PDA

View Full Version : Sweep Picking oefenen..



Quicksilver
29 december 2009, 21:36
Hoi jongens,

Ik zou graag reacties willen van mensen die de techniek van het sweep-picken goed of half-goed onder de knie hebben. Ik ben hier namelijk op aan het timmeren sinds gisteren (of tenminste een poging tot) op het nummer 'Silent Night Bodom Night' van Children of Bodom (natuurlijk).
Ik heb een filmpje opgenomen omdat ik wil weten of ik het correct doe, ik wil er namelijk niet na een hele poos oefenen achter komen dat ik het incorrect uitvoer en ik weer van voor af aan kan beginnen (omdat ik het nou niet bepaald gemakkelijk vind).

Ik speel niet erg clean in het filmpje omdat gedurende het hele filmpje mijn gedachten al bij de komende sweeps liggen, als je de rest (zonder de sweeps) wilt zien waar het cleaner is: er staat nog wel een filmpje van het nummer op mijn account (dus ik kan dat makkelijkere deel echt wel).

In het filmpje eerst op 50% snelheid wat ik tot nu toe zo ongeveer kan (40% wil nog even wat cleaner) en daarna zoals het resultaat zou worden mocht ik het eenmaal op volle snelheid kunnen.

Link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=pSpCcN6z5Mk

Alvast bedankt! :speed::crazyhappy:

beruk
29 december 2009, 22:16
Ik ben niet zo'n sweep picker, maar ik zie wel dat je li hand niet helemaal gelijk met je r hand loopt. Je slaat eerder aan dan dat je fret, dat nekt je zeker in de snellere stukjes. Probeer het eens naturel versterkt dan hoor je dat beter.
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg) een vent die het duidelijk voordoet. Je re hand techniek is ok, oefen vooral op het fretten.

Terminus
30 december 2009, 09:53
Ben zelf ook niet zo'n sweeper (meer niet kunnen dan niet willen :sssh:) maar je moet toch wat werken aan beide handen synchroon laten gaan. Je slaat sneller aan dan je volgens mij de noten fret (of andersom). IIG doe je volgens mij het aanslaan wel goed.
Op volle snelheid leek het beter te gaan. Hoe dat komt weet ik ook niet.

CoB is wel een beetje moeilijk beginnen, al is er niks mis met moeilijk beginnen. Ik kennen iemand die heeft leren sweepen door met een 5-snarige A mineur te beginnen en die sweept mij er slapend nog uit...

gorgasm
30 december 2009, 11:12
waar is de tijd dat ik de helft van het album meespeelde, zo goed als alles vergeten :d
ik ben ook door hen meer gaan sweepen want metallica gebruikt het niet zoveel:)
Ik ben begonne met de sweeps op warheart.

Dzware
30 december 2009, 16:52
misschien kun je beter beginnen met de sweeps uit Every Time I Die, die sweeps zijn best wel standaard en veel geschikter om je techniek ermee te oefenen. Als je net begint met sweepen, moet je ook echt hééééél langzaam beginnen. Probeer beide handen precies synchroon te krijgen en ga dan pas langzaam de snelheid opbouwen, want in je filmpje zie ik dat je eigenlijk echt te snel speelt voor je kunnen...

Quicksilver
30 december 2009, 18:19
misschien kun je beter beginnen met de sweeps uit Every Time I Die, die sweeps zijn best wel standaard en veel geschikter om je techniek ermee te oefenen. Als je net begint met sweepen, moet je ook echt hééééél langzaam beginnen. Probeer beide handen precies synchroon te krijgen en ga dan pas langzaam de snelheid opbouwen, want in je filmpje zie ik dat je eigenlijk echt te snel speelt voor je kunnen...

Er zit maar 1 sweep in Everytime I Die voor zover ik me dat kan herinneren en dat is nog wel even andere koek dan dit sweepje (waar ik al meer dan genoeg moeite mee heb). Wil je me de sweep die jij bedoeld even aanwijzen? :???:

@ Terminus

Dat het beter klinkt op volle snelheid is omdat je fouten minder goed hoort door de snelle opeenvolging, maar het gaat me er juist om dat ik ook op die snelheid 100% zuiver blijf. Ik doe liever niet aan half werk ;)

ErikE
30 december 2009, 18:43
Het belangrijkste bij snelle licks in het algemeen is dat je precies weet wat je doet:

Welke noten sweep ik, bij welke noot verandert de picking richting, waar zit een hammer-on/pull-off.

Wat ook goed werkt is een snelle lick verdelen in fragmenten. Isoleer op deze manier het gedeelte waar je het meest moeite mee hebt (bijvoorbeeld het punt waar je terugkomt van de eerste sweep en begint met de tweede, oefen dan de opwaartse helft van de 1e arpeggio en de neerwaartse van de 2e als 1 blokje).

RazorBlade
30 december 2009, 18:54
jij moet echt ff de licks, tricks en cd's van frank gambale beluisteren ;) die doet dat zeer efficient..

Dzware
30 december 2009, 20:46
Er zit maar 1 sweep in Everytime I Die voor zover ik me dat kan herinneren en dat is nog wel even andere koek dan dit sweepje (waar ik al meer dan genoeg moeite mee heb). Wil je me de sweep die jij bedoeld even aanwijzen? :???:


Ik bedoelde eigenlijk de volgende twee:

d|--------12-17p-12----------12-15p-12----------12-17p-12----------14-17p-14----|
A|-----13-----------13----13-----------13----13-----------13----15-----------15---|
F|--14-----------------14-----------------14-----------------14--------------------|

d|--------17-22p-17----------17-20p-17----------17-22p-17----------19-22p-19----|
A|-----18-----------18----18-----------18----18-----------18----20-----------20---|
F|--19-----------------17-----------------19-----------------19--------------------|

Quicksilver
1 januari 2010, 19:35
Het begint steeds beter te gaan, ik kan Towards Dead End nu makkelijk op 50% zonder veel fouten, word al cleaner. Blijf posten elke hulp word zeer gewaardeerd! Als jullie graag Towards Dead End opgenomen willen zien zal ik dat misschien ook nog even doen. :rockon:

caliban
1 januari 2010, 22:02
Sweep-picking lukt me de ene dag beter dan de andere. Ik oefen er af en toe wat op, maar ik ben niet zeker dat het me ooit perfect gaat lukken. Respect voor wie het kan, echt

minoin
9 januari 2010, 16:50
Metronoom :) Serieus, het is naar mijn mening makkelijker dan hybrid picking, string skipping of eight-finger tapping. Ikzelf heb het geleerd door gewoon veel te doen, zodat je linker en rechterhand steeds meer synchroom lopen. Als ik het nu opnieuw zou moeten leren, zou ik langzaam beginnen met een metronoom.