PDA

View Full Version : pedal board misschien toch maar eens werk van maken dit heb ik al in gedachte ...



bagheera
30 december 2009, 19:09
Hallo iedereen ,

ik zou nu toch eens graag willen investeren in een paar pedaaltjes.
Ik speel jazz fusion voor de duidelijkheid.
De overdrive en distortion haal ik uit men amp
Ik wil ze elk aansluiten op de manier die het best geschikt is voor het effect.
Als dat mogelijk is ik wil zeggen sommige voor de amp en sommige achter de versterker (effects in ).
Dat is waarschijnlijk niet duidelijk maar jullie snappen wel wat ik bedoel he.

Ok nu the important stuff:
Compressor : MXR dyna comp
Delay : electro harmonix deluxe memory man
Phaser : MXR M-107 Phase 100
Chorus: MXR stereo Chorus
Wah: Cry Baby Multi-Wah No.535Q

Alles staat open voor discussie hoor of goede raad hoor. Over de compressor ben ik dus helemaal nog niet zeker dat kan beter denk ik.
Wat denken jullie ervan .
Ik zoek ook wel pedaaltjes die men geluid niet of nauwelijks veranderen als ze uit staan.

net even uitgerekend : het zou 807 EUR kosten en dan heb ik ook nog een stroom dinges nodig voor al die pedaaltjes

soup
30 december 2009, 19:17
Ik zou naar een andere delay kijken, de EHX lijkt me het geluid nogal te beïnvloeden (door chorus/vibrato/modulatie of wat er ook in mag zitten).

RazorBlade
30 december 2009, 19:18
Ik zoek ook wel pedaaltjes die men geluid niet of nauwelijks veranderen als ze uit staan.

dit zijn pedaaltjes met "true bypass" wat je wel is bij adv. ziet.. zoek daarnaar..


hier mijn top5 vwb jou setje..
1 compressor : MXR dyna comp
2 Wah: Cry Baby Multi-Wah No.535Q
3 Phaser : MXR M-107 Phase 100
in de loop van je amp.. (jammer dat je niet zegt welke..)
4 Delay : electro harmonix deluxe memory man
5 Chorus: MXR stereo Chorus

ik zou nog b.v. een overdrive met heel weinig gain ingesteld na de Wah plaatsen, om af en toe ff een dikkere toon te kweeken..
welke amp gebruik je ?

bagheera
30 december 2009, 19:38
dit zijn pedaaltjes met "true bypass" wat je wel is bij adv. ziet.. zoek daarnaar..


hier mijn top5 vwb jou setje..
1 compressor : MXR dyna comp
2 Wah: Cry Baby Multi-Wah No.535Q
3 Phaser : MXR M-107 Phase 100
in de loop van je amp.. (jammer dat je niet zegt welke..)
4 Delay : electro harmonix deluxe memory man
5 Chorus: MXR stereo Chorus

ik zou nog b.v. een overdrive met heel weinig gain ingesteld na de Wah plaatsen, om af en toe ff een dikkere toon te kweeken..
welke amp gebruik je ?

ik heb ze allebei , serial en paraplell
Hij word speciaal voor mij gebouwd bij meyer musical instruments in januari zou ik hem moeten hebben

the sure thing
30 december 2009, 19:51
ik heb ze allebei , serial en paraplell
Hij word speciaal voor mij gebouwd bij meyer musical instruments in januari zou ik hem moeten hebbenOmdat het een amp is die bijna niemand kent, zou ik denk ik veel gaan experimenteren. Je krijgt een mooie amp in handen en daarmee "loont" het om een avondje goed te gaan experimenteren.

Het zou overigens prima kunnen dat je met je kwaliteitsamp gaat horen dat een aantal effecten die je hebt toch niet meer zo lekker klinken.... Wat ik wil zeggen is dat je met deze amp over een paar maanden misschien wel hele andere pedalen hebt!

bagheera
30 december 2009, 20:30
Omdat het een amp is die bijna niemand kent, zou ik denk ik veel gaan experimenteren. Je krijgt een mooie amp in handen en daarmee "loont" het om een avondje goed te gaan experimenteren.

Het zou overigens prima kunnen dat je met je kwaliteitsamp gaat horen dat een aantal effecten die je hebt toch niet meer zo lekker klinken.... Wat ik wil zeggen is dat je met deze amp over een paar maanden misschien wel hele andere pedalen hebt!

dat zou wel eens heel goed kunnen :seriousf: want ik heb nog helemaal geen pedalen.
Ja en ik weet het hoor dan heb je nog geen uitgangspunt maar een paar pedalen zal ik toch nodig gaan hebben ik heb nu een gt 6 en dat is dus helemaal men ding niet.
Ik gebruik ook niet zoveel pedalen omdat ik ze nooit gehad heb maar bij fusion heb je soms wel wat vreemde geluiden nodig een wah is ook niet echt te missen. Ik ben nog altijd van plan het grootste deel van men sound uit de amp te halen omdat er nu net over dat geluid zoveel is nagedacht. Maar die paar pedalen chorus delay wah compressor phaser ...
Ideaal zou zijn dat ik met men amp naar de winkel zou kunnen gaan maar dat is nog niet mogelijk

Mitch
30 december 2009, 21:04
Ik zou naar een andere delay kijken, de EHX lijkt me het geluid nogal te beïnvloeden (door chorus/vibrato/modulatie of wat er ook in mag zitten).

Dat je niks hebt met de Deluxe Memory Man weten we nu wel :seriousf:
Maar goed, hij vroeg om pedalen die het gleuid niet kleuren als ze uit staan. Een beetje kleur als -ie aanstaat is niks mis mee...

Anyway, het hangt er vanaf wat je wil. Eén geweldige sound, meerdere sounds waar je 'on the fly' tussen kunt wisselen... mogelijkheden genoeg. Voor de rest weet ik niet of je per se nieuw wil kopen? Beetje behoudende keuzes, die MXR chorus en phaser. Wil je subtiele effecten? Mag het wat dikker?

bagheera
30 december 2009, 21:07
Dat je niks hebt met de Deluxe Memory Man weten we nu wel :seriousf:
Maar goed, hij vroeg om pedalen die het gleuid niet kleuren als ze uit staan. Een beetje kleur als -ie aanstaat is niks mis mee...

Anyway, het hangt er vanaf wat je wil. Eén geweldige sound, meerdere sounds waar je 'on the fly' tussen kunt wisselen... mogelijkheden genoeg. Voor de rest weet ik niet of je per se nieuw wil kopen? Beetje behoudende keuzes, die MXR chorus en phaser. Wil je subtiele effecten? Mag het wat dikker?

Van mij mag het wel wat dikker , volle klanken als ik er dan toch een effect over gooi moet je het ook wel horen he.
Die delay die mag wel toeren kunnen uithalen maar moet toch ook subtiel afgesteld kunnen worden om men geluid gewoon wat dikker te maken zonder dat het meteen opvalt

Heel die effecten toestanden vind ik toch zo moeilijk, er is zoveel, er is ook zoveel kans dat het niet wordt wat je wilt , het is duur maar ja op een bepaald punt kun je er gewoon niet meer buiten

O ja en ze hoeven niet nieuw te zijn hoor

Mitch
30 december 2009, 21:26
Bij de modulatie gaat het me hierom: de MXR phaser, zeker de 100, is vrij subtiel. Een 90 is al wat duidelijker en een EH Smaal Stone nog een stuk dikker. Chorus: een Ibanez CS9 is een vleugje aan de metalige, flanger kant, een Boss CE2 aan de warme kant, een EH Small Clone is heel dik en duidelijk aanwezig maar wel weer erg mooi als het je smaak is, een Ibanez RC99 is zowel subtiel als dik te gebruiken, etc. etc. Maar voor een aantal pedalen geldt dat je de tweedehandsmarkt af zal moeten struinen... ik noem zo maar wat dingen.

Qua delay: ik bedoelde meer of je één delay pedaal wil of een delaypedaal met meerdere settings zoals bijvoorbeeld een Line6 DL4 of een Boss DD20. Ik wil het je niet aanraden, maar als je echt drie verschillende delaysounds wil hebben kan het wel praktisch zijn. Maar goed, er gaat natuurlijk weinig boven een goede analge delay met modulatie en dan is de EH DMM wel de koning. En als je er aan gewend bent (en eerlijk is eerlijk: dat duurt even) dan kun je ook wel snel de setting veranderen van subtiel naar dik en van slapback naar chorus naar lead-delay.

soup
30 december 2009, 21:30
Dat je niks hebt met de Deluxe Memory Man weten we nu wel :seriousf:
Maar goed, hij vroeg om pedalen die het gleuid niet kleuren als ze uit staan. Een beetje kleur als -ie aanstaat is niks mis mee...

Anyway, het hangt er vanaf wat je wil. Eén geweldige sound, meerdere sounds waar je 'on the fly' tussen kunt wisselen... mogelijkheden genoeg. Voor de rest weet ik niet of je per se nieuw wil kopen? Beetje behoudende keuzes, die MXR chorus en phaser. Wil je subtiele effecten? Mag het wat dikker?
lol


maar wat ik me voorstel bij fusion/jazz wel, dan denk ik dat hij beter af is met een ander pedaal

Mitch
30 december 2009, 21:40
Dat denk ik dus precies andersom, voor mij is effectengebruik in fusion/jazz juist best wat pittiger. Het stikt natuurlijk van die slappe hap fusion, oftewel: "ik prik mijn superstratje in een compressor, die gaat een rack in met een mesa pre amp, een slechte chorus en een oldschool digitale delay, een power amp in en dan door naar een paar net iets te hifi-speakers" maar er zijn genoeg gasten die het ruiger aanpakken met een extreem afgestelde envelope, een octaver, een sterk modulerende delay, noem maar op. Afijn, zo heeft iedereen zijn eigen associaties.
Dus is het nogal van belang om te weten welke kant de topic starter op wil!

bagheera
31 december 2009, 17:16
Dat denk ik dus precies andersom, voor mij is effectengebruik in fusion/jazz juist best wat pittiger. Het stikt natuurlijk van die slappe hap fusion, oftewel: "ik prik mijn superstratje in een compressor, die gaat een rack in met een mesa pre amp, een slechte chorus en een oldschool digitale delay, een power amp in en dan door naar een paar net iets te hifi-speakers" maar er zijn genoeg gasten die het ruiger aanpakken met een extreem afgestelde envelope, een octaver, een sterk modulerende delay, noem maar op. Afijn, zo heeft iedereen zijn eigen associaties.
Dus is het nogal van belang om te weten welke kant de topic starter op wil!

denk aan : Larry Carlton , lee ritenour maar toch zeker ook chick corea electric band en return to forever.
Daar zit et em wel ergens tussen
O ja en ik speel dat niet met een super strat maar met een gibson les paul :)

Mitch
31 december 2009, 17:49
Praise the lord :D

bagheera
31 december 2009, 17:55
Praise the lord :D

voor de les paul of voor de muziek die ik speel :)

die small clone waar je over sprak die heb ik al een paar keer overwogen maar ik kan gewoon niet geloven dat zo'n klein ding zoveel kan er staat verdorie maar 1 knop op
En ja ik hoef eigenlijk maar 1 delay te hebben hoor niet zo'n pedaal dat dan vanalles kan maar toch weer niet zoals je het wilt.
Ik ben nogal basic in die dingen ik wil spelen

bagheera
31 december 2009, 18:04
ik denk dat ik net gevonden hebt wat ik zoek in die ibanez RC99 maar laat me raden, die maken ze niet meer ?
Die ziet er ook gewoon fusion uit :)

Mitch
31 december 2009, 18:22
De Les Paul ;)
RC99: Nee, dat wordt zoeken. Maar het is een geweldig ding, zeker de zoektocht waard. Een Small clone is ook geweldig, maar is en blijft dik. De RC99 heeft een heel mooie klank en is zowel heel duidelijk als heel subtiel af te stellen, evt. zelfs met een beetje detune als je daar van houdt.

bagheera
31 december 2009, 18:24
Nee, dat wordt zoeken. Maar het is een geweldig ding, zeker de zoektocht waard.

Ik heb even een mailtje gestuurd naar max guitar volgens mij zijn die wel thuis in moeilijk te vinden mooie stukken je weet maar nooit.

Nu de rest nog :)
de memory man blijft voorlopig toch nog heel stevig met ze'n 2 poten op men lijstje staan .
Ik hoop hem dinsdag te kunnen testen

Mitch
31 december 2009, 18:28
Zeg maar niet dat ik 'm heb aangeraden dan hahahahah :D

Ik weet niet of je PayPal hebt of een creditcard, maar dan is het gewoon een kwestie van ebay.com in de gaten houden. Ze zitten tegenwoordig tussen de 100-150E (als ik het ruim neem).
En dan een DMM erbij, tjonge, dat wordt een lekkere setup hoor :mmmm: