PDA

View Full Version : Akoestische pick up



Stillborn
29 december 2009, 22:37
Dag medegitaarliefhebbers,

Ik kocht een Ibanez AEG10E maar heb hem eigelijk pas grondig thuis getest op een versterker. Nu merk ik dat alle snaren goed versterkt klinken behalve mijn lage E. Die klinkt maar half zo luid als de anderen. Is dit normaal of scheelt er ergens iets met mijn gitaar?
Graag jullie suggesties!

Harald
29 december 2009, 22:52
Los van EQ instellingen, neem aan dat de E snaar akoestisch wel goed klinkt?

Zit er een piezo onder het zadel in die gitaar?

Als de lage E duidelijk zachter klinkt kan dat liggen aan een zadel dat van onderen niet helemaal recht is waardoor de E snaar minder hard op de piezo drukt. Maar het kan ook in de afwerking onder het zadel zitten, als dat niet recht is.

Als je nog garantie op de gitaar hebt, is het misschien het beste eerst eens met de winkel waar je hem gekocht hebt te bellen.

Stillborn
30 december 2009, 09:26
Ja hoor, akoestisch klinkt ze zoals het zou moeten. EQ instellingen heb ik allemaal op 12 en op de gitaar zelf staan ze neutraal. (ik heb al gespeeld met de bass, maar ik win niets van geluid op mijn lage E).
Ik moet bekennen dat ik bitter weinig ken van akoestische terminologie, waardoor het niet heel duidelijk is wat je bedoelt.
Ik ga inderdaad eens bellen om te zien wat ze eraan kunnen doen.

Jedeel
30 december 2009, 18:01
......
Ik moet bekennen dat ik bitter weinig ken van akoestische terminologie, waardoor het niet heel duidelijk is wat je bedoelt.
....


De trilling van je snaren wordt via de kam (in het zadel) doorgegeven aan het piezo-element.
(Er van uitgaande dat jij een piezo-element onder de kam hebt zitten.)
Als het piezo-element niet lang genoeg is (evenlang als de kam) dan kan het zijn dat een snaar niet volledig 'versterkt'wordt.
Of als er ruimte zit tussen de onderkant van de kam en het piezo-element, dan wordt de trilling van de snaar
niet goed doorgegeven aan het piezo-element.
(Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?)

LaurentB
30 december 2009, 20:30
Ja hoor, akoestisch klinkt ze zoals het zou moeten. EQ instellingen heb ik allemaal op 12 en op de gitaar zelf staan ze neutraal. (ik heb al gespeeld met de bass, maar ik win niets van geluid op mijn lage E).
Ik moet bekennen dat ik bitter weinig ken van akoestische terminologie, waardoor het niet heel duidelijk is wat je bedoelt.
Ik ga inderdaad eens bellen om te zien wat ze eraan kunnen doen.

Als-ie akoestisch wel goed klinkt moet je ermee terug naar de winkel. Dat moet dan versterkt ook gewoon goed klinken, punt.

Stillborn
30 december 2009, 23:05
Bedankt Jedeel, nu is het een stuk duidelijker.

En inderdaad, ik ga er ook terug mee naar de winkel. Ik heb betaald voor een leuke semi-akoestische gitaar, dus dan moet die ook leuk en semi-akoestisch zijn!
Zaterdag weet ik meer :)

Ron Houben
1 januari 2010, 13:46
Een veelvoorkomend euvel dat een gekwalificeerd persoon snel kan verhelpen. Er zijn echter ook elementen waarbij het moeilijker is, dan is een nieuw elementje een oplossing. Klein probleem, echt niet groot. Als de gitaar nog garantie heeft, is het in ieder geval niet jouw probleem.

Maak je geen zorgen.

Stillborn
3 januari 2010, 23:36
Ben em gaan laten testen in de muziekhandel waar ik hem kocht. Natuurlijk klonk hij daar zoals het zou moeten, zodat ik daar met de mond vol tanden stond :makeup:

Harald
4 januari 2010, 08:34
'Vorfüreffekt' noemden we dat vroeger thuis :seriousf: Behoorlijk lastig, want een probleem oplossen dat niet herhaalbaar is is altijd een stuk lastiger...

Maar, eerste vraag, doet hij het thuis nu ook goed? Als niet, op wat voor versterker heb je in de winkel geprobeerd, en op wat voor versterker thuis? Heb je vrienden in de buurt die een versterkbare akoestische gitaar hebben? Kun je jouw gitaar op hun versterker uittesten, of hun gitaar op de jouwe? Kortom, eerste stap is kijken of het probleem wel in de gitaar ligt.