 3 maand ofzo, er werd van leverancier veranderd) heb ik opgelost door ze online te bestellen, en tot zover geen problemen mee!:ok:

Omag
31 december 2009, 15:13
Ik woon dicht bij Aalter.

Tot zover ben ik naar Sonnor te Eeklo, Key Music te Roeselare geweest en heb contact gehad met Leo Caerts in Leuven.

Prijs gevraagd bij Piens, maar die waren weer € 150 duurder dan de rest. Geen probleem dat een gitaar wat meer kost dan in Duitsland vanwege het afstellen, maar voor een € 50 zou dat toch ook moeten lukken!

J-sus Rulez
31 december 2009, 15:30
Ik woon dicht bij Aalter.

Tot zover ben ik naar Sonnor te Eeklo, Key Music te Roeselare geweest en heb contact gehad met Leo Caerts in Leuven.

Prijs gevraagd bij Piens, maar die waren weer € 150 duurder dan de rest. Geen probleem dat een gitaar wat meer kost dan in Duitsland vanwege het afstellen, maar voor een € 50 zou dat toch ook moeten lukken!

Dat verhaaltje ken ik, de winkel waar ik ging beweerde dat hij en Piens een van de enige winkels zijn die rechtstreeks epiphones konden/mochten verkopen maar zijn wel vreselijk duur... waarom? weet ik niet maar het zijn beiden wel sjacheraars

Jay75
31 december 2009, 15:30
Kijk ook eens naar Tokai, ben ik zelf heel tevreden over, heb wel een SG, maar is zeer goed afgewerkt etc, hebben ook LP's, loverock geloof dat ze heten.

deefke666
31 december 2009, 15:39
volgens mij hebben ze er bij key music st niklaas nog een paar staan...;)

macwilliams
31 december 2009, 15:40
De vintage modellen zijn goede gitaren maar kunnen net als de loverock modellen van tokai tot €400,- niet tegen de epiphone op. Ik heb ze zelf bespeeld. Als je 1:1 gaat testen dan ga je waarschijnlijk het geluid van de vintage beter vinden. Dat komt omdat de elementen van epiphone wat doffer klinken.

Zamalan
31 december 2009, 16:01
Ik woon dicht bij Aalter.

Tot zover ben ik naar Sonnor te Eeklo, Key Music te Roeselare geweest en heb contact gehad met Leo Caerts in Leuven.

Prijs gevraagd bij Piens, maar die waren weer € 150 duurder dan de rest. Geen probleem dat een gitaar wat meer kost dan in Duitsland vanwege het afstellen, maar voor een € 50 zou dat toch ook moeten lukken!

Gent is ook niet heel erg ver. Daar is http://www.the-soundfactory.com/ en ook een Key Music. Ik heb er geen ervaring mee maar heb ooit eens een mail gestuurd naar enkele winkels en die van the sound factory waren veruit het vriendelijkst.

Sinner1980
31 december 2009, 16:17
Wat dacht je van een Sparrow Rat Rod...schijnen behoorlijk degelijke gitaren te zijn voor het geld. ik heb er zelf nog nooit één mogen vasthouden helaas (volgend jaar vast wel,mooie primitive of twangmaster custom...of allebei!).
Valt in ieder geval binnen je budget...stoer bedrijf man,dat Sparrow,checken dus

Demoi-crazy
31 december 2009, 16:44
Keymusic Gent heeft zeker Epi modellen staan. ik was er nog vorige week. De verkopers zijn daar ook heel vriendelijk en over de prijs valt wel iets te zeggen.

Als je de originele Gibson sound wil benaderen is Epi geen slechte keus. Ik heb zelf een Epi Ultra gehad en die speelde zalig!
Maar eerlijkheid gebied me om te zeggen dat de Gibson Std die ik nu heb toch nog anders (beter) klinkt naar mijn bescheiden mening.

Ik heb ook nog een LTD EC 500 gehad en dat waren ook schitterend gitaren... Ik zou die deur toch ook open houden
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Elektrische-gitaren/ESP-LTD-EC-256-AVB-Aged-Vintage-Black/art-GIT0013537-000
Dit vind ik persoonlijk een heel mooi model van LTD en het speelt ook super goed. Ik heb er al eens op getokkeld bij een vriend van me.

Bestellingen via Musicstore verlopen ook geod. ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Nadeel, je kan hem natuurlijk niet testen dan....

Veel succes ermee!

Omag
31 december 2009, 16:57
Thanks iedereen! Ik zal zaterdag een zien of er in St-Niklaas of Gent iets te vinden is.

Online bestellen laat ik uit, omdat ik liever een echte winkel in de buurt heb, want er kan altijd iets mislopen. Heb ik aan de lijve ondervonden met een fotolens die de prijs van een kloeke Gibson Les Paul had. Viva goede service van een vakman!

Dimitri92
1 januari 2010, 16:40
Integenstelling tot wat andere in dit topic hebben gezegd raad ik je de Vintage je aan boven de epiphone. Met de andere merken heb ik geen ervaring

Chocola
1 januari 2010, 17:33
integenstelling tot wat andere in dit topic hebben gezegd raad ik je de vintage je aan boven de epiphone. Met de andere merken heb ik geen ervaring

Waarom dan?

Ik raad trouwens ook een Vintage aan boven een Epiphone. Ik vind ze wat lekkerder klinken. Qua spelen boeit het geen fuck, heb op zat Epi's gespeeld die gewoon kut waren, heb dit minder gehad met Vintage. Maar een Epiphone doet er echt niet voor onder ofzo...

macwilliams
1 januari 2010, 17:41
Ja maar....PFFRRRT, wat weten jullie nou?:stop:






Kom je er nu achter dat het een grapje is????

ZukkulzZ

Dimitri92
1 januari 2010, 19:11
Hehe, ik heb toevallig ongeveer 2.5 uur een Epiphone les paul custom (2 stuks) en een Vintage v100 geprobeerd over wat marshall buisjes bij Feedback. Geluid vond ik veel beter, en de overall kwaliteit van Epiphone faalt steeds harder, aldus me gitaarleraar ( en ik ben het ook met hem eens.)

Week later heb ik een mooie Vintage meegenomen:)

macwilliams
1 januari 2010, 19:31
Hehe, ik heb toevallig ongeveer 2.5 uur een Epiphone les paul custom (2 stuks) en een Vintage v100 geprobeerd over wat marshall buisjes bij Feedback. Geluid vond ik veel beter, en de overall kwaliteit van Epiphone faalt steeds harder, aldus me gitaarleraar ( en ik ben het ook met hem eens.)

Week later heb ik een mooie Vintage meegenomen:)

Die Chinese epi customs vind ik persoonlijk de slechtste epi's die er zijn.

Mooi dat jij geslaagd bent:ok:

Omag
1 januari 2010, 19:43
Probleempje met die Vintage gitaren is dat er inderdaad geschreven wordt dat de sound beter zou zijn dan de Epi's, maar als je verder leest is er dikwijls comentaar op de duurzaamheid van verschillende onderdelen. Fretboards die kleur afgeven, inputjacks die afbreken, problemen met de tuners, etc.

Daarbij komt dat het een minder bekend merk is dan Epi, maar toch zie je in de enkele user reviews die problemen systematisch naar boven komen.

Ok, die Epi's zullen ook wel niet je van het zijn, maar ik merk toch minder frequent voorkomende issues en als ik de sound na een tijd zou willen tweaken kunnen er nog altijd andere pickups in.

Toch jammer dat er nergens een betrouwbaar review medium bestaat voor gitaren, met onafhankelijk advies. Hier op de site hoor je ook weer de wind uit 2 richtingen waaien...

macwilliams
1 januari 2010, 19:53
Probleempje met die Vintage gitaren is dat er inderdaad geschreven wordt dat de sound beter zou zijn dan de Epi's, maar als je verder leest is er dikwijls comentaar op de duurzaamheid van verschillende onderdelen. Fretboards die kleur afgeven, inputjacks die afbreken, problemen met de tuners, etc.

Daarbij komt dat het een minder bekend merk is dan Epi, maar toch zie je in de enkele user reviews die problemen systematisch naar boven komen.

Ok, die Epi's zullen ook wel niet je van het zijn, maar ik merk toch minder frequent voorkomende issues en als ik de sound na een tijd zou willen tweaken kunnen er nog altijd andere pickups in.

Toch jammer dat er nergens een betrouwbaar review medium bestaat voor gitaren, met onafhankelijk advies. Hier op de site
hoor je ook weer de wind uit 2 richtingen waaien...

succes met zelf testen zou ik zeggen:ok:

heb ik zelf gedaan en de vintage gewogen en af geschoten.
Goed beter best kom je achter na een test.

Chocola
1 januari 2010, 19:59
Probleempje met die Vintage gitaren is dat er inderdaad geschreven wordt dat de sound beter zou zijn dan de Epi's, maar als je verder leest is er dikwijls comentaar op de duurzaamheid van verschillende onderdelen. Fretboards die kleur afgeven, inputjacks die afbreken, problemen met de tuners, etc.

Daarbij komt dat het een minder bekend merk is dan Epi, maar toch zie je in de enkele user reviews die problemen systematisch naar boven komen.

Ok, die Epi's zullen ook wel niet je van het zijn, maar ik merk toch minder frequent voorkomende issues en als ik de sound na een tijd zou willen tweaken kunnen er nog altijd andere pickups in.

Toch jammer dat er nergens een betrouwbaar review medium bestaat voor gitaren, met onafhankelijk advies. Hier op de site hoor je ook weer de wind uit 2 richtingen waaien...

Een review is ook eigenlijk niet nodig ;). Het gaat erom welke het beste is voor JOU, dus moet je het zelf proberen. Als er meer positieve of positievere reviews zijn over Gibson dan over Fender, is Gibson dan beter?

Omag
1 januari 2010, 20:04
Daar heb je zeker een punt en ik sluit deze ook niet volledig uit, maar zaken zoals duurzaamheid kan je moeilijk testen in een shop. Daar heb ik uiteindelijk het meest schrik voor... toch nog wat opzoek werk gaan doen...

Dimitri92
1 januari 2010, 22:22
Serieus? afgevende fretboards? afgebroken inputjacks? Nouja zeg... zou ik dan gewoon zoveel mazzel hebben?:O ik heb op internet alleen maar lovende dingen gelezen.. Maargoed.
't gaat om wat juist aanvoelt bij de topicstarter. Ga gewoon eens rustig een paar merken proberen en kies wat bij jou past! :-)

terrasbeest
2 januari 2010, 10:21
De Superswede van Hagstrom heeft een 25,5 scale, net als een Strat, dacht ik.