PDA

View Full Version : laney classic 30w lampen



Spanky
12 april 2003, 11:21
laney 30w classic lampenversterker 2e hands voor 325eur in perfekte staat = goede prijs?

ik hoorde em ooit eens in een muziekhandel, vond em cool

ga em straks uitprobere
mensen met ervaringen/opmekinge,...?

FragDaddy
12 april 2003, 11:24
tja. het lijkt me niet heel duur, vooral niet als het de versterker is die je zoekt.

denk vooral aan de staat van de buizen. als je de buizen moet vervangen komt er zomaar 100 euro bij de prijs. de buizen moeten eigenlijk jonger dan een jaar zijn en de verkoper moet er bonnetjes van hebben. anders kun je er vanuit gaan dat je de buizen moet vervangen om de versterker echt lekker te laten klinken.

Spanky
12 april 2003, 11:27
mm ik ken er eigenlijk bitter weinig van
kan iemand snel/eenvoudig uitlegge hoe dat werkt met lampen en buizen en.....

FragDaddy
12 april 2003, 14:14
je hebt grofweg twee soorten buizen:

voorversterker buizen, die je gitaarsignaal een klein beetje oppeppen, maar vooral het geluid bepalen. dit zijn kleine buisjes (een soort naaimachine gloeilampjes) en die gaan ongeveer 5 tot 10 jaar mee, daarna beginnen ze slechter te klinken en moet je ze vervangen.

eindversterker buizen, die het signaal zover versterken dat je ook geluid uit je speaker hoort komen. deze buizen moeten heel hard werken en gaan vaak wat minder lang mee. 1 jaar als je vaak optreed, maar als je alleen thuis speelt 3 tot 5 jaar. dan beginnen ze ook wat minder te klinken. deze eindbuizen zijn vaak wat groter dan die voorversterker buizen.

het is dus gewoon normaal onderhoud om je buizen te laten vervangen, net zoals een grote beurt van je auto. de versterker gaat er weer een stuk beter door klinken. maar het kost wel weer geld natuurlijk. dus je hebt mazzel als die buizen er net een halfjaar inzitten. dan kun je voorlopig even vooruit. als de buizen er al drie jaar inzitten ofzo zou ik ze meteen allemaal laten vervangen voor nieuwe. maar zoals gezegd kost dat dus wel wat (reken op ongeveer 100 euro, afhankelijk van welke buizen en hoeveel)