PDA

View Full Version : solderen G12M H 20 watt



larsje
31 december 2009, 13:58
hi,

ik ben in het trotse bezit van 2 G12M H 20 watt speakers. Ik wilde ze gisteren aansluiten in mijn cabinet nu zat ik met het volgende. Ik zag dat er een soort ouderwetsachtig ogende aansluiting op de speakers zat, waarbij de plugjes waar ik mijn oude speakers op had aangesloten (aan de zwarte en rode draadjes) er niet goed op paste. Ik heb ze eerst maar eens op 1 speaker aangesloten, maar die plugjes zaten er vrij los op.Af en toe viel het geluid weg onder het spelen en een raar scheurend en soms dof geluid. Met andere woorden moet ik hier de soldeerbout voor gaan opwarmen en de plugjes eraf knippen zodat ik direct het snoertje aansluit op de speaker(s).

Andere vraag, rode draadje vanaf de jack is toch de plus en zwart is de min? Dit geldt toch ook voor de speaker?

Een goede jaarwisseling en denk aan de vingers....

Negative K3 fan
31 december 2009, 14:03
Dat wordt solderen inderdaad. Plus of min maakt in principe niet veel uit, zolang je het maar consequent doet bij alle speakers.

Jedeel
31 december 2009, 14:14
hi,
Andere vraag, rode draadje vanaf de jack is toch de plus en zwart is de min? Dit geldt toch ook voor de speaker?

Ik beschouw rood altijd als plus en zwart als min.
Als je dat als ezelsbruggetje aanhoud, ben je altijd consequent!

larsje
4 januari 2010, 10:42
oke, dank! Laatste vraag, maakt het nog uit hoe lang ik de draadjes tussen de speakers laat?

nb. Ga voor 'in serie' plaatsen, 2 x 8 ohm wordt dan 16 ohm. Plus van de jack naar plus van de ene speaker, min van de jack naar de min van de andere speaker. Vervolgens overgebleven plus van de ene speaker met de min van de andere verbinden toch? Het gaat om dat draadje tussen de 2 speakers.

don marco
4 januari 2010, 11:04
dat is correct!

larsje
4 januari 2010, 11:37
dankje!

nb. en de lengte van de draadjes maakt dat nog uit?

don marco
4 januari 2010, 11:49
niet echt.. 20cm gaat het nu ook weer niet maken ^^

larsje
5 januari 2010, 16:28
ik heb gisteren geprobeer eea te solderen, maar hij zit er niet echt fijn op. Hij hecht niet goed op de ahterkant. Nu heb ik gesoldeerd met een 12 watt soldeerbout, zou ik een zwaardere soldeerbout nodig hebben? (30 watt bijvoorbeeld).

Puerco
5 januari 2010, 16:47
ik heb gisteren geprobeer eea te solderen, maar hij zit er niet echt fijn op. Hij hecht niet goed op de ahterkant. Nu heb ik gesoldeerd met een 12 watt soldeerbout, zou ik een zwaardere soldeerbout nodig hebben? (30 watt bijvoorbeeld).

Ja 12Watt is veel te licht voor dit soort werk, leuk voor fijne elektronica maar hier ga je inderdaad meer hebben aan een 30Watt soldeerbout.
30Watt boutje en soldeertin met harskern moet perfect gaan.
Zorg vooral dat er geen gesmolten soldeer in je speaker kan vallen en dek het af met een doek ofzo, je zal de eerste en de laatste niet zijn die zo een speaker verkloot!!!

larsje
5 januari 2010, 17:19
thanks! ik zat inderdaad gisteren al bijna te k^&*%en met soldeersel dat erin viel, hallelujah dat dat niet gebeurde! Ga hem even goed afdekken de eerstvolgende keer.

grt. lars