PDA

View Full Version : 5 DIN vraagje



Liquid_Metal
29 december 2009, 17:25
Hey guys,

Daarnet kwam ik er achter dat de DIN switch op mijn Groove Tubes Trio gewoon een MIDI 5 pools DIN is en toen heb ik wat geëxperimenteerd met een MIDI kabeltje. Nou blijkt dat 'ie geswitcht kan worden door de 3e pool kort te sluiten met de vijfde pool (=clean), met de 2e pool (=mean) en met de 4e pool (=scream).
Hier kan ik dus een switch voor maken zodat ik heel makkelijk kan wisselen tussen die drie modes.
Nou zag ik deze footswitch (https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_101&products_id=3662&osCsid=7811569fdaa24054b9048e1abb09720b) maar ik vraag me af of iemand weet hoe dat werkt. Weet iemand welke poles aan elkaar zijn aangesloten? Anders kan ik dat zelf natuurlijk modificeren.

Verder vraag ik me af of latching switches wel verstandig zijn want ik ga de Trio ook (voornamelijk) schakelen via relais vanuit de G-Major 2 en GCX. De relais uit de G-Major2 blijven continu aan en als de switches van de bovenstaande switch ook constant aanblijven gaat dat een probleem zijn als ik beide switches door elkaar heen gebruik (bv via GCP (Gmajor en GCX switches) naar kanaal 1 en dan met de Marshall Switch naar kanaal 2, dan staan beide kanalen dus aan. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik dan dus misschien wel alles via de GCX moet switchen zodat het momentary kan (1x aan en daarna uit) en zelf een switch moet bouwen met momentary knoppen. Ik ga dat nog ff testen, jullie horen het van me. Iemand tips?

Liquid_Metal
29 december 2009, 18:20
Net even wat geprobeerd en ik had toevallig nog een ongebruikte DIN plug liggen. Daarin heb ik pootje 3 en pootje 5 aan elkaar gesoldeerd en mn amp valt nu dus default terug naar kanaal 1. Nu kan ik via de G-Major2 naar kanaal 2 en 3 schakelen omdat die relais aanblijven bij het kiezen van een patch. Werkt dus prima.
Maar voor toekomstdoeleinden gaat dit een probleem worden. De DIN wordt overruled door de relais en als ik een footswitch zou willen combineren met MIDI/relais, dan zou het allemaal 1x moeten schakelen en daarna uitvallen. De footswitch moet dus momentary zijn en de relais moet via de GCX 1x schakelen (ik weet dat dat kan). Dat zou betekenen dat ik de relais van de G-Major2 niet meer gebruik. Da's wel een beetje zonde...

O hier een plaatje van de plug. Ik heb de namen die ik aan de pootjes heb gegeven aangepast:
http://www.hilmanind.com/images/din5m.gif

Liquid_Metal
29 december 2009, 20:59
Ik heb nog wat zitten brainstormen (en dat gaat deze nacht nog wel door :P) en ik heb het idee dat die marshall switch het niet gaat worden voor mij. Ik denk dat de beste optie is om zelf een switch te maken met 3 momentary dpdt switches en een LED per kanaal (werkt dat wel als ik 'm op m'n Trio aansluit? Waar komt dan de power daarvoor vandaan???) en pootje 3 aansluit op pootje 5, 2 en 4 voor respectievelijk Clean, Mean en Scream.

Iemand een idee hoe dat met de LEDs gaat werken? Ik ga deze vraag ook in zelfbouw stellen.

vinni
29 december 2009, 22:38
Zeg...geen dingen door elkaar halen hoor.....

Dat er toevallig een DIN plug achterop je Trio zit betekent nog niet
dat het iets met MIDI te maken heeft. Dat het midiprotocol toevallig
OOK gebruik maakt van een DIN plug....da's puur ehh...toeval. :chicken:

Die DIN plug is gewoon voor je footswitch....als je een bruine Trio hebt
dan komt deze standaard met een bruine footswitch.

Voor de Trio is wel een midikaart beschikbaar. Die kun je inbouwen.
Ik weet nog wel dat toen ik het probeerde ik erachter kwam dat niet alle
bruine Trio's standaard van die kaart voorzien kunnen worden.
Ik moest schroeven in de topcover bevestigen. Werkte ook niet echt lekker.

Ik heb toen gewoon die relay uitgangen gebruikt en'm laten switchen met de relays op mijn G-major dit ik toen had. Een Nobels MS-4 kan ook.
Dan kun je'm met midi schakelen.

Groet,
Vinni

Liquid_Metal
29 december 2009, 23:09
Dan heb je mijn post niet goed begrepen want ik wist al dat het geen MIDI is, maar niet dat MIDI gewoon dezelfde pluggen gebruikt als DIN (eigenlijk wist ik dat wel :P). Met een MIDI kabel en bv mijn GCP schakelt ie ook absoluut niet, maar ik kan de DIN plug ván een MIDI kabel wel gebruiken om een footswitch te maken. De DIN plug die ik nog heb liggen heb ik namelijk gekocht voor een MIDI-kabel en niet gebruikt :).
Ik heb dus ook absoluut niet de intentie om de Trio met MIDI te schakelen, maar zoek een manier om de DIN te gebruiken om 'm te schakelen BOVENOP de relais. Dat gaat volgens mij best ingenieus worden want relais vanuit de GM is latching en de DIN wordt in de Trio overruled door relais. Maar mijn visie is nog steeds zoals hierboven: met momentary schakelingen vanuit de GCX en een footswitch met 3 momentary schakelingen moet het volgens mij wel lukken.