PDA

View Full Version : Speaker wattage



TimS
28 december 2009, 16:53
Ik kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden met de zoekfunctie, dus dan maar een nieuwe thread.

Ik heb nu een JCM600 2x12 combo met stock speakers. Nu wil ik deze graag vervangen omdat dit een hele grote verbetering lijkt te zijn. De speakers die ik er in wil zetten zijn 1 x V30 en een G12M of G12H. Ik weet inmiddels dat de speakers gezamelijk 2 x het laagste wattage aankunnen, met een G12M 50 watt en een G12H-30 dus 60. Nu vroeg ik me af op het kwaad kan om een G12M in mijn combo te gebruiker. Officieel is het ding 60 watt, maar er is mij verteld dat hij gewoon 50 watt is omdat er maar 2 x EL34 in zit. Ook heb ik ergens anders gelezen dat je zelf met een 50 watt versterker 50 watt speakers op kunt blazen.

Door alle verschillende verhalen heb ik geen idee wat nu wel klopt en wat niet. Mijn vraag is dus: kan het kwaad een V30 en G12M in een JCM600 te stoppen?

caliban
28 december 2009, 16:59
Ik denk dat die speakers dat best aan moeten kunnen, je gaat je amp toch niet volopen zetten.

Mitch
28 december 2009, 16:59
Het hangt van het gebruik af. Als je regelmatig de amp op hogere volumes gebruikt en/of dan ook nog eens flinke pieken gebruikt (hard aanslaan etc.) dan kun je wel eens pieken in vermogen hebben die link zijn voor de speakers als die krap zijn bemeten. Als je dat ding altijd op normale volumes gebruikt zou ik niet zo snel bang zijn er een speaker in te stoppen die een vermogen (wattage...ugh...) heeft van max 25W zoals een G12M.

Puerco
28 december 2009, 18:58
In principe word het vermogen van een amp altijd berekend naar het cleane vermogen, bij vol open en dus met flinke distortion kan dat soms oplopen tot bijna het dubbele en soms zelfs nog iets meer.
Voor een 50Watt amp heb je dus in principe 100Watt aan speaker(s) nodig.
Celestion maakt echter zeer stevige speakers wat dat betreft en normaal gesproken gaat het wel goed als het vermogen van de speakers ongeveer gelijk is aan het vermogen van de amp. Als je de amp vaak helemaal open gebruikt en ook nog pedalen ervoor hangt zoals boosters/distortion kan het fout gaan.
Het vervelende is dat speakers meestal het beste klinken net voordat ze knallen.....

cluseau
28 december 2009, 20:13
Officieel is het ding 60 watt, maar er is mij verteld dat hij gewoon 50 watt is omdat er maar 2 x EL34 in zit.

Hi Tim, bij jouw amp is wel degelijk 60Watt mogelijk zonder clippen, dwz redelijk clean.

Frans.

TimS
28 december 2009, 22:33
Oke, dan wordt het een G12H-30 denk ik. Dat zal wel goed moeten gaan, zo hard speel ik niet. Bedankt!