PDA

View Full Version : attack



driesp
29 december 2009, 23:18
Hallo,

Graag wil ik jullie even een vraagje stellen, op deze video (http://www.youtube.com/watch?v=yMQYGUhtAPE) speelt deze man "solodallas" genaamd een stukje solo.
Dit over een getweakte 1987x reissue marshall head.
Qua toonladders en dergelijke niet zo moeilijk, en qua techniek ook niet. Maar wat me opvalt in deze video is dat deze gitaar een zo'n ongelofelijke snelle attack heeft, iets wat je over een gewone amp niet hebt. Ligt dit nu aan de gitaar ( setup e.d. ) of komt dit puur door een gekrankte buizenversterker? Of misschien ligt het aan de plectrumtechniek maar 'k zou niet weten hoe je zo'n sound krijgt. Er is natuurlijk wel veel reverb in het filmpje, maar dat staat nog terzijde van de tone imo.


Heeft iemand hier een antwoord op? Want dit wil ik nu toch echt wel weten..

bedankt!

aaronstonebeat
3 januari 2010, 23:20
Ik volg SoloDallas al 'n hele tijd. Hij heeft zich zwaar toegelegd op de spelstijl en het instrumentarium van Angus Young.
Behalve het clippen van het geluid van de opname valt me er niet zoveel bijzonders aan op. De gitaar klinkt wel te gek, vind ik.

Volgens mij heeft Angus ook een heel 'eerlijk' geluid: gitaar, kabel, versterker, meer niet (galm zal er waarschijnlijk later digitaal bij gemixt zijn). En minder gain dan menigeen denkt.

bastiaanvanbeek
10 januari 2010, 11:54
idd, minder gain dan de meeste mensen denken. mensen hebben vaak het idee van meer gain = zwaarder en dynamischer geluid. maar eigenlijk is dat niet altijd zo. met minder gain en een krachtige speelstijl kun je een heel dynamisch geluid creëren. kijk maar naar Angus Young of (vroegere) Jimmy Page

driesp
11 januari 2010, 07:43
Ja das is inderdaad zo. Naarmate je meer speelt stapje toch van die gain af, geeft alleen maar meer bijgeluiden en ruis.

Maar vind toch dat op dat clipje er een heel sterke attack is, z'n versterker zal hier waarschijnlijk ook niet erg stil staan..