PDA

View Full Version : Westerngitaar; brug vervangen



Ukeloeder
29 december 2009, 10:25
Regelmatig kom ik juweeltjes van westerns tegen die ook nog eens voor een prikkie te koop zijn. Over het algemeen gaat het hier om rechtshandige modellen, maar uw Ukeloeder is lefty... Nou vond ik ooit op een duitse site een setje om een righty brug te transformeren in een lefty, maar... Site kwijt en sowieso niet zo heul veul vertrouwen in het product.
Is het voor een ervaren gitaarbouwer do-able om een righty western in een lefty om te toveren? Ik ga er van uit dat de hele brug (niet enkel infrezen van nieuw slotje voor de benen/kunststof brug) vervangen zal worden.
Dure grap of stel ik me er teveel van voor?
En een scratchplate verzetten/vernieuwen?
Uw input wordt zeer op prijs gesteld.

Mattia
29 december 2009, 13:13
In principe is het kwestie van de oude zadelslot vullen en een nieuwe frezen, nieuw zadel maken, nieuwe topkam maken. Met een fohn komen de meeste pickguards wel los, mits ze niet meekelakt zijn (gebeurt vaak bij goedkopere gitaren). Reken er maar wel even wat voor (hoeveel zul je bij je locale reparatie/gitaarbouwer moeten vragen) omdat het wel wat tijd vergt. Maar iedere kundige bouwer moet het wel kunnen.

ernieman
29 december 2009, 15:50
Wees je er dan wel van bewust dat de bebalking van een rechtshandige gitaar is gemaakt voor rechtshandig snaarliging (treble - bas, meestal toch). Kan een verschil in geluid gaan opleveren (zou toch moeten anders heeft die bebalking weinig nut).

Plant
29 december 2009, 17:38
Wees je er dan wel van bewust dat de bebalking van een rechtshandige gitaar is gemaakt voor rechtshandig snaarliging (treble - bas, meestal toch). Kan een verschil in geluid gaan opleveren (zou toch moeten anders heeft die bebalking weinig nut).

"Bebalking" :seriousf: Op de valreep toch nog de mooiste gitaarkreet van het jaar. Maar ja, hoe zeg je 'bracing' van een gitaar in het Nederlands :???:

Maar verder heel interessant wat je daar meld. Je zou dus de bracing ook moeten spiegelen. Nooit aan gedacht. En begin er maar eens aan :stop:

Ike57
29 december 2009, 18:12
Wees je er dan wel van bewust dat de bebalking van een rechtshandige gitaar is gemaakt voor rechtshandig snaarliging (treble - bas, meestal toch). Kan een verschil in geluid gaan opleveren (zou toch moeten anders heeft die bebalking weinig nut).

Is dat altijd zo?
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van akoestische gitaren maar er zijn toch ook exemplaren die een symetrische bebalking hebben?
Of is dat alleen bij Spaanse gitaren zo?

http://www.atgp.nl/eigengitaar/bracing.jpg

(foto uit het boek: La Guitarra Española - Características y Construcción van José Villar Rodrígez)

.

stijnkenens
29 december 2009, 18:28
Een gitaar met nylon snaren heeft meestal een symmetrische bebalking, maar er zijn uitzonderingen op.

Eigenlijk maakt het niet veel uit, want het is niet zo dat enkel de basskant van je klankkast gaat trillen als je de lage E aanslaat.

In de school waar ik gitaarbouw volg, heeft eens iemand een plan verkeerd gelezen, en dus de bebalking voor een linkshandige gelijmd, daarna toch rechtshandig besnaard, en eigenlijk hoor je geen verschil.

De klank van de gitaar wordt bepaald door de dikte van het klankblad, de kwaliteit en de hoogte en breedte van de balkjes.
Een X-patroon voor een steelstring en een waaier-patroon voor een nylon instrument, daar kan je bijna niet onderuit, dat is altijd goed.

Dus linkshandig/rechtshandig, intern is het anders, maar het maakt eigenlijk niks uit.



En bebalking is inderdaad de juiste vertaling voor bracing.

s.

Mattia
29 december 2009, 19:33
"Bebalking" :seriousf: Op de valreep toch nog de mooiste gitaarkreet van het jaar. Maar ja, hoe zeg je 'bracing' van een gitaar in het Nederlands :???:

Maar verder heel interessant wat je daar meld. Je zou dus de bracing ook moeten spiegelen. Nooit aan gedacht. En begin er maar eens aan :stop:

Ik zeg ook altijd bebalking, hoor ;-)

Verder, dat belang van symmetrie voor de klank, daar heb ik zo mijn bedenkingen over. Als je een snaar plukt trilt het gehele blad, links en rechts, en we hebben het over aanhechtingspositie van enkele centimeters uit elkaar, dus hoe wezenlijk het verschil zal zijn weet ik niet. Kasha denkt er anders over, maar ik moet het bewijs dat Kasha uberhaupt snapt hoe een gitaar werkt nog zien...

Structureel maakt het IMO niets uit, en je kan de boel gewoon omdraaien. In een 'standaard' bebalkde steelstring top is de baszijde iets losser (geen traingulatie tussen de onderste poot van de X en de tone bar) dan de treble kant, maar je hebt ook 'gewoon' bijv. Larrivee's (symmetrische steelstring bracing) en enkele Gibsons met dubbel X-bracing.

Woml
30 december 2009, 00:20
En je topkam moet vervangen. En het is wel zo praktisch om ook op de andere kant van de toets positiestippen te hebben staan.
Maar wat betreft de brug: ik zou ook gewoon de slot voor het zadel opvullen en een nieuwe frezen.

Ukeloeder
30 december 2009, 10:24
Dank je wel voor de reacties allemaal. Over dat vullen en opnieuw infrezen in de brug had ik nu juist twijfels, wanneer men hier geen bezwaren ziet in deze methode kan ik gerust zijn.
Tja die 'bebalking'... Wat ik begrepen heb uit eerdere draadjes hier, zou dat inderdaad geen probleem mogen zijn.

Pickguard wisselen van zijde (of liever vervangen door een lefty model); dat gaat zonder lakschade over het algemeen? Of puur afhankeleijk van de kwaliteit van de gitaar en z'n lak?

Uiteraard moet de topkan vervangen worden, daar zag ik echter geen probleem omdat dit vaak zat aan gitaren moet gebeuren (ook bij geflipte electrische) en een simpel klusje is voor bouwer/tech.
De opmerking over de positionmarkers was zeker waardevol omdat ik daar helemaal niet bij had stil gestaan...
Nogmaals dank aan ieder die heeft meegedacht.

Woml
30 december 2009, 11:56
Over die pickguard: ik heb ook wel eens gezien dat er aan de andere kant eentje bij wordt geplakt, en de oude gewoon blijft zitten.
Het ziet er een beetje mal uit misschien, maar je zou het kunnen overwegen...

Hedge
30 december 2009, 12:09
Ik heb een keer een sticker verwijderd. Een enorm kleur verschil in het hout. Een half jaar later was het bijgetrokken.

Puerco
30 december 2009, 12:25
Gewoon omdraaien, Jimi deed het ook en liet zelfs de slagplaat gewoon zitten, zie onderstaand fototje, klik erop voor het filmpje.
http://i31.photobucket.com/albums/c373/BWhalin/jh.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=-IFczCYyIBw)

Ukeloeder
30 december 2009, 13:02
Misschien een beetje off topic, maar wat mij elke keer als ik Jimi hoor opvalt is dat die knakker zo'n goeie stem had. Los van z'n spel dan...:mmmm:

Pirate
30 december 2009, 13:11
Over die pickguard: ik heb ook wel eens gezien dat er aan de andere kant eentje bij wordt geplakt, en de oude gewoon blijft zitten.
Het ziet er een beetje mal uit misschien, maar je zou het kunnen overwegen...

je hebt ook een gibson die dat standaart heeft

een gibson Everly brothers

http://www.nai-to.com/knighto/images/guitar/Everly/eb1.JPG