PDA

View Full Version : gekraak in fender hotrod deville



keessie
29 december 2009, 19:17
Hallo heb gekeken op het forum maar kan er niet iets over vinden
Ik heb dus een deville 2x 12 als ik hem aan zet gaat hij kraken ook als
ik alle jacks er uit heb gehaald .wat is er aan de hand zijn de buizen kapot ?of zou het iets anders kunnen zijn ? als ik achter in kijk branden ze wel allemaal.
wie zou mij kunnen helpen alvast bedankt gr kees

cluseau
29 december 2009, 21:38
Ik heb dus een deville 2x 12 als ik hem aan zet gaat hij kraken ook als ik alle jacks er uit heb gehaald .

Kees, dit kan echt van alles zijn. Je zou iets nauwkeuriger info kunnen geven maar dan nog wordt alleen duidelijk in welk deel het zit en niet welk onderdeel. Wat vaak voorkomt zijn de jack chassisdelen maar hier lijkt dat niet van toepassing. Je hebt ook aardig wat halfgeleider materiaal aan boord wat de diagnose er niet eenvoudiger op maakt. Je zou kunnen proberen één voor één je eindbuizen eruit te halen om te zien of dat reactie geeft. Verder mag je ongestraft voorbuisjes wisselen of eruit laten om het probleem te lokaliseren maar daar houd het dan wel op zonder te meten.

Frans.

keessie
29 december 2009, 22:15
Kees, dit kan echt van alles zijn. Je zou iets nauwkeuriger info kunnen geven maar dan nog wordt alleen duidelijk in welk deel het zit en niet welk onderdeel. Wat vaak voorkomt zijn de jack chassisdelen maar hier lijkt dat niet van toepassing. Je hebt ook aardig wat halfgeleider materiaal aan boord wat de diagnose er niet eenvoudiger op maakt. Je zou kunnen proberen één voor één je eindbuizen eruit te halen om te zien of dat reactie geeft. Verder mag je ongestraft voorbuisjes wisselen of eruit laten om het probleem te lokaliseren maar daar houd het dan wel op zonder te meten.

Frans.

Hallo Frans
als ik hem aan zet en hij warm begint te worden hoor je kraakjes okk als alle bekabeling er uit is .
ik heb er niet zo veel verstant van maar welke buizen mag ik er juist niet uithalen? en hoe herken ik ze ?
ik heb hem nu hier niet staan maar in mij verbeelding zitten een paar kleine en groteren buizen in als ik het goed heb.
:???:

Eko
29 december 2009, 23:35
De grote buizen zijn eindbuizen en de kleintjes zijn de preamp buizen. Voor de reverb zit er een afwijkende buis in. Dat zal wel een 12 AT 7 zijn. De andere kleine buizen zijn 12 AX 7.
De grote buizen moet je met rust laten.
Afgezien daar van, kijk even uit met een buizenversterker. Ook met de stekker er uit staat er op sommige delen in de amp nog steeds genoeg spanning om je om te leggen. Niet schrikken! Het is niet zo dat je bij het verwijderen van de preamptubes daar risico op loopt. Je moet alleen niet met een schroevendraaier aan van alles en nog wat gaan zitten kloten. Bij twijfel , gewoon naar een vakman gaan in de buurt.

cluseau
29 december 2009, 23:40
.....welke buizen mag ik er juist niet uithalen? en hoe herken ik ze ?......


Je eindbuizen zijn eenvoudig te lokaliseren, dat zijn de dikste. Helemaal aan de andere zijde begin je te tellen met V1. De laatste zijn de eindbuizen V4 en V5.

Als het kraken is weg te draaien met de master volume zit het in de preamp V1 of V2. Heeft de MV geen invloed zit waarschijnlijk daarna.
Trek nu V3 eruit. Is het dan weg kun je een poging wagen door deze buis te vervangen.
Is er nog steeds gekraak na verwijderen van V3 dan is het mogelijk één van de eindbuizen. Deze mag je één voor één eruit halen maar let wel op dat je steeds één buis verwijderd en deze weer op de orginele plaats terugstopt als er geen reactie is.

Verder kan het ook een lekke condensator zijn maar ook een fet of opamp, daar heb je er wel een paar van. Als je buizen actie geen resultaat heeft zou ik ff een tech opzoeken.

@ Eko, je was me net voor, maar waarom zou je de eindbuizen met rust moeten laten? Owja, reverb is solid state btw.


suc6
Frans.

Eko
30 december 2009, 10:22
Eindbuizen mag je rustig verwijderen en terug steken. Tot zo ver geen probleem. Alleen zelf vervangen door andere types is beter van niet. Ze moeten gewoon gebiassed worden.

keessie
30 december 2009, 19:48
Oke jongens bedankt ga er mee aan de slag eens ff kijkenof het lukt anders meldt ik me weer :seriousf:
nogmaals bedankt gr kees

DeiDRagonas
31 december 2009, 00:08
Ik heb dezelfde amp.. En denk te weten wat je bedoeld, de mijne doet exact hetzelfde! Direct na het aanzetten en uitzetten hoor je idd wat kraakjes. Ik denk dat het bij de buizen weg komt. Dit is echter doodnormaal!

Verder doet je amp het prima toch? En ook geen gekraak meer tijdens het spelen ofzo heh? Dan vooral niet pielen aan buizen ofzo. Gewoon lekker laten kraken. Of evt terug kraken... Verder niks aan doen.

D.

keessie
4 januari 2010, 21:39
Ik heb dezelfde amp.. En denk te weten wat je bedoeld, de mijne doet exact hetzelfde! Direct na het aanzetten en uitzetten hoor je idd wat kraakjes. Ik denk dat het bij de buizen weg komt. Dit is echter doodnormaal!

Verder doet je amp het prima toch? En ook geen gekraak meer tijdens het spelen ofzo heh? Dan vooral niet pielen aan buizen ofzo. Gewoon lekker laten kraken. Of evt terug kraken... Verder niks aan doen.

D.

Sorry voor de late reactie ben ff weg geweest
maar het gekraak is ook tijdens het spelen

DEA100MKIV
4 januari 2010, 22:29
Ik heb dat gehad met mn hot rod deluxe. Kraakte de gehele tijd (meestal op de
achtergrond, maar wel irri aanwezig). Toen met mn stomme kop een retube gedaan.. Kon daarna nog naar een amptech. Wat problemen met het voedings gedeelte (waarschijnlijk door warmte). Ik was voor 80 euro klaar.

keessie
19 februari 2010, 16:53
Je eindbuizen zijn eenvoudig te lokaliseren, dat zijn de dikste. Helemaal aan de andere zijde begin je te tellen met V1. De laatste zijn de eindbuizen V4 en V5.

Als het kraken is weg te draaien met de master volume zit het in de preamp V1 of V2. Heeft de MV geen invloed zit waarschijnlijk daarna.
Trek nu V3 eruit. Is het dan weg kun je een poging wagen door deze buis te vervangen.
Is er nog steeds gekraak na verwijderen van V3 dan is het mogelijk één van de eindbuizen. Deze mag je één voor één eruit halen maar let wel op dat je steeds één buis verwijderd en deze weer op de orginele plaats terugstopt als er geen reactie is.

Verder kan het ook een lekke condensator zijn maar ook een fet of opamp, daar heb je er wel een paar van. Als je buizen actie geen resultaat heeft zou ik ff een tech opzoeken.

@ Eko, je was me net voor, maar waarom zou je de eindbuizen met rust moeten laten? Owja, reverb is solid state btw.


suc6
Frans.

sorry het is een tijdje geleden maar heb er nu pas tijd voor kunnen maken .
ik heb de buisjes een voor een er uitgehaald en bij V3 was het gekraak weg
dus ik nieuwe buisjes besteld en er in gedaan .KRAAKT het G/?!!!!!ggrr ding nog steens dan mischien een lekke condensator ????? maar hoe meet ik dat??
(is dat zelf te doen ?)
groeten kees

cluseau
20 februari 2010, 09:53
ik heb de buisjes een voor een er uitgehaald en bij V3 was het gekraak weg


Dan zit de fout dus rond of voor V3. Verder kom je niet met de diagnose aangezien je betreffende buisjes al vervangen hebt. Zit het probleem dus toch in de omringende componenten en ontkom je er niet aan om te meten. Met een DVM kun je meten op de caps welke van de anode naar het rooster van de daaropvolgende buis gaan. Aan de anode kant zal de spaning hoog zijn (tot wel 300V=) en aan de rooster zijde mag nagenoeg niets staan en zeker niet varieeren. Dat zou ik als eerste even checken. Verder willen ontkoppel elko's over de kathode wel eens gaan lekken. Dit kun je controleren door ze gewoon los te maken en dan luisteren of het weg is. Ook vooral hoogohmige weerstanden kunnen problemen gaan geven. Het best is dat te zien met de scope als je die hebt.

suc6
Frans.

keessie
20 februari 2010, 21:15
Dan zit de fout dus rond of voor V3. Verder kom je niet met de diagnose aangezien je betreffende buisjes al vervangen hebt. Zit het probleem dus toch in de omringende componenten en ontkom je er niet aan om te meten. Met een DVM kun je meten op de caps welke van de anode naar het rooster van de daaropvolgende buis gaan. Aan de anode kant zal de spaning hoog zijn (tot wel 300V=) en aan de rooster zijde mag nagenoeg niets staan en zeker niet varieeren. Dat zou ik als eerste even checken. Verder willen ontkoppel elko's over de kathode wel eens gaan lekken. Dit kun je controleren door ze gewoon los te maken en dan luisteren of het weg is. Ook vooral hoogohmige weerstanden kunnen problemen gaan geven. Het best is dat te zien met de scope als je die hebt.

suc6
Frans.

Hey Frans
bedankt voor je uit leg maar bent nnog niet zo thuis in die termen,
wat zijn elko's en kathode zijn dat condensators??
gr kees

cluseau
21 februari 2010, 00:07
wat zijn elko's en kathode zijn dat condensators??
gr kees

Hi Kees,

Elko's ???? Dat zijn die dingen die je in no time kunnen killen.

Ik bedoel als je je dat afvraagt is het niet verstandig om uit te zoeken waar die zitten. Met de beste bedoeling, wees verstandig en laat iemand dat voor je doen.


Frans.

keessie
21 februari 2010, 08:59
Hi Kees,

Elko's ???? Dat zijn die dingen die je in no time kunnen killen.

Ik bedoel als je je dat afvraagt is het niet verstandig om uit te zoeken waar die zitten. Met de beste bedoeling, wees verstandig en laat iemand dat voor je doen.


Frans.

Ja frans je heb gelijk maar wil zelf ook wel het een en ander weten
ander blijf je maar dom hahaha (door schade en schande wordt men wijs)