PDA

View Full Version : How to funk up a strat



EvertC
28 december 2009, 16:35
Over enkele maanden zou ik mijn strat willen 'upgraden'. Het is een American Standard strat met RW hals, die er nu zo uitziet:
http://www.reverb-store.co.uk/images/large/fender_am_std_strat_blk_rn.jpg

Allereerst zou ik de pickups willen veranderen. Ik wil een betere sound (wie niet...), vooral voor funkrock en blues.
Met funkrock bedoel ik John Frusciante's sound op 'Blood Sugar Sex Magik'. Hier is een voorbeeld (overstuurde sound rond 2.56):
http://www.youtube.com/watch?v=EJCXbVS6ttU&feature=related
en nog één van zijn clean sound:
http://www.youtube.com/watch?v=lTaMmPhRFB4&feature=related

Met blues bedoel ik Hendrix, Mayer, ...

Ik had zelf gedacht aan bare knuckle mother's milk-pickups. Heeft iemand andere ideeën?

Naast de pickups wil ik ook de witte pickguard vervangen door een tortoise shell, zodat hij er wat funkier (kinky :)) uitziet. Voor optredens is een roller nut misschien ook handig. Wat is jullie mening hierover?

Mijn budget is 300 euro.

Mikos
28 december 2009, 16:44
Een leuke upgrade is denk ik wel een nieuwe lak ;)
wat texas single coils zoeken, die klinken wel lekker voor blues.

DVBAS
28 december 2009, 17:06
Ik zou geen nieuwe paintjob (ik denk toch dat je dat bedoelt met lak) aanbevelen, omdat:
1) Niet iedereen dit even goed kan en als je er niets van weet je je gitaar kan verknoeien
2) Dat het misschien helemaal niet nodig is
3) Je gitaar alla van halen zou kunnen uitdraaien (en dan kan je al zeker die n in de titel een c veranderen)


Texas single coils zijn inderdaad een goeie keuze, van wat ik er over gehoord heb. Een pickguard kan je wel makkelijk kopen voor zo'n 10-20 euro en misschien kan je het zadel vervangen door zo een van graphtech (waar ik ook al veel goeds over heb gehoord).

Maar welke versterker gebruik je? Want met een ge-upgrade gitaar ben je niet veel als je door 15 watt line 6 spider speelt ;)

Bolder
28 december 2009, 17:19
Ik wil niet zo zeikerig gaan lopen doen hoor, maar ik denk dat als je nieuwe pick-ups koopt dat je dan niet echt meer Frusciante sound krijgt. Hij speelde toen dacht ik over Marshall, en je hoort chorus, en gewoon de 2e en 4e stand van z'n strat..

humbucker
28 december 2009, 17:22
Verder gebruikt hij gewoon stock strats, wel oude! Dus mss kan je er een setje 57/62 elementen van Fender in gooien, daarmee kom ik in ieder geval wel een heel stuk in de richting van die sound.

Verder weet ik niet waarom de 2 eerste reply's over een nieuwe paintjob gaan, heb ik toch helemaal nergens zien staan en is ook niet de bedoeling van de TS denk ik.

Mss een iets dikkere plectrum gebruiken en hard aanslaan is m'n laatste tip!

gerritje tralalalala
28 december 2009, 17:43
Volgens mij heb ik ergens wel eens gelezen dat john frusciante toen ie z'n 62 strat kreeg van anthony kiedis dacht dat er stock pickups in zaten. Toen hebben ze dat ding helemaal opengemaakt en onderzocht en bleken er SD ssl-1's in te zitten. Ik weet dat hij deze gitaar nog niet had toen dit album opgenomen werd, maar het is toch wel de frusciante sound als je t mij vraagt.

EvertC
28 december 2009, 17:56
Bedankt voor de snelle reacties. Een paintjob vind ik een minder goed idee. Ik vind de dingen die ik opsomde in m'n beginpost belangrijker, en het wordt zo al moeilijk om niet boven mijn budget te gaan.


Maar welke versterker gebruik je? Want met een ge-upgrade gitaar ben je niet veel als je door 15 watt line 6 spider speelt ;)

Wel...nu heb ik een fender champion 600 (5-watt buizen) en een fender princeton 112 plus (transistor). Ik ben op zoek naar iets nieuws, en heb daar net een ander topic voor aangemaakt: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2241290#post2241290

Over enkele maanden heb ik grote plannen ;)

Sinner1980
28 december 2009, 18:08
Ik zou zeker die Mother's Milks van BKP uitproberen. Die kun je gewoon 'loaded' bestellen (met pickguard naar keuze en knoppen en switch naar keuze). Kost je bijna 200 maar dan heb je wel wat. Kun je makkelijk zelf vervangen: enkel de draadjes aan je input solderen en gaan. Schijnen te gekke pickups te zijn dus checken die handel.

DVBAS
28 december 2009, 18:22
Verder weet ik niet waarom de 2 eerste reply's over een nieuwe paintjob gaan, heb ik toch helemaal nergens zien staan en is ook niet de bedoeling van de TS denk ik.

De eerste ging over nieuwe lak, dus wou ik het de TS alvast uit het hoofd praten moest hij het overwegen ;)

infinite
28 december 2009, 18:30
De eerste ging over nieuwe lak, dus wou ik het de TS alvast uit het hoofd praten moest hij het overwegen ;)

Ik kan je 2 dingen aanraden speel zelf ook funk en blues.

Fender 57/62 Pick ups.

En heel vreemd of ik heb er overheen gelezen maar snap niet waarom hij niet
vermeld word namelijk de.

Fender Custom shop 69`pick ups super voor de funk en blues ????

Fistfunk
28 december 2009, 20:05
Inderdaad, niet te moeilijk doen qua elementen.. Gewoon dichtbij het originele fender geluid blijven.

Verder een dikke amp kopen en daar je overdrive voornamelijk uithalen.
Als je clean wil funken pak je standje neck of neck-mid qua elementen, dikke plectrum, en lekker los spelen.

Ranzig funken vind ik lekker a la Peppers op je brug element, of a la Incubus je neck. Ligt eraan waar je smaak ligt natuurlijk...

En toirtoise zou ik zelf niet doen. Gewoon lekker die witte erop laten zitten :)

humbucker
28 december 2009, 20:25
Verder gebruikt hij gewoon stock strats, wel oude! Dus mss kan je er een setje 57/62 elementen van Fender in gooien, daarmee kom ik in ieder geval wel een heel stuk in de richting van die sound.




Fender 57/62 Pick ups.

En heel vreemd of ik heb er overheen gelezen maar snap niet waarom hij niet
vermeld word namelijk de.


:soinnocent:

EvertC
28 december 2009, 21:49
Ik heb nog geen ervaring met het testen van pickups. Hebben sommige winkels een aantal strats in voorraad waar al de vermelde pickups al inzitten? Kan iemand bijvoorbeeld eens uitleggen hoe en waar ik de bare knuckles kan uittesten, waarop ik moet letten...

humbucker
28 december 2009, 21:52
De 57/62 pickups zitten in de Fender AVRI 57 en 62 strats, de rest weet ik niet :)

SRV2000
28 december 2009, 22:36
Texas specials zitten bijv in de SRV en Mark knopfler signature strat.
Maar die klinken soms knap schel iets wat ik met funk knap irritant vind maar imo !!!

Wat mij erg heeft geholpen met het uitzoeken van goede elementen is ze opsporen van youtube. zoek eens onder de termen.

Fender Custom shop 69`
Fender Custom shop 54`
Fender 57/62 PU.
Fender Fat 50`s
Fender Texas specials.

Ook kun je natuurlijk onder de termen zoeken

Seymour Duncan
Dimarzio.
Voodoo pick ups.

Maar persoonlijk ga ik altijd altijd voor Fender pick ups.
want een echte fender strat hoort als een echte strat te klinken
persoonlijk horen daar ook fender pick ups in maar dat ter zijde
want de anderen zijn ook prima te doen.

ook van zandt elementen zijn goed maar dat krijg meer dat vintage geluid maar clean met funk zeker te doen.

persoonlijk zou ik ik voor een element gaan die een Alcino 5 of 8 hebben.
maar ook dat is persoonlijk.

pak een pilsje kijk op yputube hoe ze klinken ga het vergelijken. schrijf het op
ga naar een goede gitaarshop met veel keuze. neem de aantekeningen die voor jou het beste uit de test kwamen van youtube.
vraag de verkoper of ze een strat hebben waar ze inzitten, testen bevalt het.....Buy it.

1 je hebt via youtube al een keuze lijst kunnen maken ( dat voorkomt dat je door het bos de bomen niet meer ziet ;) waardoor je een doel hebt bij de gitaarshop.
en dan testen testen testen en nog eens..... je weet wel.

een lange trip met veel huiswerk maar je geeft je poen maar 1 keer uit.

Succes

FruscianteFan
28 december 2009, 23:30
Testen bij een gitaarshop? Hele probleem met verschillende pickups is dat ze niet zomaar in een gitaar zitten in de winkel, en als dat wel zo zou zijn, zou je verschillende pups in verschillende gitaren testen, en dan heb je er nog steeds weinig aan.

John Frusciante heeft trouwens eens gezegd dat hij het verschil tussen de originele elementen in zijn 1962 Strat en Seymour Duncan Antiquities niet heel goed kon horen. Dan heb je het niet per se over de sound van Blood Sugar, maar dan heb je wel gewoon goede elementen in je Strat.

SRV2000
29 december 2009, 00:03
[QUOTE=FruscianteFan;2241722]Testen bij een gitaarshop? Hele probleem met verschillende pickups is dat ze niet zomaar in een gitaar zitten in de winkel, en als dat wel zo zou zijn, zou je verschillende pups in verschillende gitaren testen, en dan heb je er nog steeds weinig aan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuurlijk ik ben het met je eens dat de body neck enz veel te maken heeft betreft de sound en hoe bespeel je een instrument.
Maar die discussie ben ik vaker aangegaan dus ik zwijg.

een voorbeeld:

Een amp en elementen zijn de basis dingen van je gitaar als dit verrot is kun je het wel schudden. een gitaar van 2000 euro over een 15 wat kijkshop versterker gaat niet klinken.
ik heb voor de gein ooit een standaard SX elementen in een USA strat gezet.
ook dat klonk bagger terwijl de body neck super waren.
hij geeft al aan wat voor gitaar hij heeft niets mis mee.
er is geen 1 die de genoemde elementen van fender in een Phoenix gitaartje zou drukken. dus de kwaliteit wat hij op youtube zal horen zit meestal ook in de gelijkmatige gitaren die hij in zijn bezit heeft.
als dat hem bevalt kan hij zulke gelijkmatige gitaren die deze elementen heeft ( meestal zijn dat de signature modelen testen) dat zijn de zelfde strats die hij heeft maar met andere pick ups. kortom de basis blijft het zelfde.
Als hij een phoenix gitaartje had, dan had ik hem dit advies niet gegeven.
Ik zag Bijv. Muse met een plexi glas gitaartje spelen. klonk als een klok maar dat komt puur door de afstelling,hals, elementen en setup.
Kortom aan zijn gitaar twijfel ik niet. hij moet gewoon kijken welke sound het beste bij hem past en dan zou ik zeggen lang leve You tube :D

Ik moest een Fender Mex strat voor iemand updaten.
Ik heb toen als zoek term gebruikt Fender mexican strat custom.
40 verschillende resultaten van de zelfde gitaren met andere soorten pick ups,
de gitaar is immers het zelfde dus uitzoeken maar wat vind je lekker klinken.
en ja als je dan een verotte amp hebt is dat je eigenschuld maar de bewijzen op you tube staan dan
dat de gitaar dan wel zo zou kunnen klinken dus dan icht de fout bij je zelf.

en nee ik ben geen werknemer van you tube ;)

FruscianteFan
29 december 2009, 00:31
Leuk dat je die discussie al eerder gevoerd hebt, maar daar ging het totaal niet om. Er is één element dat ik in meerdere gitaren heb gehad, en in dat geeft een heel ander resultaat. Dat betekent dat als je in de winkel één Strat hebt met deze elementen, en één Strat met die elementen, je ze ten eerste niet supergoed kunt vergelijken - je hoort immers niet alleen verschillende elementen, maar ook verschillende gitaren - en ten tweede heel slecht kunt oordelen hoe dat gaat klinken in jouw gitaar.

Di Stefano
29 december 2009, 00:45
De roller nut is een goede modificatie. Ik heb het in al mijn strats gedaan. Bedenk wel dat je erna niet meer gemakkelijk terug kan naar een gewone topkam.

Kriske
29 december 2009, 01:54
wat is de meerwaarde van een roller nut?

Butcher
29 december 2009, 02:42
In mijn ogen is Scott Henderson "The King Of Stratocaster Tone". Z'n forum staat bomvol met info om het meeste uit een Strat te krijgen:

http://www.online-discussion.com/ScottHenderson/viewforum.php?f=3

Brent Ray Vaughan
29 december 2009, 09:37
Check ook eens de pickups van Steff Peire. Hij baseert zijn pickups op oude Fender pu's. Klinken imo beter dan de Fender pickups. Dat in combinatie met een goede afstelbeurt bij hem en je hebt een schitterende gitaar.
En hij geeft je met plezier alle info die je maar wilt over gitaren. Schitterende kerel.


(En misschien laat hij je wel even op één van zijn oudjes spelen:sssh:)

Brent Ray Vaughan
29 december 2009, 09:37
Check ook eens de pickups van Steff Peire. Hij baseert zijn pickups op oude Fender pu's. Klinken imo beter dan de Fender pickups. Dat in combinatie met een goede afstelbeurt bij hem en je hebt een schitterende gitaar.
En hij geeft je met plezier alle info die je maar wilt over gitaren. Schitterende kerel.


(En misschien laat hij je wel even op één van zijn oudjes spelen:sssh:)

Oh ja, hij woont in Hoogstraten (www.Steffsen.be)

EvertC
30 december 2009, 12:39
wat is de meerwaarde van een roller nut?

Het zorgt ervoor dat je gitaar langer gestemd blijft, ook na gebruik van de tremolo. Het verandert je geluid ook een beetje, denk ik, maar daar heb ik zelf (nog ;)) geen ervaring mee.

Maar met welk systeem hebben jullie de beste ervaring? Roller nut, graphtech, nog iets anders?

Hier is nog even de link naar mijn 'ik zoek een versterker'-topic, dat niet echt aanslaat voor het moment:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130709

Nog eens bedankt voor de tips tot nu toe. Hopelijk komen er nog veel :)

heinz3110
30 december 2009, 17:51
graphtech werkt bij mij. En dan doe ik af en toe redelijk extreem, blijft daarna redelijk tot goed op stemming.