PDA

View Full Version : Koude temperaturen op je gitaar



Stillborn
28 december 2009, 21:33
Hello gitaarliefhebbers,

Ik heb al meteen een belangrijke vraag voor jullie:
Mijn gitaren staan wegens familiale (lees: rest van het gezin) redenen in de gang. Helaas zijn de temperaturen hier in deze tijd van het jaar niet echt aangenaam. Ik heb er nog geen thermometer bij genomen, maar ik denk wel dat de temperatuur enkele graden hoger dan buiten ligt. Dus gemiddeld tegen het vriespunt, zeg maar.
Hoeveel kwaad kan dit nu voor mijn gitaren? Ik weet dat de snaren en de trust rod er onder kunnen lijden, maar is het echt zo slecht dat ik ze moet verplaatsen?
Om de temperatuur een beetje beter te houden hang ik er 2 lakentjes over (die ook dienst doen tegen het stof).

Alvast bedankt voor jullie advies en eventuele oplossingen!

Wiellem
28 december 2009, 21:40
Volgens mij konden gitaren alleen niet goed tegen te vochtige ruimtes of grote temperatuurwisselingen.

Mijn gitaar ligt nu op mijn slaapkamer en daar vriest het hoogstwaarschijnlijk nu ook, kan geen kwaad dunkt me zo.

Chocola
28 december 2009, 21:49
Het is hier altijd koud (heb geen verwarming en raam is altijd open) maar heb gewoon mijn gitaren erop afgesteld. Als ik een nieuwe gitaar heb is de hele intonatie en actie verneukt in 3 dagen door de temperatuur hier, dus dan stel ik hem weer af op mijn kamertemperatuur.

Het is niet zo erg, zolang je je gitaren maar afstelt. Het is net als een grote vleugel, als die 3 jaar lang in een ruimte van 21 graden heeft gestaan en opeens 5 dagen in een kamer waar het 4 graden is staat krijg je ook opeens onwenselijke verschijnselen :p.

Stillborn
28 december 2009, 22:23
En afgezien van ontstemming en afstelling, kan het echt kwaad voor je gitaar?
Kan langdurige koude in de winter (afgewisseld met warme temperaturen in andere seizoenen) je gitaar schaden?
Ik zou het zonde vinden, moesten na 3 jaar mijn mooie gitaren ineens niet meer zo lekker spelen en een kromme nek hebben ofzo:dontgeti:

Chocola
28 december 2009, 22:29
En afgezien van ontstemming en afstelling, kan het echt kwaad voor je gitaar?
Kan langdurige koude in de winter (afgewisseld met warme temperaturen in andere seizoenen) je gitaar schaden?
Ik zou het zonde vinden, moesten na 3 jaar mijn mooie gitaren ineens niet meer zo lekker spelen en een kromme nek hebben ofzo:dontgeti:

Bij mij is het zo dat het gewoon altijd koel/koud is, het lijkt weinig effect te hebben op mijn gitaren. Hoe het met grote schommelingen zit weet ik niet, wellicht dat iemand anders hier meer over kan vertellen. Schade bij temperatuurschommelingen... ik zou het echt niet weten ^^.

Tupelo
28 december 2009, 22:31
Kan geen kwaad.
Ik heb erbarmelijk gewoond en mezelf net als jij zorgen gemaakt.
Het heeft echter nooit iets uit hoeven maken.
Mijn Strat plus heeft verschrikkelijke koude woningen overleefd en bleef recht.
De gitaren die ik nu heb hebben de oefenruimte overleefd waar het ook heel koud was.
Enige dat ik je mogelijk zou aanraden is ze dagelijks te stemmen.
Overigens is een verwarmde huiskamer ook een crime; mogelijk zelfs vervelender, omdat je naarmate de temperatuur stijgt ook je gitaren opnieuw mag stemmen, en de dag, middag, avond erna weer, en weer en weer.
Het is nu eenmaal zo en volgens mij kan het geen kwaad.

Stillborn
28 december 2009, 22:44
Hmm, ik geloof jullie graag en ben eigelijk ook wat meer gerustgesteld.
Wat raar dat dan de verkoper in de gitaarwinkel het tegenovergestelde zei.
Hij vertelde me zelfs dat hij na de winter alle gitaren in de etalage moest nakijken, en dan vooral de nek :???:. Was dit dan eerder zever en een verkoopspraatje?

Mikos
28 december 2009, 22:55
Zover ik weet kan alleen warmte of grote temperatuurverschillen uitmaken voor je neck.
Zet je gitaar niet bij een verwarming want dan kan die kromtrekken.
Ik geloof niet dat kou heel veel kwaad kan, toch zou ik voor de zekerheid je gitaren verplaatsen ;)

SRV2000
28 december 2009, 23:09
Koude ruimte is totaal geen probleem. ( zo lang het niet vochtig is want dat is erg slecht voor een gitaar.Brug,snaren hals pots kortom alles en daar word je niet blij van.
wat ik altijd doe als ik mijn gitaar verplaats van een warme naar een koude ruimte is de snaren een slag losser draaien. ( snare krimpen bij kou ) als je hem weer in een warme ruimte zet laat de snaren nog een uur wat losser zitten zodat dit kan acclimatiseren, en zet hem dan weer in zijn orginele stemming terug.
dit scheelt je veel afstel werk en is beter betreft het levensduur van je gitaar ( maar zoals vermeld word zet hem niet bij een kachel dan is het eindresultaat namelijk brandhout.
maar nogmaals Vocht is funest !!!

betreft de verkoper ja en nee.

de snaren krimpen met koude tempraturen dus is je gitaar niet meer octaaf zuiver en onstemt.
vandaar dat hij zijn gitaren na de winter weer bij stelt want hij kan niet een gitaar verkopen die niet
octaaf zuiver is. mij is verteld dat er maar liefst op 1 snaar een spanning van 80 kilo zit dus als die beginnen te krimpen..... zegt genoeg.
met de snaren losser heb je dat niet want ze krimpen wel maar trekken dan niet omdat ze niet meer op spanning staan.
Een vriend van mij is ook verkoper en bij hun in de etalage staan alle gitaren in E- Flat gestemd.
dit is een halve stemming naar beneden en dat zorgt voor minder spanning.
dus draai ze wat losser en voorkom problemen.

Succes.

a.c.
28 december 2009, 23:11
het is vooral de droogte die gepaard gaat met kou. Met name mijn hollowbodies hebben er last van op een of andere manier veranderd de hals en loopt er van alles aan. Dat lijkt zich wel te herstellen. Op solidbodies heb ik er niets van gemerkt

nickofzo
28 december 2009, 23:26
kou is opzich niet erg.. warmte is daar in tegen wel een probleem.. zet noooooit je gitaren bij de verwarming.. voor je het weet heb je een harp

Onmeunig Hans
28 december 2009, 23:43
Als ik het goed onthouden heb, is het volgende van belang.
Temperatuursverschil is niet zo'n probleem als de overgang maar geleidelijk gaat. Wat veel belangrijker is, is de relatieve luchtvochtigheid. Wanneer die te laag of te hoog is, zal het hout van je gitaar extremer gaan uitzetten of krimpen.
Bij hogere temperaturen kan lucht meer water bevatten en is over het algemeen sprake van een hoge luchtvochtigheid. Het hout van je gitaar neemt dit vocht uit de lucht op en zwelt daardoor een beetje op. Bij koude lucht zit er juist minder vocht in de lucht en in het hout van je gitaar en krimpt dat hout een beetje. Zolang de temperatuursschommelingen beperkt blijven en je je gitaar niet te lang in een ruimte met een te hoge of te lage luchtvochtigheid laat staan, gaat er niets mis.
Over het algemeen is het klimaat in Nl en Be gunstig voor gitaren. Strenge vorst kent de meeste risico's. De cv in huis loeit dan behoorlijk door en onttrekt nog meer vocht aan de toch al droge lucht.

Hans

Stillborn
29 december 2009, 09:09
Bedankt voor jullie antwoord allemaal. Ik zal eens kijken of de vochtigheid daar extreem hoog of laag is, maar normaal gezien zit dat wel snor :)
Ik ben in ieder geval wat meer gerustgesteld.

gerritje tralalalala
29 december 2009, 16:41
mij is verteld dat er maar liefst op 1 snaar een spanning van 80 kilo zit dus als die beginnen te krimpen..... zegt genoeg.

Ik denk dat je 80 Newton bedoelt, 80 kilo is een beetje veel van het goede, probeer maar eens een touwtje te spannen hang er tachtig kilo aan voel hoe je echt niet meer kan gitaarspelen.
80 kilo is voor de goede orde 80*9.81=784.8 N daar kan zelfs geen trussrod tegenop.

nickofzo
29 december 2009, 17:34
weet wel dat een pianosnaar 70 tot 80 kilo trekt.. maar gitaar..

sowieso trekt een akoestische gitaar meer dan een electrische.. heb voor de gein (niet nadoen thuis) eens een keer een staalsnaar van een akoestische op een electrische gelegd..

* niet te stemmen
* hals trekt zo krom als een hoepel
* je hoort continue gekraak en denkt ... :dontgeti:
* na het eraf halen staan de rest van de snaren erg strak :rockon:

best een leuk experiment, alleen je hoopt niet dat de hals eraf klapt en het aquarium aan gort slaat

Daan_B
29 december 2009, 17:59
Het is hier altijd koud (heb geen verwarming en raam is altijd open) maar heb gewoon mijn gitaren erop afgesteld. Als ik een nieuwe gitaar heb is de hele intonatie en actie verneukt in 3 dagen door de temperatuur hier, dus dan stel ik hem weer af op mijn kamertemperatuur.

Het is niet zo erg, zolang je je gitaren maar afstelt. Het is net als een grote vleugel, als die 3 jaar lang in een ruimte van 21 graden heeft gestaan en opeens 5 dagen in een kamer waar het 4 graden is staat krijg je ook opeens onwenselijke verschijnselen :p.


Ben jij een geadopteerde eskimo met heimwee?:???:
Het is fucking winter dude, mogen je ouders net weten dat je rookt ofzo!?

nickofzo
29 december 2009, 18:22
is ie in ieder geval niet de enige eskimo..

Stratman70
3 januari 2010, 01:42
Bij dit topic hoort een sfeerplaatje.

http://i233.photobucket.com/albums/ee187/Stratman70/079.jpg

geert1976
3 januari 2010, 02:06
Een gitaar kan best veel hebben, een beetje kou is niet erg, een kachel of verwarming, die moet je wel vermijden i.v.m. je hals.

Mijn gitaren staan bij mij altijd op dezelfde plaats, bij de tuindeuren en er gebeurd echt niets mee en zomers als de zon fel schijnt, doe ik de rolgordijnen naar beneden, niets aan de hand.

Als de gitaren in een koude gang staat is niet erg.

Indien je in E stemt en je een gewoon setje 0.10-046 gebruikt, hoef je de snaren ook niet slapper te zetten dat krimpverschil kan je gitaar prima hebben.

Maar het meest ideale is om je gitaren neer te zetten daar waar je speelt, indien je kinderen er niet met hun fikken aan mogen komen, kun je bv gitaar haken kopen en ze hoog aan de wand in je woonkamer hangen en een stiekje om de haken doen.

RS-Rik
3 januari 2010, 02:24
Een heel snarensetje .10 op een fender mensuur (25,5 inch) trekt ongeveer 70 kilo. (Gibsons staan strakker). Dat staat binnenin de pakjes 'd addario (of heeft erin gestaan, ik ben nu van de EB gestapo) De trek op de A snaar is het grootst met 11 kilo of iets dergelijks. De b snaar het slapst met 7 kilo (of iets dergelijks), maar hang me er niet aan op.


Kou is voor mij nog geen probleem gebleken. Ik heb hier een Epi V staan, uiteraard mahonie, een maple neck strat en een hollowbody. De hollow ontstemd het meest door de kou terwijl de maple het meest gestemd blijft en die toch de brakste stemmechanieken heeft.

Lak kan doorgaans wel tegen lage temperaturen. (Bij hoge temperaturen wordt het zacht), dus maak je maar niet te sappel.

Fenderfan
4 januari 2010, 09:56
Is het niet zo dat bij vrieskou de lak kan gaan springen vanwege sterke krimp?
Dat heb ik tenminste ergens gelezen.

mrweird
4 januari 2010, 10:21
Ik heb 's een keer opgetreden in Februari in een tent met hete lucht kanonnen als verwarming, 1 stapje naar achteren en ik kreeg knap kouwe vingers ed, een stapje naar voren en ik stond in de straal van een hele lucht kanon.. Ik heb nog nooit zoveel moeten bijstemmen als tijdens dat optreden.

terrasbeest
4 januari 2010, 10:28
Ben in november een akoestische ' vergeten ' in mijn onverwarmde garage.
Toen ik er bij bij die eerste winterprikken weer aan dacht, heb ik besloten om gewoon te wachten op de dooi om ze in huis te halen, zodat de temperatuurswissel niet te bruusk was.
Goed gegokt.

Stillborn
4 januari 2010, 11:22
Ik laat ze voorlopig lekker op de gang staan dus. Als jullie zeggen dat een beetje kou geen kwaad kan, geloof ik dat. Ik heb ze wel allemaal in hun jasje (koffer of gigbag) gestoken.