PDA

View Full Version : fender deluxe 90



ThomasR
28 december 2009, 16:28
hallo heb hier een fender deluxe 90 solid state amp staan van een bandmember. Tijdens de repetitie viel de versterker constant uit en was erg onbetrouwbaar. De gitarist zei dat het aan de bas potentiometer lag omdat die dezelfde symptomen gaf bij het verdraaien. Nu dacht ik even snel die potentiometer te vervangen en zo gezegd zo gedaan maar als ik de amp nu aanzet krijg ik een luide brom terwijl alle regelaars op nul staan. wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn.

cluseau
28 december 2009, 19:43
als ik de amp nu aanzet krijg ik een luide brom terwijl alle regelaars op nul staan. wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn.

Hi Thomas, dit is een redelijk uitgebreide amp met meerdere volume en bass regelaars dus je info is te beperkt voor een juiste diagnose. Maar met alle regelaars dicht zou ik zeggen dat het al bij de eindtrap fout gaat. Kun je zeggen of het een 50Hz of een 100Hz brom is? In geval van 100Hz is er meer aan de hand maar bij 50Hz is het bijna zeker een aarde probleem. Check goed of je niet ergens een schroefje vergeten bent.

Frans.

ThomasR
28 december 2009, 20:54
alles dubbel gecheckt geen vijsjes vergeten. ik denk dat het 100hz brom is heb hem maar eventjes aangezet (een beetje bang dat ik hem ga vernielen). ik heb ondertussen wat rondgekeken op het internet en blijkbaar zijn deze amps "ook" gevoelig aan de ontwikkelde warmte in de amp dat er solderingen zouden gaan smelten waardoor er slechte soldeerverbindingen ontstaan. welke designers zitten er daar bij fender? dit is nu al de derde soort fender die ik bekijk waarbij er problemen zijn door hittevorming. Misschien was het probleem niet die potmeter maar zat er ergens in de voeding/ eindversterker een component los/slechte soldering en dat ik met het uithalen van de pcb de finale tik gegeven heb. morgen nog eens verder zoeken op de pcb.

argh solid state sucks om aan te werken als je een paar p2P gehad hebt.

cluseau
28 december 2009, 21:36
blijkbaar zijn deze amps "ook" gevoelig aan de ontwikkelde warmte in de amp dat er solderingen zouden gaan smelten waardoor er slechte soldeerverbindingen ontstaan. .......

Slechte contacten zijn intermittant, oftewel dan wel dan niet. Jouw probleem lijkt meer definitief.


Misschien was het probleem niet die potmeter maar zat er ergens in de voeding/ eindversterker een component los/slechte soldering en dat ik met het uithalen van de pcb de finale tik gegeven heb.......
Daar lijkt het idd op. Beter naar een tech gaan.




argh solid state sucks om aan te werken als je een paar p2P gehad hebt.
Dat heet "onbekend maakt onbemint" :D


Frans.

ThomasR
30 december 2009, 15:27
voor wie het interesseert, ik heb de oorzaak gevonden...
een soldering van één van de voedingselco's was gekraakt.

@cluseau: bedankt voor de tips en voor alle andere posts waar je mij en anderen geholpen hebt maar ik heb de gedachte dat alles wat ik op mijn bank krijg moet kunnen herstellen worden dus naar een tech gaan is geen optie.
hierbij reken ik een beetje op de kennis en expertise van de forumleden om mij hierbij te helpen. zelf hoop ik ooit de kennis die nu aan het opdoen ben te kunnen doorgeven...

thomas

cluseau
30 december 2009, 17:45
.......ik heb de gedachte dat alles wat ik op mijn bank krijg moet kunnen herstellen.....
Kijk....that's the spirit. Zo zie je maar dat de aanhouder wint. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/i_am_so_happy.gif


Frans.