PDA

View Full Version : Zelfbouw 2x12" cab -> front- of rearloaded



ketja
30 december 2009, 18:17
Ik ben een closed back cabje aan het bouwen, als speakers komen hier twee EVM12L's in. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik deze front- of rearloaded ga monteren. De speakers komen niet evenwijding/ loodrecht naast elkaar maar iets verschoven ten opzichte van elkaar, zoals je dat wel eens ziet bij Fender amps en de 2x12" cab van FAD. Wat betreft afmetingen ben ik ook uitgegaan van de cab van FAD. Iemand nuttige tips?

schwalbe
30 december 2009, 18:31
Geluidstechnisch gezien is frontloaded het beste. Backloaded wordt eigenlijk alleen gedaan omdat het makkelijker is in serieproductie.

macwilliams
30 december 2009, 18:32
Misschien dat ze je in zelfbouw kunnen helpen?
Daar zitten wel een paar leden die zelf gebouwd hebben.
Bernd Venema volgens mij. Je kunt het aan hem vragen.

sjaak1990
30 december 2009, 19:25
Bij rear loaded hoor je meer kast, front loaded is meer in your face. De guitar king cabs zijn front loaded en ook de Diezel frond loaded cabs zijn dat natuurlijk. Ik vind het erg lekker klinken maar het hangt wel van de soort amp af. Een schelle felle amp wordt er nog feller van. Clean is rear loaded lekkerder naar mijn mening mits het een goede kast, dan klinkt het houtiger.

schwalbe
30 december 2009, 19:31
Bij rear loaded hoor je meer kast, front loaded is meer in your face. De guitar king cabs zijn front loaded en ook de Diezel frond loaded cabs zijn dat natuurlijk. Ik vind het erg lekker klinken maar het hangt wel van de soort amp af. Een schelle felle amp wordt er nog feller van. Clean is rear loaded lekkerder naar mijn mening mits het een goede kast, dan klinkt het houtiger.

Dat je bij backloaded cabs meer kast hoort ligt echt niet aan het feit dat ze backloaded zijn. Het ligt eerder aan zaken als bracing en kastmateriaal/wanddikte.

ateng
30 december 2009, 19:41
hmmm heb dat ook ergens gelezen dat rearloaded meer kast hoort dan frontloaded.

schwalbe
30 december 2009, 19:48
hmmm heb dat ook ergens gelezen dat rearloaded meer kast hoort dan frontloaded.


Zo kan dat in de praktijk ook wel wezen hoor, maar dat ligt dan aan het feit dat een fabrikant die nadenkt over front of backloaded ook zal denken over bracing. Het resultaat is dan dat degene die de moeite neemt om te frontloaden ook de moeite zal nemen om goed te bracen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat frontloaden en bracen perse een beter geluid oplevert; wel een neutraler.

JohnLord
30 december 2009, 19:55
Ik heb meerdere kasten gebouwd en daarbij de speakers zowel rear- als backloaded getest. Ik vond het verschil minimaal, wat mij voor mezelf tot de conclusie brengt dat houtsoort en zeker ook de constructie meer invloed hebben op het geluid.

the sure thing
30 december 2009, 20:03
Ik heb meerdere kasten gebouwd en daarbij de speakers zowel rear- als backloaded getest. Ik vond het verschil minimaal, wat mij voor mezelf tot de conclusie brengt dat houtsoort en zeker ook de constructie meer invloed hebben op het geluid.+1. Dit is ook mijn ervaring met de vele cabs die ik heb gehad!!

sjaak1990
30 december 2009, 21:07
Heb de Diezel rear en frond loaded geprobeerd. Daar heb ik de ervaring op gebaseerd want verder waren de kasten hetzelfde en de top, gitaar, settings en alles.

Thiez
30 december 2009, 21:23
Ik weet niet precies hoe het zit met front en rear loaded maar wat sjaak zegt de guitarking kasten waren erg direct en fel met de soldano die ik heb geprobeerd. Daarna probeerde ik hem op een K&E kast (die volgens mij backloaded is) en die klonk minder fel en vond ik wat meer body hebben.

JohnLord
30 december 2009, 22:03
Hoe zat het ook alweer met die appels en peren...

sjaak1990
30 december 2009, 22:05
Bogner klinkt veel meer in your face en die is ook rear loaded, allemaal andere constructies. K&E te weinig in your face voor mij daardoor(?) wel betere spreiding.

dml
31 december 2009, 08:13
Bogner klinkt veel meer in your face en die is ook rear loaded, allemaal andere constructies. K&E te weinig in your face voor mij daardoor(?) wel betere spreiding.

Theoretisch gezien zou je zeggen dat frontloaded een betere spreiding heeft daar de speakers volledig kunnen "stralen" en niet eerst tegen een 18 mm dikke rand van het speakerpaneel.

Bij GtrGear heb ik twee Mesa Thiele cabs met EVM12L gehoord, de ene was frontloaded, de andere was rearloaded. De frontloaded klonk inderdaad erg direct en in your face, de rearloaded was wat ronder, houtiger, warmer. Maar het verschil was in ieder geval significant.

JohnLord
31 december 2009, 11:21
Het lijkt er op dat het verschil bij de ene kast groter is dan bij de andere. Zit er niets anders op dan proberen.