PDA

View Full Version : Japanse Strat: Potmeters



ravi1
29 december 2009, 20:49
Mijn 250K Log, en 2x 250K Lin pots steken echt best hoog boven mijn slaglaat uit..lange schacht zeg maar.. nu kan ik ze wel zo opschroeven dat de pot zelf lager in de body valt, dus de schroef hoger op het schroefdraad, maar ik vind het toch raar, meestel zie je in strats dat de pots vrijwel tegen de slagplaat aan zitten en dat de knoppen ook bijna de slagplaat raken, toch?
nou met deze schacht heb ik zeker 1cm ruimte tussen de slagplat en de onderkant van de tone/volume knop.
En ik kon geen japanse pots vinden met een kortere schacht...alleen de mini pots

Ik wou even een foto uploaden maar ik zie die optie nergens...

Je mag nieuwe discussies starten
Je mag reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag jouw berichten bewerken

Chocola
29 december 2009, 20:55
Host je foto eens extern een plaats hem vervolgens met de tag :-).

Dus:

1. www.imageshack.us of www.photobucket.com ofzo, kies wat je leuk vind klinken.
2. Upload de foto's
3. plaats de link inclusief [img] en hier op het forum.

Chocola
29 december 2009, 21:07
Mijn 250K Log, en 2x 250K Lin pots steken echt best hoog boven mijn slaglaat uit..lange schacht zeg maar.. nu kan ik ze wel zo opschroeven dat de pot zelf lager in de body valt, dus de schroef hoger op het schroefdraad, maar ik vind het toch raar, meestel zie je in strats dat de pots vrijwel tegen de slagplaat aan zitten en dat de knoppen ook bijna de slagplaat raken, toch?
nou met deze schacht heb ik zeker 1cm ruimte tussen de slagplat en de onderkant van de tone/volume knop.
En ik kon geen japanse pots vinden met een kortere schacht...alleen de mini pots

Ik wou even een foto uploaden maar ik zie die optie nergens...

Je mag nieuwe discussies starten
Je mag reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag jouw berichten bewerken

Nu nog even inhoudelijk reageren. Ik heb hier even een simpele 250kohm pot erbij gepakt, en er zit zonder slagplaat als niet eens een halve centimeter tussen knop en onderkant pot.

Dus:
1. Of je knoppen zijn niet erg diep op de shafts gedrukt/kunnen niet lager, waardoor die gewoon hoger komen.
2. Of je hebt long-shaft pots.

In het tweede geval is het een kwestie van kleinere pots kopen, normale.
Wellicht dat iemand anders andere oplossingen heeft? Of een betere oorzaak hiervoor heeft ^^.

Waarom heb je trouwens een logaritmische en twee lineaire pots in je gitaar zitten? Vind je het echt fijner of maakt het je niet zoveel uit? Drie nieuwe normale (=lage) potjes kosten niet zoveel.

ravi1
29 december 2009, 21:12
Dit is wat er aan de hand is,
http://img214.imageshack.us/img214/8708/p1010596x.jpg

En dit is de pot waar is ze vandaan heb, volgens mij geen long shaft.
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=1670

De amerikaanse cts pots zijn maar een fractie korter..

Voordat ik de pots wou vervangen zaten er mini-pots op. Dit wil ik niet meer ,maar nu lijkt het of andere pots gewoonweg niet passen. zouden deze knoppen dan inderdaad korter zijn?

En ik had trouwens begrepen dat Log voor volume is en 2 x Lin voor tone.

Chocola
29 december 2009, 22:39
Dit is wat er aan de hand is,
http://img214.imageshack.us/img214/8708/p1010596x.jpg

En dit is de pot waar is ze vandaan heb, volgens mij geen long shaft.
https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=1670

De amerikaanse cts pots zijn maar een fractie korter..

Voordat ik de pots wou vervangen zaten er mini-pots op. Dit wil ik niet meer ,maar nu lijkt het of andere pots gewoonweg niet passen. zouden deze knoppen dan inderdaad korter zijn?

En ik had trouwens begrepen dat Log voor volume is en 2 x Lin voor tone.

Hoi,

Dit zijn in ieder geval langere shafts dan de standaard kleinere maat die ik altijd heb.
En wat je begrepen hebt is goed, maar niet per definitie geldend voor alles. Ik gebruik bijvoorbeeld gewoon altijd logaritmische pots voor zowel tone als volume, werkt prima. Zo zijn er ook mensen dien lineaire pots gebruiken voor beiden. Het is maar net wat je prefereert.

Lineaire en logaritmische pots verschillen van elkaar in de manier waarop ze de waardes veranderen. Volgens mij is het gemiddelde verschil dat logaritmische pots heel goed een vervormt geluid opschonen (dus van dirty naar clean) als je ze dichtdraait terwijl lineaire pots meer geschikt zijn om bij clean geluid daadwerkelijk het volume aan te passen.

Als het je niets kan schelen hoe en wat zou ik gewoon drie logaritmische pots kopen en die solderen in je gitaar (met kleine shaft ofcourse). Bij mij zijn in ieder geval de standaard 250kohm pots van StewMac en GF altijd kleiner dan die je er nu in hebt zitten ;).

ravi1
29 december 2009, 22:53
bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee.
Snel alles in elkaar zetten zodat ik weer kan spelen!

oknarb180
30 december 2009, 01:58
Hey,

Ik had hetzelfde met mijn SRV-strat. Daat heb ik een paar vulringen tussen gedaan om ca. 3-4mm te overbruggen. Toch lijken deze wel langer hoor. VOlgens mij kun je deze zo in een LP kwijt.

Inderdaad, log en lin, afhankelijk van je smaak, echter log wordt meestal gebruikt voor volume en lin voor tone.
Is makkelijk te onthouden want in log zit de O van vOlume (ezelsbruggetje!!!)

vr.gr.

Branko

snaarplukker
30 december 2009, 20:52
Hey,

Ik had hetzelfde met mijn SRV-strat. Daat heb ik een paar vulringen tussen gedaan om ca. 3-4mm te overbruggen. Toch lijken deze wel langer hoor. VOlgens mij kun je deze zo in een LP kwijt.

Inderdaad, log en lin, afhankelijk van je smaak, echter log wordt meestal gebruikt voor volume en lin voor tone.
Is makkelijk te onthouden want in log zit de O van vOlume (ezelsbruggetje!!!)

vr.gr.

Branko
Zit er in tOne dan geen O?;)

stijnkenens
31 december 2009, 13:27
De L van log zit ook in voLume, en niet in toon :D

Dus dat maakt LOg voor vOLume

Maar dan wordt het al wat moeilijker ...

s.

Chocola
31 december 2009, 14:38
De L van log zit ook in voLume, en niet in toon :D

Dus dat maakt LOg voor vOLume

Maar dan wordt het al wat moeilijker ...

s.

Ezelsbruggetjes horen het toch juist makkelijker te maken? XD.

oknarb180
1 januari 2010, 13:23
Zit er in tOne dan geen O?;)

Helemaal gelijk!

Das grappig, dan heb ik al een hele tijd een verkeerd ezelsbruggetje in m'n hoofd dat voor mij toch werkt!
Klopt dus niet, da's duidelijk!

Goed, ik hoop dat je wat hebt aan de overige info in m'n reactie!

vr.gr.

Branko