PDA

View Full Version : Potmeters vervangen. Waarom?



Portel
31 december 2009, 13:45
Ik lees hier vaak over mensen die hun potmeters vervangen.
Ik vroeg me af waarom ze dit doen.
Ik las dat het geen effect op het geluid had, namelijk.

Jedeel
31 december 2009, 14:18
Koolstofbanen van een potmeter kunnen in de loop der tijd gaan slijten.
Het gevolg is dan gekraak/storing.
Misschien dat men er daarom voor kiest om er direct een kwaliteits potmeter in te plaatsen?

Chocola
31 december 2009, 14:33
Ik lees hier vaak over mensen die hun potmeters vervangen.
Ik vroeg me af waarom ze dit doen.
Ik las dat het geen effect op het geluid had, namelijk.

Dat laatste klopt in ieder geval niet. Potmeters hebben wel degelijk invloed op het geluid. Sterker nog: best wel heel erg veel. Vooral als je toneknoppen gebruikt natuurlijk.

Maar, er zijn veel verschillende potmeters. In het snel:

Logaritmisch en lineaire potmeters hebben een verschillende manier van werken. Er zijn mensen die graag lineair gebruiken. Daarnaast heb je verschillende waardes potmeters. De een is 25kohm (actieve systemen), de ander 250k (single coils vaak) en weer anderen zijn 500kohm (humbuckers vaak). Je hebt dus globaal: 25kohm, 250kohm en 500kohm potmeters. Maar er zijn ook mensen die net 200kohm willen hebben, of bijvoorbeeld 1000. Als je dus van pickups wisselt is het niet vreemd om van potmeters te wisselen.

Dan is er nog een probleem. Vaak zijn de potmeters van gitaren kut, of het zijn van die mini dingen of van die dingen die het nooit echt lekker hebben gedaan. Dan wil je ze graag vervangen door goede potmeters ;).

Ik ben nu bezig met een Les Paul projectje (zal ik later nog wel posten) waar ik de pots moet veranderen omdat ze geen push-pull functie hebben (ja die heb je ook nog).
Ook zijn goede pots niet alles bestendig. Als jij met goede pots iedere avond met keiharde metal loopt te spelen in een café en constant maar aan die dingen loopt te draaien slijten ze ook wat harder :p. Sowieso leeft een pot niet eeuwig.

Zo zijn er denk ik nog 100 redenen om ze te veranderen. Maar als jij er tevreden mee bent, hoeft er niets te gebeuren hoor :soul:

Portel
31 december 2009, 15:54
Ik zag laatst 'AlascA' spelen, en de leadgitarist en zanger draaide aan zijn volume-knop voor een fade-out, fade-in effect.

Dus, ik dat ook proberen op mijn Epi Les Paul ES Custom uit 1996, maar als de volumeknop op 2 staat, gaat het volume pas uit.
Bij 3 staat hij even hard als op 10, alleen klinkt hij dunner.

Heb ik met beide volumeknoppen.
Toneknoppen heb ik nooit gesnapt xD

Je gitaar klinkt er doffer door, dus ik snap niet waarom dat handig is.
Ik raak aan nieuwe potmeters, als ik het zo lees?

Portel
31 december 2009, 16:16
En als ik zo'n push/pull-ding wil, kan dat op mijn humbuckers?
Of heb ik daar weer een speciaal element voor nodig?

Chocola
31 december 2009, 16:46
Ik zag laatst 'AlascA' spelen, en de leadgitarist en zanger draaide aan zijn volume-knop voor een fade-out, fade-in effect.

Dus, ik dat ook proberen op mijn Epi Les Paul ES Custom uit 1996, maar als de volumeknop op 2 staat, gaat het volume pas uit.
Bij 3 staat hij even hard als op 10, alleen klinkt hij dunner.

Heb ik met beide volumeknoppen.
Toneknoppen heb ik nooit gesnapt xD

Je gitaar klinkt er doffer door, dus ik snap niet waarom dat handig is.
Ik raak aan nieuwe potmeters, als ik het zo lees?

Klopt. Het verschil tussen logaritmische en lineaire vermindering is dat bij de een het signaal "doffer" wordt, minder gain, meer clean, terwijl de ander gewoon echt als een volumeknop fungeert.

Chocola
31 december 2009, 16:50
En als ik zo'n push/pull-ding wil, kan dat op mijn humbuckers?
Of heb ik daar weer een speciaal element voor nodig?

Dat ligt eraan wat je ermee wil.

In het geval van coil split bijvoorbeeld (1 coil van de 2 gebruiken):
Dat ligt eraan hoeveel draadjes er uit je humbucker komen. Als er 4 of 5 uitkomen per element is het goed. 2 is niet goed :p.
Je kunt ook kiezen om de pickups uit fase te doen met een pushpull, of bijvoorbeeld serie parallel per pickup, of met de pickups samen.

Er is veel mogelijk qua schakeling. Bij de schakeling die ik nu aan het solderen ben (nu even pauze aan het nemen :p) kan ik coil split, parallel, serie, uit fase e.d. doen met 4 pushpull pots. Dit noemen ze volgens mij Jimi Page wiring ofzo, maar dat boeit me weinig :p.

Portel
31 december 2009, 17:05
Met dat 'uit fase zetten' en 'paralel zetten', wat is daar het effect van?
Heeft Brian May (Queen) ook niet zoiets?

Dat als hij een knopje verschuift, het magnetische veld van zijn element andersom staat ofzo.

Chocola
31 december 2009, 20:02
Met dat 'uit fase zetten' en 'paralel zetten', wat is daar het effect van?
Heeft Brian May (Queen) ook niet zoiets?

Dat als hij een knopje verschuift, het magnetische veld van zijn element andersom staat ofzo.

Of Brian May het heeft weet ik niet, maar dat laatste klopt inderdaad bij uit fase geluid. Het klinkt dan een beetje als een wahwah vind ik altijd. Ik kan wel een geluidfragmentje voor je maken, maar je kunt ook zat op youtube vinden.

Parallel is iets anders dan uit fase. Als je het hebt over één humbucker heb je 2 coils. Net als speakers kun je die in parallel maar ook in serie schakelen. Bij speakers worden het ohmage (weerstand) bij serie verdubbeld terwijl het bij parallel gehalveerd wordt (zeer kort door de bocht). Zo werkt het ook ongeveer met pickups. Het verschil vind ik zeer klein bij losstaande humbuckers (al zijn er uitzonderingen). Het is bijvoorbeeld wel heel erg merkbaar bij een telecaster, of je serie of parallel schakelt, scheelt naar mijn mening enorm en het is niet veel extra werk (4-way i.p.v. 3-way).

Ook 2 humbuckers scheelt aardig wat, ook in output enzo.

Zoek gewoon eens naar wat filmpjes enzo. Er zijn een paar goede filmpjes over de Seymour Duncan P-Rails, dit is een P90 met een railcoil die dus 3 standen kent, P90, Single coil-achtig en humbucker-achtig. Grappige is dat die mensen (als je dan toch bezig bent) ook vaak uit fase en parallel/serie opties erin bouwen. Heb je dus 1 clip met 1 gitaar met vet veel verschillende sounds, denk dat je dan een stuk meer begrijpt wat het precies is allemaal.

Plant
1 januari 2010, 21:57
Klopt. Het verschil tussen logaritmische en lineaire vermindering is dat bij de een het signaal "doffer" wordt, minder gain, meer clean, terwijl de ander gewoon echt als een volumeknop fungeert.

Wat een onzin word hier toch weer verkondigd.

Een potmeter is een spanningsdeler waaarvan je de weerstandsverhouding door verdraaien kunt veranderen.

Bij een logaritmische potmeter regelt dat dus logaritmisch, voor ons gehoor klinkt dan de volumeverandering over het bereik gelijkmatig. Vandaar dat logaritmische potmeters voor volumeregeling gebruikt worden.

Als je een lineaire potmeter voor volumeregeling gebruikt, is de volumeverandering over het bereik voor ons gehoor niet gelijkmatig. In het eerste stuk regel je dan heel veel volume en voorbij de helft gebeurt er nauwelijks meer iets.

Het doet dus verder niks met klank, alleen met de weerstandsverhouding op een bepaalde stand.

Het verhaal over 'doffer' en 'clean' slaat hé-le-maal nergens op (ervan uitgaande dat je het over dezelfde potmeterwaarde hebt, dus b.v. 250kOhm log. en 250kOhm lin.).

Portel
16 januari 2010, 13:25
Als ik de humbuckers van mijn gitaar zou willen splitten, welke potmeters heb ik dan nodig?

500k Ohm Logitaritmisch of Linearitmisch?

Stel dat ik LOG nodig heb voor humbuckers splitten, wat gebeurt er dan als je LIN gebruikt?

Plant
16 januari 2010, 14:19
Volgens mij heb je mijn vorige post niet gelezen of begrepen.

Als het om volume potmeters gaat gebruik je het best logaritmisch voor een voor het gehoor gelijkmatige regeling. Voor tone gebruik je lineaire potmeter(s) :ok:
edit: Dat splitten doe je met een schakelaar en heeft niets met lineair / logartimisch te maken.

Broodjekaas
16 januari 2010, 15:09
Push/pull houdt in dat er in de potentiometer ook een geintegreerde 6-polige schakelaar zit. Die schakelaar ik elektrisch gezien onafhankelijk van de potentiometer zelf.
Het maakt wat betreft coilsplitten of parrallel/serie niet uit of de schakelaar afkomstig is van een 250K lin of van een 250K log of van een 500K lin, etc...

De waardes 250K, 500K en 1M geven aan hoeveel ohm ze aan weerstand kunnen leveren. Dit heeft inderdaad invloed op het geluid.

Lin/log geeft aan hoe de weerstand groter of kleiner wordt naarmate je meer aan het ding draait. Bij lin gaat het van een elektrisch standpunt gewoon geleidelijk (lineair). Bij log gaat het omgekeerd exponentieel (logaritmisch).

Voor ons gehoor is Log weer geleidelijk, zo werken onze oren nou eenmaal.
Log is in mijn ogen(oren) dus het beste voor een echte volume-knop. Lin is meer een aan/uitknop voor mij.

Portel
16 januari 2010, 19:20
Maar doe je coilsplitten met je volumeknop of toneknop?
Of maakt dat niet uit?

Stel dat dat met je volumeknoppen doet, wat gebeurt er dan als ik mijn toneknop push/pull maak?

st.robot
16 januari 2010, 19:26
Maar doe je coilsplitten met je volumeknop of toneknop?
Of maakt dat niet uit?

Stel dat dat met je volumeknoppen doet, wat gebeurt er dan als ik mijn toneknop push/pull maak?

coilsplitten gebeurd normaal met een schakelaar (of een push pull pot, maar in feite is dat ook gewoon een schakelaar, dus maakt in principe niet uit volume of tone)

denk ik...

grtz

Broodjekaas
17 januari 2010, 01:52
Zie een push/pull potentiometer als twee losse onderdelen: een potentiometer en een schakelaar. Het maakt dus niet uit of je de volume pot gebruikt, of de tone pot. De schakelaars ervan zijn onafhankelijk van de potentiometer erboven. Vaak worden wel de meest "logische" knoppen gekozen voor een funcie.

Stel, je hebt een gitaar met:
twee humbuckers,
een volume pushpull pot
een tone pushpull pot
en een pickup-switch

De volume pot (die in zo'n configuratie meestal dichter bij de neck-pickup staat) wordt gebruikt voor het splitten van de neck-humbucker, en de tone pot daarachter voor het splitten van de brug-humbucker.

De mogelijkheden zijn eindeloos, want met een schakelaar kun je veel meer dan alleen splitten of parallel/serie schakelen. Je kan er ook een switch van maken om tussen verschillende condensators (voor de toonregeling) te schakelen. Je kan er zelfs lichtjes mee aan/uit schakelen, het ligt er gewoon aan welke draadjes je op welke lipjes vastsoldeert.

Portel
17 januari 2010, 11:18
Ik las op het internet dat, wanneer je je humbuckers 'out of phase' zet, hij dunner klinkt. 'More fenderish tones'

Maar ik verwachtte dat dat ook zo zou zijn met coil-splitten.
Dat hij daardoor ook dunner zou klinken. Meer Fender-achtig.

Wat is nou precies het verschil tussen Coil-splitten en 'out of phase' ?


Je kan er zelfs lichtjes mee aan/uit schakelen, het ligt er gewoon aan welke draadjes je op welke lipjes vastsoldeert.

Ik ga een gekleurde lamp (groen, rood, paars... Misschien zelfs eentje met meerdere kleuren, zodat je dan weer zelf uit kunt maken welke kleur) in mijn F-gaten stoppen en tijdens het spelen zet ik dan de lampen aan! :cooler: [/licht sarcasme]

Broodjekaas
17 januari 2010, 13:46
Alles over in-phase/out-of-phase, coil-split, coil-tap, coil-shunt, polariteit enzo.

http://www.deaf-eddie.net/drawings/drawings.html


En je kan lacherig doen over lichtjes, maar op dit forum zijn heel wat stoere dingen gedaan met LEDs. (zoek maar op)

Informatie van dit forum is trouwens niet helemaal gratis, he? We verwachten natuurlijk wel een bouwverslag of 3, vol geïllustreerd, de komende paar jaren.

Portel
17 januari 2010, 18:10
Tot nu toe is alles nog speculatief,
Maar ik denk dat ik het wel zou willen: Elementen splitten/uit fase zetten

Maar als ik dat ga doen, laat ik het mijn buurman doen. Die heeft er namelijk verstand van.
Weet niet of hij een bouwverslag wil bijhouden...
...Zo interessant is een bouwverslag niet :P

Fototje van bedrading voor, evt. fototje van nieuwe potmeters, fototje tijdens het solderen, fototje bedrading na

Portel
13 maart 2010, 12:37
Ik heb nu een gitaar waar de pots met nodig vervangen mogen worden.
Het element wat erin zit (Patent Applied For Made by Goto) schijnt een mid jaren 70 Gotoh te zijn.
Dan neem ik aan dat de gitaar ook uit de mid 70s komt.
Ik heb hem gevonden op mijn oude basisschool. De volumeknoppen werken niet.
Eén volumeknop doet het, maar alleen als de toggle op de middelste stand staat.
Tijd om de pots te vervangen dus! :D

Hier een foto van de gitaar:

http://94.100.118.181/899300001-899350000/899326701-899326800/899326711_5_DoTs_1.jpeg

Ik heb de backplate er ff afgeschroefd en op de pots staat:
"Japan 500k"

Als ik ze zou willen vervangen wat moet ik dan bestellen?
2 Logitaritmisch en 2 Linear?
Beide 500 neem ik aan.

Mijn buurman zegt namelijk dat dat niet altijd zo moet.

Plant
13 maart 2010, 13:01
Ik heb nu een gitaar waar de pots met nodig vervangen mogen worden.
Het element wat erin zit (Patent Applied For Made by Goto) schijnt een mid jaren 70 Gotoh te zijn.
Dan neem ik aan dat de gitaar ook uit de mid 70s komt.
Ik heb hem gevonden op mijn oude basisschool. De volumeknoppen werken niet.
Eén volumeknop doet het, maar alleen als de toggle op de middelste stand staat.
Tijd om de pots te vervangen dus! :D

Ik heb de backplate er ff afgeschroefd en op de pots staat:
"Japan 500k"

Als ik ze zou willen vervangen wat moet ik dan bestellen?
2 Logitaritmisch en 2 Linear?
Beide 500 neem ik aan.

Mijn buurman zegt namelijk dat dat niet altijd zo moet.

Zoals al eerder gemeld 'log' voor volume en 'lin' voor tone.

Als een van de potmeters het wel doet, maar alleen in een bepaalde stand van de toggle switch, is dat dus geen probleem aan de potmeter. De gitaar is denk ik niet origineel zo met de tekening (wel leuke afbeelding :) ). Als er aan geknutseld is, kan er ook aan de elektronica gerotzooid zijn. Check eerst maar eens a.d.h.v. een Les Paul bedradingsschema of het wel klopt en of er niet een andere reden is waarom regelaars of schakelaars niet werken. Anders werkt het met nieuwe potmeters nog niet.

Die gitaar die erachter ligt zou ik ook wel ergens op zolder willen 'vinden' :lovelove:

Portel
13 maart 2010, 13:12
Die gitaar die erachter ligt (Epiphone les Paul ES Custom uit 1996) is mijn main-guitar, zegmaar.
Die heb ik ongeveer een jaar geleden overgekocht van iemand voor 225 euro met Gibson koffer. Heb daar dus best wel geluk mee gehad.

De gitaar zat in de koffer met cijferslot en hij was de cijfercode vergeten.
(Of hij heeft hem van iemand gestolen en aan mij verkocht :dontgeti:)
Maar dat denk ik niet. Ik kocht hem van een vriend van mijn buurman,
Dus dat lijkt me wel te vertrouwen.
We hebben het slot moeten forceren.

De tekening is inderdaad niet origineel.
Op sommige plaatsen (onder de element ring en onder de brug) komt een beetje rode verf/lak tevoorschijn.
Ook de hals is nog rood/bruin.

Mijn buurman heeft een toggle voor me liggen en een input jack.
Die wil hij voor me vervangen. Hij heeft inmiddels ook een stemknop voor me geregeld en een zadeltje (die misten namelijk beide voor de dunne E-snaar)
Dan wil ik zelf de potmeters wel regelen. Als ik dan namelijk toch alles (laat) vervangen kunnen de pots ook meegenomen worden.

TimS
13 maart 2010, 13:27
Al naar de bedrading gekeken? Ik denk dat daar ook iets mis mee is...

Portel
13 maart 2010, 14:25
Wel naar gekeken. Verder niets.
Ik weet niet wanneer de bedrading niet klopt.

Mijn buurman heeft daar meer verstand van.
Ik laat die er wel naar kijken.