PDA

View Full Version : JCM 800 '87 overeenkomsten '87 plexi



JaimeB
28 december 2009, 21:48
Mijn jcm 800 standard lead MkII '87 50 watt (non-mastervolume) lijkt best wel wat overeenkomsten met de '87 plexi te hebben. 4 inputs, non-master, beide '87 en MkII. Staat ook binnenin slp '87 als ik dat intyp op google krijg ik plexi's te zien.

Weet iemand of er ook overeenkomsten zijn qua sound en de bouw van deze amps?
Ik heb vooralsnog niks duidelijks hierover terug kunnen vinden op het net.

Alvast bedankt!

Chris Winsemius
28 december 2009, 21:59
De jaren 80 "plexi-heruitgaves" die ik hier heb meegemaakt leken qua circuit meer op metal panels en qua trafo's op 800s ( ;) ); minder goed dan begin jaren 70 Marshalls en veel minder goed dan Plexies ('66-'69) imo.

Maar: meestal betaalbaarder en natuurlijk ook niet rete slecht, zelf zou ik eerder voor zo'n model gaan dan voor een moderne rei.

the sure thing
28 december 2009, 22:02
Mijn jcm 800 standard lead MkII '87 50 watt (non-mastervolume) lijkt best wel wat overeenkomsten met de '87 plexi te hebben. 4 inputs, non-master, beide '87 en MkII. Staat ook binnenin slp '87 als ik dat intyp op google krijg ik plexi's te zien.

Weet iemand of er ook overeenkomsten zijn qua sound en de bouw van deze amps?
Ik heb vooralsnog niks duidelijks hierover terug kunnen vinden op het net.

Alvast bedankt! Je typt '87 maar je refereert naar het typemodel wat 1987 heet. Dat heeft niets met het bouwjaar te maken. Het 1987 model heeft 4 inputs en geen mastervolume: het 1959 model is de 100W versie hiervan. Heeft niets met het "jaartal" 1959 te maken. Ik typ dit ff voor de zekerheid: misschien weet je het al lang!

JaimeB
28 december 2009, 22:22
Hey, ja dat had ik al begrepen. het type 1987 die van mij komt uit '88. Toch bedankt voor je reactie

svdijk
29 december 2009, 09:19
Hoi Jaime,

Ik heb ff op jou JCM800 1987 gespeeld (v.d. Hotplate), en heb zelf lang een JMP 1959 gehad uit het jaar 1973, dat was een 100 watter non-mastervolume metalpanel (éénvan de laatste point-to-points).
Het circuit en de trafo's van de JCM800 's zorgen meestal voor wat meer helderheid, en een wat agressievere toon als de oudere non-mastervolume Marshalls.
Wat beter klinkt vind ik altijd persoonlijk, en heeft niets te maken met de leeftijd van een versterker.
Ik vond dat jou JCM800 in ieder geval een stuk beter klinken dan m'n oude JMP!!

JaimeB
29 december 2009, 12:03
Bedankt voor de reacties. Heb ondertussen wat info gevonden over de marshall tops over de jaren met termen "metal panel" "point to point". Ik ga me er eens in verdiepen. Allemaal wel leuk om te weten.

En vooral me er niet teveel door laten beïnvloeden, want het klinkt momenteel gewoon goed. Als ik meteen het beste in huis had gehaald dan zou ik mezelf daarna niet meer blij kunnen maken met een upgrade ;). En wat ik het beste vind moet zich ook nog uitkristalliseren. Er valt nog zoveel te horen, te leren en te kopen:).

Stefan het is trouwens een 4x12 1960AV geworden. de v30's dus. 350 euro vond ik een prima deal en het wat scherpere geluid bevalt me wel.

svdijk
29 december 2009, 19:37
Stefan het is trouwens een 4x12 1960AV geworden. de v30's dus. 350 euro vond ik een prima deal en het wat scherpere geluid bevalt me wel.

Is zeker een goeie deal!!
Past goed bij een JCM800!