PDA

View Full Version : Satchurator vs Blackstar HT-Dual



RedBuell
28 december 2009, 17:32
Ik ben op zoek naar een distortion pedaal die ik kan gebruiken als ik op een vreemde versterker speel. Het liefst moet hij mijn 5150 kunnen boosten als ik hem op mijn eigen versterker gebruik zodat ik mijn Bad Monkey weg kan doen.

De distortion moet lekker grof (korrelig) zijn en zal gebruikt worden voor blues tot stevige rock of hard rock ( The Free, AC/DC, The Black Crowes, Bonamassa, ZZ Top maar moet ook iets harder aan kunnen). Ik heb verschillende youtube filmpjes gezien van zowel de Vox Satchurator en de Blackstar HT-Dual en vind ze beiden goed klinken. De Blackstar heeft een buisje en is zo'n 65 euro duurder (satch E 95 , blackstar E 165) . Beiden hebben een soort van 2 kanalen, de satch een more knop om tot 11 te gaan en de dual 2 aparte kanalen.

Heeft iemand ervaring met beide pedalen, ik wil ze sowieso gaan proberen maar wil ze wel naast elkaar kunnen testen? De satch is zo en beetje mijn budget maar als de dual echt veel beter of ruimer inzetbaar is ga ik er aan denken iets meer uit te geven. Tips voor andere pedalen zijn ook welkom. Zou graag horen waarom de satch of waarom de Blackstar of waarom juist niet. Tips met zaken rond Amsterdam die beiden hebben zijn ook welkom.

J.B.
28 december 2009, 17:44
T-Rex Mudhoney lijkt me perfect. Lekker vies én heeft een boost-functie.

Jimwoud
28 december 2009, 18:29
Zoek eens op youtube naar Biyang Metal End, Is hier in NL ook te koop voor 75 euro nieuw, ik ben erover aan het nadenken om hem te kopen om te proberen.

MarkS
29 december 2009, 12:04
Voor de sounds die jij zoekt: HT Dual!
Nog steeds spijt van mijn verkoop, er komt zsm weer eentje terug!

Riky
29 december 2009, 12:52
Ik heb de HT drive. Zelfde sound alleen 1 kanaal in vergelijing met de Dual. Onwijs lekker pedaal. Van weinig tot een mega berg aan gain. Op 12 uur heb gewoon veel en super strakke gain. Daarna word hij steeds korreliger en net geen fuzz. Heel erg fijn pedaal die de kwaliteit van je buizen versterker erg goed behoud. Erg dynamisch pedaal.

Zeker een aanrader!

RedBuell
29 december 2009, 15:26
Ik zal ze eens aan de tand voelen. Het gaat erom dat ik een lekkere distortion (mag behoorlijk rauw klinken) kan gebruiken op een versterker die al ergens staat. Als deze distortion dan ook nog eens een goede toevoeging zal zijn op mijn 5150 (als booster of zodanig dat ik een veelzijdige/ multikanaal amp krijg) dan is dat mooi meegenomen. Eerlijk gezegd valt de satch meer in mijn budget maar als de HT Dual veel veelzijdiger is en beter klinkt moet ik misschien maar gaan kijken voor de Dual.

Hoewel ik Satriani z'n sound wel lekker vind ben ik benieuwd in hoeverre de satchurator daar verantwoordelijk voor is.

Riky
29 december 2009, 15:39
zou ze echt wel ff naast elkaar vergelijken. Vond de HT drive ook duur. Geprobeerd en gekocht, want is gewoon precies wat ik zocht.

Je bent in allerbij geinteresseerd en ze zijn beide de moeite waard om getest te worden.

Dirk_Hendrik
29 december 2009, 15:47
Stond zonet weer eens in een muziekwinkel...en stond te klapperen van de prijzen die gevraagd worden voor standaardzut
Daarmee vond ik die blackstars, die ik dus ook vanbinnen ken en erg netjes en solide gebouwd zijn, eigenlijk bijzonder netjes geprijsd voor wat je ervoor krijgt.

RedBuell
29 december 2009, 15:50
zou ze echt wel ff naast elkaar vergelijken. Vond de HT drive ook duur. Geprobeerd en gekocht, want is gewoon precies wat ik zocht.

Je bent in allerbij geinteresseerd en ze zijn beide de moeite waard om getest te worden.


Het punt is eigenlijk een beetje dat het geen main distortion zal worden omdat ik de sound van m'n 5150 wel lekker vind, hoewel ik aan het shoppen ben voor een mini stack van Krank i.v.m. ruimte gebrek en de overkill van die 5150 voor thuis maar dat is een topic dat loopt in moderne versterkers.

Soms heb je bij een jam avond of ander soort mini optredens met gelegenheids bandjes oid een ampje staan waar je het mee moet doen en is het niet de bedoeling dat je ff je eigen gear helemaal gaat staan opbouwen, een kleine € 100,- is dan makkelijker uitgegeven dan een kleien € 200,-

FruscianteFan
29 december 2009, 15:59
Ik ben bijzonder tevreden over mijn Blackstar HT-Drive. Ik gebruik hem met mijn Blues Junior die al op een flinke rand staat. De blackstar moet wel flink hard, maar is dan echt erg lekker. Op een Vox Pathfinder, Marshall Valvestate en Fender 65 watt transistor heb ik hem ook gebruikt, en dat klinkt nog steeds erg goed. Hij heeft, denk ik, heel erg zijn eigen sound en klinkt eigenlijk altijd wel goed. Zowel voor lichte crunch als echt flinke distortion (van zo goed als clean tot strakke metal, kan prima).

Ik heb geen ervaring met de Satch, maar ik heb €100 meer uitgegeven dan mijn eigenlijke budget omdat ik de blackstar zo geweldig vond!

Midwolda
29 december 2009, 16:00
De Blackstars hebben nog een voordeel:
een speaker emulatie uitgang die je rechtstreeks in een PA kunt steken.
Misschien juist handig in veel van dat soort situaties?

Mitch
29 december 2009, 16:12
De Blackstars hebben nog een voordeel:
een speaker emulatie uitgang die je rechtstreeks in een PA kunt steken.
Misschien juist handig in veel van dat soort situaties?
Dat kan inderdaad, prik je 'm in een DI. Zo heb ik 'm al een half jaartje gebruikt en het is best te doen maarrrrrr het is dan wel zo dat je de toonregeling totaal anders zal moeten afstellen als wanneer je 'm voor een amp zet. Maar goed, het ging hier om het gebruik als stand-alone unit, 'pedaal-voor-de-meeneem' zal ik maar zeggen. Ik heb 'm pas ook gebruikt vóór een amp en hoewel het me niet tegenviel blijf ik 't qua sound toch een beetje een beperkt pedaal vinden. De toonregeling ten spijt...
Die ISF heb ik nog steeds geen voordeel van kunnen ontdekken, het is een redelijk nutteloze regelaar want er is maar één sweet spot. En het maakt het pedaal alleen maar gecompliceerder, want afhankelijk van de setting van de ISF moet je ook de hele treble/middle/bass weer aanpassen.
En dat afregelen gaat dan weer niet zo handig want ze hebben, Marshall-pedaal-style, chromen knoppen genomen met een minimaal zwart stipje als indicatie. Geweldig zichtbaar maar niet heus. Dan nog zit je met het voicing verschil tussen de twee kanalen. Het tweede kanaal is duidelijke donkerder gevoiced waardoor hij eigenlijk alleen lekker klinkt met het brugelement. Tenminste, met een instelling waarop het eerste kanaal goed klinkt.
Ik wil het zeker geen slecht pedaal noemen, maar eigenlijk is het een beperkt ding ondanks zijn schijnbare vele mogelijkheden.

MarkS
29 december 2009, 17:16
Zou een H&K Tubeman niet iets zijn?
3 kanaals, extra voicing op lead, aansluiten op fx return/power amp of via ingebouwde Red Box DI naar PA/mixer...

Mukkez
29 december 2009, 18:16
Een alternatief op die Blackstar is misschien de SansampCharacter British van Tech 21.
Ook met speaker simulator. Sans = zonder Amp ook te gebruiken.
Ik zit er ook al een tijdje op te gassen, maar er is verder niet echt veel info over.

http://www.youtube.com/watch?v=ueQ16tGG-CU