PDA

View Full Version : Squier Tele Custom vs. Squier Tele Custom II



ellisvertellis
29 december 2009, 18:58
Graag zou ik er een nieuw gitaartje bij hebben, maar heb geen één van de twee kandidaten bespeeld.

Het gaat om de Squier Tele Custom:

http://www.thomann.de/be/fender_squier_tele_custom_bk.htm
http://www.penmachine.com/musicpages/musicimages/squier_tele_custom.jpg

...en de Squier Tele Custom II met P90s:

http://www.thomann.de/be/fender_squier_tele_custom_ii_p90_bk.htm
http://www.penmachine.com/musicpages/musicimages/squier_tele_custom_II.jpg

De Custom (die met humbuckers dus) werd deze maand nog door uitgeroepen door "the Guitarist Magazine" als "best value"-gitaar.

Wie heeft ze bespeeld en wat zijn jullie bevindingen? Ik heb reeds een MIJ zwarte tele (ik heb daar iets mee) met texas specials en zou wel eens iets potiger van klank willen proberen, vandaar mijn keuze.

Alvast bedankt!!

Ellis

geert1976
30 december 2009, 01:37
Tja een P90 is toch anders van karakter dan een humbucker.

De stijlen die je gaat spelen hangen natuurlijk ook samen met de keuze om hummen of niet:ok:

RS-Rik
30 december 2009, 02:35
De bovenste heb ik een tijd gehad.

Echt een gaaf ding. Jaartje of 4 geleden gekocht voor 220 euro, eerstehands.
Zeer goed speelbaar, je moet 'm alleen wel ff afstellen. De sound is allround "voltwang". Twangerig, maar niet "ielig" als met een tele geassocieerd wordt.
Je kunt er natuurlijk altijd nog andere pups in doen.

Het hout van de toets was een tikkie "zacht" voor mijn gevoel, niet zo knoerhard als het maple op mn strat. De afwerking van de fretjes kan aan de kopse kanten iets beter. Maarja, wat verwacht je. Verder was de afwerking wel gewoon goed. Pots reageren en draaien goed, kraken niet. Tuners en schakelaar is degelijk.

Deze kun je gewoon blind kopen. Is niet voor niets value gitaar van het jaar.

En dat rijmt. De tele ook.

ellisvertellis
30 december 2009, 10:14
Ik speel blues/rock/pop :)

Hebben ze ebiden dezelfde hals? Is het dezelfde gitaar met andere pups? Iemand?

MarkS
30 december 2009, 10:19
Beiden zelfde neck, verschil zit idd in de pups.

schwalbe
30 december 2009, 10:24
Die P90 pickups zijn ontworpen door seymour duncan.

Rutger
30 december 2009, 10:30
Prachtig toch wat je tegenwoordig allemaal voor 250 euro kunt krijgen. Ik verbaas me er steeds weer over.

marter544
30 december 2009, 13:56
Ik loop al een half jaar te gassen op de P90 versie, dat ding speelt en klinkt gewoon erg goed. Ik ben al een jaar blut, maar tussen nu en 4 weken zal ie er komen! On-topic; goede gitaren, goede prijs, kan niet mis gaan.

bat
30 december 2009, 14:27
Het zijn in feite dezelfde gitaren, met als enige verschil de pickups.

Je zoekt iets dat wat potiger van klank is dan je huidige Tele met Texas specials. De vraag is dan wat je precies bedoelt met "wat".

De P90's in de II zijn namelijk net wat potiger van klank dan je Texas Specials, de humbuckers in de bovenste zijn weer wat krachtiger dan de P90's, hoewel Fender-humbuckers meestal wat minder "vet" klinken dan waar je humbuckers traditioneel mee associeert (hoewel, wat is hét humbucker geluid?).

Zoek je dus een Tele die nog net wat meer een randje heeft, dan zou ik voor de II met P90's gaan. Zoek je eentje die echt een fors stuk krachtiger is dan je huidige Tele, ga dan voor de versie met de humbuckers.

ellisvertellis
30 december 2009, 14:54
Met mijn huidige pups heb ik een goed geluid, maar mis soms wat meer "druk na de aanslag", wat langere "sustaingrom".
Het ligt niet aan mijn '62RI, die's prima afgesteld en klinkt zoals ie hoort te klinken.
Ik wil ook nog steeds die echte telesound en weet niet of dit nog echt kan met Humbuckers, maar dat ga ik gewoon eens testen in de winkel.

Mensen die ze bespeeld hebben zijn dus nogal enthousiast blijkbaar. Da's goei nieuws! :)

Exi
30 december 2009, 16:06
Ik heb een Squier Tele Custom (de bovenste) vast gehad bij MusicAllIn.
De afwerking van dat ding was niet best (snijdende fretjes), maar dat kan uiteraard exemplarisch zijn geweest.

Dus dit:

Deze kun je gewoon blind kopen. Is niet voor niets value gitaar van het jaar.

gaat voor mij niet op.

Qua klank kan ik ze niet beoordelen, want ik had hem niet ingeplugd.

RS-Rik
30 december 2009, 16:53
Ja een tikke snijdende fretjes (aan de kopse kant) was bij mij ook het geval. Het was niet heel erg en je merkte het alleen als je de snaar helemaal over de hals drukte ofzo.

Misschien ligt dat ook aan het best zachte toetshout.
Dan nog, puike gitaar. Als ik er nu een zou moeten kiezen zou ik de P90's nemen

ellisvertellis
30 december 2009, 16:59
Zo'n scherpe fret kan je toch wat bijvijlen, niet?

Exi
30 december 2009, 17:40
Zo'n scherpe fret kan je toch wat bijvijlen, niet?

ja, dat is waar:)

ellisvertellis
30 december 2009, 19:26
Mooi! :cooler: