PDA

View Full Version : Staalwol



stratestic
28 december 2009, 19:03
Ik wil mijn fretboard voortaan gaan schoonmaken met staalwol i.p.v. telkens alles opnieuw te moeten olieen.
Ik ben alleen nog geen gitaarwinkel of bouwmarkt die de juiste verkoopt.
Gitaarwinkels zeggen dat ik gewoon de standaard Dunlop set van schoonmaakmiddel en daarna olie moet blijven gebruiken.
In de bouwmarkten verkopen ze enkel heel erg grof staalwol (dat is denk ik niet echt geschikt)

Hebben jullie enig idee waar kan ik staalwol 0000 (of is 00000 ook goed) kan kopen? Eventueel ook online?

Ike57
28 december 2009, 19:08
Eerste hit in Google: http://www.poetsshop.nl/webshop/accessoires/staalwol/staalwol-0000-fijn.html (http://www.poetsshop.nl/webshop/accessoires/staalwol/staalwol-0000-fijn.html) :seriousf:

Ik heb er trouwens geen ervaring mee: staalwol om je toets te reiningen. Weet je zeker dat dat goed kan?

stratestic
28 december 2009, 19:24
Ik dacht dat, dat de beste methode was om fretboard en frets te reinigen (begin nu te twijfelen :???:).

Puerco
28 december 2009, 19:31
Olie gebruik je om te zorgen dat je (ongelakte) toets niet uitdroogt en scheurtjes krijgt.
Als je je toets met staalwol schoonmaakt zul je daarna toch moeten oliën.
Kijk ook uit als je met staalwol aan de gang gaat met je gitaar, de pickups zijn magnetisch en zullen alle fijne stukjes van dat staalwol naar zich toe trekken en kunnen door corrosie er uiteindelijk voor zorgen dat je pickups niet meer goed werken.

thijser
29 december 2009, 10:02
Ik dacht dat, dat de beste methode was om fretboard en frets te reinigen (begin nu te twijfelen :???:).

Gewoon doen. Ik gebruik ook altijd staal wol voor de toets. Zorg er wel voor dat als je in de richting van de frets schoongemaakt hebt, als laatste in de lengte richting een aantal keren gaat. Zo krijg je geen lelijke krasjes op je toets.

Trouwens, staalwol kan je na het olien ook gebruiken, het zorgt er voor dat de toets een zijdeglans krijgt. De olie trekt toch in het hout.

Het overtollige haal je op deze manier weg.

succes!

Ukeloeder
29 december 2009, 10:17
Om te voorkomen dat er partikels staal op en in (!) je elementen komen, voor het poetsen even vershoudfolie over de pups plakken.

Hendriks
29 december 2009, 11:13
Is het staalwol ook geschikt om het lak van mijn frets te halen , op mijn Allparts hals zitten nog lakrestanten op de frets?

Mattia
29 december 2009, 13:05
Ja.

Als je staalschilfertjes wil vermijden kun je bij de bouwmarkt 'syntethisch' wol krijgen, werkt ook prima. Bij de lakmiddelen.

Hendriks
29 december 2009, 13:22
Ja.

Als je staalschilfertjes wil vermijden kun je bij de bouwmarkt 'syntethisch' wol krijgen, werkt ook prima. Bij de lakmiddelen.

Ok, bedankt.

BamBuFan1
29 december 2009, 17:03
Kijk ook uit als je met staalwol aan de gang gaat met je gitaar, de pickups zijn magnetisch en zullen alle fijne stukjes van dat staalwol naar zich toe trekken en kunnen door corrosie er uiteindelijk voor zorgen dat je pickups niet meer goed werken.

Gewoon even je pickups afplakken met schilderstape oid.