PDA

View Full Version : Nieuw eigen nummertje (Rock/Metal)



Guitarfreak
28 december 2009, 16:59
Van het weekend ben ik begonnen met het uitwerken van een nummer van m'n band.
De gitaarpartijen zijn opgenomen met m'n ESP ltd viper via de podxt. De distortion partijen bevatten 6 lagen gedubbed, vrij veel;).
De drums zijn "Steven Slate" drums, midi geprogrammeerd.

Ik ben benieuwd wat jullie van de sound en riffs/akkoorden progressie vinden van zowel de gitaar als de bass. Ik weet dat de bass soms ietwat overstemt en ''zoemt'', maar ik krijg de bas niet helemaal zoals ik hebben wil. Ligt waarschijnlijk aan het goedkope basje die ik heb gebruikt welke via de gitaar podxt is opgenomen.

http://www.maggiesbookshop.com/the-fear-and-the-beast-inside-new.mp3


Gr Jip

glennshred
28 december 2009, 17:17
Mooi nummertje en heel professioneel opgenomen, knappe mix van rock en
metal.

Minpunten: niet echt.. mss dat de metalgitaren op het moment inzetten wat
afgekapt klinken, die mogen denk ik wel iets langer uitklinken, zo lijkt het wat droogjes over te komen, maar is éérlijk gezegd maar een klein minpuntje.

Voor de rest geen last gehad van een zoemend bassje ;)

Guitarfreak
28 december 2009, 17:22
Mooi nummertje en heel professioneel opgenomen, knappe mix van rock en
metal.

Minpunten: niet echt.. mss dat de metalgitaren op het moment inzetten wat
afgekapt klinken, die mogen denk ik wel iets langer uitklinken, zo lijkt het wat droogjes over te komen, maar is éérlijk gezegd maar een klein minpuntje.

Voor de rest geen last gehad van een zoemend bassje ;)

Hey Glensshred!
Bedankt! Gaaf om te horen. Ik snap je punt dat de metalgitaren misschien ietwat gekapt klinken (bij de breaks neem ik aan?). Dit is wel de bedoeling, want straks komt de strakke rapzang erover, moet alles stil zijn;). Ik heb wel last van de zoemende bass, maar wat wil je met goedkope logitech boxjes, haha. Misschien toch maar eens overwegen om goede boxen te kopen. Welke gebruik jij?

glennshred
28 december 2009, 17:33
Hey Glensshred!
Bedankt! Gaaf om te horen. Ik snap je punt dat de metalgitaren misschien ietwat gekapt klinken (bij de breaks neem ik aan?). Dit is wel de bedoeling, want straks komt de strakke rapzang erover, moet alles stil zijn;). Ik heb wel last van de zoemende bass, maar wat wil je met goedkope logitech boxjes, haha. Misschien toch maar eens overwegen om goede boxen te kopen. Welke gebruik jij?


Aah ok dan begrijp ik het wel van die breaks.

Niet lachen maar ik gebruik gewone hifi boxen, nou ja om te monitoren gebruik ik een goedkope hoofdtelefoon op de X3, na opnemen gebruik ik
de onboard kaart om te horen hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende instrumenten en worden ze geprocessed en gemixt.

Niet zo handig maar ik heb onlangs een nieuwe home cinema system gekocht
waar ik men stukken wel ééns op beluister, valt goed mee om het ééns op iets anders te horen.. monitors mss ooit in de toekomst.

Guitarfreak
28 december 2009, 17:36
Aah ok dan begrijp ik het wel van die breaks.

Niet lachen maar ik gebruik gewone hifi boxen, nou ja om te monitoren gebruik ik een goedkope hoofdtelefoon op de X3, na opnemen gebruik ik
de onboard kaart om te horen hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende instrumenten en worden ze geprocessed en gemixt.

Niet zo handig maar ik heb onlangs een nieuwe home cinema system gekocht
waar ik men stukken wel ééns op beluister, valt goed mee om het ééns op iets anders te horen.. monitors mss ooit in de toekomst.

Haha, grappig! Ik gebruik zelf de meest goedkope logitech boxen die er zijn. Die met teveel laag. Als monitoring gebruik ik m'n eigen gitaar versterker waar ook de drumsound uit komt (hoe slecht). Ik moet maar eens langs alle 10 de oma's om geld bij elkaar te sprokkelen voor wat beter spul;).

glennshred
28 december 2009, 17:45
Haha, grappig! Ik gebruik zelf de meest goedkope logitech boxen die er zijn. Die met teveel laag. Als monitoring gebruik ik m'n eigen gitaar versterker waar ook de drumsound uit komt (hoe slecht). Ik moet maar eens langs alle 10 de oma's om geld bij elkaar te sprokkelen voor wat beter spul;).


Hahaha daar kan ik niet tegenop, monitoring uit een gitaar versterker.
Ik moet éérlijk zeggen die nummers van jou klinken wel goed hier over
men systeem.

Heb een stukje van je vorig nummer hier op men ps3 staan (met stem), gisteren nog paar malen beluisterd via men home cinema boxjes en basswoofer, klinkt top man, zo hoeft het niet altijd een monitor te zijn om het goed te laten klinken.

rudolf
28 december 2009, 19:14
Ik vind het wel vet klinken. Ben benieuwd hoe het klinkt met zang :)

Megadeth22
28 december 2009, 19:20
Vraagje aan topicstarter (en glennshred eigenlijk). Hoe krijgen jullie de sound van je nummertjes zo open en warm? Net als mijn laatste bezigheid (staat ook in dit subforum) klinkt alles heel gedempt. Terwijl ik toch niet alle mids / treble eruit gegooid hebt. Of is dit het enige nadeel van alles digitaal opnemen..

meul
28 december 2009, 20:38
Ik luister op een stel pc speakertjes, lees veel hoog en laag. en daar snoeit het toch lekker mijn kamer in. klinkt heel modern ;) nummer vraagt echt om zang/raps. aan deze basis zal het niet liggen, mooi werk!

Guitarfreak
28 december 2009, 23:55
Ik vind het wel vet klinken. Ben benieuwd hoe het klinkt met zang :)
Met zang komt 1 dezer dagen. Moet ik de vocalman even inschakelen;). Bedankt!!


Vraagje aan topicstarter (en glennshred eigenlijk). Hoe krijgen jullie de sound van je nummertjes zo open en warm? Net als mijn laatste bezigheid (staat ook in dit subforum) klinkt alles heel gedempt. Terwijl ik toch niet alle mids / treble eruit gegooid hebt. Of is dit het enige nadeel van alles digitaal opnemen..
Mijn eerste vraag aan jou is, hoe heb je het opgenomen? Via de podxt? Of via mics. Ik heb zelf namelijk geen ervaring met micrecording.
Ik gebruik de mesa preset op m'n podxt, deze klinkt lekker rauw en laag.
Ik record meestal 6 gitaar lagen welke gedubbed zijn (3 lagen links gepanned, 3 lagen rechts gepanned). Bij 2 lagen laat ik alles zoals het is, geen EQ toepassing, rauw dus. Twee lagen zorg ik ervoor dat de mids en high's meer overheersen dan de low's. En bij de overige twee lagen zijn vooral de low's aanwezig met weinig high en mids.
Als je trouwens het pompend en groovend wilt hebben moet je je gaan focussen op de kick. Het laag van de kick zet ik dichtbij het laag van de gitaar, zodat de kracht van de kick versterkt wordt door het laag van de gitaar. Wanneer daarna de bass erover komt knalt dit dubbel zo hard : D.

Ook bij dit nummer heb ik 6 lagen gespeeld, vrij veel zul je denken, maar dit zorgt er wel voor dat je 'n volle sound krijg. Meestal gooi ik de drive op 50% (vrij weinig), zodat wanneer de 6 lagen boven elkaar staan het strak en steady klinkt. Wanneer je teveel distortion op 6 lagen hebt, zal deze als geheel mollig klinken, even mee spelen dus.

Als afwerking gebruik ik Izotope als mastering. Een erg simpel programma met standaard presets om je sound bijv. warmer te maken, ook kun je de helderheid van je sound instellen. Daarnaast kun je ook je geluid ''wijder'' maken. Mastering doet echt veel met je sound.

Tot nu toe werkt dit alles voor mij het beste. Ik heb veel geprobeerd en heb weinig gelezen over recording, dit zijn dus enkel mijn ervaringen (na lang trial & error-en). Ik kan het dus zomaar verkeerd hebben : D.


Ik luister op een stel pc speakertjes, lees veel hoog en laag. en daar snoeit het toch lekker mijn kamer in. klinkt heel modern ;) nummer vraagt echt om zang/raps. aan deze basis zal het niet liggen, mooi werk!
Hey Meul,
Goed te horen dat het op je pcspeakers lekker snoeit:D. Inderdaad, de vocalen hebben een rap/zangerig karakter. Komt deze week wel online denk ik. Thanks : )

Stratman70
29 december 2009, 00:18
Ik luister hier met koptelefoon en vind het erg goed klinken. Mooie productie en gave compositie. Inderdaad vraagt dit nummer nu wel om zang.

Erg gaaf!

Megadeth22
29 december 2009, 00:22
Met zang komt 1 dezer dagen. Moet ik de vocalman even inschakelen;). Bedankt!!


Mijn eerste vraag aan jou is, hoe heb je het opgenomen? Via de podxt? Of via mics. Ik heb zelf namelijk geen ervaring met micrecording.
Ik gebruik de mesa preset op m'n podxt, deze klinkt lekker rauw en laag.
Ik record meestal 6 gitaar lagen welke gedubbed zijn (3 lagen links gepanned, 3 lagen rechts gepanned). Bij 2 lagen laat ik alles zoals het is, geen EQ toepassing, rauw dus. Twee lagen zorg ik ervoor dat de mids en high's meer overheersen dan de low's. En bij de overige twee lagen zijn vooral de low's aanwezig met weinig high en mids.
Als je trouwens het pompend en groovend wilt hebben moet je je gaan focussen op de kick. Het laag van de kick zet ik dichtbij het laag van de gitaar, zodat de kracht van de kick versterkt wordt door het laag van de gitaar. Wanneer daarna de bass erover komt knalt dit dubbel zo hard : D.

Ook bij dit nummer heb ik 6 lagen gespeeld, vrij veel zul je denken, maar dit zorgt er wel voor dat je 'n volle sound krijg. Meestal gooi ik de drive op 50% (vrij weinig), zodat wanneer de 6 lagen boven elkaar staan het strak en steady klinkt. Wanneer je teveel distortion op 6 lagen hebt, zal deze als geheel mollig klinken, even mee spelen dus.

Als afwerking gebruik ik Izotope als mastering. Een erg simpel programma met standaard presets om je sound bijv. warmer te maken, ook kun je de helderheid van je sound instellen. Daarnaast kun je ook je geluid ''wijder'' maken. Mastering doet echt veel met je sound.

Tot nu toe werkt dit alles voor mij het beste. Ik heb veel geprobeerd en heb weinig gelezen over recording, dit zijn dus enkel mijn ervaringen (na lang trial & error-en). Ik kan het dus zomaar verkeerd hebben : D.


Hey Meul,
Goed te horen dat het op je pcspeakers lekker snoeit:D. Inderdaad, de vocalen hebben een rap/zangerig karakter. Komt deze week wel online denk ik. Thanks : )
Ik neem alles op (gitaar, drums en baspartijen en als er een nummer is waar er gepraten wordt en niet gezongen, ik ben niet zo'n zingert, dan ook die) met mijn line 6 toneport ux1.

Hmm zoals ik het hoor is het dus overdubben. Ben net weer even bezig geweest even alles vier keer over elkaar te spelen, klinkt al wel een stukje beter! Alleen het klinkt nogal muf en gedempt. Ik ga maar eens achter dat Izotope aan.. hopen dat het ook voor Mac is en dat het niks kost. :ok:
Dank

Guitarfreak
29 december 2009, 00:26
Ik neem alles op (gitaar, drums en baspartijen en als er een nummer is waar er gepraten wordt en niet gezongen, ik ben niet zo'n zingert, dan ook die) met mijn line 6 toneport ux1.

Hmm zoals ik het hoor is het dus overdubben. Ben net weer even bezig geweest even alles vier keer over elkaar te spelen, klinkt al wel een stukje beter! Alleen het klinkt nogal muf en gedempt. Ik ga maar eens achter dat Izotope aan.. hopen dat het ook voor Mac is en dat het niks kost. :ok:
Dank

Ik zei izotope, maar het masteringsprogramma heet Ozone.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Ik gebruik zelf ook Mac, werkt perfect dus:D. Ik denk dat je met Ozone een heel eind komt qua helderheid en warmte.

Megadeth22
29 december 2009, 00:28
Ik zei izotope, maar het masteringsprogramma heet Ozone.
http://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Ik gebruik zelf ook Mac, werkt perfect dus:D. Ik denk dat je met Ozone een heel eind komt qua helderheid en warmte.
Sjips, dat Izotope programma was al bijna klaar met dowloaden :seriousf:
Nou, ik ga eens even rondfoemelen met die Ozone, hopen dat 't wat oplevert! Wat heb je trouwens betaald voor de non-demo versie, als ik het zo onbeschoft vragen mag?

Guitarfreak
29 december 2009, 00:43
Ik luister hier met koptelefoon en vind het erg goed klinken. Mooie productie en gave compositie. Inderdaad vraagt dit nummer nu wel om zang.

Erg gaaf!
Thanks stratman:) Tof om dat van jou te horen.


Sjips, dat Izotope programma was al bijna klaar met dowloaden :seriousf:
Nou, ik ga eens even rondfoemelen met die Ozone, hopen dat 't wat oplevert! Wat heb je trouwens betaald voor de non-demo versie, als ik het zo onbeschoft vragen mag?
Haha, snelheid den top. Ik heb alleen de demo versie, haha;o)

Megadeth22
29 december 2009, 00:48
Thanks stratman:) Tof om dat van jou te horen.


Haha, snelheid den top. Ik heb alleen de demo versie, haha;o)
Mmkay. Nou dit gaat niet lukken, na 't installeren kan ik 't programmatje zelf niet vinden en ik kan hem ook al niet selecteren als plugin bij Garageband :(

Guitarfreak
29 december 2009, 00:51
Mmkay. Nou dit gaat niet lukken, na 't installeren kan ik 't programmatje zelf niet vinden en ik kan hem ook al niet selecteren als plugin bij Garageband :(
:( Ik gebruik zelf Cubase. Ik weet niet of garage band met VST's werkt. Lastig! :(

The Miracle
29 december 2009, 10:04
Ik vind de productie nu al erg gaaf klinken. De gitaren klinken lekker vol. En ik moet zeggen de dat ik de sound van de bass heel erg lekker vind. :ok:
Ik ben benieuwd hoe alles gaat klinken met de zang.

Chocola
29 december 2009, 11:21
Mmkay. Nou dit gaat niet lukken, na 't installeren kan ik 't programmatje zelf niet vinden en ik kan hem ook al niet selecteren als plugin bij Garageband :(

Gewoon lekker overgaan op Cubase ;). Werkt veel prettiger en heeft wat meer opties :). Eenmaal Cubase, en je wil nooit meer wat anders haha ^^. 5 is tijdje geleden uitgekomen en ik moet zeggen: briljant ^^.

Als je rustiger wil beginnen kun je SX3 of SX4 nemen om te beginnen natuurlijk.

Megadeth22
29 december 2009, 11:28
Gewoon lekker overgaan op Cubase ;). Werkt veel prettiger en heeft wat meer opties :). Eenmaal Cubase, en je wil nooit meer wat anders haha ^^. 5 is tijdje geleden uitgekomen en ik moet zeggen: briljant ^^.

Als je rustiger wil beginnen kun je SX3 of SX4 nemen om te beginnen natuurlijk.
Ik werk met PODFarm in Garageband dus eigenlijk maakt 't programma eromheen niet zoveel uit.. want ik stel toch alles in via Podfarm (behalve pan links / rechts). Maarja ik zal toch maar eens gaan kijken naar Cubase dan..

Ohja, ik heb geen plugin kunnen vinden die werkt, dus ik heb over mijn master spoor Podfarm gedraaid met een EQ die de mids iets boost en een tikkeltje laag / hoog weghaalt en het klinkt al wat helderder. :)
Plus ik heb een Vetta Juice over de master gegooid, en volgens podfarm doet die warmth en depth erbij geven (woah.. kromme zin). Klinkt al leuker :D

Guitarfreak
29 december 2009, 11:34
Ik vind de productie nu al erg gaaf klinken. De gitaren klinken lekker vol. En ik moet zeggen de dat ik de sound van de bass heel erg lekker vind. :ok:
Ik ben benieuwd hoe alles gaat klinken met de zang.
Dankje:). Tof om te horen. Ik wil nog een keer een mooi basje kopen met een bas podxt, maarja...


Gewoon lekker overgaan op Cubase ;). Werkt veel prettiger en heeft wat meer opties :). Eenmaal Cubase, en je wil nooit meer wat anders haha ^^. 5 is tijdje geleden uitgekomen en ik moet zeggen: briljant ^^.

Als je rustiger wil beginnen kun je SX3 of SX4 nemen om te beginnen natuurlijk.
Cubase all the way. Vroeger heb ik altijd met nuendo gewerkt, maar cubase werkt bijna hetzelfde (steinberggg).


Ik werk met PODFarm in Garageband dus eigenlijk maakt 't programma eromheen niet zoveel uit.. want ik stel toch alles in via Podfarm (behalve pan links / rechts). Maarja ik zal toch maar eens gaan kijken naar Cubase dan..

Ohja, ik heb geen plugin kunnen vinden die werkt, dus ik heb over mijn master spoor Podfarm gedraaid met een EQ die de mids iets boost en een tikkeltje laag / hoog weghaalt en het klinkt al wat helderder. :)
Plus ik heb een Vetta Juice over de master gegooid, en volgens podfarm doet die warmth en depth erbij geven (woah.. kromme zin). Klinkt al leuker :D
Nice! Ben benieuwd, laat het even horen.

glennshred
29 december 2009, 18:06
Vraagje aan topicstarter (en glennshred eigenlijk). Hoe krijgen jullie de sound van je nummertjes zo open en warm? Net als mijn laatste bezigheid (staat ook in dit subforum) klinkt alles heel gedempt. Terwijl ik toch niet alle mids / treble eruit gegooid hebt. Of is dit het enige nadeel van alles digitaal opnemen..


Hier ook een cubase gebruiker (essential 5), Bij mij is het 2 gitaartracks
inspelen en respectievelijk naar links en rechts pannen. (metal)

Dan meestal het oxford transient pluginnetje op de 2 g-tracks, op de addictive
drum plugin zet ik niets meer, klonken wat op een eilandje alleen, nu zijn
ze veel beter.

Op men bass synth (synth 1 low bass) gebruik ik de internal eq van cubase
wel ééns en vergelijk ik het met de drum een paar keer alsook de gitaren
en mix ik het geheel, weinig of veel hangt af van het gehoor.
Meestal zorg ik er voor dat het rood op de masterbus verdwijnt maar in men
laatste stuk sijpelt er af en toe wel wat binnen zodat het te doen is.

Op de masterbus gebruikte ik een tijdje geleden in volgorde, stereo plugin
cubase, eq oxford (soms) en limiter van oxford maar dat kan variéeren.
Op het laaste stuk heb ik er 2 opzitten: de meldaproduction plugin
MMultibandDynamics en de limiter van oxford.

Zoals guitarfreak de ozone gebruikt heb ik ook overwogen om er nog ééns
mee te experimenteren en gebruik ik hem mss wel ééns in één van men
stukken ;)

Ach ja zoeken en zoeken he, bij mij is het ook zo.. toch vind ik je stukjes
mooi open klinken.

savale
29 december 2009, 18:42
Klink al lekker dit. Strak gespeeld en zoals al duidelijk, lekker gemixt. Ik zeg snel de zangpartij erop loslaten.
Gebruik je trouwens één ozone instantie op de master of op iedere partij apart iets?

Guitarfreak
29 december 2009, 18:51
Hier ook een cubase gebruiker (essential 5), Bij mij is het 2 gitaartracks
inspelen en respectievelijk naar links en rechts pannen. (metal)

Dan meestal het oxford transient pluginnetje op de 2 g-tracks, op de addictive
drum plugin zet ik niets meer, klonken wat op een eilandje alleen, nu zijn
ze veel beter.

Op men bass synth (synth 1 low bass) gebruik ik de internal eq van cubase
wel ééns en vergelijk ik het met de drum een paar keer alsook de gitaren
en mix ik het geheel, weinig of veel hangt af van het gehoor.
Meestal zorg ik er voor dat het rood op de masterbus verdwijnt maar in men
laatste stuk sijpelt er af en toe wel wat binnen zodat het te doen is.

Op de masterbus gebruikte ik een tijdje geleden in volgorde, stereo plugin
cubase, eq oxford (soms) en limiter van oxford maar dat kan variéeren.
Op het laaste stuk heb ik er 2 opzitten: de meldaproduction plugin
MMultibandDynamics en de limiter van oxford.

Zoals guitarfreak de ozone gebruikt heb ik ook overwogen om er nog ééns
mee te experimenteren en gebruik ik hem mss wel ééns in één van men
stukken ;)

Ach ja zoeken en zoeken he, bij mij is het ook zo.. toch vind ik je stukjes
mooi open klinken.

Zo zie je maar weer, ieder heeft zijn/haar manier:). Thanks!


Klink al lekker dit. Strak gespeeld en zoals al duidelijk, lekker gemixt. Ik zeg snel de zangpartij erop loslaten.
Gebruik je trouwens één ozone instantie op de master of op iedere partij apart iets?
Ik gebruik Ozone alleen op de masterbus. Wel gebruik ik op de cleane gitaar lagen Ozone om wat meer diepte erin te krijgen. Op de distortion lagen enkel wat EQ settings.
Bedankt:).

HvV
29 december 2009, 19:10
Voor een thuisopname klinkt dit waanzinnig goed. Kan zelfs concureren met menige studio-opnames die hier wel eens voorbij komen. Ik luister op een 2.1 systeem (Logitech Z-2300) en het klinkt waanzinnig strak (complimenten voor de bass, blijft lekker strak klinken, ook bij hoge volumes). Over je compositie ook niks dan lof. Lekker "southern" intro, zompig, dampend, swampy. Zeer benieuwd naar de vocals...

Guitarfreak
29 december 2009, 19:18
Voor een thuisopname klinkt dit waanzinnig goed. Kan zelfs concureren met menige studio-opnames die hier wel eens voorbij komen. Ik luister op een 2.1 systeem (Logitech Z-2300) en het klinkt waanzinnig strak (complimenten voor de bass, blijft lekker strak klinken, ook bij hoge volumes). Over je compositie ook niks dan lof. Lekker "southern" intro, zompig, dampend, swampy. Zeer benieuwd naar de vocals...

Wow, wat een complimenten dankjewel zeg, tof! Vocals zullen een ietwat rapachtig karakter krijgen, wel met veel emotie;). Hoor je nog...
Bedankt:).