PDA

View Full Version : which one?



Lyricist
11 april 2003, 21:49
ik heb een vraag,
ik ben redelijk noob op het gebied van amps en preamps
nu wil ik voor optredens met de band (klein tot middelgrote zalen) een niewe amp kopen.

Ik speel eigenlijk van alles wat, en zoek dus ook een allround amp. zowel clean als dist. een beetje van alles wat zeg maar.

wat zou ik nou het beste kunnen gebruiken?
buizen? combo? en trekt ie dat wel?

ik heb nu de peavey bandit 112 (voor de degene die em kennen)
(oh en ik speel ook akoestisch maar het lijkt me beter dat via de p.a. te doen.

elke informatie is bruikbaar

thanks guys

(sorry als de vraag al eens eerder gepost zou zijn)

Negative K3 fan
11 april 2003, 21:50
voor alles wat moet je een digitale moddeling amp nemen denk ik zo... die klinken ook acceptabel op wat lagere volume niveaus.

FragDaddy
11 april 2003, 23:06
geef eerst eens je budget. ik kan wel zeggen dat je een Rivera knucklehead zou kunnen kopen (fender/marshall voice) of een Engl savage SE, maar als je daar het budget niet voor hebt moet je het anders doen.

geef eens een muziekrichting wat je speelt. bijna niemand speelt ALLE muziekstijlen. noem eens wat.

heb je een geluid in je hoofd, misschien een gitarist waarvan je denkt: zo wil ik ook ongeveer klinken?


kortom geef eens veel meer info. met alleen: ik wil een veelzijdige versterker kunnen wij weinig. bedoel je: 2 kanalen en reverb of bedoel je een digitale (modelling) versterker die 25 andere versterkers kan simuleren?

Lyricist
12 april 2003, 10:08
stijlen varieren nogal. van stevige rock tot poprock. veelal clean met een effectje, een een wat distortion, maar geen dikke metal of iets dergelijks. dus geen scheurbakken.
budget zal rond de 900 euro liggen

FragDaddy
12 april 2003, 11:19
wat voor gitaar gebruik je?

is een fender buizenversterker niets? prachtig clean en als je bijvoorbeeld een bassman oid koopt kan ie ook een aardige rock-crunch doen.
zijn 2ehands wel voor minder dan 900 euro te vinden.

als je veel clean speelt kun je beter geen digitale versterker kopen. die cleane twang van een buizenversterker kunnen de meeste digitale versterkers nog niet echt halen. distorted geluiden doen ze beter (naar mijn mening dan he)

maar voor het kiezen van een versterker geldt eigenlijk hetzelfde als voor het kiezen van een gitaar. ga naar de winkel en ga een zaterdagje zitten proberen. probeer gewoon een zooi verschillende versterkers van verschillende merken. dan kom je vanzelf wel uit op iets wat jij mooi vindt klinken. probeer dan nog een paar versterkers uit van hetzelfde merk. grote kans dat je dan een fijne versterker tegenkomt. vervolgens kun je eens kijken of je die versterker 2ehands kunt vinden als ie boven je budget ligt.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-12 11:21 ]</font>

Lyricist
12 april 2003, 21:21
ik speel een PRS Santana SE, of een danelectro. en western ac/el van yamaha.

ik had al naar fender gekeken, maar ik dacht naar de naam gekeken dat de bassman voor bas was. ik had nog een top gezien van fender maar ben de naam kwijt.

dan heb ik dus een cabinet nodig. ik zie veel van 4x12" en 2x12' en ik zie vaak als enig verschil dat de 2x lichter zou zijn?

thanks voor de tips b.t.w

Ic3gl0vE
12 april 2003, 22:06
Hang eens een boss GT6 aan je bandit en vervang evt. de speaker van je bandit door een beter model.
dan zit je prijs onder de 900 euro en heb je heel veel veelzijdigheid

Lyricist
13 april 2003, 20:28
ik ben nu niet helemaal tevreden over het geluid van mn bandietje. dus ik wil hem toch graag vervangen.
maar de GT6 koop ik zowieso nog wel een keer. eerst een amp.

Toaster
14 april 2003, 09:54
Met een budget van 900 euri zou je kunnen denken aan een 2 e hands g major voor je effecten.

en dan zou je nog een combo moeten hebben ... EUHH

Randall heeft een transistor combo 2 kanaals voor 400 euro klinkt ongeveer als een Marshall valvestate 8080 maar dan met meer druk. Dat zou je ook kunnen nemen. Valvestate raad ik je toch af omdat daarvan niks over blijft op een podium. Waarschijlijk van de Randall ook niet. Buizen blijven beter overeind op een podium.

Dan zou je kunnen denken aan een KOCH KC 50 tweedehands. ook rond de 400 euri. Wel buizen!

Of een Line 6 Flextone II Die worden ook steeds goedkoper de laatste tijd. Maar er zijn veel mensen op dit forum die niet graag worden gezien met een Flextone.

Gewoon een keer een winkel zoeken die al die rommel heeft en dan testen testen testen. Gewoon vertellen wat je zoekt. Wees wel kritisch. Waarschijlijk verwijzen ze je meteen naar de line 6 of een Behringer.

Succes

Timmer
14 april 2003, 10:14
Een Vox Valvetronix, is dat niet wat?

Veelzijdigheid genoeg dacht ik zo. Je hoort er goede verhalen over.

Het blijft natuurlijk wel een modeling amp, moet je net leuk vinden.

Lyricist
14 april 2003, 12:15
ik weet niet eens wat dat nou precies inhoudt, een modelling amp.
transistor en buizen ken ik nu wel, maar dat laatste niet.

kun je er wat uitleg over geven?

thanks

Toaster
14 april 2003, 12:24
Een "gewone" amp heeft meestal 2 kanalen.

Een clean en een distortie kanaal.

Een modeling amp is eigenlijk een versterker en een effectenbak in één.

Ik ken alleen de Flextone goed. Hier bij is het zo dat je door aan knoppen te draaien je bijvoorbeeld verschillende effecten kan kiezen

Een andere knop en je kan verschillende distorties kiezen

En je kan de klankkleur beivloeden door een speaker modulatie te kiezen: 2 x 12, 1x 12, 4 x 12. Terwijl de verserker alleen maar een 12 inch speaker heeft.

Link:
http://www.line6.com/products.asp?ID=83&amp;action=1&amp;item=64&amp;tp=0

Maar ik geloof wel dat het moeilijk is om hier een mooie clean uit te halen.

Op het eerste gezicht/gehoor zitten er enorme vette geluidjes in. Maarrrrr....
Als jij een specifiek geluid zoekt dan vindt ik het moeilijk om dat te maken/vinden.

Je moet echt een keer naar een winkel, en een keer proberen. Niet meteen kopen!!!

Dan ben je weer een ervaring rijker.

Blijf altijd goed nadenken waarom je die winkel binnenstapte.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Toaster op 2003-04-14 12:25 ]</font>