PDA

View Full Version : Line 6 Pod Studio GX



RoelSmoel
30 december 2009, 20:57
Hallo mede Gitaarnetters, het gaat zich om het volgende:

Ik kan voor een mooi prijsje een Line 6 Pod Studio GX krijgen, deze heb ik ook al gereserveerd, maar ik wil toch even zeker zijn:
Is het alleen cd-rom installeren, Pod inprikken en spelen, of komen er ook nog andere dingen bij kijken?
Kan het zijn dat het programma niet loopt op mijn pc? (ik bezit een Medion desktop uit 2002 met Windows XP)

En verder hoor ik graag meningen over dit dingetje!

Gegroet, Roel.

arcane
30 december 2009, 22:54
Dat gaat prima werken met je pc hoor, heb hier ook nog een oud ding en dat werkt prima.
Wat betreft de installatie, ja cd installeren, en daarna nog even wat updates, is vrij makkelijk.

harrie-beton
30 december 2009, 23:54
Het houdt niet over maar het kan wel denk ik.

Heb je 1,2 ghtz Pentium 4 met 1 gig geheugen? XP en sp2?

Die medion pc's ben ik niet dol op, er zitten soms slechte moederborden in met vreemde usb chip controllers.
Ik denk dat de GX meer waard is dan je pc

Terminus
31 december 2009, 09:39
Ik heb zelf ook een POD Studio GX.
Ik draai toch een wat sneller systeem dan jij (Athlon X2 7500+, 4gb RAM, Windows XP SP3) en het werkt echt als een trein. Installeren is een eitje. Het enige rare bij het installeren is dat Line 6 Monkey 3x opnieuw geïnstalleerd wordt vanwege updates maar dat is niet zo'n probleem als je weet dat dat zo hoort.

De software op de CD is al wat verouderd maar zou (zeker op XP, wat jij waarschijnlijk hebt) out-of-the-box werken.

Waarschijnlijk is je PC in staat de minimumeisen te halen (al is het dan maar net aan). Zelfs als je PC het niet haalt is de POD Studio een goede aankoop. Je hebt die pc nu al 8 jaar, het is sowieso tijd om te upgraden en waarschijnlijk gaat die PC binnen niet al te lange tijd kapot.

Wel ff een paar dingen die je moet weten voor je de POD Studio gaat gebruiken, als je hem koopt:

* Installeer de nieuwste drivers, zowel voor Windows als voor de POD Studio.

* Volg bij het aansluiten van de kabeltjes het diagram in de doos, je zou niet de eerste zijn die in het recording forum komt aanzetten met een of andere kabelspaghetti waardoor je veel ruis / veel latency krijgt. Bij de POD Studio GX sluit je je gitaar aan in de plug aan de voorkant, sluit je je koptelefoon of speakers aan in de Line Out / Headphone Out aan de achterkant en sluit je de USB-kabel aan in de USB poort van je PC en de USB aansluiting op de POD Studio. Enige speciale is dat je hem niet op een USB-hub mag aansluiten die zijn stroom van de PC krijgt (unpowered hub heet dat geloof ik). Dat laatste terzijde kan ik me af en toe moeilijk voorstellen dat mensen dit verknallen maar het kan blijkbaar toch.

* Lees de handleiding (te vinden op internet, ook in het Nederlands)

RoelSmoel
31 december 2009, 15:18
Ik ga in elk geval niet voor tweedehands, ik koop er een nieuw voor wat meer, kan ik tenminste altijd nog terug gaan als er iets mis is!

Bedankt voor jullie hulp!

PS: Het is trouwens een Medion pc met intel inside pentium 4, zegt dat wat? Dat was meen ik toen een van de snelste computers wat op de markt waren..

arcane
31 december 2009, 15:21
Ja hoor, gaat prima werken.

RoelSmoel
31 december 2009, 19:09
Ja hoor, gaat prima werken.

Dit heeft me overgehaald om het ding toch tweedehands te kopen, en er zijn ook nog een paar laptops in huis waar het ook eventueel op zou kunnen lopen..

Volgende week heb ik een Line 6 Pod Studio GX in huis!:)

harrie-beton
1 januari 2010, 10:18
De pentium 4 is gemaakt tot en met 2006. Ik vind drie jaar voor een pc al de "end of life" maar je kunt er nog mee werken.

Terminus
1 januari 2010, 12:57
Zorg er wel voor dat de originele eigenaar ervoor zorgt dat de Pod Studio niet meer op zijn Line 6 account is geregistreerd want anders kan je hem alsnog niet gebruik.

RoelSmoel
1 januari 2010, 16:01
Zorg er wel voor dat de originele eigenaar ervoor zorgt dat de Pod Studio niet meer op zijn Line 6 account is geregistreerd want anders kan je hem alsnog niet gebruik.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Ik heb contact gehad met de verkoper, hij zelf weet niets van een account op line6.com, hij weet alleen dat hij het programma moet deïnstalleren..

harrie-beton
1 januari 2010, 23:26
als de oude eigenaar geen line6 gear meer heeft dan even zijn account login en password vragen.

RoelSmoel
1 januari 2010, 23:52
Zoals ik al zei, de verkoper heeft volgens hem nooit iets hoeven te registreren, of een account aan moeten maken.
Hij heeft de programma's wel gedeïnstalleert, en daarna weer proberen te installeren, en dit lukte.
Dus ik zou nu zonder problemen het spul kunnen gebruiken volgens hem!

Quicksilver
2 januari 2010, 01:18
Zou hem dan toch voor en paar tienjes meer kopen. Om updates te krijgen moet je de boel registreren op een account etc. En die updates zijn vast nodig. Dit weet ik omdat ik line 6 gearbox en die troep wou draaien door een aux input mannetje-mannetje kabel van de headphone output op mijn versterker in de mic input voor in de pc te steken en de versterker op clean in te stellen. Vraag me niet hoe ik in gearbox kon komen etc want dat mag ik je nieteens uitleggen voor zover ik me kan herinneren maar als ik jou was zou ik die paar extra centen alsnog neerleggen, heb je toch zekerheid (en nog ff langer garantie).

Weet je ook zeker dat het een pod studio gx is en niet de toneport gx? Pod studio is vrij nieuwe lijn van Line6, deze komt met de nieuwe software en de oude lijn heeft alweer wat verouderde software..

RoelSmoel
2 januari 2010, 08:28
Het is de Pod Studio GX, is een tijdje terug gekocht maar er wordt niets meer mee gedaan..

Terminus
2 januari 2010, 12:36
Overigens is de POD Studio niet zo gek nieuw, volgens Thomann hadden ze hem voor het eerst in november 2008, dus al iets meer dan een jaar.

Quicksilver
2 januari 2010, 14:04
Hmm oké heb je een punt (ik meende dat ze van '09 waren).
Zit met hetzelfde dilemma (of nou, twijfelen over een recording interface) als jou.. Ik twijfel of ik voor een GX of een Korg PX4D moet gaan.. :dontgeti:

Terminus
2 januari 2010, 18:33
Ik weet niks van de Korg maar een enorm voordeel van de POD Studio is dat je POD Farm hebt. Als je dat gebruikt als standalone (je krijgt ook een plugin licentie) heb je bijna geen latency op een moderne PC. Als je met een andere interface of de POD Studio Guitar Rig of Amplitube gebruikt kaan je de latency weliswaar heel laag krijgen (bij mij 6ms bij simpelere patches, hetzelfde als een paar meter van je versterker staan) maar het wordt nooit zo laag als de latency van POD Studio.
Ook kan je zonder enige moeite POD Farm standalone instellen dat je met een opnameprogramma zoals Cubase, Reaper, Live etc. je POD Farm geluiden door je monitors hoort tijdens het opnemen terwijl je een droog signaal opneemt, waar je dus later alle plugins die je wilt over heen kunt gooien. Als je dat zonder POD Farm zou doen zou je erg veel latency krijgen.

Maar goed ik begin nu de POD Studio website na te praten dus ik zal het hierbij houden.

Quicksilver
2 januari 2010, 18:40
Ik weet niks van de Korg maar een enorm voordeel van de POD Studio is dat je POD Farm hebt. Als je dat gebruikt als standalone (je krijgt ook een plugin licentie) heb je bijna geen latency op een moderne PC. Als je met een andere interface of de POD Studio Guitar Rig of Amplitube gebruikt kaan je de latency weliswaar heel laag krijgen (bij mij 6ms bij simpelere patches, hetzelfde als een paar meter van je versterker staan) maar het wordt nooit zo laag als de latency van POD Studio.
Ook kan je zonder enige moeite POD Farm standalone instellen dat je met een opnameprogramma zoals Cubase, Reaper, Live etc. je POD Farm geluiden door je monitors hoort tijdens het opnemen terwijl je een droog signaal opneemt, waar je dus later alle plugins die je wilt over heen kunt gooien. Als je dat zonder POD Farm zou doen zou je erg veel latency krijgen.

Maar goed ik begin nu de POD Studio website na te praten dus ik zal het hierbij houden.

Klopt, maar ik vraag me af of je geen meer merkbare latency krijgt zodra je inderdaad 'droog' opneemt en 'nat' door de speakers hoort, dan moet ie dus 2x processen, nu heb ik een vrij snelle pc (E6750 C2D @ 2,66Ghz, 4GB RAM en een HD4890) dus moet het daar niet moeilijker om worden maar als ik kijk naar de pc van mijn vader (P4) dan twijfel ik of dat zou lukken (niet dat dat interessant zou zijn voor mij want uiteindelijk zou het toch via mijn eigen pc gaan).

Toch, de Korg schijnt beter te klinken maar inderdaad de software van de GX is zeer prettig werken (ook ik heb Guitar Rig en Amplitube geprobeerd via de mic input maar met zeer veel latency en zeer slecht geluid).

Daar komt bij dat je als je de PX4D gebruikt hem moet aansluiten op de mic in en als je er dan nog wat van wilt bakken dan moet je een vrij goede geluidskaart hebben (de GX is een standalone geluidskaart geloof ik) en ik zit hier met een onboard ding dus dat zal hem waarschijnlijk niet worden?

Kan iemand me hier nog meer over vertellen?

Ik weet nog dat ik overigens heel lang heb lopen zoeken naar die metalpacks ed. en dat het enorm kloten was om dat aan de praat te krijgen (als je een 'probeerversie' probeert) maar dat kwam omdat ik geen toneport/pod studio had.

arcane
2 januari 2010, 19:09
Ik heb nooit last van latency, en ik werk gewoon met een AMD athlon 2800+ , die dus vergelijkbaar is met een pentium 4 die draait op 2,8 Ghz met 1,5 Gig aan geheugen (eerder 768 MB, en toen werkte t ook prima), systeem is ook van 2002 of 2003, en dat gaat echt prima. Ook in podfarm, als je 2 amps tegelijk nabootst is absoluut geen probleem.

RoelSmoel
2 januari 2010, 22:06
Kan het zijn dat de verkoper het apparaat nooit heeft hoeven registreren, en dan wel heeft kunnen gebruiken?

Of kan ik ook een ongeregistreerde Pod Studio GX gebruiken?

harrie-beton
3 januari 2010, 10:02
je kunt alleen van line6 drivers en software (updates) downloaden als hij geregistreerd is met jouw gegevens.

k3nny
3 januari 2010, 12:57
Hmm dat is raar, heb onlangs ook een ux1 tweedehands gekoch van iemand.
Maar wist ook niets af van een account, heb dus zelf een account aangemaakt op de site en zo de nieuwe drivers gedownload... Pas later stuurde hij me een mail met zijn account, maar deze heb ik dus niet meer nodig gehad...

Terminus
3 januari 2010, 14:02
Zonder de updates werkt hij wel (ze zouden niet willen dat een product out-of-the-box niet werkt, ze zijn geen game-ontwikkelaars) maar kan je last krijgen van problemen als je de USB-kabel eruit trekt en in bepaalde combinaties van programma's.

RoelSmoel
3 januari 2010, 14:05
Wegens omstandigheden ga ik toch voor een nieuwe versie, niet om de rede dat het misschien niet gaat werken ofzo..

In elk geval bedankt voor de hulp, en het zal wel lukken!

Steven Otto
3 januari 2010, 21:46
Toch, de Korg schijnt beter te klinken maar inderdaad de software van de GX is zeer prettig werken (ook ik heb Guitar Rig en Amplitube geprobeerd via de mic input maar met zeer veel latency en zeer slecht geluid).


Je gebruikt toch een line-out van een cube?

Download en installeer (http://www.asio4all.com/) de nieuwste ASIO driver. Stel de buffer size in op 100 bijvoorbeeld.
Ga dan naar Amplitube Metal en kies 'settings -> audio midi setup'. Kies dan voor ASIO ipv Directx en stel de rest in. Als het goed is heb je nu een lage latency en een heel degelijk geluid :)

Quicksilver
4 januari 2010, 00:32
Je gebruikt toch een line-out van een cube?

Download en installeer (http://www.asio4all.com/) de nieuwste ASIO driver. Stel de buffer size in op 100 bijvoorbeeld.
Ga dan naar Amplitube Metal en kies 'settings -> audio midi setup'. Kies dan voor ASIO ipv Directx en stel de rest in. Als het goed is heb je nu een lage latency en een heel degelijk geluid :)

Nee, de line-out van m'n Spider (Spider III 120W).
Rechtstreeks in de microfooninput, maar cube of spider moet niet uitmaken, clean lineout = clean lineout lijkt me..
Zal het proberen, moet wel eerst Amplitube weer downloaden, doet die het op Windows 7 (gewoon 32bit). En werken die Asio drivers ook op 7?
Ga het morgen gelijk proberen, laatste dagje vakantie (tenzij ie dinsdag dicht is vanwege het vele sneeuw, in groningen valt het mee maar als wij voorgaande sneeuw niet hadden weggeschoven zaten we nu letterlijk ingesneeuwd!).

Waar stel ik die buffer precies in? Ik weet mij te heugen dat ik het programma nog niet helemaal snapte. Er kwam nauwelijks geluid uit (alleen ruis) maar met die Asio drivers moet dat gepiept wezen?

En hoe hoog moet het volume op de versterker?

Quicksilver
4 januari 2010, 15:09
Ok hij werkt (dank aan Steven!) maar ik moet de noisegate heel hoog zetten waardoor aangeslagen noten ongeveer 5 seconden goed klinken, dan begint hij te ruisen (heel erg) en dan 5 sec en dan kickt de noisegate in. Erg jammer, maargoed ik heb geen (in ieder geval niet merkbaar, buffer in asio4allv2 staat op 96) latency alleen dus vervelende brom. Om dat mooi weg te werken ben ik sowieso een andere interface nodig en dat gaat de GX toch wel worden, werkt wel ff wat mooier lijkt me :)

En nogmaals edit: je kan ook gewoon de gitaar rechtstreeks erin porren: veel minder ruis!

RoelSmoel
4 januari 2010, 20:24
Inmiddels al begonnen met sparen voor een Boss Micro BR, toch meer het gemak dat ik niet aan een computer vast zit als ik iets op wil nemen..

Terminus
4 januari 2010, 21:14
Sowieso is de line-out van de Spider iets compleet anders dan het geluid dat direct uit je gitaar komt. Dat het ging ruisen is ook logisch aangezien een ingebouwde geluidskaart altijd enorm ruist.

Quicksilver
5 januari 2010, 00:17
Sowieso is de line-out van de Spider iets compleet anders dan het geluid dat direct uit je gitaar komt. Dat het ging ruisen is ook logisch aangezien een ingebouwde geluidskaart altijd enorm ruist.

Rechtstreeks de gitaar verminderde de ruis aanzienlihk. De noisegate moet wel aan want hij ruist wel als je niets speelt. De noisegate staat op -28.9 dB en nu nergens meer last van, niet de beste sustain maar geen enkele latency, goede (niet zoals met een pod studio waarsch) geluidskwaliteit en hij werkt ook in cubase. Vandaag voor het eerst met cubase gewerkt, begin het al beetje door te krijgen dus morgen weer verder proberen. :ok:

RoelSmoel
4 februari 2010, 07:07
Om het topic af te sluiten:

Ik heb gisteren een Line 6 Pod Studio UX1 aangeschaft (nieuw), en ik ben dik tevreden!