PDA

View Full Version : Marshall jcm 900 sl-x Soldano mod



Braindead
29 december 2009, 14:27
In het topic "MARSHALL -mazzeltje?" kwam het al even ter sprake maar aangezien het daar of topic is is het misschien beter even een nieuwe te maken. Mijn vraag gaat er dus over wat er allemaal komt kijken bij de soldano mod (Marshall jcm 900 sl-x Soldano mod) wat het gaat kosten en natuurlijk in de eerste plaats hoe ie gaat klinken.

Klank omschrijven is altijd moeilijk maar misschien is het toch mogelijk er iets over te zeggen m.b.t. bass mids en treble, gain en kleuring van het geluid. Misschien overbodig maar dat ie dan meer richting Soldano gaat klinken snap ik maar het blijft een Marshall sl-x dus lijkt het me wel handig waar in het spectrum sl-x Soldano het dan ongeveer gaat landen. De mijne is een 6l6 versie (meer specifiek: de 5881tubes)

AART
29 december 2009, 15:11
...De mijne is een 6l6 versie (meer specifiek: de 5881tubes)


Dat zijn ze toch allemaal, behalve de MkIII modellen?

Thijssie
29 december 2009, 15:26
Dat zijn ze toch allemaal, behalve de MkIII modellen?
Nope...., de eerste 900's kwamen met el34's

AART
29 december 2009, 15:33
Nope...., de eerste 900's kwamen met el34's

Ook de SL-X modellen? Dan moet ik er eens zoeen zoeken.

Braindead
29 december 2009, 15:46
Ja, klopt dat de sl-x zowel met 5881 als met el34's kwamen. Trouwens, je kunt ook een 5881 vrij makkelijk om laten zetten naar el34.

Maar niemand info over de Soldano mod?

caliban
29 december 2009, 16:17
Geweldig geformuleerd deze keer :), ik ga even het SLX schema bezien.

Vreselijk moeilijk te lezen. Kan iemand me zeggen wat er gebeurt vanvoor aan de eerste gainstage.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/slxa-61-02.gif

Verder heel wat gainstages te beschikking, dus het leadkanaal moet zeker te imiteren zijn, clean gaat moeilijk zijn

Thiez
29 december 2009, 16:55
Ik heb in het marshall topic destijd een link gegeven naar newtone forum. Daar is iemand die het modschema heeft uitgewerkt of gaat uitwerken. Toendestijds was hij er nog niet mee klaar maar inmiddels misschien wel.
Ik zou even daar contact met hem opnemen dan weet je wat de mod precies inhoud en hij kan je misschien ook de schema;s geven.

caliban
29 december 2009, 16:58
Als je de versterker voor je hebt moet het niet al te moeilijk zijn, maar het hierboven geposte schema is heel moeilijk aan uit te kunnen. SLO-schema daarentegen is helemaal geen probleem, sloclone forum heeft er een super.

tidalwave_sideburns
29 december 2009, 17:11
Zullen die SL-x versies dan toch nog legendarisch worden? (heb die van mij al verkocht...)

caliban
29 december 2009, 17:25
Lijken me sowieso al van de fijnste marshalls, hoewel nooit op gespeeld

macwilliams
29 december 2009, 18:37
Waar herken je de slx aan? En behalve de buizen zijn er dus preamp verschillen? En een gewone JCM-900 4100 uit '93 heeft een transistor preamp?

Ik heb de JCM eindtrap (el34) op de ENGL (steve morse) preamp aangesloten via de line out. En dat gaat best goed eigenlijk. Hij pakt zelfs de effecten van de G-Major mee.

Maar ik vind wel dat er een extra eq voor de eindtrap nodig is. Hij heeft wel de neiging krasserig te worden. Maar dat kan ook aan de speaker liggen. Dat is namelijk de 15" uit de peavey deltablues. Deze heb ik toen vervangen voor de éminence guitar legend omdat hij teveel hoog weergaf. De éminence heeft minder hoog maar is wel helder.

caliban
29 december 2009, 20:53
Transistor is de preamp van de Dual Reverb niet :), eerder een combinatie van opamps en enkele buizen-gainstages. Ik zou zeggen 2/3 solid-state en 1/3 tube.
De reverb wordt gebufferd met gedeeltelijk opamp en gedeeltelijk lamp, vreemd constructie.
Poweramp (en fasedraaier) is full-tube natuurlijk.

macwilliams
29 december 2009, 21:51
Transistor is de preamp van de Dual Reverb niet :), eerder een combinatie van opamps en enkele buizen-gainstages. Ik zou zeggen 2/3 solid-state en 1/3 tube.
De reverb wordt gebufferd met gedeeltelijk opamp en gedeeltelijk lamp, vreemd constructie.
Poweramp (en fasedraaier) is full-tube natuurlijk.

En waar gaat het dan fout? Waarom klinkt een 4100 dan zo krasserig/ metaalachtig?

Is dat ook niet een debet van de eindtrap?

sjaak1990
29 december 2009, 21:52
Ben benieuwd naar die mods want naar mijn weten zit de soldano sound ook voor een groot deel in de custom MM trafo's.

AART
30 december 2009, 00:30
Ben benieuwd naar die mods want naar mijn weten zit de soldano sound ook voor een groot deel in de custom MM trafo's.

Denk ook niet dat een gemodde SL-X identiek aan een SLO gaat klinken. Marshall bezuinigde al wel behoorlijk in de tijd van de SL-X en dat hoor je waarschijnlijk ook wel.

caliban
30 december 2009, 01:02
Ben benieuwd naar die mods want naar mijn weten zit de soldano sound ook voor een groot deel in de custom MM trafo's.

Ik quote mezelf even uit een eerder topic:


Danke almar, ik zal nog even iets zeggen ivm de SLO mod. Ik denk dat het preamp-circuit wordt aangepast om zo veel mogelijk op dat van een SLO te lijken. Poweramp/fasedraaier gebeuren misschien ook veranderingen aan, maar de fx-loop de plaats geven die 'm in de SLO heeft (voor de toon regeling), lijkt me zo geen goed idee. En de fx-loop tube bufferen zou je een lamp extra moeten zetten.

Belangrijk bij een echte SLO zijn de transformatoren. Deze bepalen naar het schijnt een heel groot deel van de sound. Dus je gemodde marshall gaat op dat vlak anders blijven. Ook denk ik niet dat men een gescheiden cleankanaal maakt, daar zou je andermaal een of meerdere lampen moeten bijzetten.

En dat krasserige heeft waarschijnlijk wel te maken met het gebruik van die opamps, klinkt niet zoals buisjes.

macwilliams
30 december 2009, 07:05
Ik quote mezelf even uit een eerder topic:



En dat krasserige heeft waarschijnlijk wel te maken met het gebruik van die opamps, klinkt niet zoals buisjes.

Waar vind ik info over op amps en voornamelijk wat een op amp
is!

Dit is voor mij redelijk moeilijk te begrijpen.

Midwolda
30 december 2009, 07:53
Die weet ik, die weet ik! :cheerup: Een opamp is een chippie.
Wat een buis kan doen, of een stel transistoren, namelijk je signaal bewerken (voorversterking)
kan ook samengebakken worden op ččn ICtje (Integrated Circuit).
Als je mazzel hebt zitten die dingen niet vastgesoldeerd maar zijn ze in een voetje geklemd,
net als een buis zeg maar, en dan kun je er net zo makkelijk mee experimenteren.
Toen ik net begon met in een band spelen had ik een (ik meen) 4558 op m'n leren jas geprikt,
iedereen vragen "wa's da voor ding" en dan zei ik "da's een gitaarversterker", lachen man (70's humor ja).
Voor de rest heb ik er ook de ballen verstand van. :makeup:

Thijssie
30 december 2009, 08:50
En waar gaat het dan fout? Waarom klinkt een 4100 dan zo krasserig/ metaalachtig?
Gewoon een goede gitaar gebruiken en flink hard zetten....

macwilliams
30 december 2009, 09:47
Gewoon een goede gitaar gebruiken en flink hard zetten....

:seriousf: dat onderschrift maakt mij 8x man.


Dat van dat hard zetten snap ik maar ik speel alleen thuis de zogenaamde zolder/huiskamer gitaarheld zeg maar. Ik heb hier 3 buizenamps waarvan de twee 100w's gekoppeld staan.

caliban
30 december 2009, 15:30
Waar vind ik info over op amps en voornamelijk wat een op amp
is!

Dit is voor mij redelijk moeilijk te begrijpen.

Sorry :), ik zie het woord opamp hier op het forum wel vaker voorbij komen zonder de extra uitleg, daarmee. Een opamp is een constructie van een hele hoop transistoren en weerstanden (en in de prent hier onder blijkbaar ook een condensator). Ze krijgen de vorm van een IC mee, zo een zwart beest met pootjes dus :D. Soms zitten ze zoals eerder gezegd vast op een voetje, maar ik meen me te herinneren dat ze bij de JCM900 preamp gewoon rechtstreeks op de print vastzaten.

Dingen zijn veel gebruikt, en makkelijk te gebruiken, het ding is zo goed als een versterkertje op zichzelf.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/OpAmpTransistorLevel_Colored_Labeled.svg/500px-OpAmpTransistorLevel_Colored_Labeled.svg.png

macwilliams
30 december 2009, 15:33
Sorry :), ik zie het woord opamp hier op het forum wel vaker voorbij komen zonder de extra uitleg, daarmee. Een opamp is een constructie van een hele hoop transistoren en weerstanden (en in de prent hier onder blijkbaar ook een condensator). Ze krijgen de vorm van een IC mee, zo een zwart beest met pootjes dus :D. Soms zitten ze zoals eerder gezegd vast op een voetje, maar ik meen me te herinneren dat ze bij de JCM900 preamp gewoon rechtstreeks op de print vastzaten.

Dingen zijn veel gebruikt, en makkelijk te gebruiken, het ding is zo goed als een versterkertje op zichzelf.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/OpAmpTransistorLevel_Colored_Labeled.svg/500px-OpAmpTransistorLevel_Colored_Labeled.svg.png

Dus als er een IC tje opzit is deze dus uit te wisselen?
Welk type zou er dan in kunnen.

caliban
30 december 2009, 15:47
Dus als er een IC tje opzit is deze dus uit te wisselen?
Welk type zou er dan in kunnen.

Ik weet heel erg weinig over opamps enzoverder. Je moet hetzelfde type blijven gebruiken heel waarschijnlijk, omdat hij dezelfde taak moet vervullen als eerder, maar er zijn wel varianten die beter zouden moeten klinken. In tubescreamers bijvoorbeeld menen mensen veschillen te horen in IC, geen idee of dit realistisch is. Veel gaat het normaal niet kosten, dus op zich wel proberen waard. Je gaat waarschijnlijk de printplaat er wel helemaal moeten uithalen om aan de solderingen te kunnen. Nu heb ik vorig jaar een combo onder handen gehad, en voor zover ik weet was het geen handige constructie,

macwilliams
30 december 2009, 15:51
Ik weet heel erg weinig over opamps enzoverder. Je moet hetzelfde type blijven gebruiken heel waarschijnlijk, omdat hij dezelfde taak moet vervullen als eerder, maar er zijn wel varianten die beter zouden moeten klinken. In tubescreamers bijvoorbeeld menen mensen veschillen te horen in IC, geen idee of dit realistisch is. Veel gaat het normaal niet kosten, dus op zich wel proberen waard. Je gaat waarschijnlijk de printplaat er wel helemaal moeten uithalen om aan de solderingen te kunnen. Nu heb ik vorig jaar een combo onder handen gehad, en voor zover ik weet was het geen handige constructie,

Nee het is geen handige constructie, maar ik zou het kunnen meenemen wanneer ik de pots schoonmaak.

heb je net ge-pmd !

caliban
30 december 2009, 16:12
Nee het is geen handige constructie, maar ik zou het kunnen meenemen wanneer ik de pots schoonmaak.

heb je net ge-pmd !

Ik heb je teruggempd. Ivm andere opamps vraag je misschien beter een keer in de werkbank, of rechtstreeks aan een lid daar.

macwilliams
30 december 2009, 16:22
Ik heb je teruggempd. Ivm andere opamps vraag je misschien beter een keer in de werkbank, of rechtstreeks aan een lid daar.

Okay:ok: thanks

caliban
30 december 2009, 16:27
Okay:ok: thanks

En je hebt terug een pmmetje. Hier misschien ook even vragen wat je best doet qua tubes in een jcm900. Iemand raad?

macwilliams
30 december 2009, 16:34
En je hebt terug een pmmetje. Hier misschien ook even vragen wat je best doet qua tubes in een jcm900. Iemand raad?

Ik ga dat doen zodra ik hem eens open heb gehad :)

Braindead
30 december 2009, 18:59
Hey alvast bedankt voor de reacties so far! Ik was ff druk dus heb dit topic even niet kunnen checken maar er is in ieder geval al een paar pagina's aan info ontstaan :)
Misschien iid ook maar even die gast van dat andere forum checken aangezien die er zelf ervaring mee had. (thnx Thiez)

@ Caliban thnx voor de complimenten voor het formuleren :D

Braindead
30 december 2009, 19:12
Ja, dat clean is denk ik ook niet mogelijk. Als je ooit een sl-x hebt gehad dan kom je er al snel achter dat het clean er gewoon niet in zit. Kan wel maar dan heel zacht. Zo gauw ie iets volume krijgt begint ie al wat te vervormen. Ach daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

De mijne is trouwens al eens een paar uur onderhanden genomen waarbij ik nog steeds niet helemaal weet wat er toen allemaal vervangen is. Zowiezo buizen en input en "gleichrichtereinheit" vervangen. Wat soldeerwerk etc.)Sindsdien klinkt ie erg goed (veel warmer en betere gain) maar ben desondanks wel benieuwd naar de Soldano mod.


Geweldig geformuleerd deze keer :), ik ga even het SLX schema bezien.

Vreselijk moeilijk te lezen. Kan iemand me zeggen wat er gebeurt vanvoor aan de eerste gainstage.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/slxa-61-02.gif

Verder heel wat gainstages te beschikking, dus het leadkanaal moet zeker te imiteren zijn, clean gaat moeilijk zijn

macwilliams
30 december 2009, 19:19
Ja, dat clean is denk ik ook niet mogelijk. Als je ooit een sl-x hebt gehad dan kom je er al snel achter dat het clean er gewoon niet in zit. Kan wel maar dan heel zacht. Zo gauw ie iets volume krijgt begint ie al wat te vervormen. Ach daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

De mijne is trouwens al eens een paar uur onderhanden genomen waarbij ik nog steeds niet helemaal weet wat er toen allemaal vervangen is. Zowiezo buizen en input en "gleichrichtereinheit" vervangen. Wat soldeerwerk etc.)Sindsdien klinkt ie erg goed (veel warmer en betere gain) maar ben desondanks wel benieuwd naar de Soldano mod.

Zou je er achter kunnen komen wat ze aan buizen hebben gedaan en dat hier posten? Ik heb dan wel geen slx maar alle info is welkom.

pol
30 december 2009, 20:00
Ik heb er vroeger 1 gehad, was een model dat origineel met 5881 buizen kwam, later heb ik die nog laten omzetten naar el34's, maar dat vond ik minder goed, klonk dunner en krasseriger als met de 5881, dus ik denk dat die versterkers beter af zijn met een goeie 6l6.

Braindead
30 december 2009, 20:06
Volgens mij zitten er tube amp docter buizen in de preamp.Volgens mij zijn er wel betere dacht ik maar mijn amp klinkt er goed mee en die gast had er blijkbaar goede ervaringen mee. Het probleem is dat ik mijn amp toen bij Musik Productiv heb langs gebracht en tegen de avond weer heb opgehaald. Kort daarop is er van eigenaar/bedrijfsleider oid gewisseld. Of dat alleen voor bepaalde afdelingen goldt weet ik niet maar er is toen iets veranderd daar en die man die mijn amp toen heeft gedaan werkt er niet meer. Aangezien ik zelf niet zo in die techniek zit heb ik hem gewoon gezegd hoe ik hem liever had qua sound en kreeg hem later terug met fikse rekening en een aantal dingen die die had gedaan waarvan ik de helft niet meer weet. Hij is er wel een aantal uren zoet mee geweest iig.

@ Pol. Ik lees op internet veel mensen die ze prefereren met el34's maar dat kan ook te maken hebben met dat je bij een marshall juist el 34's verwacht. Vooral de amerikanen lijkt me zo) . Ik vind die van mij juist lekker zo met de 6l6 powertubes.

caliban
30 december 2009, 22:11
The grass is always...

Amerikanen willen el34, Europeanen 6L6 :D

Braindead
30 december 2009, 23:37
Inderdaad, dat is het volgens mij ook. En ik snap het wel een beetje, je koopt als Amerikaan natuurlijk een Britse head om brits te klinken en niet amerikaans ( iig met de amerikaanse powertubes)
Maar goed, dat is een hypothese, ik weet niet hoeveel amerikanen deel uitmaken van de groep die zweert bij sl-x met el34's


The grass is always...

Amerikanen willen el34, Europeanen 6L6 :D

caliban
31 december 2009, 00:00
Inderdaad, dat is het volgens mij ook. En ik snap het wel een beetje, je koopt als Amerikaan natuurlijk een Britse head om brits te klinken en niet amerikaans ( iig met de amerikaanse powertubes)
Maar goed, dat is een hypothese, ik weet niet hoeveel amerikanen deel uitmaken van de groep die zweert bij sl-x met el34's

Amerikanen zijn sowieso gek van framus, engl en diezel :p. Door de waarde van de dollar niet zo goed voor hun financiën.

GitUtrecht
31 december 2009, 12:17
Ik heb het originele schema van de Marshall SL-X omgezet naar een duidelijker leesbaar schema.
Tevens heb ik de Mod naar Soldano SLO specs in een ander schema aangegeven.
Belangrijkste hierbij is dat buis V1b in het originele schema als buffer
(zie R4 cathode resistor 100K) wordt gebruikt, deze wordt in de mod gebruikt voor het Clean / Crunch kanaal. In dit traject vindt de meeste modificatie plaats. Hier zal een additionele Gain potmeter en Volume potmeter worden geplaatst omdat ik de originele Gain potmeter VR2 en Volume boost VR4 schakeling wil behouden.
Dit Clean kanaal zal worden gebasseerd op het Crunch kanaal van de Soldano X88R met daarbij de schakeling via een DPDT
(470K + 39K) om naar Clean te schakelen.
Na de slope resistor R28 mod van 33K naar 47K zal ik in eerste instantie geen mods uitvoeren (dus phase invertor en poweramp in eerste instantie stock SL-X).

Ben nu bezig met de schakeling van de kanalen, waarschijnlijk zal ik conform Weber Heather via twee relays gaan schakelen.
Zit ook te denken om een Weber Heather te kopen (500 EUR), scheelt een hoop gemod, echter modden is ook leuk; nouja to be continued....

Hoe plaats ik hier afbeeldingen direct van mijn harde schijf????????

Laterz,

Erik

macwilliams
31 december 2009, 12:28
Hoe plaats ik hier afbeeldingen direct van mijn harde schijf????????

Laterz,

Erik

Heb je een photobucket account?

AART
31 december 2009, 12:38
Hoe plaats ik hier afbeeldingen direct van mijn harde schijf????????

Laterz,

Erik


www.imageshack.us.

uploaden en de link voor forum hier neerzetten.

GitUtrecht
31 december 2009, 12:47
http://i957.photobucket.com/albums/ae55/ErikdeGroot/Marshall%20SL-X/SL-XTOSLOV3.jpg

Braindead
31 december 2009, 13:18
Hey Erik. Top werk man! Maar gaat ie dan dus toch ook een betere clean krijgen met die mod?

GitUtrecht
31 december 2009, 13:52
De SL-X krijgt additioneel een goed Clean danwel Crunch kanaal wat dmv een externe footswitch en toggle switches op het paneel zijn te schakelen.
Let op: er kan niet worden geschakeld dmv een footswitch (FTSW) tussen Clean en Crunch
(er wordt geschakeld via een DPDT toggle switch op paneel), met een footswitch kan "alleen" tussen Clean danwel Cruch en Lead (dit is op de SLO ook het geval) worden geschakeld.

Zoals ik al zei wil ik graag de 2e volume schakeling van de SL-X behouden, dit geeft wat extra denkwerk.

Een oplossing is om de Gain potmeter VR2 en Volume potmeter VR4 te gebruiken voor de Clean/Crunch Gain (VR2 wordt dan wel 500K Log ipv 1M Log) en Volume potmeters.
Additioneel kan er dan een volume (boost) schakeling worden bijgeplaatst, waarvoor de bestaande switching zou kunnen worden gebruikt, dit houdt tevens in dat er een 3e Volume potmeter dient te worden geinstalleerd.

Al met al zal er dan dus worden bijgeplaatst:

-FTSW Jack Clean danwel Crunch naar Lead
-DPDT toggle switch Clean danwel Crunch
-2 x SPDT Bright toggle switches
-Potmeter 1M Log Volume boost (FTSW via bestaande plug).

Zal straks het Mod schema plaatsen, DEZE IS NOG NIET GEREED EN NOG NIET GETEST.

Braindead
31 december 2009, 20:38
Maar als er nogal wat werk in zit, waar moet ik dan aan denken aan kosten? Als ik het zou laten doen bedoel ik. En uiteraard ben ik erg benieuwd naar je eerste testresultaten! maar dat spreekt voor zich.

caliban
1 januari 2010, 14:41
Ik ben vooral geďnteresseerd in de hertekende SLX, want het schema van drtube is vreeselijk ingewikkeld

Toaster
3 januari 2010, 12:20
De SL-X krijgt additioneel een goed Clean danwel Crunch kanaal wat dmv een externe footswitch en toggle switches op het paneel zijn te schakelen.
Let op: er kan niet worden geschakeld dmv een footswitch (FTSW) tussen Clean en Crunch
(er wordt geschakeld via een DPDT toggle switch op paneel), met een footswitch kan "alleen" tussen Clean danwel Cruch en Lead (dit is op de SLO ook het geval) worden geschakeld.

Zoals ik al zei wil ik graag de 2e volume schakeling van de SL-X behouden, dit geeft wat extra denkwerk.

Een oplossing is om de Gain potmeter VR2 en Volume potmeter VR4 te gebruiken voor de Clean/Crunch Gain (VR2 wordt dan wel 500K Log ipv 1M Log) en Volume potmeters.
Additioneel kan er dan een volume (boost) schakeling worden bijgeplaatst, waarvoor de bestaande switching zou kunnen worden gebruikt, dit houdt tevens in dat er een 3e Volume potmeter dient te worden geinstalleerd.

Al met al zal er dan dus worden bijgeplaatst:

-FTSW Jack Clean danwel Crunch naar Lead
-DPDT toggle switch Clean danwel Crunch
-2 x SPDT Bright toggle switches
-Potmeter 1M Log Volume boost (FTSW via bestaande plug).

Zal straks het Mod schema plaatsen, DEZE IS NOG NIET GEREED EN NOG NIET GETEST.

kijk dit is klare taal.

Is weer eens wat anders als tweaks en smoother maken! ;)

toneblo
3 januari 2010, 12:38
Ik ben vooral geďnteresseerd in de hertekende SLX, want het schema van drtube is vreeselijk ingewikkeld



.....Tja, daarom zijn ze ook zo duur...

caliban
3 januari 2010, 14:04
.....Tja, daarom zijn ze ook zo duur...

:dontgeti: oink?

toneblo
3 januari 2010, 17:15
...die soldano's dan..;)

caliban
4 januari 2010, 00:54
...die soldano's dan..;)

Ik begrijp het nog altijd niet helemaal :), maar ja, soldano is fokking duur!

Net op de vorige pagina ook schema gezien, thanks Gitutr.

Even over de SLX:
Vreemde preamp vind ik. 6 gainstages, daarmee kan je een 5150 maken. Kan iemand wat uitleg geven bij gainstage 2? Deze versterkt zo goed als niet verwacht ik. Geen anode-R en een gigantische cathode-R.

Voor de SLO-mod lijkt het me dat je deze gainstage uit het signaalpad van het leadkanaal haalt en voor een cleankanaal gebruikt. Lijkt me veel werk;

Chris Winsemius
4 januari 2010, 12:45
Even over de SLX:
Vreemde preamp vind ik. 6 gainstages, daarmee kan je een 5150 maken. Kan iemand wat uitleg geven bij gainstage 2? Deze versterkt zo goed als niet verwacht ik. Geen anode-R en een gigantische cathode-R.

Ik VERMOED dat dat een schema-teken-fout is; op die manier ligt de ingang v/d 3e trap via de voeding aan massa, de koppel-C moet aan de cathode v/d 2e trap aangesloten worden om dit te laten werken.

SLO100 is trouwens:

gainstage - gainregelaar - gainstage - gainstage - gainstage - cf- FXloop - gainstage - cf - toonregeling - mastervolume

caliban
4 januari 2010, 13:30
Ik VERMOED dat dat een schema-teken-fout is; op die manier ligt de ingang v/d 3e trap via de voeding aan massa, de koppel-C moet aan de cathode v/d 2e trap aangesloten worden om dit te laten werken.

SLO100 is trouwens:

gainstage - gainregelaar - gainstage - gainstage - gainstage - cf- FXloop - gainstage - cf - toonregeling - mastervolume

Zo zou er in de SLX dus een cathodevolger midden in de preamp liggen?

Die opeenvolging in de SLO ben ik me bewust van, maar ik denk dat de mod op de SLX de fx-loop er gewoon achter laat komen, dus: gainstage-gainregelaar-gainstage-gainstage-gainstage-cf-tonestack-solidstateFXloop, en daar tussen ergens de volumeregelaar.

GitUtrecht
19 februari 2010, 00:04
2e "gain" stage is na nadere bestudering inderdaad een cathode follower (buffer), gelijk aan de 6e "gain" stage voor de tone stack.
De tekening zoals op Pagina 4 door mij aangegeven dient aangepast te worden!
De 2e gain stage heeft miz geen functie en kan aldus kan worden gebruikt voor een clean / cruch kanaal.

De sl-x heeft evenveel "preamp" buizen (4 incl phase inverter)) als een soldano als je de fx buis van soldano niet meerekent.
Tja, Peavey 5150 preamp is in feite een Soldano SLO met een aantal kleine aanpassingen.

Misery Signals
19 februari 2010, 00:28
Ja, dat merk je hier:

http://www.youtube.com/watch?v=NT3vnSro458

MS

caliban
19 februari 2010, 10:58
Tja, Peavey 5150 preamp is in feite een Soldano SLO met een aantal kleine aanpassingen.

Daarover is er laatst een discussie geweest ergens op gitaarnetforum, ik denk ergens in het werkbank subforum oid. Een 5150 wijkt best hard af, een rectifier daarentegen lijkt er wat meer op.