PDA

View Full Version : Eigen ontwerp/model



Danielovich
29 december 2009, 21:02
Hallo allemaal,

Na een tijde rondgekeken te hebben op dit sub-forum had ik besloten om zelf ook een gitaar/instrument te gaan bouwen. Vandaag ben ik officeel begonnen. Ik heb een allparts stratocaster hals binnenkregen en ben momenteel de tuners aan het installeren. Ook heb ik al een PRS achtige brug in huis.
Nu was het de bedoeling om zelf de body te maken. Nu ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd door de gitaren van Yuri Landman. Zijn vormen (soort teardrop) en gebruikte materialen spreken mij enorm aan. dus ik wil iets in de trand maar toch ''eigen'''. Ook ben ik er nog niet uit of ik mischien de gitaar in een andere stemming zet, met verschillende diktes snaren of meer of minder snaren ga werken.
Ideéen zijn dus van harte welkom. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de gitaar voor zowel Punk als Reggae achtige muziek gebruikt gaat worden en t.z.t. zal ik uiteraard foto's posten.

Tips zijn dus welkom

Daniel

Danielovich
29 december 2009, 22:38
:chicken:Niemand?

Jilles
29 december 2009, 23:34
Nja, je stelt niet echt een specifieke vraag.. maar je zou eens kunnen kijken in de sticky over verschillende houtsoorten van dit zelfbouwgedeelte. Dan kun je in ieder geval een selectie te gebruiken houtsoorten maken op basis van tooneigenschappen.
Heb je zelf al nagedacht, over een vorm of een ontwerp?

Danielovich
29 december 2009, 23:39
Ja, een soort teardrop vorm met een eigen draai er aan

Hiro
30 december 2009, 09:09
leuk een gedraaide teardrop ;)
heb je al ontwerpen?

oknarb180
30 december 2009, 10:33
Hey,

Even op de site gekeken van Yuri Landman.
Dat zijn zeer aparte insrumenten wat hij bouwt. Vernieuwend doch apart.
Ik ben benieuwd wat je eigen draai aan de vorm wordt.

Hou je het bij 6 snaren of worden het er meer...(of veel meer?).

Misschien is het verstandig om eens te overdenken wat voor houtsoorten en PU's je wilt gebruiken of nodig hebt voor je stijl. Bedenk ook aans wat je er verder aan hardware op wilt doen. Maak ook eens een schets met je eigen draai daarin verwerkt en hoe de halsaansluiting wordt etc. Daarna is het een kwestie van een mal maken en aan de slag.

Foto's zijn altijd zéér welkom, zeggen vaak veel meer dan woorden.

vr.gr.

Branko

Ike57
30 december 2009, 20:08
Heel apart. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Yuri Landman had gehoord.

Ben wel zeer benieuwd naar jouw ontwerp! Ik hou wel van bijzondere dingen :D

Danielovich
5 januari 2010, 19:35
Een kleine update

Ik heb vandaag de onderdelen binnengekregen en het definitieve ontwerp is af.
Het wordt een ''druppel'' model met 2 outputs zodat je de gitaar op 2 versterkers kunt aansluiten. er komen 2 normale pickups in in telecaster configuratie en de andere 2 elementen ga ik een kwart slag draaien zodat je een vager ''noise'' achtiger geluid krijgt. De kleur wordt zwart.

Tevens ga ik naast de gitaar mijn eigen ''moodswinger'' maken. Dit is ook een instrument van Yuri Landman. Deze wordt door hem ook als workshop instrument aangeboden dus het lijkt me wel vet om dit er naast te doen.

Voorlopig nog geen verdere vorderingen omdat het in de schuur evenkoud is als buiten.

SEAL
5 januari 2010, 19:56
ik heb een tijdje terug een instrument gebouwd met een cursus van Yuri,
een Moodswinger, met een dubbele brug... werkt met boventonen. Supercool ding, het spelen laat nog even op zich wachten, met alle school en gitaren, bovendien moet ik iets zien te vinden om m in te gebruiken met de band.

enfin, je gitaar,
cool dat je een teardrop gaat maken, beetje vox-ig? of wordt het een 'eigen' ontwerp. de pickups lijken mij interessant. Yuri gebruikt op sommige van zn instrumenten meerdere pickups, dwars geplaatst, dan kan hij aparte circuits maken, een bas, midden en hoge snaren.
de gitaar die hij voor de Blood Red Shoes (dachtik) heeft gemaakt, heeft een basgitaarsnaar, drie lage en drie hoge gitaarsnaren apart. in drop D plus die bas in D hoeft de gitariste dus alleen maar een bar te maken, om tot een bas te komen, en een gitaar die een akkoord speelt. voor elk circuit is er ook een aparte output.
dát is super!

:hippie:

Danielovich
5 januari 2010, 21:25
Hey leuk dat je reageert;)

het wordt een kruising tussen de vox en de landman vorm het is een beetje moeilijk te beschrijven maar straks is het aan de hand van foto's duidelijk te zien.
Ik ga inderdaad 2 van de 4 elementen overdwars plaatsen en ze aansluiten op een andere output.
Ik weet nog niet of ik ook bassnaren ga gebruiken.
Tof dat je bij zijn workshop bent geweest;)
Als je meer info hebt over de instrumenten en de werking dan hoor ik het graag;) wat voor snaren zitten er trouwens op de ''moodswinger''? ik las ergens 2 setjes gewone gitaar snaren, maar hoe moet ik dat zien?
EEAADDGGBBEE? of EADGBAEADGBE of zijn de snaren willekeurig geplaats.? weet je toevallig ook de mensuurlengte?

aaronstonebeat
5 januari 2010, 22:07
Een erg leuk idee. Ik was de gitaren van Yuri Landman al eens vaker (virtueel) tegengekomen. Deze ga ik zeker volgen. Ik ben altijd in voor een experiment.