PDA

View Full Version : Koch Classic SE 6/12watt



Maurits
30 december 2009, 14:51
Gisteren naar Boekel afgereisd om de nieuw binnengekomen Koch Classic SE serie aan de tand te voelen en ik moet zeggen dat dit me zeer goed bevallen is!

Na enkele jaren thuis op m'n Multitone I 50w 2x12 combo te hebben gespeeld was ik opzoek naar een beter (buizen)geluid om thuis te spelen en op te nemen. Regelmatig met m'n PedalTone over m'n monitoren gespeeld (check m'n youtube-filmpjes) maar ik wilde een (eind)versterker hebben die lekker over z'n nek kon gaan. De Multitone zou ik dan enkel nog gebruiken voor gigs waar die mijns inziens prima voor geschikt is.

Er zijn 2 verschillende type binnen de Classic SE-serie (6 of 12w) die elk ook nog eens 2 verschillende eindbuizen aankunnen (6v6 of EL84 bij de 6w en EL34 of 5881 bij de 12w-versie).

Het recept is simpel. Men neme:

- Single Ended All-Tube Low powered Classe A versterker
- 1 Eindbuis
- 1 Voorbuis
- 1x12 Koch VG12-60 speaker
- Intrument en line-input
- Recording output
- Volume-, Tone- en Masterdraaiknopen
- Gain-, MidShift-, BassCutt-, 1/3 Power-, Power- en Speaker on/off switch
- Diverse uitgangen voor het aansluiten van Speakercabinets

In mijn geval heb ik de 6watt 6v6 getest en de 12watt EL34. Gezien mijn voorliefde voor de Multitone met EL34's, verwachte ik ook veel van de EL34 versie. Clean was gewoon erg strak in het laag met veel mid. Deed me erg aan de multitone denken. Echter toen ik de 6v6 ernaast zette, werd me gelijk duidelijk dat er bij de 6v6versie veel meer leven in het geluid zit met een ronde toon, minder strak laag en mooie belletjes. Erg fraai!

Nu maar eens de Volumeknop (reageerd als gainknop) opendraaien. Ik vond de EL34 versie gelijk te fuzzerig en te modern gevoiced. Ik weet dat velen dit sowieso van Koch vinden maar nu vond zelf ik het iets te veel. Verder wel aardig wat gain waar je in de meeste situaties prima mee overweg kan. De 6v6 versie daarentegen had een veel meer vintage-achtige drive die me direct aansprak. Lekker smooth! Ook deze versie heeft niet te klagen over de hoeveelheid gain. Mocht ie nog niet ver genoeg gaan, kan je er natuurlijk altijd nog een booster voorzetten.

Overigens heb ik de combo's vrij snel op 1/3 power gezet (dus 2 en 4w) waardoor ze op zeer laag volume echt behoorlijk overtuigend klinken. Laat het duidelijk zijn: deze versterkers kunnen nog steeds onwijs hard! Harder dan je buren i.i.g. leuk gaan vinden. Ik denk niet dat het clean in een band ook overeind blijft maar met een extra cabinet er op aangesloten, moet dit zeker lukken!

Al met al een zeer goeie versterker voor thuis(opnamen). Ik heb de 6watt 6v6 versie maar gelijk meegnomen! Echt een toffe versterker!

Verder m'n pedalboard ge-update:

RMC1 > Korg Pitchblack tuner > Little Lehle A-B Switch (voor naar akoestische gitaarversterker) > Xotic RC Booster > Fulltone Supa-Trem Tremolo.

Ik ben weer helemaal gelukkig qua gear en verwacht er weer even tegenaan te kunnen. ;)

humbucker
30 december 2009, 14:54
Gefeliciteerd!!! Is dat dezelfde versterker die in de Gitarist stond deze maand?

Je bent wel nog een foto'tje vergeten..

jutter
30 december 2009, 14:55
Je bent wel nog een foto'tje vergeten..

Ik zat er ook al op te wachten............:mmmm:

Maurits
30 december 2009, 15:08
Gefeliciteerd!!! Is dat dezelfde versterker die in de Gitarist stond deze maand?

Je bent wel nog een foto'tje vergeten..

Geen idee. Ik heb de Gitarist niet gelezen maar lijkt me makkelijk te controleren.

Wat betreft de foto moet ik mij even excuseren. Ik vrees dat ik de enige Nederlander ben zonder fatsoenlijk (digitaal) fototoestel/mobieltje. Ik geef m'n geld liever aan andere zaken uit. :D

Hier dan maar een foto vanuit het eerdere topic:

http://i653.photobucket.com/albums/uu253/jaycee_nl/SEtop.jpg

http://www.infomusic.pl/img/index/artykuly/wf5b9rj8tE

ps: overigens zijn de benamingen van de knoppen soms iets gewijzigd t.o.v. de versie zoals afgebeeld op de foto's. Zo wordt de Gainknop nu de Volumeknop genoemd en de Volume- weer de Masterknop.

arjanb01
30 december 2009, 15:13
Gefeliciteerd met je aankop man ! Ik ben al jaren Koch-fan en dit klinkt alleen maar goed !
Ik gebruik zelf de 100 watt Multitone top met een 2x12 koch speaker erachter en dat bevalt al bijna 2 jaar.
Nu maar hopen dat deze 6 watter genoeg vermogen heeft om clean te blijven. Ik heb zelf de studiotone gehad en die heb ik weggedaan omdat clean op hoge volumes niet clean bleef (ondanks dat ik een 2x12 kast eronder had).

marc_o
18 januari 2010, 10:47
Ah, hier had ik dus helemaal overheen gelezen, maar je omschrijft het helder en duidelijk, ben benieuwd hoor!
We moeten zeker eens koffie doen, dat kan uiteraard bij mij om het weekend, als mijn dochter er niet is, want onze herrie kan haar nog niet bekoren, tenzij je speciaal voor haar liedjes gaat spelen en zingen.

Maurits
12 februari 2010, 13:41
Gisteren voor het eerst opnamen gemaakt met m'n Koch Classic SE:

Luister hier (http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=625232&songID=8754163)

Voor deze opnamen heb ik de p90 neck pickup gebruikt van m'n Zwier Marc-o-caster die via een Xotic RC booster (met wat extra bas erbij gedraaid) rechtstreeks de Koch in ging. Het geluid heb ik opgenomen met een Sennheiser E906 mic (closed - off axis) en een AKG C3000 (ambient). Qua plugins voor de gitaar heb ik gebruik gemaakt van een Wave-Arts reverb en een Waves tremolo.

beruk
12 februari 2010, 14:11
Dat klinkt heel erg goed (ook qua spel, ja ;) ) Ik kan me voorstellen dat je erg blij met deze kleine gem!

marc_o
12 februari 2010, 14:36
Klinkt goed man!!
Wat heb je toch een mooie gitaar!!! ;)

Maurits
24 september 2010, 20:34
Gisteren de Classic SE voor het eerst meegenomen naar een (luide) repetitie. Was toch benieuwd hoe de versterker dit zou doorstaan. Een ding werd me gelijk duidelijk. Zelfs met zeer hotte P90 elementen had je met de 6 watt (6v6) voldoende headroom om clean te blijven als je zou willen. Wat me verder opviel was dat de spreiding van het geluid bijzonder goed was. Enig minpuntje was de afwezigheid van een goede basrespons. Ik denk er nu zelfs zeer serieus over om de Multitone te verruilen voor de Classic SE met een extra 1x12 cabinet.