PDA

View Full Version : Speaker cabinet vraag



Don Olivier
28 december 2009, 15:36
Heb een 4X12 London City (4X8ohm=totaal 8 Ohm) staan en een 2X12 framus (2X8Ohm= totaal 16 Ohm).

Die wil ik beiden aansluiten op een versterker die kan schakelen tussen 4 , 8 en 16 Ohm.

Waar kan ik de versterker nu het beste op zetten?

caliban
28 december 2009, 15:52
Hoeveel outputs zijn er op de versterker aanwezig? En moet je alles outputs dezelfde ohmwaarde geven?

Je cabinets ga je best herbedraden, omdat je anders sowieso met een mismatch uitkomt.

Don Olivier
28 december 2009, 15:53
heb 3 speakeruitgangen.

caliban
28 december 2009, 15:58
Over welke amp spreken we trouwens?

Ik zat na te denken hoe je de twee cabinets op gelijke impedantie brengt, maar ik kan niet direct op een goeie oplossing komen. Ik weet niet of het mogelijk gaat zijn. Sommige amps kunnen een mismatch aan, maar dan gaat een cabinet in principe meer vermogen maken (denk ik).

Wacht maar wat andere reacties af..

guitarguru
28 december 2009, 16:00
heb 3 speakeruitgangen.

Mmmmm......... kun je de versterker schakelen, of heb je gewoon 3 outputs, waar bij staat 4, 8 en 16 ohm? (zoals b.v. op mijn Mig 50 en Epi Valve Jr. Hier kan ik dus maar 1 kast aansluiten, en moet ik dus 1 v.d. 3 outputs kiezen).

caliban
28 december 2009, 16:11
Ik denk drie outputs die allemaal dezelfde ohmwaarde moeten krijgen.

guitarguru
28 december 2009, 16:16
Ik denk drie outputs die allemaal dezelfde ohmwaarde moeten krijgen.

Ben benieuwd. Meestal zie je 2 parallelle outputs, en kun je middels een schakelaar van impedantie wisselen. Even afwachten op antwoord van de ts.

Als ie al 2 kasten kan aansluiten moet ie sowieso 1 kast anders bedraden, vanwege de mismatch van beide kasten onderling. Je krijgt nml. een vreemde ohmage met beide kasten, en een volumeverschil onderling.

Don Olivier
28 december 2009, 16:18
1 schakelaar van 4,8, of 16 ohm en als die bepaalt is geldt die voor alle 3 de outputs

Mitch
28 december 2009, 16:22
Als je de Impedantie FAQ had gelezen had je kunnen zien dat het sowieso vrij kansloos is om twee kasten met verschillende impedanties op één amp aan te sluiten. De één gaat dan namelijk twee keer zo hard klinken dan de ander, nog los van de kleine mismatch die op zich niet schadelijk hoeft te zijn voor je versterker.

caliban
28 december 2009, 16:25
Ben benieuwd. Meestal zie je 2 parallelle outputs, en kun je middels een schakelaar van impedantie wisselen. Even afwachten op antwoord van de ts.

Als ie al 2 kasten kan aansluiten moet ie sowieso 1 kast anders bedraden, vanwege de mismatch van beide kasten onderling. Je krijgt nml. een vreemde ohmage met beide kasten, en een volumeverschil onderling.

Ik weet niet hoe je dat zou kunnen, 4 8ohmspeakers kom je altijd 8, 2 of 32 uit.
2 8ohmspeakers altijd 16 of 4.

Je zou de 4*12 in stereo kunnen doen, extra input maken daarbij, maar ik weet niet of dat een oplossing zou zijn.

guitarguru
28 december 2009, 16:26
Als je de Impedantie FAQ had gelezen had je kunnen zien dat het sowieso vrij kansloos is om twee kasten met verschillende impedanties op één amp aan te sluiten. De één gaat dan namelijk twee keer zo hard klinken dan de ander, nog los van de kleine mismatch die op zich niet schadelijk hoeft te zijn voor je versterker.

Tenzij je in de 'zachtste' kast veel efficientere speakers stopt.... die op zich weer 2 keer zo hard klinken dan je andere speakers. :chicken:

Mitch
28 december 2009, 16:33
Ik weet niet hoe je dat zou kunnen, 4 8ohmspeakers kom je altijd 8, 2 of 32 uit.

Serieus? Jij knutselt toch ook aan amps of vergis ik me nou? :chicken:

2 setjes van 2 speakers van 8 ohm serieel maakt 2 setjes van 16 ohm.
Die setjes dan parallel en dan zit je weer op 8 ohm.

caliban
28 december 2009, 16:34
Is het niet juist goed om de kast met de twee speakers minder vermogen te laten leveren oid?

caliban
28 december 2009, 16:36
Serieus? Jij knutselt toch ook aan amps of vergis ik me nou? :chicken:

2 setjes van 2 speakers van 8 ohm serieel maakt 2 setjes van 16 ohm.
Die setjes dan parallel en dan zit je weer op 8 ohm.

Zeg ik toch :p. 4 speakers van elk 8 ohm, vormt 2, 8 of 32 ohm; dubbel parallel, serieel parallel, allemaal serie.

guitarguru
28 december 2009, 16:58
Zeg ik toch :p. 4 speakers van elk 8 ohm, vormt 2, 8 of 32 ohm; dubbel parallel, serieel parallel, allemaal serie.

TS kan dus beide kasten niet gelijk krijgen qua ohmage. Hij zou ze beiden kunnen aansluiten, en komt dan op 5,33 ohm uit. Dan moet ie m.i. zijn amp op 4 ohm zetten. Maar 1 kast zal 2 keer zo luid gaan dan de andere.......:chicken:
Die Framus 2x12 wordt dan volledig overstemd?

Mitch
28 december 2009, 17:01
Zeg ik toch :p. 4 speakers van elk 8 ohm, vormt 2, 8 of 32 ohm; dubbel parallel, serieel parallel, allemaal serie.

Nee, we schrijven wel degelijk iets heel anders. Volgens jou kun je een 4x12 kast met allemaal 8 ohm speakers niet op 8 ohm krijgen en volgens mij wel.

caliban
28 december 2009, 17:05
Nee, we schrijven wel degelijk iets heel anders. Volgens jou kun je een 4x12 kast met allemaal 8 ohm speakers niet op 8 ohm krijgen en volgens mij wel.

Toch wel, wacht even, ik neem mijn eerste post erbij



Ik weet niet hoe je dat zou kunnen, 4 8ohmspeakers kom je altijd 8, 2 of 32 uit.
2 8ohmspeakers altijd 16 of 4.

4 8ohm speakers (dat is waar we het over hebben) geven altijd ofwel 8 ofwel 2 ofwel 32 ohm aan de ingang van de cabinet. Ik zeg toch nergens dat 8 niet zou kunnen..

Mitch
28 december 2009, 17:11
Bwahahahahahah tijd om naar bed te gaan geloof ik! :seriousf:
8 ohm dus, net wat u zegt..

caliban
28 december 2009, 17:17
Bwahahahahahah tijd om naar bed te gaan geloof ik! :seriousf:
8 ohm dus, net wat u zegt..

Te weinig geslapen? :)

Don Olivier
28 december 2009, 17:21
Wat is dan nu de beste optie?

4 of 8 Ohm op de versterker?

caliban
28 december 2009, 17:27
Kan je aub ook zeggen welke amp het over gaat? Op een mesa kunnen mismatches bijvoorbeeld meestal weinig kwaad, op andere amps misschien meer. Handig als we weten welke amp je hebt, en er een ander forumlid iets weet over die amp zijn tolerantie voor impedantiemismatches (wat een woord :D)

guitarguru
28 december 2009, 17:34
Wat is dan nu de beste optie?

4 of 8 Ohm op de versterker?

Ik heb geleerd om, als je dan perse toch wilt 'mismatchen', dan de versterker op een lagere waarde te zetten dan je kast(en) (in jouw geval kom je op 5,33 ohm). Dus 4 ohm.

caliban
28 december 2009, 17:39
Elke speaker wijkt af van zijn ohm waarde, dus 5.3 en 4 lijkt me te doen.