PDA

View Full Version : Gibson ES: feedback gevoelig?



Misery Signals
28 december 2009, 15:09
Ik was van plan mijn LP Custom weg te doen/ruilen en me een Gibson ES aan te schaffen. Ik dacht aan de 335 (RD) of de 347, omdat ik ze zo mooi vind van looks.
Vraagje: ik zou er met mijn Soldano SLO over spelen. Zijn die bakken feedbackgevoelig of kunnen ze wel wat gain aan? Wie heeft er hier een ES en speelt er rock mee?

MS

Squier4ever
28 december 2009, 15:10
Kunnen ze wel aan hoor, mits je er geen tonnen met gain in gooit is de feedback erg lekker controleerbaar. Staat wel in het verkeerde subforum.

Misery Signals
28 december 2009, 15:12
Oops dit moet bij gitaren staan... Help?

MS

Mitch
28 december 2009, 15:31
Verplaatst en topictitel aangevuld

Misery Signals
28 december 2009, 15:47
het is niet zo dat die Soldano verzuipt van de gain, maar sommige van die hollow body gitaren zouden een blok hebben in de body om feedback tegen te gaan?

MS

Rinze
28 december 2009, 15:49
het is niet zo dat die Soldano verzuipt van de gain, maar sommige van die hollow body gitaren zouden een blok hebben in de body om feedback tegen te gaan?

MS

Een ES heeft zo'n blok, dat loopt van de hals tot onder de brug. Het is dan ook een semi-hollowbody.

Squier4ever
28 december 2009, 15:57
Ik heb er een van epiphone, zoals je misschien wel weet. Ik speel vooral hard, maar niet met tonnen gain en dat kan hij prima aan. Klinkt modder en moddervet als je het mij vraagt.

Misery Signals
28 december 2009, 16:00
Daarom wil ik ook zo'n hollow. Ik speelde met de Rickenbacker 360 Fireglo van mijn broer op die Soldano en wat een zalig geluid.
De prijs van die ES gitaren is nieuw wel gezakt, onder de 2000 Euro... Maar zijn die kwalitatief nog goed te doen?

MS

munkie
28 december 2009, 19:19
ES335 op een combootje en dan bluesrock of classic rock, geen probleem. Maar een ES335 op een dikke top met 4X12 en dan hardrock/metal beuken is niet ideaal. Dan moet je hem toch in de gaten houden qua feedback en je houdt het niet strak. Begrijp me niet vereerd, de ES335 en klonen zijn mijn favo soort gitaren maar toch.

Misery Signals
28 december 2009, 20:05
Ik zou hem gebruiken voor clean/pop/rock met matige gain. Als ik Foo Fighters met zo'n hollow gitaren zie spelen, denk ik dat ik qua gain met mijn SLO daar niet over ga gaan.

MS

aaronstonebeat
28 december 2009, 20:30
't Is allemaal betrekkelijk, denk ik.

Ted Nugent op 'n Gibson Birdland (http://www.youtube.com/watch?v=tRCw1lFF3PQ), helemaal hol. 't Is geen metal maar Ted stond toen al bekend om het oorverdovende volume waarop hij speelde.

vulvasonic
29 december 2009, 06:27
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een ES 347. Deze gitaren worden helaas niet meer gemaakt, maar de prijzen van die dingen op de 2de hands markt zijn doorgaans erg gunstig, al kom je ze maar zelden tegen.

Ik las al in een eerdere reactie dat je dit soort gitaren beter niet op een stevige amp met 4x12 kast moet aansluiten en ik zag ook al ergens staan dat je beter niet teveel gain moet gebruiken.

Wel....., ik speel vrijwel uitsluitend met een behoorlijk wat gain en ik schakel regelmatig over naar high gain heaven, waarbij ik gebruik maak van een 50 watt Marshall top (met het volume vol open), aangesloten op de bekende Marshall 1960 A 4x12 speakerkast, soms zet ik er nog twee kanonharde Vox AC30 versterkers bij. Voor de vetste sound en de mooiste gain, begint het signaal per definitie bij het overdrivekanaal van een Koch Pedaltone. IK HEB ECHTER ZO GOED ALS NOOIT LAST VAN ONCONTROLEERBARE FEEDBACK. Sterker nog, de sweet spot is nooit ver weg. Als je daar gaat staan kun je een toon eindeloos laten doorklinken!

Tot zover niets dan goeds, ECHTERRRRR!!!!!:
In 9 van de 10 keer speel ik op grote podia, waardoor de afstand vanaf de plek waar ik sta tot aan de versterker(s) doorgaans groot genoeg is om ook op hoog volume te KUNNEN spelen.
In situaties waarin ik gedwongen ben dicht tegen de versterker aan te staan, moet het volume, eerder dan bij de meeste solid body gitaren, toch naar beneden toe worden bijgesteld om ongewenste feedback te voorkomen.
Het is geen overdreven groot probleem, maar het geluid wordt er toch wat liever van. Het overdonderende effect is dan toch wat minder.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Mario%20di%20Snario/ZCmario01.jpg

Daan_B
29 december 2009, 09:04
Dude, dat is echt een kickass rock 'n roll foto, heel cool!:ok:

vulvasonic
29 december 2009, 11:04
Dude, dat is echt een kickass rock 'n roll foto, heel cool!:ok:
Dank je, het zal me een waar genoegen zijn deze veer in het hol van de hiervoor verantwoordelijke fotograaf te proppen! :seriousf:

Om bovenstaand verhaal enige kracht bij te zetten, ging ik op zoek naar een foto van een live situatie waarop zowel de gitaar als de backline zichtbaar was. Ik er geen een vinden, maar dit kwam nog het meest in de buurt. Als ik me het goed kan herinneren is deze foto genomen tijdens ons optreden op de Zwarte Cross.
:cooler:

soup
29 december 2009, 13:07
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een ES 347. Deze gitaren worden helaas niet meer gemaakt, maar de prijzen van die dingen op de 2de hands markt zijn doorgaans erg gunstig, al kom je ze maar zelden tegen.

Ik las al in een eerdere reactie dat je dit soort gitaren beter niet op een stevige amp met 4x12 kast moet aansluiten en ik zag ook al ergens staan dat je beter niet teveel gain moet gebruiken.

Wel....., ik speel vrijwel uitsluitend met een behoorlijk wat gain en ik schakel regelmatig over naar high gain heaven, waarbij ik gebruik maak van een 50 watt Marshall top (met het volume vol open), aangesloten op de bekende Marshall 1960 A 4x12 speakerkast, soms zet ik er nog twee kanonharde Vox AC30 versterkers bij. Voor de vetste sound en de mooiste gain, begint het signaal per definitie bij het overdrivekanaal van een Koch Pedaltone. IK HEB ECHTER ZO GOED ALS NOOIT LAST VAN ONCONTROLEERBARE FEEDBACK. Sterker nog, de sweet spot is nooit ver weg. Als je daar gaat staan kun je een toon eindeloos laten doorklinken!

Tot zover niets dan goeds, ECHTERRRRR!!!!!:
In 9 van de 10 keer speel ik op grote podia, waardoor de afstand vanaf de plek waar ik sta tot aan de versterker(s) doorgaans groot genoeg is om ook op hoog volume te KUNNEN spelen.
In situaties waarin ik gedwongen ben dicht tegen de versterker aan te staan, moet het volume, eerder dan bij de meeste solid body gitaren, toch naar beneden toe worden bijgesteld om ongewenste feedback te voorkomen.
Het is geen overdreven groot probleem, maar het geluid wordt er toch wat liever van. Het overdonderende effect is dan toch wat minder.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Mario%20di%20Snario/ZCmario01.jpg


haha werk je soms bij Gibson? :ok:


mooi geschreven

groovieguitarguus
29 december 2009, 15:11
Een ES is wel heel gaaf.
Zelf speel ik op een The Heritage. Zeker een aanrader! Wordt gebouwd in de oude Gibson fabrieken... Zijn o.a. te koop bij Haar Guitars.
Mijn exemplaar (1988 ) had Shaller humbuckers, prima dingen, maar feedbacken als een wilde. Daardoor is de gitaar een tijd in onmin geraakt.
Enkele jaren geleden er Seymour Duncan '59 elementen in gemonteerd.
Geweldig... Dit komt vooral doordat de SD pickups zijn Gewaxpotted.
Ook met flinke gain en nu een gecontroleerde Feedback. Het is nu weer één van mijn Main gitaren...

Heb geen idee hoe dat met die Pickups van Vulvasonic zit.

@Vulvasonic... Stoere foto! Gaaf...

Misery Signals
29 december 2009, 15:15
Ik kan mijn Custom ruilen tegen een Gretsch Tennessee Rose, de G 6229 met Filtertrons. Liever een ES maar dit lijkt ook wel wat interessant.
Houdt die het ook zo uit als die ES? En ja we zijn nog aan het discussiëren over zijn opleg :)

http://images1.thomann.de/pics/bdb/169659/78276_800.jpg

MS

soup
29 december 2009, 15:33
Zo'n gretsch zou ik eerlijk gezegd niet nemen.

Er is een verschil tussen de originele en degene na de overname in de jaren 70 (of wanneer dit ook is geweest).

De zanger van rancid heeft ook een gretsch maar vult deze op met ... om het tegen te gaan.

Jay75
29 december 2009, 15:51
Gretsch is wel echt te gek. Ook om te scheuren zie hier mijn exje:

http://www.youtube.com/watch?v=lFGJgPtaRYU

Heeft wel een hele andere sound dan een ES, die ik zelf ook meerdere heb gehad.

Als ik het goed heb heeft die TRose trouwens getekende F-holes, en volgens mij kan je ze 2dehands meestal wel voor rond de 1600 euro krijgen.

@ Vulvasonic, welke band speel jij dan? Erg coole foto man!

Misery Signals
29 december 2009, 15:54
Die T Rose is splinternieuw, plastic nog op slagplaat. Daarom heb ik 1800 gerekend en 400 bijgeteld naar 2200, wat ik vraag. Hij wil het lager krijgen vrees ik. Ik sowieso niet.

@ Jay: Leuk filmpje maar... Dat is niet scheuren, dat is clean met een zwaar randje :p

MS

Gretsch 5120
29 december 2009, 16:11
Hmmm... over welke overname heb je het? De Baldwin-era is idd een mindere periode, daarna de wederopstanding in de jaren 90: veel betere instrumenten (met als nadeel de veranderde pickups), maar sinds Gretsch in handen is van Fender en de QC enorm is opgeschroefd is iedere Gretsch-fanaat het er wel over eens dat dit de beste instrumenten zijn die Gretsch heeft gemaakt.

Maar ja... vroeger was alles beter he? Gretsch heeft het image van oude R&R en gaat iedereen er van uit dat die oudere veel beter zijn. (en begin helemaal niet over het verschil tussen de "echte" USA Gretsches en de Japanners)

Misery Signals
29 december 2009, 16:14
Ik ruil mijn LP Custom met origineel element erbij

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/DSC02966.JPG

met zijn 2007 G 6119 met 400 opleg als dat doorgaat en we komen overeen. EDIT: heeft ie zonet geaccepteerd.

MS

vulvasonic
30 december 2009, 00:53
haha werk je soms bij Gibson? :ok:
mooi geschreven
:seriousf: Nee hoor, al hebben ze veel modellen gemaakt (waarvan een heel groot deel helaas niet meer in productie is) waar ik helemaal gek op ben. Meer dan welk ander merk ook.

Ik heb zelf maar twee Gibsons. Behalve de ES 347 heb ik ook nog een Les Paul Standard Lite DC (zie foto).

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Mario%20di%20Snario/e4e78248.jpg

Beide gitaren zijn in alle opzichten perfect en voldoen aan al mijn wensen. Ik ben er nog steeds smoorverliefd op, dus als één van deze modellen ter sprake komt, kan ik mijn enthousiasme niet bedwingen en volgt er een lofzang waar geen eind aan lijkt te komen.
Ik kan echter minstens zo enthousiast worden over (bijvoorbeeld) mijn Fender Telecaster. :D

@Jay75: De muziek die ik speel met deze band is waarschijnlijk niet wat je zou verwachten. Noem het maar BOERENROCK 'N LOL. De naam van de band: 'De Zingende Fresia's'.

De muziek die ik zelf schrijf is overigens van een heel andere orde, maar dat terzijde.

Jay75
30 december 2009, 01:24
Haha, gaaf man, die 347 heeft een smal halsje of niet? Lijkt zo in ieder geval, topkammetje van 4 cm? En Boerenrocknlol is lache man, ik heb nog ooit bij Jovink voorprogramma gedaan in zo'n feesttent. Maar uh, dat verklaard je kleding :)

Misery Signals
30 december 2009, 02:43
Daarnet een live clipje gezien "Of je worst lust". Strike!

MS

vulvasonic
30 december 2009, 03:13
Haha, gaaf man, die 347 heeft een smal halsje of niet? Lijkt zo in ieder geval, topkammetje van 4 cm?
Ik weet niet of het exemplarisch is (ik heb nog nooit een andere 347 in mijn handen gehad), maar het halsprofiel van mijn 347 is op z'n zachtst gezegd aardig bizar te noemen. De breedte bij de topkam is inderdaad erg smal en de hals is daar, direct achter de kop, flinterdun en enigszins afgeplat. Ter hoogte van de 15de fret is hals echter behoorlijk breed, dik als een pols en rond van vorm. Het verschil in 'feel' tussen de lagere regionen en de hoger gelegen gebieden is dan ook zeer groot. En toch voelt dit zeer natuurlijk en comfortabel aan.

:)