PDA

View Full Version : Prijsstijgingen van onderdelen etc.



guitaraddict
30 december 2009, 09:47
Blijf me nu, 2 jaar later, nog steeds verbazen over het prijsverschil in 3PDT's tussen EU en US.

Hier 7 euro, bij m'n buddy LongJohnny $3.99.

Je zou denken dat als een winkel ze enigzins ruim inslaat, ze voor 5 euro verkocht kunnen worden.
Ik ben ondertussen ook wel geschrokken van de 'subtielere inflatie' wat betreft andere pedaal-benodigdheden. Behuizingen, voetjes, knoppen. Allemaal 15-25% in prijs gestegen de afgelopen 2 jaar. Mijn salaris niet.

En wee je gebeente als je weer effecten zou gaan maken en je oude prijzen met 20% verhoogt...

citaat van Speeddemon

Toevallig zag ik dit vandaag staan en ook ik vind dat de prijzen van onderdelen etc veel te veel gestegen zijn de afgelopen jaren.

Voorbeeld maar dan over snaren: onlangs hadden ik en mijn vrienden snaren nodig voor onze acoustische gitaren.
In Nederland kost een set d 'Addario J16 tussen de €9 en € 6,90 maar in amerika bij Juststrings.com ( weliswaar in bulkverpakking) € 3,26 per set en dat is inclusief het vervoer en douanekosten !!


Als je dan een behoorlijk aantal sets wilt ben je dus aanzienlijk goedkoper uit en spaart de komende prijsstijgingen weer uit.

Prijzen moeten gelijke tred houden met loonstijgingen zou ik denken. Consumenten zullen meer overgaan tot het kopen via internet en hierdoor de detailhandel een gevoelige klap toebrengen wat de werkgelegenheid natuurlijk niet ten goede komt.

Dirk_Hendrik
30 december 2009, 10:41
dus..

doe er wat aan. Ga de politiek in of zet een muziekwinkel op ideologische basis op ofzo..

guitaraddict
30 december 2009, 11:14
... of ben geen dief van je eigen portemonee !

Er valt voor de detailhandel eerst heel wat te verbeteren in de vorm van service geven en deskundig zijn.

Chris Winsemius
30 december 2009, 11:42
er zijn zeker wel fysieke winkels (al dan niet met 'n website) die wel deskundig/etc. zijn

daarnaast:
kostentechnisch zijn er grote verschillen tussen winkels en "on-the-side-on-the-attic-webshops", bij de eerste zijn de doorlopende kosten vele malen hoger dan bij de laatste...

In de verenigde staten zijn bepaalde overheadkosten beduidend lager dan in NL, minder loonbelasting, makkelijker afstand doen van personeel, geen btw voor particulieren die wat uit een andere staat kopen, etc.

Chris Winsemius
30 december 2009, 11:47
citaat SpeedDemon (ik bedoel de inhoud) is ook ontzettend kortzichtig imo. Als je loon niet/amper stijgt kun je natuurlijk ook zelf zorgen dat dat wel gebeurt (andere baan, bijscholing, meer/andere inzet, etc.) en als je iets bouwt wat goed is willen mensen (zelfs Nederlanders ;) ) daar best voor betalen.

als je niet tegen prijsverschillen kunt: probeer eens 'n goed werkend communistisch politiek systeem op te zetten :D

Dirk_Hendrik
30 december 2009, 12:40
... of ben geen dief van je eigen portemonee !

Er valt voor de detailhandel eerst heel wat te verbeteren in de vorm van service geven en deskundig zijn.


Meegaand in wat Chris al noemt. Er valt een hoop te verbeteren maar detailhandel en een webshop als identiek zien... da's te kort door de bocht. Problematischer wordt het als je merkt dat je bij die webshop betere en kundiger service krijgt. Juist dat is het punt waar de detailhanden zich kan profileren.

Even speedy's 3pdt schakelaar voorbeeld. Die kost een bedrag x en wordt gemaakt in Taiwan. Vervolgens zijn er een paar amerikanen die de ballen hebben om die dingen met duizenden tegelijk in te kopen en door te verkopen. Daar gaat dus weer marge overheen en vervolgens gaan wij, europeanen, ze in de VS kopen en, klaarblijkelijk, lopen te mekken over de kosten.

De simpele oplossing is de koe bij de horens te pakken en ze zelf uit Taiwan te gaan halen. Of niet te huilen dat ze duurder worden.

Maar ook, omdat elektronica op componentniveau nou eenmaal m'n vakgebied is, de tip om eens en paar elektuurs uit zeg '78 open te slaan ('t is effe zoeken) en naar de prijzen van componenten te kijken. Dan is elektronica over de afgelopen 30 jaar extreem veel in prijs gezakt. Daarnaast helpt het om groter in te kopen dan een componentje dit en een onderdeeltje dat. Als je er een paar honderd van koopt is het veel goedkoper.

En dat geld ook voor je snaren. Tien of 20 setjes is gegarandeerd goedkoper dan 1 setje.
En iets standaards kopen is goedkoper dan een 1 of ander superexclusief iets.

guitaraddict
30 december 2009, 12:43
Het gaat er niet om dat prijsstijgingen niet mogen maar de mate waarin is soms belachelijk.

guitaraddict
30 december 2009, 15:14
Maar ook, omdat elektronica op componentniveau nou eenmaal m'n vakgebied is, de tip om eens en paar elektuurs uit zeg '78 open te slaan ('t is effe zoeken) en naar de prijzen van componenten te kijken. Dan is elektronica over de afgelopen 30 jaar extreem veel in prijs gezakt. Daarnaast helpt het om groter in te kopen dan een componentje dit en een onderdeeltje dat. Als je er een paar honderd van koopt is het veel goedkoper

Daar heb je wel een punt Barend.

Toch nog eens in de archieven gedoken.

In '71 (Elektuur) kostte bv een BF 245 Fl 2.95 bij het Twents Electronisch centrum. en een Ac 128 was fl 1,80.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/oudeonderdelen1971.jpg

Wat kost een BC109 nu ? Bij Newtone € 0,32 dus niet zo heel veel goedkoper nu !

Maar bv bij een zaak als "fietbek" heb ik wel een geprobeerd om korting te krijgen op snaren als ik bv meer dan 50 sets kocht, niet dus.

ponq
30 december 2009, 16:39
...kuch... inflatie...kuch...