PDA

View Full Version : Vox AC30



Detremain
29 december 2009, 07:28
Ik heb een VOX AC30. Leuke versterker met genoeg power.
Toch zit ik met een probleem waarvan ik vrijwel zeker weet dat anderen daar ook last van hebben: de buizen worden niet voldoende afgekoeld als je een de combo hebt gebruikt.
Omdat het elektronische deel op enkele dunne roostertjes na volledig is afgesloten, kunnen de buizen heel erg heet worden. Nadeel hiervan is dat er een hogere slijtage plaatsvindt (van de buizen alsook van de elektronika en printplaten). Na het spelen blijft de warmte langer hangen, zodat het meenemen of vervoeren van de combo vaak uitgesteld moet worden.

Hoe kan ik dit oplossen? De onderzijde (waar normaal alles open is) is een vrij dikke plank die het hele versterkerdeel draagt. Dit kan dus niet worden weggehaald.

tommus42
29 december 2009, 08:23
Een fan uit een computervoeding. Werkt op 12V, als je van de gloeispanning 6,3V aftapt en dit gelijkricht (4 diodes) zit je zo ongeveer op 8V. De fan draait rustig maar genoeg om de buizen te koelen.

nico verduin
29 december 2009, 09:27
kunnen de buizen heel erg heet worden. Nadeel hiervan is dat er een hogere slijtage plaatsvindt (van de buizen De gloeidraden worden rond de 700 graden. Denk dat die buizen er wel tegen kunnen hoor. En oude AC30's draaien nu al zo'n 45 jaar....... En die worden nog steeds heel heet..........:seriousf: Als het zo'n nieuw model is..... tja... heb nog niet gehoord dat ze printkuren beginnen te vertonen..... Maar met een Fan erin... waar ga je die dan plaatsen (luchtstroom pad)?

Detremain
29 december 2009, 09:31
Dat is ook mijn vraag. Bij een test op de website heb ik het volgende gelezen:
,,Om deze VOX versterker uit de combo te halen moeten er heel wat schroeven los en zelfs is de soldeerbout nodig om de bedrading van de luidspreker los te maken.
De buizen zijn intern opgesloten in de kast en je kunt er van buiten af dus niet bij om ingeval van nood een of meerdere buizen te vervangen.
Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.'' (te lezen op www.gitaarforum.nl)
Zij schrijven ook dat het beter zou zijn om een ingebouwde fan standaard aanwezig te hebben. Maar waar kan ik die plaatsen?

cluseau
29 december 2009, 09:33
Een fan uit een computervoeding. Werkt op 12V, als je van de gloeispanning 6,3V aftapt en dit gelijkricht (4 diodes) zit je zo ongeveer op 8V. De fan draait rustig maar genoeg om de buizen te koelen.

+1 maar als je een geforceerde koeling maakt zorg dan wel dat alle ongewenste openingen afgesloten zijn. Daarmee berijk je dat je de luchtstroom dwingt een door jouw bepaald traject te volgen. Als je de kast helemaal open laat heeft een fan weinig zin. Dat deze rustig draaien is idd prettig en vaak ook voldoende. Mijn ervaring is dat het niet veel nut heeft om ze hard te laten draaien. Twee fan's parallel hebben op een rustig toerental meer effect dan één fan laten razen.

Frans.

DeiDRagonas
29 december 2009, 09:51
Ik zeg: Lekker warm laten worden.
Pas wat aan proberen te doen als er evt problemen ontstaan, ik bedoel.. If it ain't broke, don't fix it!

Als je een paar minuten wacht na het uitzetten kun je btw de amp al prima verplaatsen zonder directe schade aan de buizen ofzo. Ik zou hem niet direct na een gig in mn auto laden en een flinke hobbelweg nemen, maar verder kunnen ze best wat hebben hoor.

D.

Mitch
29 december 2009, 10:04
Gaat het om een '60's, '70's AC30, of een '90's/'00 Korg reissue, een HW, een CC, een H2...

tommus42
29 december 2009, 10:33
De fan kun je plaatsen tussen het rijtje voorbuisjes en de eindbuizen.
Hij zit niet voor een rooster, dan zou je een goed pad hebben, nu draait de lucht 'rond' in de ruimte, maar het ventileert toch voldoende.
Ik heb twee kleine hoekprofieltjes er met zelftappertjes aan geschroefd, en deze op het chassis bevestigt. Hij werkt nu probleemloos. Je zou hem ook op een grotere kathodeweerstand kunnen laten draaien (82ohm, dan levert ie 22W), klinkt mooi, en de buizen gaan veel langer mee. Dit kun je heel eenvoudig schakelbaar maken.

schwalbe
29 december 2009, 10:47
Er zijn ook fans die gewoon op 220 draaien; hoef je niks te solderen in je versterker.
Deze bijvoorbeeld draait gewoon op 220:
http://www.okaphone.nl/product/images/04.09.760.jpg

Detremain
29 december 2009, 11:19
De Vox AC30 die ik heb is een CC2. Ik neem aan dat de fan aan de onderzijde van het afgesloten deel geplaatst moet worden?

jonesd
29 december 2009, 11:25
Gewoon niks van aantrekken.

Ik speel al 4 jaar op een cc2 en hoewel de amp inderdaad heel heet kan worden, heb ik daar nog nooit een probleem mee gehad.

De buizen verslijten wel snel maar ik denk niet dat dat met de warmte te maken heeft maar eerder met het schema van een ac30.

Wat je wel kan doen is het knopje vanachter op warm ipv hot zetten. Dan gaan de buizen iets langer mee.

DeiDRagonas
29 december 2009, 11:43
Wat een typisch gitaarnet gelul weer.. Blij te zien dat ik niet de enige ben die t inbouwen van een of ander computerventilator dikke onzin vindt. Zoals ik zei.. If it ain't broke, don't fix it!

Wat als je iets sloopt? Of nadien heb je een vette brom o.i.d.? Dan ook niet komen huilen hier op t forum heh...

D.

LordOfLager
29 december 2009, 12:40
Wat een typisch gitaarnet gelul weer.. Blij te zien dat ik niet de enige ben die t inbouwen van een of ander computerventilator dikke onzin vindt. Zoals ik zei.. If it ain't broke, don't fix it!

Wat als je iets sloopt? Of nadien heb je een vette brom o.i.d.? Dan ook niet komen huilen hier op t forum heh...

D.

Nee, je bent niet de enige :)
Dikke onzin; je hoeft niets te doen aan de amp om de warmte weg te krijgen - heb er zelf ook een en die gaat toch echt regelmatig mee -

Daarnaast Detremain; je citeert een artikel wat puur technisch ingaat op wat er eventueel op langere termijn zou kunnen gebeuren, dus waarom maak je je daar nu al druk over. Als de amp er echt een keer mee stopt, dan zie je dat dan toch? Die dingen zijn gemaakt om warm te worden hoor.

tommus42
29 december 2009, 12:53
tja, mijne is van 1983, weet niet hoe de CCs gebouwd zijn. Hoe dan ook, hij klinkt als een Vox vanwege het schema, niet omdat ze eigenlijk veel te heet worden (hoewel). Als je van je voxje houdt dan zet je er een fan in :mmmm:

Detremain
29 december 2009, 14:28
Als ik gespeeld heb blijft de bak vrij lang erg warm. Uit voorzorg doe ik de hoes er niet over om zoveel mogelijk de buizen te laten afkoelen. Dit vind ik hinderlijk omdat ik meestal de laatste ben die alles weer ingeladen heeft.
Als ik het zo kan instellen met enkel warm i.p.v. hot zal ik kijken of dit helpt.
Ik was zelf ook niet echt zeker van het succes van een fan. Wat voor bijgeluiden zal dit teweeg brengen? Heeft het zichzelf al bewezen om een goede luchtstroom te maken in die ruimte?
Ik probeer eerst die schakel van hot naar warm en ben benieuwd hoe dat zal uitwerken. Bedankt voor deze tip.
Stom eigenlijk dat ik dat niet eerder heb ontdekt!

DeiDRagonas
29 december 2009, 14:35
Als ik gespeeld heb blijft de bak vrij lang erg warm. Uit voorzorg doe ik de hoes er niet over om zoveel mogelijk de buizen te laten afkoelen. Dit vind ik hinderlijk omdat ik meestal de laatste ben die alles weer ingeladen heeft.

Definieer "erg warm..." eens.
Die amp van je wordt namelijk niet zo warm dat je hem na drie a vier minuten afkoelen niet in de auto kan leggen hoor. Da's geen enkel probleem.. Ik denk dat je gewoon te angstig bent iets te beschadigen.

D.

j3r03n
29 december 2009, 15:27
Definieer "erg warm..." eens.
Ik heb ook een nieuwe AC30. De vorige eigenaar heeft de plastic roostertjes vervangen voor metalen. Na een repetitie of optreden kan ik hier letterlijk een eitje op bakken. "Erg warm" dus.

Neemt niet weg dat ik m na 5-10 minuten gewoon opruim.

E-J
29 december 2009, 15:32
Definieer "erg warm..." eens.
Die amp van je wordt namelijk niet zo warm dat je hem na drie a vier minuten afkoelen niet in de auto kan leggen hoor. Da's geen enkel probleem.. Ik denk dat je gewoon te angstig bent iets te beschadigen.

D.

Precies!

Plus, is het niet zo dat de metalen onderdelen inderdaad een tijdje warm blijven, maar dat de rest, inclusief de buizen, allang zijn afgekoeld...?

Mitch
29 december 2009, 16:19
Het gaat dus wel degelijk om een CC versie, fijn dat dat opgehelderd is. :soinnocent:
Die heeft zijn buizen bevestigd op het chassis en niet op een PCB dus dat scheelt al wel weer wat. Als je wil koelen maar je wil niet klooien aan je amp: neem gewoon een ventilator mee, zoveel moeite is dat niet.
Ik heb over de CC lijn nog totaal geen problemen gehoord over de warmte afvoer, ik zou me er niet zo druk om maken.
Dat het koelen van een amp totaal onnodig is, is ook weer een even scherpe stelling als het uitstpreken van zorgen hierover. Om te adviseren dat je maar vooral lekker moet slepen met je nog warme buizenamp... niet handig. Doe maar als je dat fijn vindt maar maak daar geen advies van. De interne constructie van de buizen is wel degelijk kwetsbaarder voor mechanische schade als ze nog heet zijn. Dat wil niet zeggen dat je er niet mee mag bewegen, maar ga er niet mee gooien en smijten. Zet 'm onmiddellijk af als je klaar bent met spelen, bakkie doen, dan pas vervoeren is wel zo snugger.